Is gelcoat meteen met 2 componenten spuitlak overspuitbaar of is grondlak noodzakelijk

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door ardmuijlwijk, 12 jun 2021.

  1. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Graag advies voor het spuiten van een nieuwe carbon romp.

    Kan de romp meteen in de aflak als de romp nieuw is, of is het verstandig om daar eerst een grondlaag onder te doen, uiteraard met voorbewerking zodat de lak goed hecht.

    Romp word niet door mijzelf gespoten en wil het graag in 1 keer goed laten doen. Word een 2 componenten aflak voor gebruikt, met een blanke lak laag als sluitlaag.

    Word zo fel als mogelijk oranje ral 2005 vind ik de kleur die er het meeste uitspringt, ramen zullen of zwart gespoten worden, of met stickers worden beplakt, maar daar ben ik nog niet over uit(kun je kiezen met andere kleuren, is het gespoten dan zit je er aan vast)

    Romp waar het om gaat is een chief 3 carbon uitvoering
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      136,8 KB
      Weergaven:
      146
    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      195,6 KB
      Weergaven:
      143
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Als je de romp toch laat sluiten, zou ik advies inwinnen bij diegene die hem gaat spuiten.
     
  3. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    De persoon die dit voor mij wilt doen spuit niet dagelijks carbon boten maar hele andere zaken, lijkt me wijs om daar dan info in te winnen bij mensen die dit vaker hebben gedaan, ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden, heb op onze betrouwbare vriend google gezocht, maar die geeft daar geen uitsluitsel over, hier zijn personen die dit vaker hebben gedaan, en lijkt me dan wijzer om niet zelf te gaan prutsen, en de boel te verpesten.
     
  4. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Ik zou er sowieso primer opzetten
    Dan weet je zeker dat je laksysteem allemaal uit dezelfde componenten bestaat.
    Ral 2005 is toch fluor oranje??
    Hou er rekening mee dat daar een witte onderlaag onder moet.
    Anders dekt het nooit.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op gelcoat, of Epoxy moet eerst een kunststofprimer. Polyester durf ik niet te zeggen.
     
  6. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    bedankt voor de tips, zal deze door geven aan de spuiter.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gelcoat is 9 van de 10 keer gewoon polyester.
    Je kan het ontvetten, wat opruwen met korreltje 600 en dan gewoon spuiten.
    Het beste is dan een primer opzetten en daarna de basiscoating.
    Maar bij vliegtuigen deed ik dat nooit, dat word te zwaar, dus daar ging de basiscoating meteen op de gelcoat.

    GJ
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Polyester en Epoxy hechten toch niet op elkaar?

    Hoe dan ook, mijn Cobra en BO105 zijn met dezelfde lak gespoten, de Cobra zonder en de BO mét primer, en allebei met de zelfde matte clearcoat afgewerkt..
    Bij de Cobra zijn er plekken waar de lak loskomt of barstjes vertoont, bij de BO niet, die lak zit er VEEL vaster op, crackt nergens en laat nergens los.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij mallenbouw is de gelcoat de hechtlaag voor de epoxy.
    En ook de kleur en een soort van UV bescherming.
    Gelcoat is verdunde polyester die in de mal gespoten word en daarna, als het droog is, gaat het laminaat met de epoxy erop.
    Epoxy hecht perfect op polyester, polyester hecht slecht op epoxy.

    GJ
     
  10. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Epoxy en Polyesther hechten wel op elkaar hoor.
    Maar er is gelcoat voor zowel epoxy als voor Polyesther.
    Maar in beide gevallen toch maar primer gebruiken.
    Dof schuren en ontvetten met aceton (in elk geval voor epoxy) om het eventuele waslaagje van de lossingswas van de mal te verwijderen
     
  11. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    wederom, adviezen worden opgevolgt, allemaal bedankt voor het meedenken.
     
  12. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    moet zijn wederom bedankt.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Kort en bondig: goed ontvetten om evt aan het oppervlak zittende loswas weg te nemen, dan pas schuren en eerst een primer alvorens aflakken.... zowel primer als aflak in 2K
    de spuiter kan een effen 2K lak gebruiken maar ook een basecoat (thinner of waterbasis) die hij vervolgens gaat aflakken met 2K blank.


    iets uitgebreider en aanvullend: de gelcoat op dit soort producten kan zowel epoxy als polyesterbasis zijn, beide hebben hun voor en tegens waardoor je niet aan kan wijzen welke beter is
    uitgaande van een polyester dan is dit vaak een ISO, semi ISO of ISO/NPG basis welke bijvoorbeeld ook voor de echte jachtbouw word gebruikt, het is mogelijk dat door de reactie met de verharder (Methyl Ethyl Ketone Peroxyde) er een gasvorming ontstaat waardoor de toplaag wat poreus word, dat ga je pas zien zodra je gaat schuren....... vraag maar een spuiter die een polyester jacht overgespoten heeft.. die weet gelijk waar je het over hebt :D om verrassingen uit te sluiten is het altijd, en dus ook bij hobbyprojectjes aan te raden een primer te zetten
    voordat ik in de composieten ging werken ben ik jaren spuiter geweest en heb meerdere collega's primerspuiten weg zien smijten en witheet met veel gevloek de spuitcabine uit zien gaan vanwege pinholes in de primer/lak :yes:

    wat betreft hechting....
    Epoxy hecht prima op polyester, andersom een heel stuk minder, dan zou je eerst een primer moeten zetten alvorens verder te gaan..... zo kan je een epoxyproduct met een PU of urethaan-acrylaat primer voorbehandelen waarna polyester wel hecht..

    terugkomend op de gelcoat die in een mal aangebracht word ... epoxy hecht per definitie niet goed op een aangebrachte polyester gelcoat !!!! die gelcoat die in een mal gezet word is geen !! standaard gelcoat maar een type die gemodificeert is zodat epoxy er goed op hecht, deze gelcoat verkopen ze bij modelbouwzaken en is ook bekend onder de naam Vorgelat ... wat gewoon duits voor Gelcoat is
    ga dus niet zelf lopen kutten met allerlei spulletjes die je overal vandaan haalt op diverse webshops maar vraag advies... en niet aan elke willekeurige roeptoeter die van alles denkt maar aan iemand die weet waar hij het over heeft.... (p.s. ik val niemand af.. er zijn hier meerdere die weten waar ze het over hebben maar helaas ook een aantal van die roeptoeters)
     
    verfbrander en wim eon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina