J-Class endeavour

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door g.knulst, 16 dec 2014.

  1. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Hallo allemaal,

    Het is inmiddels al weer een poos geleden sinds mijn laatste project. Veel tijd voor een nieuw project had ik niet vanwege de 1:1 BM 16m2. Aan het einde van dit zeil seizoen is de boot verkocht en had ik opeens wat tijd over. Aangespoord door de meerdere mooie j-class projecten ben ik ook begonnen met een J-class.

    De Endeavour wordt gebouwd in schaal 1/26. Dit geeft een lengte van +/- 1,55 meter wat voor mij precies mooi is(opberg ruimte, vervoer, kosten enz.) In de herfst vakantie ben ik begonnen met het uitzagen van de spanten van de Endeavour. De spanten zijn gemaakt van russisch berken triplex van 3mm dik. 2 mm balsa hout is met de hand versneden tot dunne huidplanken waarmee de romp bekleed werd. Deze methode was nieuw voor mij(makkelijk was het niet) en vergeleken met mijn vorige project gaf deze methode toch een veel strakker resultaat.

    [​IMG] [​IMG]

    Hier ben ik net klaar met het bekleden van de romp. De romp heeft nog geen schuur papier gezien.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    (het papier op de grond is om mogelijke druppels op de vloer te voorkomen)

    Hier is de romp in de epoxy gezet. Dit was ook nieuw voor mij(vorige keer polyester) maar dit bevalt eigenlijk super. Het is geurloos en werkt behoorlijk makkelijk.

    Voordat de romp in de epoxy werd gezet heb ik eerst wat schuurpapier en plamuur op de romp los gelaten. Op het MBF heb ik verschillende meningen gelezen over het eerst plamuren en dan pas epoxy(de een is voor en de ander is tegen) dat ik het maar gewoon geprobeerd heb. De resultaten moet ik nog even afwachten. De romp is nog niet helemaal strak omdat balsa hout bij het schuren meegeeft. Bepaalde dingen krijg je dan gewoon niet dicht geplamuurd. Daarom heb ik nu eerst een laagje epoxy op de romp gezet wat het afwerken van de romp straks makkelijker zou moeten maken.

    Mijn gereedschap arsenaal is nog behoorlijk beperkt, de dremel is het meest geavanceerde stuk;) dus de bouw vorderingen zouden wel eens wat langzamer kunnen gaan in verband met het aanschaffen van nieuw gereedschap.

    Tot de volgende keer,
    Geert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi werk Geert, deze ga ik zeker volgen.
     
  3. TORRO

    TORRO

    Lid geworden:
    8 nov 2014
    Berichten:
    5
    Locatie:
    zeebrugge
    dag geert,

    een 12m J-class staat ook op mijn programma.
    waar heb jij plannen gevonden ?

    eric
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daardoor is het NIET minder giftig !

    Draag dus een passend gasmasker en ventileer voldoende.
     
  5. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Torro,
    Bedoelen we het zelfde soort schip? De J-class is gemiddeld 40 meter lang.

    @baggeraar,
    dit zegt de MSDS,
    Ademhalingsbescherming Bij niet voldoende geventileerde arbeidsplaatsen en bij de spuitverwerking is adembescherming noodzakelijk. Ademmasker A/P2.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    is dat de kerstman?
    Wat die zegt moet je zelf weten, het is jouw gezondheid.
    meer info over epoxy


    ;)
     
  7. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
  8. TORRO

    TORRO

    Lid geworden:
    8 nov 2014
    Berichten:
    5
    Locatie:
    zeebrugge
    nee, sorry, ik bedoel een 12m class
     
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Geert,
    Ziet er goed uit, maak er iets moois van,
    Ard
     
  10. TORRO

    TORRO

    Lid geworden:
    8 nov 2014
    Berichten:
    5
    Locatie:
    zeebrugge
    maar waar heb je dan de plannen gevonden voor de J-class ?

    eric
     
  11. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Torro,
    Ik heb je een PB gedaan.
     
  12. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Mooi project!

    Dag Geert,

    Dit lijkt een mooi project te worden! Ik ga het op de achtergrond zeker volgen. Laat ons meegenieten van je bouwplezier :)

    Succes,

    Jan-Willem
     
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    +1
    leuk, ben benieuwd
     
  14. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Bedankt voor de leuke reactie's allemaal!

    Mijn ervaring met het eerst plamuren en dan epoxy. Het kan maar doe het dan alleen voor grote correctie's en niet voor de kleine want na de eerste laag epoxy verandert je romp.

    Op aanraden van onze MBF kerstman(baggeraar) ;) heb ik ook maar een goed gasmasker aangeschaft, op veiligheid moet je niet bezuinigen. Dat ding werkt als een malle, ik had wat polyester plamuur gebruikt en ik rook helemaal niets. Nee ik ben niet verkouden.

    Inmiddels heb ik er een laag 160gr/m2 keperweefsel opgezet. Het resultaat viel tegen. Hier en daar zitten er toch lucht belletjes onder het doek. Ik heb van alles geprobeerd om dit te voorkomen(ook de tips van de fabrikant) maar dit werkte maar gedeeltelijk. Wat is jullie ervaring hier mee? Is een laag keperweefsel genoeg of kan ik er beter nog een laagje opzetten? Moet ik deze laag aan de binnenkant of aan de buitenkant doen?

    Groeten,
    Geert
     
  15. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    [​IMG]

    Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!
    (Ik krijg mijn Chemistree niet omgedraaid)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina