Hallo allemaal, Het is inmiddels al weer een poos geleden sinds mijn laatste project. Veel tijd voor een nieuw project had ik niet vanwege de 1:1 BM 16m2. Aan het einde van dit zeil seizoen is de boot verkocht en had ik opeens wat tijd over. Aangespoord door de meerdere mooie j-class projecten ben ik ook begonnen met een J-class. De Endeavour wordt gebouwd in schaal 1/26. Dit geeft een lengte van +/- 1,55 meter wat voor mij precies mooi is(opberg ruimte, vervoer, kosten enz.) In de herfst vakantie ben ik begonnen met het uitzagen van de spanten van de Endeavour. De spanten zijn gemaakt van russisch berken triplex van 3mm dik. 2 mm balsa hout is met de hand versneden tot dunne huidplanken waarmee de romp bekleed werd. Deze methode was nieuw voor mij(makkelijk was het niet) en vergeleken met mijn vorige project gaf deze methode toch een veel strakker resultaat. Hier ben ik net klaar met het bekleden van de romp. De romp heeft nog geen schuur papier gezien. (het papier op de grond is om mogelijke druppels op de vloer te voorkomen) Hier is de romp in de epoxy gezet. Dit was ook nieuw voor mij(vorige keer polyester) maar dit bevalt eigenlijk super. Het is geurloos en werkt behoorlijk makkelijk. Voordat de romp in de epoxy werd gezet heb ik eerst wat schuurpapier en plamuur op de romp los gelaten. Op het MBF heb ik verschillende meningen gelezen over het eerst plamuren en dan pas epoxy(de een is voor en de ander is tegen) dat ik het maar gewoon geprobeerd heb. De resultaten moet ik nog even afwachten. De romp is nog niet helemaal strak omdat balsa hout bij het schuren meegeeft. Bepaalde dingen krijg je dan gewoon niet dicht geplamuurd. Daarom heb ik nu eerst een laagje epoxy op de romp gezet wat het afwerken van de romp straks makkelijker zou moeten maken. Mijn gereedschap arsenaal is nog behoorlijk beperkt, de dremel is het meest geavanceerde stuk dus de bouw vorderingen zouden wel eens wat langzamer kunnen gaan in verband met het aanschaffen van nieuw gereedschap. Tot de volgende keer, Geert
@Torro, Bedoelen we het zelfde soort schip? De J-class is gemiddeld 40 meter lang. @baggeraar, dit zegt de MSDS, Ademhalingsbescherming Bij niet voldoende geventileerde arbeidsplaatsen en bij de spuitverwerking is adembescherming noodzakelijk. Ademmasker A/P2.
MSDS staat voor Material Safety Data Sheet. http://www.mrboat.nl/pdf/MSDS 02.05.101 Epoxyhars Ce-Sense 101 v2.0.2.pdf Dit is een voorbeeld. De MSDS kaarten gebruik ik ook altijd als ik met chemicaliƫn werk.
Mooi project! Dag Geert, Dit lijkt een mooi project te worden! Ik ga het op de achtergrond zeker volgen. Laat ons meegenieten van je bouwplezier Succes, Jan-Willem
Bedankt voor de leuke reactie's allemaal! Mijn ervaring met het eerst plamuren en dan epoxy. Het kan maar doe het dan alleen voor grote correctie's en niet voor de kleine want na de eerste laag epoxy verandert je romp. Op aanraden van onze MBF kerstman(baggeraar) heb ik ook maar een goed gasmasker aangeschaft, op veiligheid moet je niet bezuinigen. Dat ding werkt als een malle, ik had wat polyester plamuur gebruikt en ik rook helemaal niets. Nee ik ben niet verkouden. Inmiddels heb ik er een laag 160gr/m2 keperweefsel opgezet. Het resultaat viel tegen. Hier en daar zitten er toch lucht belletjes onder het doek. Ik heb van alles geprobeerd om dit te voorkomen(ook de tips van de fabrikant) maar dit werkte maar gedeeltelijk. Wat is jullie ervaring hier mee? Is een laag keperweefsel genoeg of kan ik er beter nog een laagje opzetten? Moet ik deze laag aan de binnenkant of aan de buitenkant doen? Groeten, Geert