is het erg als het roer kleiner is dan de schroef?

hoi

ik ben bezig met mijn sleper zie meer foto's in mijn album.
ik ik heb een schroef er onder en die is 35mm
en mijn roer is 32
is het dan erg als het roer kleiner is dan de schroef of maakt dat niet uit.

gr. harmjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Als moderator:
Ik heb je topictitel even wat duidelijker gemaakt. Probeer het altijd zo te doen dat men in 1 oogopslag uit je topictitel ongeveer kan begrijpen wat de vraag is.

Hoi Harmjan,

De grote van het roer tegenover de schroef is niet echt erg als er een klein verschil in zit. Het heeft geen erge gevolgen. Maar bij jouw kan er geen grote onder want je zit met je hak die de onderkant van je roer ondersteunt. Voor een grote boot met een grote draaicirkel is een groot roer handig want dan verkort je je draaicirkel. Ik hoop je geholpen te hebben.

tim

hallo

wat belangrijk is bij een sleper is niet de hoogte maar de lengte van een roer
als je de as hebt dan zou die op 3/5 van de achterkant moeten staan
om goed achteruit te kunnen varen
hoe minder er vooraan het roer zit hoe slechter je achter uit vaart (hangt ook van het model af)
roeren met alles naar achter zijn meestal voor snelle boten zoals yachten en sommige oorlogschepen
een sleper heeft niet veel snelheid dus moet ene breder roer hebben want er zit minder stroming langs en dus stuurt het minder goed
een speed roer dekt de schroef maar aan 1 kant af om voldoende snelheid te houden
een sleper roer dekt haast heel de schroef af om beter te kunnen draaien
een becker roer doet er nog een schepje boven op door de achter rand nog eens extra een knikje te geven

hoop je wat geholpen te hebben

groetjes raf

hoi

erg bedankt voor jullie tips ok bedankt voor die compliment van mijn schip
ik heb gewoon zo'n roer er onder van robbe niets speciaals geloof ik maar dat maak niet uit dus denk ik alvast bedankt voor de tips.¿¿¿

hoi

ik ben bezig met mijn sleper zie meer foto's in mijn album.
ik ik heb een schroef er onder en die is 35mm
en mijn roer is 32
is het dan erg als het roer kleiner is dan de schroef of maakt dat niet uit.

gr. harmjan
Ik heb de zoekfunctie gebruikt
En dan krijg ik een heleboel fotoalbums
Waar kan ik dan de jouwe vinden

het roer is in werkelijkheid ook vaak iets kleiner/korter als de schroef.
Of de schroef "steekt eronder uit" Dit is om te voorkomen dat het roer, -koning, -keringen bij aan de grondlopen meteen kapot gaat.

hallo

@Cotjuh

was da voor een onzin
je roer blijft intakt bij het aan de grond lopen maar de schroef die er onder uit steekt draait in de vernieling?????
wat heb je aan een roer als je schroef aan diggelen licht ?????
ik meen toch dat de doorlopende kiel en het roes steun geeft en de schroef beschermt om zo niet tegen de bodem aan te komen

groetjes raf

hallo

@Cotjuh

was da voor een onzin
je roer blijft intakt bij het aan de grond lopen maar de schroef die er onder uit steekt draait in de vernieling?????
wat heb je aan een roer als je schroef aan diggelen licht ?????
ik meen toch dat de doorlopende kiel en het roes steun geeft en de schroef beschermt om zo niet tegen de bodem aan te komen

groetjes raf

@ raf: "Das" zeer zeker geen onzin. Binnenvaart is nog geen zeevaart.
Er word wel degelijk rekening mee gehouden aangzien er ook veel, vaak wat kleinere, schepen zijn die regelmatig danwel bijna elke haven aan de grond komen te liggen. LEES zonder draaiende motor.
Kan hier wel n aantal foto's van laten zien uit eigen collectie hoor als je dat graag wil zien.. Maar er zijn veel havens met te weinig water met laag water (eb) en daardoor dus veel risico lopen op een hoge hak druk/ gesloopt roer

Dus vandaar!

hallo

ik viel je niet aan hoor en ik geloof je wel
maar het klonk zo onwaarscheinlijk dat het roer dus gespaart zou blijven en de schroef naar de haaien
ik heb wel eens bij het eiland sint michchell de vissers boten op het drogen zien staan maar die hun schroef zat echt niet in het zand vast
2500151080_c6c3084a52.jpg

2934429240_3b3ba877b8.jpg

229156390_d379cdebff.jpg

dit zijn nu ook niet bepaald kleine boten die hier op het strand staan
en je ziet dus dat die onder ook gewoon een doorlopende kiel hebben

dus daarom mijn verwondering

groetjes raf

Nee ok dat begrijp ik.. Maar hier een klein voorbeeld..
hier is het echt net laag water maar we zakte tog zeker n 30cm tot 50cm verder in het modder doordat het laden gewoon verder ging.. Wat niet ongewoon is
En zo zijn er nog n aantal foto's haha//

39149799_5_5zue.jpeg

Back