Iveco CCFM 4000

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door FredK, 26 jan 2021.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    3225968157_2_12_gCk4h0Z7.jpg De titel zal u misschien niet veel zeggen, maar wie ooit in de zomer op vakantie in Frankrijk is geweest zal het voertuig zeker herkennen.
    Een CCFM is en Camion Citerne Feux Forets Moyen, met 4000 liter watertank. Toen ik recensies las over het WPL C44 chassis met 4x4 en versnelings bak heb ik zo'n model als kit aangeschaft. In eerste instantie om er een Unimog cabine van Bruder of 3D print cabine op te zetten. Gezien de terreinvaardigheid van het model, (het is als rockcrawler bedoeld) was een bosbrandweerwagen een logische keuze. En toen ik bij het opruimen van wat zaken op zolder nog een Tomy betonmixer in 1:16 tegenkwam was de combinatie snel gemaakt. Zeker toen de cabine prima paste op het chassis. En met de komst van mijn eigen 3D printer, QidiTech xplus, ontstond er een mooi test project. De bouw van een bosbrandweerwagen op het WPL C44 chassis, met Iveco cabine van Tomy en onderdelen uit de 3D printer.
    Het kale chassis met assen, en motor met 2 standen versnelings bak. 20201117_152503.jpg 20201103_160318.jpg
    De Tomy cabine, die ik aan de hand van foto's aangepast heb naar de lichtere uitvoering. In eerste instantie wilde ik de enkele cabine behouden maar ik kwam veel meer foto's tegen van dubbele cabines zodat ik uit eindelijk de zaag gepakt heb en er twee manschappen deuren bij gemaakt heb. 20201118_120602.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2021
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    20210115_124641.jpg 20201221_201355.jpg 20201207_233451.jpg 20201217_204747.jpg Ook bij dit model zit de spoorstang verkeerd, hoort achter de vooras. Ik heb zal zitten brainstormen om hem te verplaatsen, maar dan kom ik hopeloos in de knoop met de schokbreker ophanging. Wat wel hinderlijk was waren de mooie banden. Deze zijn erg zacht, bedoeld om bij het Crawlen goed grip te hebben. Nadeel is dat de banden niet mooi rond lopen, ook niet met schuimvulling. Standaard worden er gewichten meegeleverd om de velgen te verzwaren. Dus, andere banden zoeken, die moesten passen op deze velgen. Aangezien die er (nog) niet zijn, was dit de eerste aanpassing waar de 3D printer van pas kwam.
    Ik heb in Inventor een band getekend, deze uitgeprint, en die is als mal gebruikt om vol rubber banden te gieten.
    Volgende probleempje, het wringen van de aandrijfassen bij het rijden van bochten. Door de permanente 4x4 wil het model graag rechtdoor rijden en schuift hij door de bocht, wat verergert wordt door de verkeerde geometrie van de voorwielen. Gelukkig zijn er voor WPL modellen heel veel modificatie sets te koop. Zo ook aandrijfassen met differentieel. Prijs, belachelijk laag t.o.v. gerenommeerde Duitse merken, maar verrassend goede kwaliteit en pas vorm. En door deze aanpassingen van zowel de banden en de assen heeft het model een veel beter rijbeeld gekregen.
    Laatste modificatie was de stuurservo. Deze wordt liggend gemonteerd volgens de handleiding wat er toe leidt dat de arm trekt aan de fusee, waardoor het chassis beweegt tijdens het sturen. Ik plaats hem graag verticaal, zodat de servo as in lijn staat met de fusee draaipunten. Dan de lengte van servo arm zo kiezen dat die afstand gelijk is met de fusee bevestiging en je hebt al een veel betere besturing. Voor bevestiging van de servo is een nieuw onderdeel getekend en geprint. Op de foto is nog niet te zien dat ik op de fusee arm een messing buis heb geplaatst zodat de verbinding naar de servo meer in lijn staat. Dit waren de eerste aanpassingen voordat ik verder kon met de opbouw van het model. Hiervoor was al het nodige fotowerk verzameld en in Inventor een op zetje gemaakt.
     
    Leo Broers, ozy, trialrolf en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Mooi verslag van een unieke truck
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Mooie truck.

    Alleen nog even de stuurstang verplaatsen naar de achterkant van de vooras.
    (Tamiya uitvoering)
    Ondanks dat je schrijft dat je hopeloos in de problemen komt, als je de stuurstang moet omdraaien, dit gaat zo niet werken.

    Onlangs refereerde je nog dat Tamiya nog steeds de stuurstang de vooras verkeerd plaatst en wat zie ik : Verkeerd om ! :(
    Er moet toch een mogelijkheid zijn om de stuurstang te verplaatsen naar de achterkant van de vooras.
     
