Is PU lijm nou echt zo geweldig?

Henri Kaper

verslagschrijvers
Ik heb mijn cabinespanten met PU lijm (Poly Urethane) in elkaar gezet en vraag me nu af of dat wel de juiste keuze was. Ik had begrepen dat het een heel krachtige lijm is.

Ik lijmde gisteravond de rompzijplaten tegen de cabinespanten (in de uitsparing onder). Ik had ze van te voren gepast. Dat ging heel soepel, maar blijkbaar zat er toch iets krap, want toen ik de boel vast ging zetten met PU lijm en lijmtangen (die ik zachtjes aangedraaid had), zag ik ineens dat van het voorste spant, de linker verticale vuren lat los was gekomen van het triplex 'hoefijzer'. Het was een schone breuk, een enkel klein splintertje, maar dus vooral op de lijm los gekomen! En het is toch niet echt een heel klein lijmvlak.

Wat doe ik nou? Dit geeft me niet echt vertrouwen in die lijm. Dadelijk gaat er na een paar vluchten van alles los zitten. Of is dat misplaatst en is PU lijm wel goed?

Heb ik misschien te weinig druk uitgeoefend bij het lijmen van de spanten? Omdat de verticale latten iets schuin op de triplex platen zitten, kon ik geen lijmtangen gebruiken en heb ik tape gebruikt.

Als het merk nog iets uitmaakt ... ik heb die van Bison gebruikt.

002formersalignment.jpg
 
Vuren is hard en nauwelijks poreus, ik gebruik hier altijd gewone witte houtlijm voor dat werkt prima
Gebruik jij de 'bruisende' bruine konstruktielijm? (die laat zulke lekkere vlekken op je handen achter :| )

Dit is op zich goede lijm maar het heeft ook een houdbaarheidsdatum, eenmaal geopend is het nog beperkt (ca. 2-3 maand) bruikbaar

Zou zeggen, maak 2 proefstukjes (1x met Pu en 1x met witte houtlijm) en test deze, dan weet je meteen of je naden sterk genoeg zijn
en of je je zorgen moet maken of niet voor je romp

Succes, Ralf

Edit: misschien hecht het zo slecht aan vuren omdat de oppervlakte vrij dicht is, op bv triplex werkt PU prima
Heb met ZAP het zelfde probleem met vuren en gebruik dit daarop ook niet meer
 
wat jullie en ik vaak vuren noemen is vaak grenen.
En grenenhout is vet van zichzelf.
Als je het echt goed wil doen moet je het ontvetten met thinner.
Ik doe het ook nooit hoor.
Maar grenen en teak zijn vette houtsoorten vanwaar ook de lange levensduur.
De een dan in de zachthout soord en de andere in de hardhout soort.
Als timmerman noem ik grenen zachthout.
Maar als ik aan het modelbouwen ben is het ineens hardhout voor me :wink:
Ik ben ook niet zo weg van pu lijm.
Tenminste niet voor spanten te lijmen.
Ook als timmerman gebruikte ik het niet vaak.
Het is waterbestendig en het vult lekker maar het is niet mijn lijmsoort dus.
En als je het beter wil laten bruisen moet je wat water gebruiken (nevelen)
Als ik jouw was zou ik ook een test maken voor je eigen geruststelling.
Als je de vlakken goed pas gemaakt heb en voldoende lijm hebt gebruikt moet het volgens mij geen probleem zijn.
Of het hout moet erg vet zijn precies op je losgelaten stuk.
 
Bertus zei:
...Als timmerman noem ik grenen zachthout.
Maar als ik aan het modelbouwen ben is het ineens hardhout voor me ....

Ja Bertus en om het echt verwarrend te maken Balsa is officieel "hardhout" en grenen is dat niet ....
 
Bedankt voor jullie reacties!

Dat is het dus ... mijn vuren is vet grenen. Dat grenen vet is was mij eerder verteld, daarom had ik vuren gekocht. :mad: Dat wordt dan even chrurg spelen. Ik wil wel zeker weten dat het goed zit.

Ik moet de oude lijm zeker wel goed wegschuren, he? ... voordat ik opnieuw erop lijm.

Dat PU lijm beperkt houdbaar is wist ik, daarom koop ik de kleine flesjes en ik had een nieuwe gekocht.
 
Henri als je echt vuren heb leg het probleem bij jou :wink:
Dan heb je iets niet goed gedaan. :?
Ja je zal het goed schoon moeten maken.
En misschien kan je nog wat over je andere lijmverbindingen zeggen.
 
Bertus, ik zal in de veronderstelling geweest zijn dat ik vuren latten uit het schap pakte, maar zoals jij zei is het vaak grenen. Voortaan dus controleren of sowieso ontvetten en witte lijm gebruiken.

Ik heb het vanmiddag nog eens rustig bekeken en geprobeerd wat de overige lijmverbindingen konden hebben. Ik bouw de romp op twee haakse stroken MDF van 30mm dik - loeizwaar dus - en ik kon de bovenlat van het tweede spant pakken en de hele boel eraan optillen. Ik heb een beetje heen en weer bewogen ... geen probleem. Vervolgens heb ik de hele boel aan de bovenlat zijdelings heen en weer geschoven ... beetje buigen, maar geen gekraak. Toen heb ik de nog vast zittende lat van het voorste spant bovenaan vast gepakt en daarmee ook de hele boel zijdelings heen en weer geschoven ... zelfs dat ging ongestraft!

De passing zal toch niet helemaal 100% geweest zijn en met het aandraaien van de lijmtangen zal er schuifkracht op die lat gekomen zijn. Verder zit het wel goed. Overigens komt de belasting via de vleugelstruts op die zijplaten onder. De vleugel wordt wel ook nog bevestigd in het midden van de bovenlat van het tweede spant, maar dat is slechts voor fixatie in de dwars en lengte-richting. En de romp wordt ook nog met triplex bekleed.

Ik ga de breuk schoon schuren, ontvetten en weer lijmen. Daarna ga ik de andere latten ontvetten voor verdere lijmverbindingen.

Eind goed, al goed.
 
Het is maar een tip hoor, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht.

Nog even over het grenen.
Het heeft (als je de mooie latten uitzoekt) een hele mooie nerf en is taai.
Het is sterker dan vuren.
Vandaar dat je beter grenen kan hebben.
 
Je input is zeer gewaardeerd, Bertus!

Ik denk dat het inderdaad grenen is ... het is ook wat donkerder dan vuren meestal is.
 
Ik heb die latten net ontvet met thinner. Het doekje had gele plekken gekregen en de latten voelden anders aan. Duidelijk, denk ik.
 
Back
Top