Is het mogelijk een 11.1V te gebruiken?

  • Topicstarter Topicstarter daveyboy100
  • Startdatum Startdatum
D

daveyboy100

Guest
Hallo,

Ik ben van plan weer te gaan rijden met mijn TA05.
Dat ding deed altijd al raar als de accu niet helemaal vol was, dus dacht ik misschien komt het door een te laag voltage.

Nu is mijn vraag kan ik een 11.1V LiPo kopen en deze er gewoon op aansluiten?
Of ontploft de boel dan?

Ik heb een Team Orion regelaar en een Team Orion Vortex brushless motor, (allemaal oud). Ik heb geen boekje of informatie over wat dan ook, ik kan alleen een foto posten.

IMG_1445.jpg


Dat ding boven de accu is de regelaar, dit is een oude foto zitten al nieuwe onderderelen op maar motor en regelaar zijn 't zelfde.
 
Dat lijkt me een vliegtuig regelaar........

Auto regelaars zijn over het algemeen niet ingepakt in een stukje krimpkous.

Ik zou die dus eerst vervangen voor een echte autoregelaar van b.v. Hobbywing.
 
Is eerder tegen me gezegd, maar daarna werd er weer tegen me gezegd dat dit gewoon een Team Orion Vortex regelaar (wat er ook opstaat) is. Hij heeft ook altijd gewerkt dus ik ben niet van plan deze te vervangen.
 
Ik twijfel er toch ten zeerste aan...... Als het al een autoregelaar is misschien voor 1:18/1:16 ofzo....

1:10 regelaars zitten gewoon in een behuizing.

Waarschijnlijk bied een 7,4v lipo al betere prestaties , aangezien de ni-mh cellen op de foto nieuw al niet de beste waren laat staan na wat misbruik in een auto.
 
De accu in de foto gebruik ik ook niet meer, ik gebruik nu Intellect 3800 mAh 7.2V wat ook al beter prestaties gaf. Maar soms disconnecte 't gewoon en had ik geen controle meer en gaf dat ding vol gas, ook stuurt hij niet meer goed als de accu een beetje op raakte.
 
dus, eigenlijk is je echte probleem dat de auto af en toe zijn eigen weg gaat?
en daarnaast dat je wat meer vermogen wilt..

Gezien je problemen, vermoed ik dat er iets met de BEC niet goed gaat.
dit is een onderdeel van de regelaar, en verzorgt stroom voor ontvanger en servo's

Als deze overbelast wordt, valt dit uit. dus dan heeft de besturing geen stroom meer.
het gebeurt wel eens dat een regelaar zonder signaal volgas geeft...

Kan ook stomweg storing zijn, ik weet niet wat voor zender je hebt?
zend je in mhz of in ghz?

tweede, lipo is geen 7.4 volt. een volle 2 cel lipo is 8,4 volt, en hij zal dat hoge voltage veel langer volhouden.
die 7,xx waarde is een gemiddelde, een nominale waarde. Maar een lipo is dus wel even een kleine aanslag op de onderdelen van de auto.
Al gaat dat doorgaans wel goed
een nimh of nicd zal relatief snel zakken in voltage, om dan een tijd stabiel te blijven
een lipo heeft dat dus bij een hoger voltage.

Alleen 1 nadeel: je mag een lipo NOOIT leegrijden. een 2 cel lipo mag minimaal maar iets van 7 volt worden, daaronder sloop je hem.
en het is jammer om een dure accu na twee keer rijden weg te gooien (want dat is dan erg goed mogelijk)

Dus dan moet je een beveiliging hebben, om de regelaar af te laten slaan wanneer de lipo zodanig leeg raakt.
En daarvoor moet je even kritisch naar de regelaar kijken, ik weet niet of d jouwe deze afslag heeft. Een moderne regelaar kun je dit wel instellen, maar die van jou weet ik het even niet.

Je zou trouwens ook eens even goed aan de regelaar moeten voelen na een keer rijden.
er zijn niet voor niets vliegtuig, heli en autoregelaars, de truc zit in de koeling
een vliegtuigregelaar heeft veel koeling, leg je dit in een auto kan deze best wel eens veels te warm worden.
te warm is dus als je hem niet meer vast kunt pakken in het geval van een vliegtuigregelaar
 
dus, eigenlijk is je echte probleem dat de auto af en toe zijn eigen weg gaat?
en daarnaast dat je wat meer vermogen wilt..

Gezien je problemen, vermoed ik dat er iets met de BEC niet goed gaat.
dit is een onderdeel van de regelaar, en verzorgt stroom voor ontvanger en servo's

Als deze overbelast wordt, valt dit uit. dus dan heeft de besturing geen stroom meer.
het gebeurt wel eens dat een regelaar zonder signaal volgas geeft...

