Ishima Rave M1.0R bouwverslag met foto's

  • Topicstarter Topicstarter Atarikid
  • Startdatum Startdatum
A

Atarikid

Guest
Eerst en vooral even vermelden dat ik al heel wat kitjes in elkaar heb gevezen (bij benadering meer dan 20). De meeste van de merken Serpent en Xray met 3 Kyosho kits en één Losi. (over deze laatste wil ik me niet uitspreken - voor mij alleszins geen Losi meer). Ik acht me dus capabel om te kunnen vergelijken. :)

Ishima Rave M1.0R

De eerste stap is altijd even de handleiding doornemen. Deze is niet meer van de huidige kwaliteits standaard. Z/W CAD tekening die overigens in het algemeen wel duidelijk zijn. Er zitten hier en daar wel onduidelijke passages en foutieve verwijzingen in. De handleiding is duidelijk niet uptodate met de huidige versie van de kit. Ook worden de extra R onderdelen meestal niet omschreven. Aanwijzingen voor de 'standaard' setup ontbreken en mis ik een beetje de volgorde van monteren maar natuurlijk kan je dat zelf uitpluizen met een beetje logica en bouw ervaring.

Even alle zakjes overlopen en hier kwam ik al tot een teleurstelling.De voorste en achterste diffs zijn duidelijk niet van dezelfde kwaliteit als het spurtandwiel. Alhoewel volgens de website van Ishima deze hetzelfde zouden moeten zijn. De afwerkingsgraad van de spur is echt beter en nauwkeuriger dan de difftandwielen.Evenmin de pinions - op de website zijn deze duidelijk nageslepen op de as maar de versie meegeleverd niet. Toch een belangrijke misleiding imo. In de handleiding kon ik terug vinden dat deze enkel als opties te verkrijgen zijn.

Starten maar (met de bouw althans :-) )
De diffs eerst. Oei, geen olie in de kit. Dit is de eerste kit dat ik bouw waar geen (silicone) olie bij zit. Gelukkig heb ik dat zelf in voorraad maar dit is zeker een min punt.
De bouw van diffs loopt verder vlekkeloos en kwaliteit voelt vrij goed aan. Dat ze effectief goed zijn moet blijken in de rijtest.
De diffs inbouwen in hun behuizing. M.a.w kom ik de eerste keer in aanraking met de plastiek. Het is duidelijk dat de spuitmatrijzen van minder kwaliteit zijn t.o.v. die van Serpent en Xray maar na wat braampjes verwijderen passen ze zeker heel goed. Het is gewoon de algemene afwerking die imo beter kan. Functioneel zal het allemaal zeker wel voldoen. Dus erg is het zeker niet!
Het inbouwen van de diffs in de behuizingen was vrij eenvoudig en met de meegeleverde shimms kan je deze perfect uitlijnen. Het vergt wel wat pogingen maar uiteindelijk kan je wel de juiste speling verkrijgen. Dit is wel een deel waar veel bouwers, zonder het te weten, de mist in gaan met vroegtijdige slijtage/breuk als gevolg.
Verdere bouw van voor- en achterbrug zijn probleemloos. De aandrijfassen moet je wel (erg) veel shimmen om alle speling op te heven. In mijn kit zaten er niet voldoende juiste shimms bij en ook in de handleiding spreekt men hier niet over. Zonder deze shimms zou er gegarandeerd vroegtijdige slijtage voorkomen.
Ook belangrijk te vermelden is dat alle ball-end's voor de stabi's echt heel veel speling vertonen. De kogeltjes leuteren echt te veel in de plastiek.
De pivot-ball (overigens een goede keuze van Ishima - geen kwetsbare C-Hubs) montage van de voorste brug was tot mijn verbazing zeer makkelijk. Dit is altijd bij Serpent en Xray een 'go and see what happens' procédé. Vaak draai je, hoeveel ervaring je ook hebt, de alu moer schuin in de plastiek. Reden is dat bij deze merken de tolerantie vrij nihil is en er een kleine foutmarge is voor montage. Dit was hier niet het geval! Door de 'iets' grotere speling was dit heel eenvoudig. Alles samen gemonteerd is het geheel heel stevig en lijkt me dit ook bestendig tegen hevige klappen.
Middendiff en behuizing was eenvoudig en probleemloos te monteren. De keurig voorgelijmde remvoering is een pluspunt.
Verdere opbouw van voor-, achter en middenbrug op het chassis verliep probleemloos.

De shocks: geen nieuwigheden hier. De opbouw is dezelfde als vrijwel alle shocks van andere merken. Zeker van zeer goede kwaliteit. Ook hier spijtig dat er geen silicone olie meegeleverd werd.

De meegeleverde transparante polycarbonaat body is reeds nauwkeurig voorgesneden wat zeker mooi meegenomen is. Er worden wel geen raamstickers meegeleverd om de ramen te bedekken voor het spuiten.

Wielen en banden worden meegeleverd (Xray en Serpent doen dit niet - enkel de velgen).

Conclusie:
Buiten kleine heuveltjes die je moet overbruggen: de niet 100% afgewerkte plastiek (lees: veel braampjes), tandwieldiffs van mindere kwaliteit dan beloofd en een niet up-to-date handleiding is de bouw een eenvoudig werkje.
Er is zeker nog een kwaliteitsverschil t.o.v. Xray en Serpent kits. Die zijn net iets nauwkeuriger en hebben meer oog voor detail. Maar zoals gezegd ... functioneel is het zeker niet beter of slechter. Kwaliteit is zeker boven het gemiddelde.
Het eind resultaat is dan ook een zeer stevige en goed ogende professionele 1/8 buggy die zeer zeker waar voor zijn geld is! Meer nog, de Ishima Rave M1.0R is imo de mooist ogende 1/8 buggy. De bijna horizontale liggende voorste shocks, de vele mooie Alu onderdelen, 'speciale' spoiler geven deze buggy een originele en professionele look.






































 
Even alle zakjes overlopen en hier kwam ik al tot een teleurstelling.De voorste en achterste diffs zijn duidelijk niet van dezelfde kwaliteit als het spurtandwiel. Alhoewel volgens de website van Ishima deze hetzelfde zouden moeten zijn. De afwerkingsgraad van de spur is echt beter en nauwkeuriger dan de difftandwielen.Evenmin de pinions - op de website zijn deze duidelijk nageslepen op de as maar de versie meegeleverd niet. Toch een belangrijke misleiding imo. In de handleiding kon ik terug vinden dat deze enkel als opties te verkrijgen zijn.

UPDATE:

Na wat mails met Bart Loomans (Promodels - verdeler van Ishima) is bovenstaande duidelijker:

- De foto's van de diffs en pinions op de website van Ishima zijn van het proto type. De versies die men nu gebruikt zijn hiervan verschillend. Zeer (zeer zeer) waarschijnlijk om kosten te besparen. De pinions zijn dus niet nageslepen en de voorste en achterste diff hebben geen coating (hardings procédé) meegekregen. Het spurtandwiel wel.
Is er een verschil? Volgens Bart niet maar volgens mij wel. Ik heb ondertussen ca 1 liter gereden met de Rave M1.0R (overigens beviel deze mij uitstekend bij het rijden!!!). Na de eerste rij ervaring inspectie toch een visuele slijtage gezien bij de voorste en achterste diffs. Belangrijk is te vermelden dat deze visuele 'slijtage' absoluut geen probleem vormt (toch nu nog niet).
Het spurtandwiel (dat behandeld is) vertoont nul komma nul visuele slijtage.
Om even te vergelijken: Xray diffs zijn allemaal hard coated en vertonen na heel wat liters geen slijtage.
Ik blijf er bij ... die coating is niet enkel mooi maar ook functioneel qua slijtage.
Misschien kan Ishima dit alsnog als optie aanbieden?
Ook de pinions vertonen een speling in de lagers. Dit KAN de oorzaak zijn omdat deze niet nauwkeuriger zijn nageslepen. Maar zoals ik al zei .. KAN.

Is de Rave dan een slechte buggy? ABSOLUUT NIET!!!
Ik heb wel te weinig ervaring in offroad om het rijgedrag te vergelijken met andere maar t.o.v. de XB8TQ is de Rave veel rustiger en heb je steeds het gevoel dat jij de buggy onder controle hebt en niet andersom.
Wat me ook opviel is dat sprongetjes heel makkelijk zijn en hij zeer goed uitgebalanceerd is. Als onroad freak vond ik het in ieder geval een zeer prettige ervaring en had ik voor het eerste het gevoel dat offroad niet moeilijk is.
Op los zand had ik wel te weinig stuur maar dat zal vast liggen aan de 'standaard' setup. Onroad is zeker iets heel anders qua wegligging en zal dus nog heel wat moeten leren over offroad. Maar belangrijk ... dankzij de Rave boeit het me vast en zeker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel voor het bouwverslag :-)
Ik zag er eentje op een compressor liggen vandaag bij MachOne (Truggycup).
Mooie wagen inderdaad..
 
Ishima Rave M1.0S

Goed beschreven bouwverslag. Ik ben zelf in het bezit van een M1.0S. Een RTR buggy dus. De opmerkingen die je maakt tijdens heb bouwen omtrent de geleverde onderdeel kwaliteit en de beschrijving op de website van Ishima heb ik ook geconstateerd. Bij de M1.0S staat (ook in de handleiding) dat er ook een anti roll bar is gemonteerd op de voorwiel ophanging helaas zit deze niet op de geleverde auto.
Ik kreeg inderdaad het zelfde verhaal te horen als jij van Bart Loomans foutje op de site en de handleiding. Lijkt mij eerder een kost reductie actie. Als je dat als bedrijf weet dan pas je toch de website aan in plaats van de gebruiker te misleiden, toch.

Verder remote heeft een heel mager bereik 25 meter en dan houdt het op.

De speling op de wielophanging is toch wel erg groot. Stuur servo is beduidend te ligt 6kg) ook voor op straat als je een beetje gas geeft dan kan de servo de stuuruitslag niet vast houden. Heb hierdoor helaas een stoeprandje aan getikt, met de nodige schade tot gevolg. Afgebroken Alu voor arm ophanging en stuurplaat. Bij nader inspectie bleek de servo saver veer op maximale spanning te staan met de hand was die nog niet te verdraaien resultaat een afgebroken stuurplaat. Verder is de voor arm ophanging wel er kwetsbaar, deze zit met twee verzonken schroeven gemonteerd op het voor differentieel maar heeft aan de onder zijde wel heel erg weinig vlees, waardoor die daar erg makkelijk afbreekt. Onderdelen zijn natuurlijk niet op voorraad bij de winkel en moeten besteld worden. Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren en wat de kosten zijn.

Verder loopt de motor niet op 10% nitro wat ik meestal gebruikt om een nitro moter te laten inlopen, Bart Loomans vertelde me dat je minimaal 25% nitro moet gebruiken en 1,5l stationair moet laten draaien!?!. Lijkt me een beetje overdreven. Ik rijdt nu op 20% en dat gaat goed ik denk dat 16% ook wel gaat.
Al met al ben ik niet zo tevreden met deze auto. Ik heb ook nog een Conrad Reely REX-X Promo II en die kost de helft, heeft geen last van de hierboven beschreven problemen en is degelijker uitgevoerd zwaarder/dikker metalen en plastic onderdelen. De Rave ziet er op eerste gezicht er mooi uit maar de degelijkheid is toch wel wat minder.
Bij Conrad zij onderdelen snel online te bestellen en te leveren een echt pluspunt blijkt nu wel.

Rijden en met name de wegligging is bij de Rave beduidend beter. Ik heb enkel ervaring op harde ondergrond, maar de auto voelt stabieler aan.

Een leuk wetenswaardigheidje is dat de Rave een bijna 100% kopie is van de Caster ZR-1R en op hun site www.casterracing.com vindt je ook nog een paar aanpassingen om de auto te verbeteren en de levensduur te vergroten, deze zijn 1 op 1 toepasbaar zijn op de RAVE.
 
Hello Ishima70,

vanaf een 3.5CC motor moet je altijd met 25% nitro roderen en rijden, 10% is echt wel te weinig voor deze motoren (de nitro zorgt voor koeling dus...)

Ik lees hier dat de Ishima een 100% copie is van de Caster, mmm dat lijkt me wel sterk als je weet dat heel de ophanging geometrie anders is, de tanwielkasten zijn anders, de gears zijn anders, enz... ook het plastiek van de Ishima is in hetzelfde materiaal zoals Mugen, Kyosho, enz... dit is niet het geval bij Caster!!!

Aangaande de onderdelen, wij Pro Models doen de distributie en de R&D voor Ishima en alles is op voorraad, een modelbouwwinkel kan alles heel vlot en makkelijk bestellen online bij ons.

Ook wordt er continue getest door het Ishima racing team op diverse circuits overal ter wereld, enkele weken geleden hadden we zelfs TQ voor Kanai van Kyosho in China en op de Sylvester Indoor waren we 1 en 3 met op de 2de plaats Jerome Sartel met X-ray, dus dit is niet slecht hé.

Mvg,
Bart Loomans
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie.

Dat van die 25% nitro blijft twijfelachtig zelfs mijn modelbouw winkel verkoop standaard niet hoger dan 20% en bevelen max .16% i.v.m. levensduur van de motor. Ik rijd er zelf geen wedstrijden mee en houdt mijn auto graag heel, misschien is dat het verschil.

Onderdelen heb ik ruim een maand geleden besteld en hadden een levertijd van een maand er was bij jullie geen voorraad aanwezig (werd mij verteld door de winkel), hoop dat het de volgende keer sneller gaat.

Dat van die geometrie ja , tand wielen en materiaal compound dat kan ik van plaatjes uit de handleiding niet geheel beoordelen natuurlijk. Feit is wel dat de Rave ook veel op de veel goedkopere Protech Yada st lijk en ik heb beide zij aan zij vergeleken, wat ook werd bevestigd door de model bouw winkel zelf. Maar goed de Rave zal best de betere van de twee zij maar of de RAVE het prijs verschil waard is dat kan ik zo niet beoordelen.

Om een lang verhaal kort te maken ik ben tevreden met de RAVE, maar had er wat meer degelijkheid van verwacht.

Mvg.

Twan
 
Wel dat is nu net het grote misverstand, meer nitro zorgt voor een betere koeling dus als je je motor afsteld op 16% en je gebruikt met deze afstelling 25% nitro dan koelt je motor beter dus dwz dat je motor warmer wordt met 16% = meer slijtage met 16%!

Mvg,
Bart Loomans
 
Wel dat is nu net het grote misverstand, meer nitro zorgt voor een betere koeling dus als je je motor afsteld op 16% en je gebruikt met deze afstelling 25% nitro dan koelt je motor beter dus dwz dat je motor warmer wordt met 16% = meer slijtage met 16%!

Mvg,
Bart Loomans

Ik geloof er helemaal niets van !

Meer nitro = meer koeling ???

Nitro is een stof dat zorgt dat de ontbranding sterker wordt, hierbij komt veel meer warmte vrij als dat je hij zonder nitro loopt.
Waarom dek je anders dat met te veel nitro rijden schadelijk is voor je motor ? ja hij draait meer toeren daardoor en dat kunnen de onderdelen misschien niet aan, maar gegarandeerd dat ze er ook niet op gebouwd zijn als de verbranding te warm wordt!
 
Nitro werkt gewoon dubbel.

De nitromethaan in de brandstof zal door de warmte in de motor worden ontbonden in verschillende producten, waarvan er verschillende brandbaar (oa. methaan) of brandversnellend zijn (zuurstof, ?nog andere?). De ontbinding heeft warmte nodig die wordt onttrokken aan het motortje = koeling. Door de ontbinding heb je naast het mengsel van methanol en lucht extra methaan en zuurstof, dus je hebt een betere vulling van je cilinder, en daarmee een vermogentoename. Dit belast je onderdelen meer en geeft meer warmte ontwikkeling.

