Italeri 1/35 S-100 revisited

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 21 sep 2018.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik zie een boel gaten, maar die zitten in de ondersteuning van de torpedobuis...:hammer:
     
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Het is geen geweldige foto maar de boutjes plus moeren zitten op twee flenzen van de buis en verder zitten er bv onder de bovenste 8 gaten ook bouten plus moeren ;).

    Arjan
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hahaha... Gezien! Wat een pokkewerk...
     
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Terug maar weer naar de S-Boot. Ik wil de boot van voor naar achter gaan afwerken, begin dus bij de boeg. De Flak 38 in de boeg is waarschijnlijk het grootste hoofdpijn punt (voor mij toch :)) van de hele Italeri kit. De opening van de "Brunnen" moet vergroot worden en de Flak 38 moet drastisch worden aangepast. Ik heb de Flak 38 gefixeerd met twee 3 mm staafmagneetjes, het ding kan nu makkelijk uit de Brunnen worden verwijderd en kan bovendien roteren. Ik heb alleen p.e. onderdelen gebruikt waar het ook echt iets toevoegt en niet te priegelig is.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Arjan
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zorg dat de kuip onder het kanon waterdicht is!
    Met ruw water en/of hoge vaart komt er nogal wat water over het voordek in de kuip (niet zijnde een nogal antiek stadion in 010) terecht.
    Als je de opening niet dicht hebt, komt er al snel een plens water aan boord.
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dan moet ik dus nog een deur maken voor de deuropening in de achterkant van de kuip . Ik wil ook nog een nieuwe Brunnenabdeckung (vrij vertaald kuipdeksel) maken, die van Italeri is veel te groot en past niet tussen de houders van de Flak 38 reserve magazijnen terwijl dat zoals op de volgende foto's te zien is toch zou moeten kunnen :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik kan het deksel dan wellicht ook met magneetjes fixeren.

    Groet,

    Arjan
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Deur: ja. Bij een van de vele after market etch sets zit een hele mooie messing deur, maar ik heb een stukje 1mm ABS met wat warmte rond gebogen en op de opening gelijmd. Daar een deurkruk op gezet en klaar.
    Het deksel zou ik in jouw geval inderdaad voorzien van twee magneetjes. Zeker omdat je de 20mm op de boeg ook op die manier voorbereid hebt.
    Dan kun je makkelijk kiezen of je mét 20mm op de boeg uitvaart of zonder.
    (ik zou mét doen; de Typhoons vliegen laag deze herfst)
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Tip: als je je deksel op de "kuip" gereed hebt, plaats er dan aan de onderzijde een magneetje in wat op de dezelfde magneet kleeft als je 20mm kanon.
    Dan hoef je geen extra gaten te boren.

    Verder heb ik vandaag contact gehad met "De Veteraan Modelbouw"; ze kunnen de decals printen, ze willen ze alleen in zo hoog mogelijke resolutie hebben om netjes werk te kunnen leveren. Ik ga dit weekend eens knoppenbonken in paint om een en ander netjes te krijgen.
    Als je belangstelling hebt voor een set... Laat maar horen.
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor de tips Roel. Ik ben zeker geïnteresseerd in een setje decals, ik denk overigens dat er wel meer mensen belangstelling voor hebben (misschien een aparte thread waar geïnteresseerden zich kunnen aanmelden ?).

    Groet,

    Arjan
     
  10. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Knap hoor al dat detail !
    Is een geduld kwestie en daar ontbreekt t bij mij wel eens aan.
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Freek maar overdreven gedetailleerd bouwen en streven naar grote accuratesse is ook een valkuil (been there, done that...).Het is niet voor niets dat ik pas na 10 jaar de draad weer oppak, was het project indertijd spuugzat omdat het allemaal veel te lang duurde. Ook de reden dat ik voorlopig even met mijn Sport Fisherman gestopt ben. Had er ruim een half jaar aan gewerkt en dan ben ik het ineens heel erg beu en wil wat anders :). Op een gegeven moment krijg ik toch altijd wel weer zin om verder te gaan met een project dat nog niet af is.

