Is er leven na een MJX-F45?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Haanhoefforum, 14 jun 2020.

  1. Haanhoefforum

    Haanhoefforum

    Lid geworden:
    14 jun 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
    Ik ben nog beginner in mijn ogen, maar met wat vlieguren...
    Ik vlieg binnen met wat mini-drones en een kleine 3ch heli.

    Buiten vlieg ik met een MJX-F45. Een heli met een rotor van ongeveer 50 cm (totaal) met flybar, 4ch, FP. Goedkoop, crashbestendig en onderdelen goed verkrijgbaar.
    Ik kan daar al aardig mee overweg, ik kan hem redelijkerwijs Zo'n beetje het hele veld laten zien. Als het maar windstil is...

    Maar ik wil in winderig zeeland (bijna altijd wel minimaal 3 bft) wat meer gewicht in de strijd gooien. Ik denk dat een 450 beter tot zijn recht komt.

    En ja, daar komt de vraag weer; wat is goed spul voor een redelijk budget?

    Mijn eisen voor de toekomst:
    Budget 300-350 euro
    4 CH
    FP
    Formaat minimaal 450
    Onderdelen goed verkrijgbaar
    Winkel of webwinkel in NL

    (Dat formaat zal gezien het budget ook de max zijn denk ik)

    En FP omdat ik denk dat CP nog net te hoog gegrepen is.

    En voordat u denkt: gebruik een zoekfunctie of Google: veel van wat ik daar vind bestaat door de ouderdom van die aanbevelingen al niet meer!

    Dus wie heeft voor mij wat actueler tips?

    Of kan ik beter eens gaan rondneuzen in facebookgroepen? (ja, ik ben nog van die generatie) en welke zijn dan aan te bevelen?

    Alvast dank voor het constructief meedenken!
     
  2. RCmarc1995

    RCmarc1995

    Lid geworden:
    28 jan 2009
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Oudenbosch
    Leuk dat je de hobby door wilt zetten!
    Ik zou meteen willen zeggen, ga toch voor een CP heli. Dan ben al weer iets windbestendiger en vooral een stuk meer toekomst-bestendig. En het is misschien heel even wennen vergeleken met een CP, maar zeker de moeite waard.
    Daarnaast is een CP heli eventueel zo in te stellen dat hij zich gedraagt als een FP heli (throttle dicht, motor uit. Bladen geven meer of minder pitch/lift bij een bepaalde throttle stand).
    Als ik jou was, zou ik proberen op een simulator er even aan te wennen en je te verdiepen in het verschil tussen vliegen met CP en FP. Eenmaal hieraan gewend, wil je niet meer terug naar FP. Tenminste, ik kan het mij niet voorstellen.;)
    Ik ken zo ook niet een 450, of groter, formaat heli die nog FP is. Ik heb zelf ooit een FP heli gehad, die vloog heel erg onstabiel. Ik heb nu twee CP heli's en man, wat vliegt dat mooi strak en vooral heel erg goed bestuurbaar.

    Wat je budget betreft, hier kan je wel wat leuks voor krijgen. Voor dat bedrag heb je niet een complete heli van de bekendere merken, maar kan je zeker iets vinden wat ook van prima kwaliteit is, maar onbekender.
    Wat nog in de buurt komt is bijvoorbeeld een Align T-Rex 470LP Dominator. Dan heb je voor 400 euro een heli waar je enkel nog de accu's en een zender/ontvanger set voor nodig hebt. Dit maakt het dan helaas weer wat duurder aangezien
    je nog geen 'universele' zender hebt zoals een Spektrum, Futaba, FrSky etc. Mocht je nog lang geïnteresseerd blijven in deze hobby, dan loont het zeker om een goede (computer)zender aan te schaffen.

    Op websites als Banggood, kun je erg degelijke heli's vinden. Deze zul je dan wel zelf in elkaar moeten zetten. Goed te doen, maar even verdiepen in de benodigde kennis.
    Onderstaande verkoper op Marktplaats bouwt zelf heli's en verkoopt ze voor een erg schappelijke prijs. Dan heb je in dit geval een complete 450 heli, met een zender waar je nog wel even mee vooruit kunt.
    https://www.marktplaats.nl/a/hobby-...f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr
    Onderdelen zijn prima verkrijgbaar, echter zal er dan wel wat levertijd op zitten aangezien deze merken (KDS, ALZRC etc.) allemaal uit China komen en daar de onderdelen vooral liggen.
    Maar met het nodige oefenen op een sim en voorzichtigheid in het echt, kan de hoeveelheid benodigde onderdelen heel erg meevallen natuurlijk.

    Er valt nog genoeg over te vertellen, dus stel vooral de vragen die je hebt :thumbsup:.