Kan ook stomweg storing zijn, ik weet niet wat voor zender je hebt?
zend je in mhz of in ghz?

tweede, lipo is geen 7.4 volt. een volle 2 cel lipo is 8,4 volt, en hij zal dat hoge voltage veel langer volhouden.
die 7,xx waarde is een gemiddelde, een nominale waarde. Maar een lipo is dus wel even een kleine aanslag op de onderdelen van de auto.
Al gaat dat doorgaans wel goed
een nimh of nicd zal relatief snel zakken in voltage, om dan een tijd stabiel te blijven
een lipo heeft dat dus bij een hoger voltage.

Alleen 1 nadeel: je mag een lipo NOOIT leegrijden. een 2 cel lipo mag minimaal maar iets van 7 volt worden, daaronder sloop je hem.
en het is jammer om een dure accu na twee keer rijden weg te gooien (want dat is dan erg goed mogelijk)

Dus dan moet je een beveiliging hebben, om de regelaar af te laten slaan wanneer de lipo zodanig leeg raakt.
En daarvoor moet je even kritisch naar de regelaar kijken, ik weet niet of d jouwe deze afslag heeft. Een moderne regelaar kun je dit wel instellen, maar die van jou weet ik het even niet.

Je zou trouwens ook eens even goed aan de regelaar moeten voelen na een keer rijden.
er zijn niet voor niets vliegtuig, heli en autoregelaars, de truc zit in de koeling
een vliegtuigregelaar heeft veel koeling, leg je dit in een auto kan deze best wel eens veels te warm worden.
te warm is dus als je hem niet meer vast kunt pakken in het geval van een vliegtuigregelaar

Dankjewel voor je reactie, Ik weet niet of mijn regelaar die lipo safe heeft, er zit wel dit op:
woKne.jpg
geen idee wat dit is.

Regelaar wordt niet erg warm naar mijn weten. Eigenlijk wil ik hem of zo gewoon verkopen of voor rond de 50 max beetje opknappen en dan mee rijden of verkopen.
 
tweede, lipo is geen 7.4 volt. een volle 2 cel lipo is 8,4 volt, en hij zal dat hoge voltage veel langer volhouden.
die 7,xx waarde is een gemiddelde, een nominale waarde. Maar een lipo is dus wel even een kleine aanslag op de onderdelen van de auto.
Al gaat dat doorgaans wel goed
een nimh of nicd zal relatief snel zakken in voltage, om dan een tijd stabiel te blijven
een lipo heeft dat dus bij een hoger voltage.

Een lipo is wel 7,4v :!:

Bij accu's wordt altijd de nominale spanning vermeld , een 6 cellen Ni-** heeft op de sticker dus 7,2v staan en een 2 cellen lipo 7,4v.

Als je gaat kijken naar de spanning van een 6 cellen Ni-** pack net van de lader zit je nog hoger als een lipo die vol is.
 
Als het werkt, werkt het.
Dan hoef je niets te veranderen. Maar dan zou ik niet zomaar naar lipo gaan.
Nimh is dan beter, voor lipo heb je nl ook een andere lader nodig.

Alleen dat stoppen/volgas onbestuurbaar vandoor gaan hoort niet.
En waar dit in zit? Ik gok ontvangstproblemen, of de bec die er mee stopt.

Als je een mhz zender heb, gok ik dat ontvangst je probleem is, maar dat is een beetje lastig zeggen vanaf hier ;-)
Kort testje: auto even van de grond en goed vasthouden, auto en zender aan, even testen of alles werkt
En dan de zender uit zetten.
Als de motor nu volgas gaat lopen, is ontvangst je probleem
 
Als het werkt, werkt het.
Dan hoef je niets te veranderen. Maar dan zou ik niet zomaar naar lipo gaan.
Nimh is dan beter, voor lipo heb je nl ook een andere lader nodig.

Alleen dat stoppen/volgas onbestuurbaar vandoor gaan hoort niet.
En waar dit in zit? Ik gok ontvangstproblemen, of de bec die er mee stopt.

Als je een mhz zender heb, gok ik dat ontvangst je probleem is, maar dat is een beetje lastig zeggen vanaf hier ;-)
Kort testje: auto even van de grond en goed vasthouden, auto en zender aan, even testen of alles werkt
En dan de zender uit zetten.
Als de motor nu volgas gaat lopen, is ontvangst je probleem

Lader is geen probleem die heb ik wel (imax B6), maar ik heb inderdaad een mhz zender, en volgens mij is het wel zo als ik m'n zender uitzet dat hij dan volgas gaat.
 
Je moet nooit de zender uitzetten als de ontvanger nog aan staat. De ontvanger pakt dan allemaal stoorsignalen op en gaat onvoorspelbare stuursignalen genereren

De enige juiste schakelvolgorde is:

Inschakelen:
Eerst de zender, dan de ontvanger.

