italiaanse CB midget : dek details

Discussie in 'Duikboten' gestart door raalst, 26 nov 2006.

  1. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    @ Raf,

    wat voor PUR is gebruik staat hier 4 berichten boven... 8)

    het merk : gewone van de bouwmarkt ("Enorm" heet die keten)

    temperatuur heeft ook invloed op de bellen :
    in de schuur op 7 graden lijkt goed "klein-bellig" schuim te geven,
    maar wat er gebeurt bij 20 graden???
     
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    vandaag de beide "geraamtes" aan de middenplaat bevestigd (leve de tie-wrap)

    De vorm wordt steeds duidelijker : cool !

    [​IMG]
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo ronald

    hoe ga je de boot open maken???
    komt er een wtc met bajonet sluiting in of de oude methode met moertjes en rondellen


    groeten raf
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Ronald,

    Ziet er goed uit, er komt mooi vorm in. Leuk als je je project zo ziet groeien! Nu maar zorgen dat je genoeg pur in huis hebt. En ook handig zo, als je de schroefassen er al meteen in hebt zitten ...... :wink: :roll: :lol:
     
  5. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    @ lex

    Ik heb HEEL ERG VEEL moeten schroeven, plm 200 moertjes,
    maar dit modelletje heeft geen twee schroefassen.

    @ Raf

    ik weet het nog niet zeker, maar waarschijnlijk een of andere zaagsnede overdwars net waar het bovendek ophoudt.
    zodat ik er een PVC pijp in kan schuiven.

    een andere mogelijkheid is om de twee helften los te houden, met een apart bovendek. op die manier is het ding helemaal
    uit elkaar te halen.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ronald als je over dwars gaat met een pvc pijp heb je de minst zichtbare opening en ook de kleinste

    als je een paar spanten uit kunststof in de romp lijmt en daar je pvc buis in schuift maar niet vastplakt kan je nog altijd tussen de dubbele romp in om eventueel wat lood en dergelijke te leggen

    ik doe het nu zo in al mijn boten en het is best handig tijdens het uittrimmen
    wil kijken dat je spanten voldoende van gaten zijn voorzien om rest water snel te kunnen lozen bij duiken of stijgen.

    ik ben benieuwd hoe dat de wel heel speciale vorm zich gaat gedragen (het verschil tussen boven en onderwater varen).

    groeten raf
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Ronald,

    Dat een aangespoelde walvis toch zo mooi kan zijn.... :roll:
    bedenk t.a.v. je WTC het volgende:
    Als je een buis gaat gebruiken moet je rekening houden met de vorm van de romp....en in jouw geval is dat een leuke maar toch wat moeilijke (lijkt mij). Zo heeft Jan 'ns zitten filosoferen om een Engel Gato ergens vertikaal te delen om dan een buis (met bajonet) als WTC te gaan gebruiken in deze boot. Als je dan ziet wat de mogelijkheden zijn t.a.v. diameter en lengte van een passende buis valt dit vies tegen....
    Ga je aan de gang met de 'Engel-vorm' dus horizontaal doorgezaagd en een middendek erin (dus voor de helft een dry-hull) dan levert je dit waarschijnlijk het meeste volume of, maar wel het nadeel van een ongunstig gevormde WTC (plat van boven) en een smalle opening om bij je ingewanden te komen. Daar komt nog bij dat je veel aandacht moet besteden aan die horizontale naad om het een beetje mooi te krijgen; een combinatie met de waterlijn is dan wel een prettige bijkomstigheid.
    In jouw geval lijkt horizontaal delen in het 'smalle stuk' tussen de 'buik' van de romp en het weer overhangende dek-deel het beste, maar het wordt dan wel een vrij smalle opening, en een eventuele WTC pijp zal nooit breder kunnen zijn dan die opening. Deel je de romp lager (dus ergens in de buik) dan heb je een bredere opening, maar dit wil niet zeggen dat het volume van de WTC groter wordt omdat de romp hier weer spitser kan zijn bij de boeg en achtersteven. In dat geval is het 'n kwestie van kiezen voor het meest praktische t.a.v. de R/C componenten en ballastsysteem. Nu is het pas goed in te schatten als je de uiteindelijke romp vast hebt....maar voordat je de zaag erin zet toch nog 's heel goed over nadenken!

