A
Atarikid
Guest
Eerst en vooral even vermelden dat ik al heel wat kitjes in elkaar heb gevezen (bij benadering meer dan 20). De meeste van de merken Serpent en Xray met 3 Kyosho kits en één Losi. (over deze laatste wil ik me niet uitspreken - voor mij alleszins geen Losi meer). Ik acht me dus capabel om te kunnen vergelijken. 
Ishima Rave M1.0R
De eerste stap is altijd even de handleiding doornemen. Deze is niet meer van de huidige kwaliteits standaard. Z/W CAD tekening die overigens in het algemeen wel duidelijk zijn. Er zitten hier en daar wel onduidelijke passages en foutieve verwijzingen in. De handleiding is duidelijk niet uptodate met de huidige versie van de kit. Ook worden de extra R onderdelen meestal niet omschreven. Aanwijzingen voor de 'standaard' setup ontbreken en mis ik een beetje de volgorde van monteren maar natuurlijk kan je dat zelf uitpluizen met een beetje logica en bouw ervaring.
Even alle zakjes overlopen en hier kwam ik al tot een teleurstelling.De voorste en achterste diffs zijn duidelijk niet van dezelfde kwaliteit als het spurtandwiel. Alhoewel volgens de website van Ishima deze hetzelfde zouden moeten zijn. De afwerkingsgraad van de spur is echt beter en nauwkeuriger dan de difftandwielen.Evenmin de pinions - op de website zijn deze duidelijk nageslepen op de as maar de versie meegeleverd niet. Toch een belangrijke misleiding imo. In de handleiding kon ik terug vinden dat deze enkel als opties te verkrijgen zijn.
Starten maar (met de bouw althans
)
De diffs eerst. Oei, geen olie in de kit. Dit is de eerste kit dat ik bouw waar geen (silicone) olie bij zit. Gelukkig heb ik dat zelf in voorraad maar dit is zeker een min punt.
De bouw van diffs loopt verder vlekkeloos en kwaliteit voelt vrij goed aan. Dat ze effectief goed zijn moet blijken in de rijtest.
De diffs inbouwen in hun behuizing. M.a.w kom ik de eerste keer in aanraking met de plastiek. Het is duidelijk dat de spuitmatrijzen van minder kwaliteit zijn t.o.v. die van Serpent en Xray maar na wat braampjes verwijderen passen ze zeker heel goed. Het is gewoon de algemene afwerking die imo beter kan. Functioneel zal het allemaal zeker wel voldoen. Dus erg is het zeker niet!
Het inbouwen van de diffs in de behuizingen was vrij eenvoudig en met de meegeleverde shimms kan je deze perfect uitlijnen. Het vergt wel wat pogingen maar uiteindelijk kan je wel de juiste speling verkrijgen. Dit is wel een deel waar veel bouwers, zonder het te weten, de mist in gaan met vroegtijdige slijtage/breuk als gevolg.
Verdere bouw van voor- en achterbrug zijn probleemloos. De aandrijfassen moet je wel (erg) veel shimmen om alle speling op te heven. In mijn kit zaten er niet voldoende juiste shimms bij en ook in de handleiding spreekt men hier niet over. Zonder deze shimms zou er gegarandeerd vroegtijdige slijtage voorkomen.
Ook belangrijk te vermelden is dat alle ball-end's voor de stabi's echt heel veel speling vertonen. De kogeltjes leuteren echt te veel in de plastiek.
De pivot-ball (overigens een goede keuze van Ishima - geen kwetsbare C-Hubs) montage van de voorste brug was tot mijn verbazing zeer makkelijk. Dit is altijd bij Serpent en Xray een 'go and see what happens' procédé. Vaak draai je, hoeveel ervaring je ook hebt, de alu moer schuin in de plastiek. Reden is dat bij deze merken de tolerantie vrij nihil is en er een kleine foutmarge is voor montage. Dit was hier niet het geval! Door de 'iets' grotere speling was dit heel eenvoudig. Alles samen gemonteerd is het geheel heel stevig en lijkt me dit ook bestendig tegen hevige klappen.
Middendiff en behuizing was eenvoudig en probleemloos te monteren. De keurig voorgelijmde remvoering is een pluspunt.
Verdere opbouw van voor-, achter en middenbrug op het chassis verliep probleemloos.
De shocks: geen nieuwigheden hier. De opbouw is dezelfde als vrijwel alle shocks van andere merken. Zeker van zeer goede kwaliteit. Ook hier spijtig dat er geen silicone olie meegeleverd werd.
De meegeleverde transparante polycarbonaat body is reeds nauwkeurig voorgesneden wat zeker mooi meegenomen is. Er worden wel geen raamstickers meegeleverd om de ramen te bedekken voor het spuiten.
Wielen en banden worden meegeleverd (Xray en Serpent doen dit niet - enkel de velgen).
Conclusie:
Buiten kleine heuveltjes die je moet overbruggen: de niet 100% afgewerkte plastiek (lees: veel braampjes), tandwieldiffs van mindere kwaliteit dan beloofd en een niet up-to-date handleiding is de bouw een eenvoudig werkje.
Er is zeker nog een kwaliteitsverschil t.o.v. Xray en Serpent kits. Die zijn net iets nauwkeuriger en hebben meer oog voor detail. Maar zoals gezegd ... functioneel is het zeker niet beter of slechter. Kwaliteit is zeker boven het gemiddelde.
Het eind resultaat is dan ook een zeer stevige en goed ogende professionele 1/8 buggy die zeer zeker waar voor zijn geld is! Meer nog, de Ishima Rave M1.0R is imo de mooist ogende 1/8 buggy. De bijna horizontale liggende voorste shocks, de vele mooie Alu onderdelen, 'speciale' spoiler geven deze buggy een originele en professionele look.




















Ishima Rave M1.0R
De eerste stap is altijd even de handleiding doornemen. Deze is niet meer van de huidige kwaliteits standaard. Z/W CAD tekening die overigens in het algemeen wel duidelijk zijn. Er zitten hier en daar wel onduidelijke passages en foutieve verwijzingen in. De handleiding is duidelijk niet uptodate met de huidige versie van de kit. Ook worden de extra R onderdelen meestal niet omschreven. Aanwijzingen voor de 'standaard' setup ontbreken en mis ik een beetje de volgorde van monteren maar natuurlijk kan je dat zelf uitpluizen met een beetje logica en bouw ervaring.
Even alle zakjes overlopen en hier kwam ik al tot een teleurstelling.De voorste en achterste diffs zijn duidelijk niet van dezelfde kwaliteit als het spurtandwiel. Alhoewel volgens de website van Ishima deze hetzelfde zouden moeten zijn. De afwerkingsgraad van de spur is echt beter en nauwkeuriger dan de difftandwielen.Evenmin de pinions - op de website zijn deze duidelijk nageslepen op de as maar de versie meegeleverd niet. Toch een belangrijke misleiding imo. In de handleiding kon ik terug vinden dat deze enkel als opties te verkrijgen zijn.
Starten maar (met de bouw althans

De diffs eerst. Oei, geen olie in de kit. Dit is de eerste kit dat ik bouw waar geen (silicone) olie bij zit. Gelukkig heb ik dat zelf in voorraad maar dit is zeker een min punt.
De bouw van diffs loopt verder vlekkeloos en kwaliteit voelt vrij goed aan. Dat ze effectief goed zijn moet blijken in de rijtest.
De diffs inbouwen in hun behuizing. M.a.w kom ik de eerste keer in aanraking met de plastiek. Het is duidelijk dat de spuitmatrijzen van minder kwaliteit zijn t.o.v. die van Serpent en Xray maar na wat braampjes verwijderen passen ze zeker heel goed. Het is gewoon de algemene afwerking die imo beter kan. Functioneel zal het allemaal zeker wel voldoen. Dus erg is het zeker niet!
Het inbouwen van de diffs in de behuizingen was vrij eenvoudig en met de meegeleverde shimms kan je deze perfect uitlijnen. Het vergt wel wat pogingen maar uiteindelijk kan je wel de juiste speling verkrijgen. Dit is wel een deel waar veel bouwers, zonder het te weten, de mist in gaan met vroegtijdige slijtage/breuk als gevolg.
Verdere bouw van voor- en achterbrug zijn probleemloos. De aandrijfassen moet je wel (erg) veel shimmen om alle speling op te heven. In mijn kit zaten er niet voldoende juiste shimms bij en ook in de handleiding spreekt men hier niet over. Zonder deze shimms zou er gegarandeerd vroegtijdige slijtage voorkomen.
Ook belangrijk te vermelden is dat alle ball-end's voor de stabi's echt heel veel speling vertonen. De kogeltjes leuteren echt te veel in de plastiek.
De pivot-ball (overigens een goede keuze van Ishima - geen kwetsbare C-Hubs) montage van de voorste brug was tot mijn verbazing zeer makkelijk. Dit is altijd bij Serpent en Xray een 'go and see what happens' procédé. Vaak draai je, hoeveel ervaring je ook hebt, de alu moer schuin in de plastiek. Reden is dat bij deze merken de tolerantie vrij nihil is en er een kleine foutmarge is voor montage. Dit was hier niet het geval! Door de 'iets' grotere speling was dit heel eenvoudig. Alles samen gemonteerd is het geheel heel stevig en lijkt me dit ook bestendig tegen hevige klappen.
Middendiff en behuizing was eenvoudig en probleemloos te monteren. De keurig voorgelijmde remvoering is een pluspunt.
Verdere opbouw van voor-, achter en middenbrug op het chassis verliep probleemloos.
De shocks: geen nieuwigheden hier. De opbouw is dezelfde als vrijwel alle shocks van andere merken. Zeker van zeer goede kwaliteit. Ook hier spijtig dat er geen silicone olie meegeleverd werd.
De meegeleverde transparante polycarbonaat body is reeds nauwkeurig voorgesneden wat zeker mooi meegenomen is. Er worden wel geen raamstickers meegeleverd om de ramen te bedekken voor het spuiten.
Wielen en banden worden meegeleverd (Xray en Serpent doen dit niet - enkel de velgen).
Conclusie:
Buiten kleine heuveltjes die je moet overbruggen: de niet 100% afgewerkte plastiek (lees: veel braampjes), tandwieldiffs van mindere kwaliteit dan beloofd en een niet up-to-date handleiding is de bouw een eenvoudig werkje.
Er is zeker nog een kwaliteitsverschil t.o.v. Xray en Serpent kits. Die zijn net iets nauwkeuriger en hebben meer oog voor detail. Maar zoals gezegd ... functioneel is het zeker niet beter of slechter. Kwaliteit is zeker boven het gemiddelde.
Het eind resultaat is dan ook een zeer stevige en goed ogende professionele 1/8 buggy die zeer zeker waar voor zijn geld is! Meer nog, de Ishima Rave M1.0R is imo de mooist ogende 1/8 buggy. De bijna horizontale liggende voorste shocks, de vele mooie Alu onderdelen, 'speciale' spoiler geven deze buggy een originele en professionele look.


















