Is instelhoek hoofdvleugel belangrijk bij pendelstabilo?

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Ik heb een Robbe Saphir Thermik electrozwever (spw. = 2.8m). Hij vliegt best lekker en meestal kan ik hem met een beetje thermiek lekker boven houden.

Het probleem is dat het zwaartepunt ongeveer een centimeter voor het door de fabrikant opgegeven zwaartepunt moet liggen om hem redelijk te laten zweven. Als ik het zwaartepunt iets meer naar achteren leg gaat hij "hangen", maakt weinig snelheid en daalt snel. Het probleem met het zwaartepunt naar voren is dat hij de neiging heeft om te gaan pompen. Alleen door wat up te geven (en de snelheid dus laag te houden) vliegt hij constant.

Is het zinvol om (met het nodige breekwerk) de instelhoek te verkleinen om zo een rustiger en beter vliegbeeld te krijgen? (zwever heeft pendelstabilo).

Bedankt,
Marc

Je vraag in het subject is algemeen van aard, je bericht gaat speciaal op de Saphier in. Van die laatste weet ik nix, dus geef ik maar een reactie op de vraag, zoals die in het subject gesteld is.

In zekere zin maakt het niet zoveel uit als bij een stabilo met een stuurflap, omdat je altijd bij kunt trimmen met je pendelstabilo, zonder de weerstand van dat stabilo toeneemt. In feite is er maar een factor die toch maakt dat je beter met de juiste instelhoek bij een neutraalstand (iets negatief tov de de hartlijn in de lengte van de romp) kunt vliegen. Met dat negatief compenseer je de negatieve pitch van de vleugel, die vrijwel elke zwever heeft (S-slag en zuiver symmetrische profielen daargelaten)

Die factor, die ik hierboven al noemde, is dat je bij hoge snelheden zo min mogelijk weerstand van je romp wilt hebben, terwijl dat bij lage snelheden niet zo belangrijk is. Dat komt omdat de parasitaire weerstand bij langzaam vliegen in het niet valt bij de geinduceerde weerstand. Zorg er voor dat je bij een speedrun de romp in de vliegrichting houdt. Achterover hangen of voorover hangen van de romp levert dan nl. veel weerstand. Gevolg is dan dat je bij langzaam vliegen een tikje achterover hangt. Geen probleem want de met de vleugel geinduceerde weerstand domineert dan.

Wat betreft het zwaartepunt en de afwijking t.o.v. wat de fabrikant aangeeft. Kijk even onder bouwtips algemeen, daar staat ergens een linkje naar een prog om je zwaartepunt goed te berekenen. Je kunt je daarna lekker met de insteloek bezighouden, zonder je zorgen te maken over het zwaartepunt. Dan weet je wat je doet, zogezegd.

nadeel is wel dat je vleugel vast aan de romp zit..
Als je je instelhoek met het stabilo gaat wijzigen, krijg je een raar vliegbeeld van een romp die niet meer recht in het vliegbeeld staat.

Back