    Ik denk overigens ook dat de high tech etch setjes van de laatste jaren er voor zorgen dat veel bouwers hun projecten niet meer afmaken (veel te veel frustrerend gepriegel). Ik gebruik alleen de onderdeeltjes die echt iets toevoegen en die ik zonder vergrootglas kan zien :D.

    edit: inmiddels is het deurgat in de Brunnen gesloten en heb ik een nieuw deksel gemaakt :

    [​IMG]

    Deze foto toont het verschil in formaat met het originele Italeri onderdeel :

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2018
  12. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ok ik snap m. !
    Ik bouw met het oog op de neefjes ( op visite willen die ook wel s varen )
     
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Het deksel is inmiddels af, heb het ding gewoon op het dek gelijmd. Bevestiging in de Brunnen was me te gecompliceerd (niet helemaal duidelijk hoe het ding in het echt bevestigd werd) en is met een afgedichte kuip ook wellicht niet echt zinvol. Heb 12 magazijn houders gemonteerd, op de eerder geposte foto meende ik er ook 12 te tellen :). Heb het anker ook geplaatst zoals op 2 foto's te zien is (bij de twee Felixstowe boten zaten de ankers overigens aan stuurboordzijde van het stuurhuis). Ik denk dat de boten sowieso die ankers niet veel gebruikt hebben.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb vanmorgen van alu buis en styreen een nieuwe koker gemaakt voor de Flak 38 reserve loop. Voordek kan nu geschilderd worden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Marc w vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien loop ik te ver vooruit Arjan, maar hoe gaat het onderdeks met de aandrijflijnen? Al compleet en getest? Gr. Klaas.
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Klaas, de verschillende bestelde items beginnen binnen te druppelen maar nog niet de stekkertjes die ik echt nodig heb. Dat is natuurlijk altijd het nadeel van dingen bestellen in China (zaak van tamelijk lange adem), het lijkt ook vaak of de dingen die je echt nodig hebt het laatst arriveren :). Maakt in dit geval ook niet zo veel uit ik kan voorlopig nog vooruit met het detailleren van de boot.

    Groet,

    Arjan
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier gaat het net zo Arjan. Aan de ene kant probeer ik met relatief kleine bestellingen de invoerbelasting te omzeilen en soms vergeet ik om nog wat reparatiespullen bij te bestellen. Zou best wel iets structureler kunnen werken. Bestelling van HK kwam bij gebrek aan(duidelijk) adres niet aan. Althans uit China niet, maar uit Belgisch magazijn wel. Eer dan de concurrentie levert ben je een maand verder.
    Wel netjes mijn geld terug gekregen. Nu even wachten op een stepdown voltage regelaar t.b.v. een radaraandrijving. Help me zolang maar even met voeding uit één Nimh cel. Succes verder met je snelboot. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2018
    smaragd en Marc w vinden dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    "Afstapje" gisteren gearriveerd en ertussen gezet. Kwam sneller (door de lucht) dan verwacht. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2018
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Klaas, het bootje is in principe gereed voor een proefvaart, ik heb alleen de mixer nog niet ontvangen. Ik heb intussen al een stel kwetsbare plastic onderdelen vervangen door metaaldraad ("kraaienest" , de veiligheidsstangen voor het geschut etc. ). Hoop vandaag een paar foto's te maken van mijn vorderingen.

    Ik kwam enige tijd geleden een voor mij intrigerende foto tegen van een S-100 boot van de 9. S-Flottille op een Nederlands kanaal. Heb op verschillende fora geïnformeerd naar de mogelijke locatie van de foto. Volgens leden van het Binnenvaartforum/Twenot voer de boot op de Schiedamse Schie met de Gasfabriek van de Keileweg op de achtergrond en was ie wellicht op weg naar Scheepswerf de Hoop :

    http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=3&t=7530&p=467118#p467118

    Groet,

    Arjan
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Arjan, Had het plaatje van het Binnenvaartforum hier gisteren neergezet. Pas toen zag ik dat jij de vraag daar gesteld had. Leuk dat soort kruisbestuiving. Heb het plaatje hier maar weer weggehaald. Wat soort mixer heb je in bestelling? Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina