italiaanse CB midget : dek details

Discussie in 'Duikboten' gestart door raalst, 26 nov 2006.

  1. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    inderdaad.

    poly service heeft ook van dat spul, ook duur.

    pur schuim is minder stevig, maar voor 5 euro per fles
    heb je meteen alle diktes die je maar wenst...
    ik denk dat mijn spanten de druk van dat pur wel aan kunnen (1cm MDF)
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ahoi stelletje Klei-ers,

    Over 'het blauwe schuim': misschien raadzaam om 's je licht op te steken in Duitsland. Over het algemeen is het bouwmateriaal daar stukken goedkoper dan hier in Nederland en ik kan me herinneren dat spul daar veel vaker gezien te hebben (ook de blauw-groene versie). Ik zal m'n familie in Duitsland 's vragen..
    En dan t.a.v. pur een kleine waarschuwing. Ik ben bezig met een achterwand voor m'n aquarium en heb dit in eerste instantie ook met pur gedaan. Mijn ervaring is dat er nogal wat verschil zit tussen de diverse merken (Radson is b.v. niet mijn keuze - veel te veel luchtbellen -) en dat de ene soort veel 'opener' is dan de andere. Daarnaast moet je uitkijken met spuiten: als je te snel werkt sluit je luchtkamers in....en ditzelfde gebeurd nog veel erger als je bus opeens leeg is.... Koop dus GROTE bussen (of meerdere kleintjes) en neem niet de gok van 'gaat precies'. Neem daarnaast een professioneel merk (informeer hiervoor bij een bouwbedrijf en geen bouwmarkt). Het professionele spul is veel fijner van structuur, verwerkt makkelijker en zet veel meer uit.
    Pur werkt trouwens het beste als je het ergens ín spuit. Bollussen draaien in de vrije natuur heeft niet echt het gewenste effect.
    Misschien ook hier huishoudfolie toepassen????

    :pim:

    Jos
     
  3. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    ik denk nog na (en schroef nog wat spanten op een schroefdraad...)
    ik dacht bijv. aan een panty of zo, ik zoek tegendruk.
    of misschien stop ik 'm in een vuilniszak en dan wat scheppen zand erop.

    als de pur wordt tegengewerkt, wordt íe dikker (minder grote luchtbellen).

    overigens, daarna ga ik er met plamuur of zo overheen.

    dit is mijn proefstukje :


    [​IMG]
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    waarom willen jullie dat blauwe spul KOPEN?????

    als je langs een bouw werf rijd dan kan je daar afvalstukken krijgen voor wel heel je leven mallen van te maken
    hun moeten betalen om dat te mogen storten (vlarem en dergelijken)zien dat spul als sterk vervuilend
    en dat moet je appart naar een stortplaats brengen ook bouw firma's moeten sorteren

    er bestaat 2 componenten pur schuim bussen
    daar zit een knopje aan de onderkant dat je moet indrukken om de zaak te mengen IN de bus
    dit schuim hardt mooi uit ook in een gesloten ruimte
    met de gewone pur bussen bestaat de kans dat er stukken onverhard schuim blijven zitten en als je daar dan door schuurt dan begint dat meteen terug te schuimen

    blauwe ,rose of gele bouwplaten dat is naar theo ,mark en mijn inziens nog het beste spul voor dit doeleinde
    na het schuren daaroverheen bruine plastieken plakband en als je het dan mooi glad wil krijgen daaroverheen een laagje epoxy dat je dan weer mooi glad kan schuren(volgens theo)
    het resultaat is een mooie gladde mal waar een gladdde negatief uit komt

    wil je uit de negatief meer dan 1 romp halen zet dan eerst een laag gelcoat en begin daarna met polyetser en doek om de mal stevigte te geven
    na het uitharden span de mal op in een kader gemaakt uit dik multiplex zodat ze niet meer kan vervormen.
    zo kan je na jaren nogsteeds uit deze mal een romp halen zonder met een scheefgetrokken mal te zitten

