Heren
Allereerst komplimenten voor jullie subforum en bouwseld. Wat super mooi zeg.
Door de verhalen die ik hier de laatste weken gelezen heb ben ik me wat dingen af gaan vragen. Ik heb vroeger (20 jaar gelden) met brandstof hydroplanes gevaren. Die hebben in het echt turboshafts.
Dat bestond 20 jaar gelden niet. Nu kun je tegenwoordig een marine turboshaft kopen maar daar moet je wel een kind voor verkopen.
Nu vroeg ik mij wat zaken af. Als je een turbine puur als turboshaft ontwerpt, wordt het dan ook anders? Het is lijkt mij altijd de bedoeling dat het vermogen dat nodig is om de kompressor aan te drijven maar net geleverd wordt door de turbine.
Nu lees ik op het net dat een turbine een enorm luchtoverschot heeft en dat maar een klein gedeelte van de lucht echt nodig is voor de verbranding. Als je dan een turboshaft (of turboprop) ontwerpt, kun je dan ook de 2e turbine voor een deel aandrijven met koude lucht? Een bypass ratio op de turbine zeg maar. Het lijkt me dat je dan de turbine misschien kleiner kunt maken of misschien ook wel kouder. Hoewel een kleinere delta T op de turbine een verminderd rendement zou betekenen (als ik het goed begrepen heb).
Het lijkt me namelijk dat je met een bypass en een relatief grote, langzame 2nd stage een hoger rendement kan halen op een lager toerental. Op zich doet men toch het zelfde met een high bypassratio turbofan, maar dan net andersom.
Mis ik iets in mijn denkwijze?
Gr Arthur
Allereerst komplimenten voor jullie subforum en bouwseld. Wat super mooi zeg.
Door de verhalen die ik hier de laatste weken gelezen heb ben ik me wat dingen af gaan vragen. Ik heb vroeger (20 jaar gelden) met brandstof hydroplanes gevaren. Die hebben in het echt turboshafts.
Dat bestond 20 jaar gelden niet. Nu kun je tegenwoordig een marine turboshaft kopen maar daar moet je wel een kind voor verkopen.
Nu vroeg ik mij wat zaken af. Als je een turbine puur als turboshaft ontwerpt, wordt het dan ook anders? Het is lijkt mij altijd de bedoeling dat het vermogen dat nodig is om de kompressor aan te drijven maar net geleverd wordt door de turbine.
Nu lees ik op het net dat een turbine een enorm luchtoverschot heeft en dat maar een klein gedeelte van de lucht echt nodig is voor de verbranding. Als je dan een turboshaft (of turboprop) ontwerpt, kun je dan ook de 2e turbine voor een deel aandrijven met koude lucht? Een bypass ratio op de turbine zeg maar. Het lijkt me dat je dan de turbine misschien kleiner kunt maken of misschien ook wel kouder. Hoewel een kleinere delta T op de turbine een verminderd rendement zou betekenen (als ik het goed begrepen heb).
Het lijkt me namelijk dat je met een bypass en een relatief grote, langzame 2nd stage een hoger rendement kan halen op een lager toerental. Op zich doet men toch het zelfde met een high bypassratio turbofan, maar dan net andersom.
Mis ik iets in mijn denkwijze?
Gr Arthur