J-class romp

Tof dat er al zo onmiddelijk reactie op komt.

Wat mij ook leuk lijkt, is als we ons allemaal min of meer aan dezelfde maten zouden houden zeg maar een soort klasse, zodat we gelijkwaardige boten hebben die min of meer gelijk kunnen opgaan.

de "J-Class" bestaat uiteraard al en heeft vooral in Amerika wel wat aanhangers, maar hier gebruikt men de schaal " 3/4 inch equals 1 foot " wat dus gelijkstaat met 1:16

Dit geeft dan al snel boten van 2m50, en masten tot 3 meter. En dat is naar europese maten, en voor de meesten onder ons denk ik - een maat te groot.

1:20 schaal geeft inderdaad romplengtes van 180 - 210 cm wat denk ik nog net in de meeste auto's vervoerd kan worden (achterbank neerklappen)

Misschien kunnen we de bestaande regels als basis gebruiken? Ik weet dat het bijvoorbeeld toegelaten is om van de schaal af te wijken voor de kieldiepte (mag 5cm dieper zijn dat schaaldiepte voor verbeterde stabiliteit, en roer mag dus ook 5 cm dieper steken om de kiel te volgen, alsook 5 cm breder voor verhoogde stuurbaarheid ; bij schaal 1:20 zou dit 4 cm worden ipv 5 cm)

Ik wacht op verdere reacties ;)

j-class

leuk dat ik veel racties te weeg breng.

Ik was alleen maar op zoek naar orginele tekeningen van een j-class omdat ( zoals je al aangaf in amerika de rompen te groot zijn)
nu blijk dat ik niet de enige liefhebber ben van de j-class.
heeft iemand een tekening van de Ranger?? schaal maakt niet uit.
kan elke tekening vergaoten zoveel ik maar wil.
om een klasse te maken, lijkt schaal 1:20 wel iets.
Lengte ongeveer 2.2 meter wat nog gangbaar is.
Wel is het zo mooi dat er op schaal wordt gewerkt en niet met grotere kielen en roeren.
Het zal misschien iets onstabieler zijn, maar het is op schaal wel zo mooi,( bij windkracht 7 vaar ik toch niet met een schaalmodel.)
via de firma Dijkstra en Hoek is niet veel te krijgen (begrijpelijk als de eigenaren miljoenen betalen voor een speelbootje)
dus het moet via ander wegen, er is een boek (j-class) met alle lijnenplannen er in
Als iemand die heeft wil ik de tekeningen wel op maat laten vergroten.

Ik heb hier een uitgave liggen van "Model Yachting" issue 127 waarin de J classe besproken wordt.

Hierin wordt volgende contactpersoon opgegeven voor tekeningen en plannen:

J Boat Drawings - Rene Serrao
650 Ketch Harbour Rd.
Portugese Cove, N.S.
Canada B3V1K1

Phone (902)868-2954
Email serrao@hex.eastlink.ca

Verder zou er een referentieboek zijn Enterprise to Endeavour van Ian Dear, ISBN 1-57409-091-7

Van de Ranger en de Endeavour heb ik nog wel lijnenplannen liggen. Ik zou even moeten zoeken, maar ik heb ze zeker weten. Die van de Endeavour heb ik vorige week nog in mijn handen gehad. Die van de Ranger zou ik even langer voor nodig hebben om te zoeken. (net verhuisd).

1:20 is idd een mooie maat. De boten worden dan net geen 2 meter, de masthoogte ongeveer 2,5 meter. Dat is mee te nemen zonder de mast te delen, en in een normale auto. Gewicht zal dan rond de 20 kg bedragen, wat ook nog goed te doen is.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik ook nog ergens een boek heb met het plan v/d Endevour I.
Maar daar is geen zeilplan bij. Inderdaad zou het tof zijn met een aantal mensen op zelfde schaal 1/20 en onder de zelfde regels te bouwen.
Dus 4 cm extra voor roer en kiel :cool:. Wat gaat dat in totaal wegen?

Ik ben al begonnen met de bouw van de shamrock V.
Ik ga hem alleen bouwen in de schaal 1:30
Dan wordt ze 1,25 m met een totale hoogte van van 1,7m.
Dit past nog redelijkerwijs in mijn auto, en kan ik in mijn huis kwijt.

Dapper van degene die in 1:20 gaan bouwen, maar dat wordt mij iets te groot.

Groeten,

Martin

Hoi Allemaal,

1:30 lijkt mij eigenlijk ook een iets betere schaal. Dan word het geheel ook net wat lichter en makkelijker te vervoeren... Het zou voor mij ook beter uit komen.

Iemand al de lijnenplannen van Endeavour gevonden?

Gr Remco

Heren,

Ik ben even aan het zoeken gegaan, heb 2 lijnenplannen gevonden wel beetje slecht kwaliteit helaas.. Ook kwam ik deze site tegen.. Soort van klasse regels, zou een idee kunnen zijn om ons aan deze regels te houden: Home

greetz Remco

Hi All,
Ben ondertussen al wat verder. Ik heb het lijnenplan van de Endeavour I uit het boek ingescand, maar dat is echt waardeloos. Ik heb contact gehad met Rene Serrao die Dazzler opgegeven had. ....Die is wel prijzig. Zie hier zijn mailtje met de prijzen :

