Is mijn Naze32 stuk?

Mijn Naze heeft een tijdje goed gewerkt. Ik heb de Naze op mijn mini quad zitten met 4 OPTO ESC en Naze wordt apart gevoed via een 5V UBEC. Spektrum sattelite zit ook op de Naze aangesloten.

Vandaag heb ik gemerkt dat als ik de lipo in plug dat er geen ledjes meer gaat branden op de Naze en zo dus ook geen verbinding met de sattelite maar als ik mijn USB kabel insteek dan doet ie het gewoon weer en als ik die los trek dan is alles weer uit.

Ik heb het ergens in een topic gelezen dat er 2 diodes zitten op de Naze. 1 voor de USB voeding en 1 voor de 5V input van de ESC BEC en dat die van 5V input is waarschijnlijk door gebrand.

Is er nog een andere manier om de Naze nog aan te krijgen via andere contacten of is het over en uit met deze Naze? Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Yep heeft nog met een multimeter gemeten en krijg nog 5V eruit en ook in een andere RX geprobeerd en werkt gewoon nog.

Waar heb je de bec altijd op aangesloten gehad?
Je kan een andere plaats proberen, misschien dat dat nog helpt.

Hij zit op de 5e contact van de ESC uitgang. Ik had ook alle ESC draadje los gehaald en de UBEC vanaf de 1e tot de 6e al geprobeerd maar geen resultaat. Ik dacht misschien is er een andere contact waar ik die 5V kan aansluiten en zo de diode bypass en Naze alsnog aan kan krijgen.

De eerste vraag is, waarom zou die diode gesneuveld zijn?
De tweede vraag zou dan worden, hoe voorkom je dat het weer gebeurd?

Hoe zeker ben je dat je bec goed is?
Als deze bij het aansluiten van de accu even een piek spanning geeft zou dit de diode kunnen slopen.

Dus eerst je bec goed controleren.

Als je handig bent met solderen zou je de diode kunnen vervangen. Wel goed nakijken dat er niet meer gesloopt is.
Zou je dit wel moeten willen voor een controller van 2 tientjes????

Of je kan vliegen met een voeding over usb weet ik niet, maar of je dit moet willen denk ik van niet. Je loopt een risico dat je de hele quad in een crash of fly away kwijt raakt.
Edit lees net Naze dacht naza.
De Naze kan niet over usb vliegen omdat de stroom van de usb enkel naar de cpu gaat en niet naar je ontvanger.
Of een satelliet wel spanning krijgt weet ik niet maar de usb is niet bedoelt om tijdens vliegen te gebruiken.

Het beste is een nieuwe flight controller, maar pad aansluiten als vraag 1 en 2 beantwoord zijn.

Mvg

Via de USB werkt mijn satellite wel en dus ook de motoren aanzetten en alles. Maar idd voor dat €20 koop ik wel een nieuwe. Iedereen bedankt voor jullie antwoorden.

Volgens mij weet ik het al eigenlijk...wel stomme fout. Ik was toen de satellite draadje aan het solderen terwijl dat de lipo nog zat aangesloten en waarschijnlijk ikzelf sluiting heb gemaakt. Hiervoor had ik een normale ontvanger erop zitten en wilde overgaan op satellite.

Satellite werkt nog wel want heb het ook even getest met me heli VBAR zonder RX en de heli reageert gewoon op de command van de zender.

Ik dacht als ik de Naze via andere contact van 5V kan voorzien dat ie het weer doet want zonde om weg te gooien terwijl dat de hele bord nog werkt behalve dat ie de 5V niet meer binnen krijgt via de ESC contacten.

Board overleden mogelijk door elektrostatische ontlading (ESD). Met koud en droog weer is dit funest.

.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb al een nieuwe bord erop gezet en vlieg nu al weer. Ligt het nou aan mij of aan de naze dat ik de PID opnieuw moet instellen. Oude PID en settings terug gezet maar gevoelsmatig vliegt ie niet meer als de oude.

Nee dit is niet gevoelsmatig. De componenten op elk board zijn onderhavig aan toleranties. Dit uit zich in verschillende PID instellingen.

.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is dus helemaal opnieuw fijn tunen van de PID...zonde! Je hebt eigenlijk dus niks aan de backup van je settings als je een nieuwe bord gaat vervangen.

Dat doe ik op een model wel met een immersionrc zender vanwege opto esc's die geen bec hebben en dat lijkt wel goed te gaan.
Die mag tot 300mah worden belast dus wat dat betreft moet het kunnen maar meer ook niet.
De 5v gaat zowel naar de stepup als naze32 die zo ook de ontvanger die als cppm aangesloten van stroom voorziet.

Back