    Groeten Marc
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Als jij met je MJX goed overweg kunt, heb je in no-time een 450 CP onder de knie mits perfekt afgesteld.
    Dat is wel een ding, het luistert allemaal erg nauw en een klein beetje bladspoor maakt het al een dwarrel.
    Er is ook zat 2e hands te koop. Vaak voor een prikkie. Wel opletten dat je niet de ellende koopt van een ander maar ik ga er vanuit dat jij dat wel begrijpt
     
  4. Haanhoefforum

    Haanhoefforum

    Lid geworden:
    14 jun 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
    Ok, dus toch maar eens een CP overwegen... ben er nog wat huiverig voor, maar misschien moet ik die drempel wel gewoon even over gaan.

    Die Kds had ik ook zitten bekijken, daar zit wel leuk spul tussen. Voor nog betaalbare prijzen.

    Wat zijn op dit moment nog meer een beetje gangbare merken/modellen?

    2e hands ben ik wat huiverig voor, maar misschien toch eens kijken. En banggood; ik heb dan altijd het idee dat je goedkope namaak koopt. Dan liever iets meer uitgeven. En recenties over banggood zijn ook niet echt top, zeg maar...
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De KDS is prima, ik heb er velen van gezien en draaien probleemloos. Ik heb eigenlijk geen idee of dat merk in NL wordt verkocht. Bij Banggood kun je gerust bestellen, je moet dan wel wat geduld hebben,
     
  6. RCmarc1995

    RCmarc1995

    Lid geworden:
    28 jan 2009
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Oudenbosch
    Die drempel over gaan is een hele goede zet. Uiteindelijk draait het spul allemaal hard genoeg om pijn te doen ;).
    Het ter beschikking hebben van een constant toerental met variabele pitch/bladinvalshoek ipv een variabel toerental met een vaste pitch, maakt het heel erg fijn vliegen. Stukken stabieler dan FP en ook zijn deze heli's vaak een stuk krachtiger. Iets wat je uiteindelijk zult gaan waarderen.

    Op dit moment zijn de bekendere merken Align, SAB Goblin, Mikado, OXY Heli, Blade en vast nog wel een paar die ik even vergeet.
    De goedkopere, maar vaak minstens zo goede kwaliteit, modellen van bijvoorbeeld Banggood zijn KDS en ALZRC. Er zijn er vast meer, maar van deze weet ik dat de kwaliteit echt prima is.

    Ik heb recent nog een 2e hands model overgenomen van iemand hier op het forum en ben zeer tevreden. Dan mag je er toch wel een beetje vanuit gaan dat dit goed is. Echter altijd op blijven letten natuurlijk. Die persoon in mijn Marktplaats link is ook echt een aardige kerel die graag mensen aan het helivliegen wil krijgen.
    De ALZRC en KDS heli's zullen prima voldoen vermoed ik. Ik heb zelf prima ervaringen met Banggood, het duurt inderdaad vaak eventjes voor het er is.

    Misschien nog interessant, ik ben sinds kort van mijn Blade 230S V2 (heel leuke heli om kennis te maken met het helivliegen én CP), verder gegaan naar een T-Rex 550X Dominator. Laatst gevlogen in windkracht 4, merkt ie niks van :koud:. Maar dan is het wel handig om meer ervaring te hebben met CP heli's en het bouwen/afstellen hiervan.
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Die Blade 230S V2 is wat mij betreft meteen dé aanrader. Vliegt prima, gebruikt goedkope accu’s, heeft weinig onderdelen en is makkelijk te repareren.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    qua fp of cp: ZEKER bij wind, is een CP een aanrader.

    Bij Fp zit je bij iedere windvlaag je gas omlaag te brengen, waardoor het ding naar beneden wil, maar het optoeren is net een beetje trager dan de windvlaag..
    dus hoogteschommelingen zijn een zekerheid.
    tenzij je een vlakke wind hebt. maar die heb je zelden.

    In de regel, als je een niet gestabiliseerde Fp (als je op een windstille plek de sticks loslaat, vliegt hij binnen 10 sec ergens de grond in) goed in de hand hebt, is een CP eigenlijk een verademing.
    je zal ff op moeten letten, het vliegt anders, je zal wat voorzichtiger moeten zijn bij de landing. maar verder heb je alleen voordelen..
    desnoods even een club of gevorderd vlieger opzoeken voor de eerste vlucht.
    weet je zeker dat hij goed vliegt.
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi,

    Volgens mij heb je de meeste tips nu wel gehad. Ook ik denk dat je beter gewoon voor cp kan gaan, desnoods voor een wat moderner systeem waar je meerdere "leer" of stabilisatie en rescue "safe" opties hebt. De blade 230s is een hele bekende.

    Deze vliegt in gestabiliseerde modus ws nog makkelijker dan een fp maar veel beter bestand tegen wind en buiten vliegen.

    Een goedkoop alternatief is bv een wltoys v950. Ondanks de naam geen speelgoed.. of zn veel kleinere zusje de v977 deze zijn erg degelijk relatief goedkoop en hebben 2 vliegmodi, 6g ( rare term maar staat voor getsabiliseerd) en 3d dat is volledig cp met alle mogelijkheden

    In beide geen aandelen maar wel met beide ervaring.(-;

    de v977 heeft een 2eiig zusje, de xk 110 deze vliegt met (futaba) fhss protocol dus wat universeler.

    google ze maar eens.

    dus op n rij:

    250 formaat maar buiten te vliegen

    Blade 230s
    Wltoys v950

    150 formaat, idem:

    V977 of xk 110

    Groter kan ook maar dan is bovenstaande gelijk een heel stuk duurder.

    gr kees
     
    MrDalton vindt dit leuk.
  10. Haanhoefforum

    Haanhoefforum

    Lid geworden:
    14 jun 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeeland
    Bedankt allen voor de zeer waardevolle info! Ik ga eens verder oriënteren, die MP verkoper eens wat vragen stellen etc. Wordt zeker vervolgd!
    Kds is in ieder geval in NL te koop, moet alleen nog eens goed kijken wat de verschillen zijn.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    in dat geval moet je jezelf goed verzinnen wat je wilt.

    de kds is een volwaardige cp heli, waarbij alle onderdelen los zijn.
    losse ontvanger, losse stabilisatie, losse servo's.
    alles te vervangen. alles zijn meerdere opties voor.
    in dat opzicht werkt het hetzelfde als bij de grotere heli's.
    Nadeel, bij een crash is ook meer kapot. alles is groter, zwaarder, en gemaakt om te vliegen (niet om te crashen).
    tegelijk vliegt het wel weer strakker dan een kleinere heli..

    bij de kleinere formaten zie je vaak dat meerdere onderdelen in 1 unit is gezet. ontvanger, stabilisatie, soms ook de regelaar in 1 print.
    mooi als het werkt. alleen als het even niet werkt lastig om te troubleshooten.
    en meestal zijn die dingen nogal prijzig om te vervangen.
    soms zijn de servo's nogal merkspecifiek.
    maar, vaak kunnen ze dan wel weer eerder schadevrij doorvliegen na een crash.

    en, des te kleiner, des te minder goed in de wind.
    maar, je pakt hem wel weer sneller.. en je gooit hem makkelijker achterin de auto.. of in een loods binnen vliegen..
     
    Haanhoefforum vindt dit leuk.
  12. MrDalton

    MrDalton

    Lid geworden:
    21 apr 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Denhaag
    Ook ik wil nu mijn volgende stap maken. heb een jaar met een FP gevlogen en wil nu de volgende stap naar CP/3D maken.(ik ga voor de rtf modellen, aangezien ik totaal niet technisch ben)
    Mijn budget is aan de lage kant en ben dus momenteel aan het kijken naar wat heli's op banggood.

    xk110 is denk ik de heli die ik neem.Voornamelijk omdat je dus op 6g kan leren vliegen en daarna met gemak kan switchen naar 3d. De heli is zo klein dat als je oefent boven het gras je nauwelijks kosten maakt aan reparaties. onderdelen kosten een prikkie.
    Daarnaast wil ik 3d gaan oefenen op een simulator en in de praktijk oefenen op de xk110.

    Als ik dat onder de knie heb wil ik graag de overstap maken naar de Blade 230s v2. Denk dat dat een goede heli is om 3d te verbeteren omdat die een panic button heeft.

    Ik ben niet zo ervaren als de andere leden hier, maar dit is de route die ik voor mezelf uitgestippeld heb. Dit zou denk ik ook niet zo gek voor jou zijn gezien het budget en de ervaring. (oefenen op een goedkope banggood heli)

    Succes met je keuze!
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2020
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ieder lid is ergens begonnen :D
    en niemand weet alles.

    qua schade: de beste tip om schade te voorkomen, is 3 fouten hoog vliegen.
    dus je moet 3 keer een correctiefout kunnen maken voor hij op de grond ligt ;-)

    andere tip, altijd vinger om de throttle hold knop, zodat je meteen de motor uit kan zetten als je ziet dat hij de grond gaat raken.
    het voorkomt geen schade, maar beperkt het wel gigantisch.

    qua technische kennis: ga gewoon sleutelen.
    zeker bij de grotere cp modellen is het eigenlijk niet te doen om te vliegen, als je niet zelf een beetje kunt rommelen.
    en om nou bij iedere scheet dat ding weg te brengen naar een winkel of hobbyist....
    kost gigantisch veel, en je weet nooit wanneer hij klaar is.
     
    MrDalton vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina