J-Class Endeavour romp bouwverslag (en interesse peiling)

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Dazzler, 24 aug 2012.

  1. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Van harte!
    Leuk ook om je verslag te volgen. Helder en mooi in beeld gebracht.
     
  2. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    interessant dit zo te volgen en inderdaad ziet er al prachtig uit.Ik ben wel benieuwd hoe je nu in die mal het dunne roertje maakt. Of heb ik het verkeerd begrepen ? Beide kanten polyester en dan pur schuim erin ?? En dan wat lood erbij om het te balanceren ?

    Ik zie ook nog hetvolgende in de discussies
    1 de originele Endevour had geen schroef, die van Huisman natuurlijk wel.
    2 ik kan me voorstellen dat bij het model de verhouding lood/romp hoger is dan bij het origineel vanwege de lichtere inrichting, lichtere mast etc ?
    3 dit kan al genoemd zijn, maar vergeet niet dat de wind niet naar beneden geschaald wordt. Bij 1:20 zou de windsnelheid met een factor van ca 4.5 naar beneden moeten Vandaar dat de modelzeilboten relatief minder zeil hebben.

    Reuze benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
     
  3. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, Belgiƫ
    Er was eens.... lang lang geleden.....

    Hier ben ik weer! Na een lange afwezigheid (met dank aan 2 kleine kindjes en alle daarbij horende ongein :confused:) heb ik sinds kort terug tijd en zin gevonden om opnieuw wat verder te doen aan m'n Endeavour.

    De plug heb ik verder geschuurd en geplamuurd tot het allemaal goed genoeg was naar mijn zin.
    Perfect is het niet 100% - hier een daar voel je wel dat er een klein bultje of putje zit, maw niet 100% strookt ... maar goed, ergens moet je de lijn trekken en beseffen dat je tijdens het schuren op 10 cm met je neus erboven zit, maar dat je eens op het water er toch niets meer van ziet...

    [​IMG]

    Daarna langs de bovenkant nog een flensrand gemaakt als hulpmiddel voor het maken van de mal:
    [​IMG]

    En alles goed in de lak zetten, lekker blinkend om straks ook een lekker blinkende mal te krijgen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu het geheel een weekje goed laten drogen, daarna kijken of het goed genoeg is voor de mal of dat ik eerst nog even aan het polijsten ga :D

    Ondertussen eens goed nadenken over hoe ik de mal ga maken. Zal een deelbare mal uit minstens 3 stukken moeten worden...
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Welkom terug Dennis, je moet inderdaad ergens een lijn trekken, maar het ziet er prachtig uit.
    Ben benieuwd hoe je de deelbare mal gaat maken en waarom uit 3 stukken ?
     
  5. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ziet er al strak uit zo,ga het verder met intersse volgen,suc6 Bel10:bye:
     
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Leuk dat je er weer bent. Het ziet er prachtig uit! Ik ben ook weer aan het bouwen aan Eenhoorn na lange tijd. Binnenkort weer eens wat plaatjes op het net plaatsen!
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  7. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Ben benieuwd bij het gedeelte van het roer hoe je dat van de plug af krijg....
    Maar we wachten geduldig af...
    Succes met de verdere bouw-ontwikkelingen.
     

Deel Deze Pagina