Is vleugelprofiel belangrijk (voor een Depron Jet)

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een Depron Jet (EDF Su-27 Flanker, foto's volgen nog :D ). Nu is het moment om te beslissen wat het vleugelprofiel moet worden.

De keuze bestaat uit:
* Afgeronde voorlijst, platte vleugels (geen camber), achter schuin (simpel).
* Een symmetrisch druppelprofiel.
* Een profiel met meer lift (bijv. 8% Eppler 205).

Het lijkt mij handig dat het toestel niet te snel stallt (bijv. tijdens het wegwerpen). Ook is het meegenomen als de weerstand een beetje laag blijft.

Ik weet weinig van airodynamica dus misschien heeft iemand tips of kan iemand de vliegeigenschappen van de verschillende profielen eens uitleggen.

Alvast bedankt,
Marc

Ik denk wel dat het beter is, want de "normale" vliegtuigen hebben toch ook niet voor niets een profiel,. Of niet soms.

Dat ligt helemaal aan het model en de afmetingen.

Een schocky vliegt perfect zonder profiel (ook langzaam)

L A U R E N S zei:
Een schocky vliegt perfect zonder profiel (ook langzaam)

Wie zegt dat die shockie gene profiel heeft. Een vlakke plaat is een vol symetrisch profiel. Alleen wel erg dun maar dat geeft niet.
Als je een klein model maakt zoals die jet van Icarus dan zou ik gewoon die vlakke plaat nemen. Als je iets groter gaat zoals die jets van Tita dan zou ik die plaat iets in profiel schuren, maar dan alleen de eerste 2-3 cm en de laatste 3-4 cm meer niet. Onderkant gewoon vlak.

Volgens mij is de grootte niet zo van belang, wel de toepassing. Het gaat dus niet om een shocky, die nog enige vliegeigenschappen bij 0kM/h heeft.

Breedte: 83cm
Lengte: 110 cm
Motor: 2*Mega 16/15/2
Fan: 2*WemoTec 480 (6cm dia.)
Stuwkracht: > 1:1

Met een beetje geluk (ik heb echt geen idee) moet de vliegsnelheid toch een stuk boven de 100 kM/h uitkomen.

Ik zal snel eens wat foto's maken en kijken hoe ik die tegenwoordig moet uploaden....

Met die gegevens erbij zou ik dus nu wel kiezen voor een snel maar ook stabiel profiel met goede eigenschappen over het hele snelheidsbereik.

En wat moet je dan nu nemen. Mijn keuze MH 43 of iets in die trend. Eventueel een iets dikker profiel wat erop lijkt.

Back