is mijn lipo stuk ????

• Topicstarter Topicstarter boemer1
  • Startdatum Startdatum
B

boemer1

Guest
hoi iedereen

als ik mijn lipo wil opladen
krijg ik steeds low batery

het gaat over een lipo 3cel 20c 1800 mAH 11.1v

Dan is de Li-Po te diep ontladen. De spanning van de individuele cellen is op de balanceraansluiting met een Voltmeter na te meten. Doe dat met de nodige voorzichtigheid. Kortsluiting is snel gemaakt.

Als je weet waar je mee bezig bent en je goed realiseert dat de volgende oplossing tot brand of explosie kan leiden dan kan je als de spanning te laag is het volgende doen:

Laadt de Li-Po heel kort op het Ni-Cd programma. De spanning stijdt dan en het Li-Po programma zal weer laden. Maar nogmaals, doe dit buiten met bij voorkeur de Li-Po is een Li-Po zak.

Je moet er rekening mee houden dat een te diep ontladen Li-Po niet meer wordt wat hij geweest is.

Wees voorzichtig!!!!

Het wordt lastig een te diep ontladen lipo nog gebalanceerd aan het laden te krijgen,de meeste laders slaan af!!Misschien effe linear laden maar naar niet al telange tijd gelijk de balancer er tussen hangen!!!!

wat bedoel je met niet te lang

oja en alvast bedankt voor de snelle reactie

hallo,

ik zou zeggen: neem geen !!!!!!!!!!!! risoco`s en accepteer (hoe moeilijk het misschien ook is) dat deze lipo overleden is en laat het een les zijn voor jou, dat je je andere lipo`s niet te ver ontlaad.

groet,

Thomas

Tot de spanning weer rond de 10 Volt is. De stroom zou ik niet hoger instellen dam 0,5 Ampere.

Je kan ook zoals happydribbel voorstelt je verlies nemen en er voor zorgen dat een Li-Po in het vervolg niet diep-ontladen kan worden. Dit kan met een goed ingestelde ESC, een waarchuwingsLED al of niet met een pieper e.d.

Maar wees voorzichtig!!!

Laatst bewerkt:
Mijn lader (Schulze nextGen 330.6) heeft een speciaal lipo-fix programma... Maar ik zou de lipo wegdoen, enig idee hoe hard die dingen ploffen als het goed fout gaat?

bedankd jongens dit was wel duidelijk

WEG MET DIE HANDEL

heb er juist de cabels af gehaald en de lipo weg naar container park

nogmaals mercie voor de reactie
groetjes boemer

Even mijn duit in het zakje:

Het risico van ploffende lipo's wordt naar mijn idee wel een beetje overtrokken.
Je moet een lipo echt wel ernstig mishandelen wil je hem plofbaar krijgen, wil je hem echt laten ploffen moet je echt ver gaan.

Zelf heb ik meerdere lipo's weer levend gekregen na een onverklaarbare spanningsdip in 1 van de drie cellen, deze leven allemaal nog zonder rare verschijnselen.
Hier moet ik wel even bij melden dat de betreffende cellen niet extreem diep ontladen waren, alleen net te ver voor de lader (had ik nagemeten).

Ben je nieuw in lipo's en behandel je hem als een nimh of nicd kan ik me goed voorstellen dat een lipo ploft. Behandel je hem zoals de lader dat aangeeft, en met enig gezond verstand geloof ik niet dat die kans nog erg groot is met de hedendaagse generatie.

Hiermee wil ik geen misbruik of onvoorzichtigheid met lipo's promoten, enige voorzichtigheid is altijd gewenst.
Alleen is naar mijn mening het grootste plofgevaar tegenwoordig wel aardig uit de lipo's gehaald

Je kunt aan een lipo vrij makkelijk zien of hij stuk is, als dit al langere tijd zo is: dan staat de accu een beetje tot heel erg bol. Gewoon, als hij al niet meer plat is, zeker weg doen. Geen kuren mee uithalen, ik zou geen risico's nemen. Zoals al eerder aangegeven, waarschijnlijk is hij te diep ontladen.

Ook een 3s accutje die ze hebben kortgesloten:

[media=youtube]KpUXuEg3fNE[/media]

Voorzichtigheid dus geboden!!! je kan hem beter weg mikken dan dingen gaan proberen!

Hoi,

ik wil zeker niet ontkennen dat je ten alle tijde zeer voorzichtig met Lipo's om moet blijven gaan, maar dit heeft niets met het kortsluiten van een Lipo te maken !

Het "scoort" natuurlijk niet als je een zielig vonkje of een klein rookpluimpje laat zien op youtube ... deze "onderzoekers" hebben de Lipo op 220V aangesloten, waarmee je natuurlijk een fantastisch schouwspel krijgt ;)

Ik denk dat er hier op mbf wel eens meer mensen zijn, die bij het solderen van een nieuwe connector hun Lipo kortstondig hebben kortgesloten. Die zullen kunnen beamen dat dit filmpje niet echt een weerspiegeling van de werkelijkheid is ...

Neemt niet weg dat je voorzichtig & alert moet blijven bij het opslaan, laden en gebruiken van Lipo's.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Beetje kortsluiting in een 12S setup na een crash, komt verder niets bij kijken:

Vind ik toch heftig genoeg hoor ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel een kleine miljeuramp, wat een rook zeg, en dat filmpje met die explosie is ook heftig zeg.
Komt zeker vaker voor met zulkse grote LIPO packs door het gewicht, dan met een 2200mAh 3cell 450-helitje.
En die heli knapte gewoon uit elkaar in de lucht, loctite vergete lol.

O.o Ik wist dat het er raar aan toe kon gaan, maar dit is inderdaad vrij extreem. Wat voor accu is het, die daar "ontploft"?

Dan is de Li-Po te diep ontladen. De spanning van de individuele cellen is op de balanceraansluiting met een Voltmeter na te meten. Doe dat met de nodige voorzichtigheid. Kortsluiting is snel gemaakt.

Als je weet waar je mee bezig bent en je goed realiseert dat de volgende oplossing tot brand of explosie kan leiden dan kan je als de spanning te laag is het volgende doen:

Laadt de Li-Po heel kort op het Ni-Cd programma. De spanning stijdt dan en het Li-Po programma zal weer laden. Maar nogmaals, doe dit buiten met bij voorkeur de Li-Po is een Li-Po zak.

Je moet er rekening mee houden dat een te diep ontladen Li-Po niet meer wordt wat hij geweest is.

Wees voorzichtig!!!!
Hoi N.P.S.

Hoe komt het dat wanneer de Li-Po te diep is ontladen, deze niet meer wordt wat het is geweest?

Back