    foto' s volgen daar ik nu niet thuis ben
    dan kan je zien dat de mallen van de geeltjes ,de kulaen de thypoon allemaal op deze manier gemaakt zijn geworden

    maar ieder zijn eigen idee en zijn eigen methode
    alleen hebben we deze hint gekregen van de mensen van bernico
    http://www.bernico.be/
    en ik denk toch dat deze mensen er een ietsje meer van weten dan de doorsnee modelbouwer
    want de rompen die we daar gezien hebben die zijn wel een ietsje groter dan wat wij gewoon zijn om te bouwen

    groetjes raf
     
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik heb een dvd uit Duitsland van R-G.
    Daar wordt mooi stapsgewijs uitgelegt met beelden er bij hoe je goede mallen maakt en dan vormen.
    Hij is zeer duidelijk de film.
    De dvd heet,
    Leichtbau mit Faserverbund-werkstoffen,
    of voor de fans van Engels,
    Lightweight constuctions with Fibre Reinforced Plastics

    Internet adres:
    info@r-g.de
    www.r-g-composites.com
    tel. 0049(0)71515304-60
    bestel nummer 900 400-1

    Het kost wel wat als je het doet zoals in de film en het meteen goed wilt hebben.
    De bussen pur en dergelijke zijn nou ook niet echt goedkoop.
    Dus oriënteren is belangrijk.
    En hier in Nederland zijn de bouwplaatsen opgeruimd dus moeten we wel wat anders zoeken.
    En ook nog zo millieu vriendelijk mogelijk.
    Succes

    Hein
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    hier normaal ook maar er staan altijd containers waar ze dat spul in kieperen en na het gevraagd te hebben mag je daar meestal een duik in nemen en zoveel mee nemen als je wil
    en of het iets voor het milieu uit maakt of je pur of van die bouwplaten gebruikt ???????

    de filmpjes laten zien hoe je met epoxy kunt werken
    het laatste filmpje is een epoxygeimpregneerde plaat
    deze breng je zoals op het filmpje aan en zuig je daarna vacuum
    dit gebeurt normaal in een autoclaaf
    dat is een toestel waar je vacuum in kan zuigen en dan de zaak verwarmen
    zo smelt (wordt de epoxy in de plaat terug vloeibaar)en neemt de vorm van het beklede werkstuk aan
    zo bestaan er ook rollen met epoxy en koolstof vezels (die worden in de luchtvaart gebruikt om vracht deuren en zo te maken)
    allemaal mooi spul maar om bepaalde redenen niet te gebruiken voor ons amateurs
    eerstens wie heeft een autoclaaf ???? luc geraerts had er eentje en heeft ze van ellende op het stort gekiepert want voor hij het mij gevraagd had (telaat)wilde niemand dat ding hebben
    de banden met het mooie koolstof en epoxy impregnaat zijn nogal aan de kostbare kant en je moet ze met een rol tegelijk nemen
    wat erger is eenmaal zo een paket open moet je het opgebruiken want dan wordt het heel snel met stof (vuil)verontreinigd en krijg je slechte hechtings vlakken in je romp

    zinnia heeft dat adres van bernico ook en als je aan deze mensen vraagt om van je mal een rompje te spuiten (hun spuiten de polyester met een speciaal pistool er komt harder vezel en polyester tegelijk uit)dan doen ze dat voor een mooi prijsje
    als ze stoppen moeten namelijk hun pistolen leeg gespoten worden en dat doen ze dan in de mal en zo wordt hun afval berg kleiner en krijgen wij profecionele rompen en of mallen.