Over welke brandstof in welke motor te gebruiken is staat al heel veel geschreven in de stickies van het brandstof forum. Het komt erop neer dat voor grotere cilinderinhouden grotere percentages nitro aangeraden worden. Maar je kan nog altijd op 16% rijden.
De motoren zijn gebouwd voor hogere percentages, dus als je op 16% rijdt zou je een koppakkingsring kunnen wegnemen om de compressieverhouding aan te passen aan het percentage nitro.
 
hallo ben nieuw op de forum had vroeger ne protech yada st en ben onlangs overgeschakeld naar de rave m1.0r en heb hem binnen gebracht voor aftestellen maar da is 2keer niets op hoge snelheid valt hij uit en nu reed ik van een klein jumpke (max 0.5m)op zacht gras en nu mijn klein tandwiel aan de motor alle tanden eraf geen probleem is reeds besteld maar da stilvallen werkt echt op de zenuwen dus iedere tip is welkom
 
Misschien eerst eens proberen in volzinnen, met interpunctie en juiste spelling te schrijven. Dan begrijpen we misschien wel wat je bedoelt.
 
Hallo RC-driver,

Het stil vallen op hoge snelheid klinkt mij bekent in de oren. Zeker als de motor nog niet is ingelopen heb ik gemerkt dat dit probleem zich vaker bij lage nitro(10%) waarden voordoen dan bij 20%. Waar ik tot nu wel uit ben is dat de motor vrij rijk moet staan anders valt de motor stil bij maximale gas uitslag. Wat ook kan helpen is om in het begin de uitslag van de gas-servo te verkleinen zo voorkom je dat je een nieuwe motor meteen naar zijn maximale toerental jaagt. Houdt er rekening mee dat de motor pas goed is ingelopen bij 1-1,5 liter.
 
sorry voor mijn schrijfwijze. zal er op letten en bedankt voor de tip zal volgende week eens uit proberen.
 
Hoi Allemaal.

De Ishima Rave, de Protech Yada en de Caster ZX-1 worden of werden allemaal door Caster Racing in China gemaakt, vele onderdelen zijn hetzelfde op deze auto's.
De plastic kwaliteit van de Ishima zou iets beter kunnen zijn maar haalt het lang niet bij Mugen, Kyosho of Hobao, uiteindelijk heeft dat niks met de spuitgietmal te maken maar met wat je erin spuit.
Bij de tandwielen is dat een ander verhaal, die zijn bij alledrie auto's ronduit slecht te noemen, zeker als ze een vergelijk aan moeten met Xray, Mugen etc. dit komt voornamelijk door de productiewijze (gieten vs. cnc freeswerk) en natuurlijk ook de coating.

Het zijn leuke auto's maar horen zeker niet in het pro-race segment thuis.
De enige persoon die internationaal wat succesjes haalt met de Rave rijdt rond met een Rave waar uiteindelijk maar weinig Ishima onderdelen meer aan zitten, ik weet in ieder geval zeker dat de diff's en de schokdempers niet van Ishima zijn, de assen dacht ik ook niet.

Groetjes
 
Ik geloof er helemaal niets van !

Meer nitro = meer koeling ???

Nitro is een stof dat zorgt dat de ontbranding sterker wordt, hierbij komt veel meer warmte vrij als dat je hij zonder nitro loopt.
Waarom dek je anders dat met te veel nitro rijden schadelijk is voor je motor ? ja hij draait meer toeren daardoor en dat kunnen de onderdelen misschien niet aan, maar gegarandeerd dat ze er ook niet op gebouwd zijn als de verbranding te warm wordt!



Zeker wel dat hogere percentage nitro beter koelt.
Ik zelf heb dat wel is getest. gewoon rond gereden met 16 % en daarna is met 25 %.
Het was allemaal op de zelfde dag zelfde setup zelfde baan.
Het scheelde me ongeveer 5/7 graden.
 
differtial gasket set

Dag allen,
Zelf ben ik ook bezig met een Kit van Ishima Rave M1.0R. Ik heb daarbij een vraag, hopelijk weet 1 van jullie het antwoord.

Bij deze kit wordt een 'differtial gasket set' geleverd (BAG A). In de afbeelding (instructie) is dit 1 ring, in de verpakking zijn dit diverse ringen. 5 stuks bruin karton en 1 blauwe stevige.

Is het de bedoeling alle ringen als set te gebruiken of alleen de blauwe?

Hopelijk weet iemand het antwoord....
Groet Ronald
 
Back
Top