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Lees het verslag ! Als ik de spoorstang verplaats kom ik in de knoei met de ophanging. Als je de foto's bekijkt zie je dat zelf ook.
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Ik jou verslag wel gelezen !

    Alles is mogelijk, ook het verplaatsen van de stuurstang bij jouw model.
    Dit zou voor mij geen enkel probleem zijn en gaat het ook nog probleemloos werken.
     
  7. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Piet, ten eerste kan ik de spoorstang wel verplaatsen, maar wil ik dat nog niet doen omdat ik dan veel onomkeerbare aanpassingen moet doen aan het originele chassis. De totale verbouwing moet ook nog gepubliceerd worden in RC truckmodel tijdschriften, met de bedoeling dat ook beginnende modelbouwers dit chassis kunnen gebruiken. En dan past zo'n complexe ombouw niet binnen de doelstelling. En verder stoort het mij nu nog niet genoeg om de gehele voorwiel ophanging op de schop te gooien. Dus voorlopig laat ik hem zo.
     
  8. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    20201216_195945.jpg
    Ik was al een paar weken geleden gestart, dus ik kan nu snel wat foto's plaatsen. De volgende onderdelen zijn al geprint, een motorafdekking, twee wielkasten en een chassisplaat boven de achteras. In de tekening zijn de bevestigingspunten overgenomen zodat de onderdelen direct op het chassis gemonteerd kunnen worden. De reden is dat ik behoor tot een Europees groep van RC hulpdiensten voertuig bouwers, en we wisselen onderdelen onderling uit. De opbouw die ik nu aan het maken ben wordt straks ook gebruikt door een modelbouwer in Oostenrijk. En om het dan simpel te houden maak ik de onderdelen zo dat ze simpel te monteren zijn.
    20201229_230042.jpg
    Aan de achterzijde komen twee slangenhaspels en in het verlaagde deel in het midden de pompaansluitingen.
    Ik kon de gehele opbouw als één geheel printen, maar dan loop je het risico dat door één fout vele uren printen, en materiaal verloren gaat. Dus heb ik de wanden per stuk geprint, en maar goed ook, want ik heb nog een paar onderdelen moeten wijzigen.
    De bestanden zijn nu ook eenvoudig aan te passen, heeft een collega modelbouwer een kortere wielbasis kan het ontwerp snel aangepast worden zonder dat alle onderdelen wijzigen.
    20201229_230058.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2021
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Mark300 en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    De bouw van de bosbrw truck gaat weer verder. Kenmerkend voor deze wagens zijn de rolkooien aan de buiten zijde van de cabines en het takkenscherm, (safarirek) voor de grille.
    Eerste opzet gemaakt, met busjes en houders aan de cabine. Messing buis 3mm netjes gebogen, en verbindingen gesoldeerd. Safarierek is 2mm staf. Daar komt nog een gaaswerk in. 20210305_105825.jpg 20210305_105843.jpg 20210302_212810.jpg 20210305_105825.jpg
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Marker en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    20210306_153008.jpg Omdat dit model ook een test is voor het gebruik van de 3D printer in modelbouw heb ik de dakplaten voor de opbouw ook geprint. Kan ook eenvoudig uit plastic plaat gemaakt worden en dan de details er op lijmen, maar zo is de gehele opbouw straks ook voor andere modelbouwers beschikbaar.
    Na foto onderzoek ook een extra balk onder de voorruit aangebracht, en het gaaswerk op het safarirek blijkt niet voor te komen bij de 1:1 voertuigen. 20210306_154341.jpg
     
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels een stapje verder. Ruimte voor de watertank was al bepaald en de bodem is inmiddels geprint. Dit om een mooie zuivere haakse bak te krijgen, maar ook omdat twee bevestigingspunten van de schokbrekers boven de bodem uitsteken. Hier dus een uitsparing in de tankbodem gemaakt. Aan de achterzijde past de 6V pomp mooi nog in de opbouw met wat extra ruimte voor eventuele electronica of zo die ik misschien nog ergens kwijt moet.
    Dakplaat krijgt de vulopening van de tank, dat is een afneembaar mangat deksel. In de tank moeten nog slingerschotten gemaakt worden, die ik net als de zijwanden gewoon uit 2mm plastic snij. Met bijna 900cl inhoud komt er wel extra gewicht op de achteras, dus de goedkope schokbrekertjes zullen vervangen moeten worden. 20210313_163346.jpg
    20210314_162438.jpg 20210314_162528.jpg 20210314_162549.jpg
     