    :pim:

    Jos
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Weet ik ..... :wink: :lol:
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    je kan ook twee buizen gebruiken
    ik ken de spant doorsnede niet zo goed (of je met er eentje posten ) maar het is ongebruikelijk
    eentje dat alleen je accu's bevat en daarboven je wtc met elektro komponenten

    je kan ook het robbe XXI systeem toepassen
    een dikke wtc en twee dunnen weer gevuld met accus

    als deze accu buizen onderin komen te liggen dan heb je wel een haast ideaal zwaartepunt
    namelijk heeeeeeel diep in je romp

    het hangt natuurlijk allemaal af van je spanten doorsneden of je der plaats voor hebt

    de accu buizen hebben nog een voordeel
    je kan ze wisselen zonder je wtc te moeten open maken

    dus met een stelletje of twee kan je haast heel de dag varen

    dus zoals hier boven reeds gepost het is belangrijk om de juiste keuze van open je model toegankelijk te maken kiezen
    want later veranderen is moeilijk of helmaal niet haalbaar


    groeten raf
     
  10. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    dit weekeinde met PUR gespeeld,

    er moet nog een extra busje tegen aan, maar al met al begint het te lijken.
    Nu begint het echte schuurwerk.

    net na het purren :

    [​IMG]

    daarna de grootste klonten verwijderen met een oud ijzerzaag-blad

    [​IMG]

    en daarna schuren

    [​IMG]
     
  11. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Ronald,

    Ziet er fantastisch uit!! Ik volg je draadje met veel belangstelling. Erg duidelijk met de ingevoegde foto's.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Ronald,

    Gaat goed !! Het geeft een hoop troep, maar er komt zo mooi vorm in. :thumbsup:
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo



    ziet er goed uit
    ik had meer gaten verwacht onder de buiten laag
    dus het is inderdaad een verschil in merk dat wel invloed heeft op de kualiteit van het pur schuim
    ik blijf zeker volgen
    met de hervaring die we hebben met die bouwplaten lijkt dit nog makkelijker en geeft minder werk
    nu hoef je de bouwplaten niet meer op de juiste maat te schuren om ze tussen de spanten te krijgen en dan vast te plakken met nogal dure lijm
    dit gaat nu in een beurt .

    benieuwd voor het vervolg

    groetjes raf
     
  14. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    nog lang niet af maar weer een heel stuk beter...
    Ik heb nog een fles PUR leeggespoten op de stukken waar nog gaten zaten,
    zoals bovenop, kop en kont.

    daarna weer grof bijzagen met een blad van een ijzerzaag, en een houtrasp.
    Dat werkt prima op PUR. daarna schuren (en stofzuigen)

    en dan heb je dit :
    [​IMG]

    plan voor het vervolg :

    bijwerken met alabastine vezelversterkte gipsplaatvuller en
    dan op aanraden van Douglas G4 lak eroverheen (of misschien polyester zonder glas)
    daarna met polyesterplamuur de laatste oneffenheden wegwerken.
    ik heb voor dat plamuurwerk de ideale tool : een hele berg
    visitekaartjes van TPG Post (want die zijn net TNT post geworden)

    trouwens, de toren moet zo langzamerhand ook eens wat aandacht krijgen.
    Het liefst nam ik die vorm mee bij het trekken van de negatiefmal.

    PS is uitgehard PUR eigenlijk gevaarlijk ? er komt heel veel stof van die vorm
    bij het schuren.
     
  15. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Raalst, stof is nooit gezond. Maar uitgehard PU is neutraal, dus ook weer niet dramatiseren. In die bouwmarkt hadden ze toch ook wel betaalbare stofmaskertjes? In het vervolg gelijk meebrengen.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik probeer altijd de toren los van het model te maken
    en hem dan over een randje passent op het dek te schroeven
    de reden is dat je transport kist er een heel stuk lager door kan worden
    ik heb de XXI in twee stukken in zijn kist zitten en de toren past er nog net ergens met een elastiekje er overheen tussen
    als ik de toren er boven op had staan dan was de kist zeker 20 cm hoger moeten worden en dat allemaal voor lucht te vervoeren

    ook het uit de vorm halen gaan niet zo makkelijk zijn het is nu al een speciale rompvorm die je daar nu hebt staan

    groeten raf
     
  17. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Raf, je hebt gelijk : het lossen wordt spannend, met zo'n inham.

    wat betreft die toren : ik wil ook een laag gewicht. daarvoor zou het wel handig zijn in ieder geval de basis
    mee te nemen met de polyester. een losse toren moet steviger zijn, ik ben bang dat dat ook betekent zwaarder.
    maar voorlopig ben ik met de romp nog niet klaar...

    heeft iemand zo'n machine om plastic mallen te trekken met behulp van een vacuum ??

    andere vraag : hoe ga je na of je romp een beetje symmetrisch wordt ? op het oog ?
    op mijn bootje zit nagenoeg geen enkele rechte oppervlak, en de ribben zijn slechts
    "ongeveer" de vorm (ze zijn wel symmetrisch, maar vaak niet zuiver rond).

    met andere woorden : hoe maak je een glad en zuiver bolle vorm ?
    (ps het gaat me niet om het merk plamuur, maar om de techniek, de truuk !)
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo ronald

    een losse toren hoeft niet sterker te zijn dan een losse
    dus zeker niet zwaarder
    de toren hoeft niet drukdicht te zijn dus 1 laagje polyster is meer dan voldoende
    de toren van de u47 en de u2540 is ook maar een dun laagje abs
    op de juiste plaats een dunne lichtgewicht versteviging is beter dan een dikke zware spant op de verkeerde plaats

    groeten raf
    ps de toren van de akula weegt 105 gr met alles op en aan
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo ronald

    je spanten zijn niet helemaal rond ??????
    ongeveer de vorm


    de spanten zijn je ribben van je boot
    deze zouden het juiste model moeten hebben gehad voor je begon te schuimen

    een oplossing voor dit probleem weet ik zo niet
    normaal is bij ons dat het belangrijkste van heel de vormbouw
    de spanten worden heel juist uitgezaagd (theo doet dat is er een kei in) daarna bouwschuim er tussen(platen) en dan schuren tot op de spanten
    en dan een laagje epoxy er over heen en glad schuren
    lakken met glanslak om de oneffenheden te kunnen zien en daarna terug plamuren en schuren tot de romp heeeeeeeel glad is
    aflakken met glanslak en dan komt de romp naar mij om er een negatief van te trekken
    soms ben ik nog niet tevreden hoor hahahaha maar als je een vorm wil maken waar je meer dan 1 boot uit wil halen moet deze ook wel in eenkeer goed zijn

    zo doen wij het hier bij ons

    nu een oplossing voor je probleem wat ontstaan is ???????????
    veel schuren en plamuren denk ik zo bij mezelf
    en van de spanten die wel juist zijn uitkijken dat je deze niet mee gaat verkeert schuren

    succes zou ik zeggen

    groeten raf
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    je maakt het wel spannend hoor.
    Wat bedoel je nu eigenlijk?

    Ronald,
    je spanten zijn niet helemaal rond ??????
    ongeveer de vorm
    de spanten zijn je ribben van je boot
    deze zouden het juiste model moeten hebben gehad voor je begon te schuimen
    een oplossing voor dit probleem weet ik zo niet
    normaal is bij ons dat het belangrijkste van heel de vormbouw
    de spanten worden heel juist uitgezaagd (theo doet dat is er een kei in) daarna bouwschuim er tussen(platen) en dan schuren tot op de spanten
    en dan een laagje epoxy er over heen en glad schuren
    lakken met glanslak om de oneffenheden te kunnen zien en daarna terug plamuren en schuren tot de romp heeeeeeeel glad is
    aflakken met glanslak en dan komt de romp naar mij om er een negatief van te trekken
    soms ben ik nog niet tevreden hoor hahahaha maar als je een vorm wil maken waar je meer dan 1 boot uit wil halen moet deze ook wel in eenkeer goed zijn


    En hier in Nederland doet Ronald het zo.

    zo doen wij het hier bij ons

    Wat bedoel je toch?

    Hein
     

Deel Deze Pagina