    om een mal in twee stukken te verdedelen zoals ze in deze filmpjes laten zien zo doe ik het haast ook
    alleen inplaats van die plamuur gebruik ik een speciaal soort plasticine(boetseerklei)die niet aangetast wordt door polyester (geel spul )maar zich daarna wel met water laat verwijderen
    in het filmpje zie je ook eventjes de richt dopjes staan op de horizontale verdeling
    deze rubbere stopjes die worden na het uitharden verwijderd en vervangen door dubbele rubbere stopjes
    als de vorm dan klaar is worden er aluminium stopen in gezet zo staat de vorm altijd recht over elkaar als je begint met gelcoat en laminaat
    al deze producten kunnen we hier vlot krijgen bij vosschemie hoe het in nederland verdeelt wordt ??????
    als je aan de romp begint eerst gelcoat en daarna polyester
    wat ook iedereen beweert polyester is niet waterdicht
    maar gelcoat is dit wel.

    dit is de manier waarop wij werken andere hebben weer een andere techniek als het een mooie duurzaame romp oplevert zijn alle manieren goed en kunnen we der alleen maar van leren

    groeten raf
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik heb de tekst verwijdert omdat ik hier geen zin in heb Raf.
    Ja of nee.

    Hein
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    dan zal ik deze text ook maar weg halen hein
    we zien wel hoe het verder verloopt want
    ik blijf toch wel benieuwd naar deze speciale boot uitkijken
    hoe hij ook gebouwd gaat worden maakt niet uit
    gedoopt wordt hij hopelijk wel



    groetjes raf
     
  9. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    zeker weten !

    trouwens, de filmpjes waren instructief.
     
  10. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    proefje met het pur.

    twee spanten op een afvalstukje gezet, huishoudfolie eromheen gewikkeld,
    purspuit door de folie gestoken en psssssss.

    [​IMG]

    nu even wachten tot de zaak is uitgehard.

    memo aan mezelf : niet in je beste trui PUR gaan spuiten, oen.
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Problemen met het thuisfront?
    :( :( :( :(

    memo aan mezelf : niet in je beste trui PUR gaan spuiten, oen.


    Succes verder

    Hein
     
  12. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Pur in je trui? Geen probleem....heb ik wat voor! Moet ik je 't toesturen?

    :pim:

    Jos
     
  13. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hallo,

    Pur in je trui ? uitknippen sticker opnaaien
    en je hebt een werktrui.
    Dan vraag je een nieuwe van St. Nicolaas
    i.p.v een Duikboot Klaar :eek:nweer:(Memo)


    Gr.Rob
     
  14. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    @jos

    ik heb zelf wel een schaar, dank je.

    of bedoelde je ethyleen ? daar ga ik (nog meer) van trippen..

    alles sal reg kom.
     
  15. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    okee, pur bijgesneden en toen geschuurd.

    resultaat :

    [​IMG]

    dus gaan met die banaan !

    trouwens, ik dacht orgineel te zijn met die pur, maar diverse mensen
    in ons clubje waren me al voor...
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Toppie!!! :thumbsup:

    De rest komt wel.......

    Douglas
     
  17. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Werkt handig met die PUR. Let wel op !! Als je de 2-komponenten PUR gebruikt, de bus volledig leegmaken. Want in de bus gaat de reaktie door, en die zou kunnen exploderen.
     
  18. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Zinnia, bedankt voor de waarschuwing.

    gelukkig is dit een-component PUR.
    deze reageert met het vocht in de lucht, in de bus is het dus OK.

    deze wijsheid heb ik uit een boek dat wordt verkocht door
    poly-service,
    "handboek kunststoffen"

    absolute aanrader voor de beginnende
    epoxy/glas/pur prutser zoals ik.
     
  19. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    De 1-komponent PUR is natuurlijk het veiligste, en met wat geluk kan de bus in meerdere keren opgebruikt worden. Maar heeft als nadeel dat dikke lagen/blokken in de kern slecht drogen.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ronald gebruik je de normale pur of de twee componenten ????
    en van welk merk want volgens andere topic's zit daar ook verschil tussen

    groeten raf
     

Deel Deze Pagina