  12. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    20210315_140300.jpg Testen van de tank met slingerschotten en waterdichtheid. Beide tests geslaagd. Mooi om te zien dat het water bij halfvolle tank en schuin houden langzaam tusssen de compartimenten stroomt om het niveau egaal te brengen. Eén gat op de bodem in de wand en een gat van 6,5mm in de tussenwand op 50% hoogte. Inhoud exact 900ml, dat is een behoorlijk gewicht. Denk niet dat ik vaak met volle tank zal rijden. Maar zwaardere schokbrekers zijn onderweg.
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Mark300 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Terwijl ik met de tussenschotten voor de tank bezig was stond de printer te draaien.
    De opzet voor de twee slanhaspels, links de vormvaste slang, rechts de platte slang voor meer watervolume. Onder de haspel komt een bedieningspaneel voor de pomp. 20210316_152921.jpg
    Na een test met de vering en volle watertank gebeurde al waar ik bang voor was. Het model hangt achterover. Even een tussen oplossing bedacht om verder te kunnen in afwachting van de hydraulische nieuwe vering. Schokbrekers iets ruimer gemaakt, nieuwe zwaardere veren aangebracht waarbij die van de achter as door plastic busjes strakker zijn gezet. Resultaat al veel beter. 20210316_145517.jpg
     
    Leo Broers, Marker, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Prachtig mooi project om te volgen Fred. Volop effectief 3D gebruik. Indrukwekkend.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  15. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Dank je Rolf. Ja misschien doe ik nu dingen met de printer die ook gewoon uit plastic plaat gesneden kunnen worden. Maar het is een test, kijken wat handig is, wat goed werkt, of overbodig is of makkelijker of sneller met de hand kan .
    Maar zoals al eerder geschreven, de zelfde opbouw gaat naar een bevriende modelbouwer in Oostenrijk, die hem op een Unimog chassis zet.
    En dan is het nu heel makkelijk om de delen gewoon opnieuw te printen.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Fred, het lijkt me dat je de haspels hebt gedrukt met de centerlijn horizontaal (en dus met supports)
    Ik heb een paar liertrommels uit 2 delen gemaakt, dan kan je de flenzen op de plaat leggen, en de centrale spil recht omhoog opbouwen, dat werkte prima voor mij. Misschien een volgende keer om te overwegen?
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2021
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Cor goed gezien. Ik had nog zitten puzzelen wat de beste stand zou zijn. Losse delen is het mooiste, en dan kan ik inderdaad de flenzen plat leggen. Misschien dat ik ze nog een keer print, maar dan in delen.
    Maar, als straks de slangen erop zitten zie je er niet veel van.
     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    IMG_5907.JPG Hetzelfde gaat op voor de haspelmotor, zulke delen kan je het beste plat op de plaat leggen; hierbij een plaatje van de betreffende lier, ter info
    Cor

    IMG_5907.JPG
     
    arm1948 en Bakkers vinden dit leuk.
  19. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Cor, je hebt helemaal gelijk. Ondertussen al ontdekt dat de twee wanden van de trommel het beste gewoon liggend gedrukt kunnen worden. De as kan dan gewoon een pijpje plastic buis zijn. Kun je in de wand van de trommel een ruimte vrijhouden om de plastic buis in te lijmen. De aandrijfmotor van de haspel had beter los geprint kunnen worden en bijvoorbeeld in zwart met wat meer details. Maar zoals al aangeven, het is een ontdekkingstocht in de 3D techniek en ik doe al veel ervaring op, positief of negatief.
     
    vGenLheftruck_Maarten, trialrolf en Helicor vinden dit leuk.
  20. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ik wil een model altijd graag Arbo technisch in orde hebben. Daarvoor maak ik gebruik van deze Bruder collega's en zij gaven aan dat het model veel te hoog was. Gelukkig heeft het WPL chassis mogelijkheden om de assen op ander positie te monteren. Maar dan had ik nauwelijks speling aan de bovenzijde van de wielkasten. Dus met de boor 4 gaten geboord tussen de twee standaard ophang punten voor de schokbrekers. En toen was dit het resultaat, de handgrepen makkelijk bereikbaar en ook het materiaalluik op de juiste hoogte. Wel iets minder speling in de wielkasten dan voor de modificatie, maar ik ben wel tevreden.

    Ondertussen start gemaakt met het bedraden van de Led's in de koplampen en achterlichten. Voor de koplampen een behuizing getekend en geprint waar 3mm Led's inpassen en smd led's voor de richtingaanwijzer en standlicht. Met de koplampglaasjes kan de unit zo in de body geplaatst worden. De achterlichten komen van Carson, de led's maak ik er zelf in.

    Plaats voor de accu, ontvanger en rijregelaar al bepaald in de opbouw. Cabine in de primer gezet, helaas maar twee dagen geschikte temperatuur, dus even wachten op de volgende mooie dagen voor een nieuwe stap. 20210318_175836.jpg 20210407_153753.jpg 20210402_104235.jpg 20210407_153753.jpg 20210407_154859.jpg
     

Deel Deze Pagina