Is UHU acrylit hetzelfde als Stabilit express?

Hallo,
Zoals de titel al zegt; is UHU acrylit hetzelfde soort lijm als stabilit express?
Ze hebben beide een poeder dat toegevoegd moet worden aan de lijm, met beide een uithardingstijd van ongeveer 15 min.

Hans

Ben ook benieuwd. Kan over t UHU spul geen sterktegegevens vinden. Stabilit is duur maar geeft iig iets aan:

6. Endfestigkeit nach ca. 1 Stunde (150kg/cm²)

Voor snel en sterk heb ik t dus altijd in huis.....

Ik vind idd stabilit super duur, 27,95 voor 80 gram. Het is de duurste lijm die ik ken.
Maaaaar het is wel een zeer goede lijm met een zeer korte uithardingstijd.
Zo ben ik opzoek naar een goedkope alternatief.

Hans

@ Hans,

Die Uhu acrylit heeft dezelfde werking als stabilit.
Maar in die uhu zit maar 30 gram voor 12,99
en stabilit is 80 gram voor 24,95. Althans hier.

Eric

het is inderdaad een lijm uit de zelfde chemische klasse.

Mijn ervaring is dat die UHU minder goed werkt, omdat de mening blijkbaar nogal precies komt, en het doseersysteem van Stabilit duidelijk gebruiksvriendelijker is.

Ik heb met Acrylit meerdere keren een verbinding uit kunnen hakken omdat hij niet goed doorhardde (redelijk hard, maar kleverig aan de buitenkant, of droog aan de buitenkant maar niet goed hard) en dat is me met Stabilit nooit overkomen.

Als je Acrylit echter goed mengt in de juiste verhoudingen, zijn de verlijmingen kwalitatief gelijkwaardig.

Maar geen van beide kan qua algemene bruikbaarheid tippen aan UHU Plus Endfest 300: de verlijmingen zijn "bros" en breken bij hardere klappen die UHU plus moeiteloos doorstaat.

Groet, Bert

bij modelsport.nl kosten 2x uhu acrylit maar 11 euro en dat is best interessant.

Een keer testen welke beter is.

Voor een betere dosering kan ik de maatbakjes van stabilit gebruiken.

Wat mij bevalt aan deze lijmen is de uithardingstijd, die van endfest is behoorlijk aan de uren.

Hans

bij modelsport.nl kosten 2x uhu acrylit maar 11 euro en dat is best interessant.

Een keer testen welke beter is.

Voor een betere dosering kan ik de maatbakjes van stabilit gebruiken.

Wat mij bevalt aan deze lijmen is de uithardingstijd, die van endfest is behoorlijk aan de uren.

Hans

Ik durf niet te stellen dat de mengverhouding van Stabilit gelijk is aan die van Acrylit, dus wie weet levert dat helemaal niks op. Maar wie weet ook wel....

De uithardingstijd van UHU Plus kun je heel acceptabel krijgen door waar mogelijk te verwarmen: kleine dingen doe ik in de oven op 50 graden, grote objecten richt ik een 60W spotje op.
Dan bekort de uithardingstijd tot heel acceptabele tijden (50 graden levert geloof ik 45~60 minuten uithardingstijd op) en de sterkte verbetert er ook aanmerkelijk door.

Groet, Bert

Sorry for the English, but ik spreek geen nederlands... :-)

I am from Germany, and I can read and understand a little bit of Dutch. When googling for Stabilit Express, I found this forum and read your discussion.

So, you are complaining that Stabilit Express is very expensive.

Right now (since yesterday, december 8 ) LIDL here in Germany has an offer for Stabilit Express. The pack with 30g costs unbelievable 2,99. Yes, two euros ninetynine cents!!!

Pattex Reparatursortiment - Lidl Deutschland - lidl.de

So, if someone just wants to go to Germany, be sure to visit LIDL :-)

By the way: Maybe this offer is also available in Dutch LIDL stores?

Back