Uitschakelen:
Eerst de ontvanger, dan de zender.
 
Ik zal je eerst adviseren om op zoek te gaan naar een manual van die regelaar waarmee je ook zicht hebt op de instellingen.

Dan zie ik een hoop draden in een tape en tegen de motor aan geklemd, wil je storing moet je dat vooral zo doen!
 
Inderdaad, eerst eens die bedrading wat netter maken. Een antennedraad zo opgerold vormt al een extra storingsbron, oprollen mag alleen op deze manier:

full




En dan ook de draad vlak langs de motor leiden geeft snel extra problemen. Een hogere spanning zal geen enkel effect hebben, hooguit dat de auto er dan nog wat sneller vandoor zal gaan als de controle wegvalt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een lipo is wel 7,4v :!:

Bij accu's wordt altijd de nominale spanning vermeld , een 6 cellen Ni-** heeft op de sticker dus 7,2v staan en een 2 cellen lipo 7,4v.

Als je gaat kijken naar de spanning van een 6 cellen Ni-** pack net van de lader zit je nog hoger als een lipo die vol is.

Mijn punt is, dat wanneer een servo voor een nimh 4,8 volt is goedgekeurd, deze servo in werkelijkheid kort een hoger voltage kan weerstaan. Dus 6 a 7 volt doen dan ook mee.
Zet je dan een 2 cel lipo erop (want die is toch 7,4 volt, en dat haalt die nimh ook wel) zit je dus in werkelijkheid 8,4 volt op die servo te stoken
En dat voltage blijft ook nog eens veel langer aanwezig

Servo's kunnen best ff daarop werken, maar ze gaan dan erg voortijdig de pijp uit
Je hebt niet voor jan met de korte naam 6 volt servo's, en speciale hv servo's
Nu heb je daar in e auto's niet zo snel last van, omdat de stroom voor de ontvanger etc doorgaans uit de regelaar komt, dus via een bec

Maar voor bepaling van wt je erin hangt is het wel handig als je weet wat het max voltage mag zijn, en dat hij daar lang op blijft hangen..
 
Je moet nooit de zender uitzetten als de ontvanger nog aan staat. De ontvanger pakt dan allemaal stoorsignalen op en gaat onvoorspelbare stuursignalen genereren

De enige juiste schakelvolgorde is:

Inschakelen:
Eerst de zender, dan de ontvanger.

Uitschakelen:
Eerst de ontvanger, dan de zender.

Dat was juist de test om zeker te weten of ontvangst het probleem was ;-)
Met deze auto kan dit nog redelijk straffeloos...
 
Het leert je alleen niets, op die manier testen. Tenzij je ontvanger een goed ingestelde failsafe heeft, zal de auto bij een xx MHz zender altijd "onrustig" worden bij uitgeschakelde zender. Beter test je dan met ingeschoven antenne, en de auto op een verhoging, met wielen van de grond. En dan een stukje weglopen van de auto.
 
Mijn punt is, dat wanneer een servo voor een nimh 4,8 volt is goedgekeurd, deze servo in werkelijkheid kort een hoger voltage kan weerstaan. Dus 6 a 7 volt doen dan ook mee.
Zet je dan een 2 cel lipo erop (want die is toch 7,4 volt, en dat haalt die nimh ook wel) zit je dus in werkelijkheid 8,4 volt op die servo te stoken
En dat voltage blijft ook nog eens veel langer aanwezig

Servo's kunnen best ff daarop werken, maar ze gaan dan erg voortijdig de pijp uit
Je hebt niet voor jan met de korte naam 6 volt servo's, en speciale hv servo's
Nu heb je daar in e auto's niet zo snel last van, omdat de stroom voor de ontvanger etc doorgaans uit de regelaar komt, dus via een bec

Maar voor bepaling van wt je erin hangt is het wel handig als je weet wat het max voltage mag zijn, en dat hij daar lang op blijft hangen..

Dit hele verhaal raakt kant nog wal in deze hele discussie en is alleen maar een poging een fout verhaal goed te lullen.....

De servo heeft geen zak te maken met de accu aangezien die gevoed wordt vanuit een bec die als maximale spanning sowieso maar 6v zal hebben wat nagenoeg elke standaard formaat servo zonder problemen kan hebben. :sleeping::sleeping::sleeping:

Je moet geen dingen gaan roepen die niet kloppen , er zijn geen 8,4v lipo's punt :!:
Als je dat soort dingen gaat roepen heb je binnen de kortste keren hele volksstammen beginners en enigzins gevorderde die het forum volspammen met vragen over 8,4v lipo's en dat ze niet te vinden zijn.

Gewoon de juiste aanduidingen gebruiken zoals die ook op de accu's staan.
 
Back
Top