Good Day Raph,
Yes! I can supply either Endeavour ,Rainbow or Ranger J Class drawings.
Each one has two large sheets .
Sheet 1-The Hull Lines are in 1/16 scale in accordance with the AMYA R/C Class Rules and includes a smaller Sailplan. The 2nd sheet has the deck and deck house detail plus mast/spar detail Each sheet costs $75 Cdn (But I can reduce them to your wish for 1/20 scale at no extra charge)?
Shipping to Belgium costs aprox $63 Cdn via Canada Post Expresspost.
To order send International Bank draft or money order ($213Cdn) to Rene D. Serrao, ? 650 Ketch Harbour Rd, ? Portuguese Cove, NS. ? Canada ? B3V 1K1 with which J you desire. I am usually able to ship within one day of receiving your order with payment.
Send me an email confirming that order has been mailed - this helps me anticipate order and I can get drawings printed and ready for shipment without delay.
Whateverfloatsyourboat
Rene

Dit komt neer op +/- 150 euro. Zijn er alternatieven ?
Skiff, zijn jouw plans OK ??

groeten

Raph

Dat is inderdaad wel erg duur. Gaat uiteindelijk maar om een fotokopietje... kan verstaan dat men er iets wil aan verdienen, zal ook zijn initiele aankoop/werk willen terugverdienen... maar goed, samen met verzending dus best duur.

Ik ben momenteel de Endeavour van Amati op 1:35 aan het bouwen. Hier zitten wel plannen bij voor het bouwen, maar geen echt lijnenplan. Wel zeer goede zij- en bovenaanzichten, alsook de verschillende schotten (waaruit wel een "lijnenplan" valt te maken)

Ik kan eventueel wel eens rondhoren wat het zou kosten om deze te kopieren.... het zijn wel vrij grote plannen, omdat er vaak meerdere dingen samen op 1 blad staan... en ik ga m'n originele plannen wel niet versnijden om er kopies van te kunnen maken ;)

Of je deelt de kosten met een paar man, dan valt 150 euro ook weer mee.
Al blijft het een hoop geld, alleen al het verzenden kost een vermogen.

Pendelaar

Ik heb Fedex gecontacteerd en afhaling in Canada (Nova Scotia kost 25.6 euro. dat is reeds 18 euro goedkoper dan wat hij vraagt. Kost zou dus 132 euro kunnen zijn. We moeten ze dan nogmaals hier laten kopiëren voor diegene die interesse hebben.
Wie wil er mee doen??

Een tijd geleden heb ik me ook geworpen op het maken van een houten J klasse romp en het makkelijkste is inderdaad de Endeavour romp van Amati waar Dazzler ook mee bezig is. Het is veel geld (300€ ) maar daarintegen wel een compleet pakket.
Endeavour van Amati
Hiervan zijn trouwens ook alleen de tekeningen te koop.

Martin (Martinez) heeft ook nog gewezen op een amerikaanse site taubmansonline
waar de bouwplannen van de Ranger, Shamrock èn Rainbow te koop zijn voor niet meer dan 35 dollar.

Verder is het natuurlijk het aller aller mooiste om de schepen een origineel kotter gaffeltuig te geven zoals ze in 1900 ook daadwerkelijk gevaren hebben. Pas rond 1935 werden de meeste omgebouwd tot het meer conventionele bermuda rig vanwege het vaargemak en de overstap op synthetische zeilen.

QBR6FPGe3Bw[/media] - Classic sailing yachts (vanaf 00:25 zie je 2 verschillende schepen met gaffeltuig en jib)

70395124_mjJ8np1G.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bas, toch even een kleine correctie op jou uitleg....

Wat wij nu heden ten dage als "J-Class" boten verstaan, zijn de gekende grote J-class boten uit het tijdperk 1930-1937. Boten van dit tijdperk waren:

Enterprise (1930)
Whirlwind (1930)
Yankee (1930)
Weetamoe (1930)
Shamrock V (1930)
Velsheda (1933)
Endeavour (1934)
Rainbow (1934)
Ranger (1937)
Endeavour II (1937)

Geen van deze boten bestonden al rond 1900, en hebben dan ook nooit gezeild onder het toen gebruikte gaffeltuig.

De jachten van rond de eeuwwisseling waar jij naar verwijst, worden in sommige bronnen ook J Class jachten genoemd, hoewel het correct eigenlijk "J - Boats" waren, maar dus geen "J-Class" en horen dus niet tot dezelfde generatie als wat nu algemeen bedoelt wordt met "J-Class". Geen van de J-Class jachten van de jaren 30 had een boegspriet, terwijl hun gaffelgetuigde voorgangers van 1900 dit wel hadden.

Het zou dus historisch totaal verkeerd zijn om jachten zoals de Endeavour, Shamrock V, Ranger of Rainbow (waar we het in deze topic toch wel hoofdzakelijk over hebben) van een gaffeltuig te voorzien.

Wil je een jacht met gaffeltuig maken, dan zal je daar een oudere romp moeten onder leggen en dus een model moeten bouwen van pakweg de Columbia, Mischief, Defender, Reliance of Shamrock I/II/III, die de strijd uitvochten rond 1900 ;)

Laatst bewerkt:
Een J klasser is een boot die valt onder een bepaalde klasse, dat kan dus elk schip zijn wat aan deze specifieke eisen voldoet. Het klopt dat J klasse schepen van 1930 to 1937 geen gaffeltuig voerden, ook zijn er in die tijd 10 schepen gebouwd binnen de klassementseisen om te racen in deze speciale klasse.

Zoals over het algemeen bekend is was er tussen 1850 en 1950 een ware revolutie in scheepsrompen. (van dwarstuigage tot zwenkkielen en planerende boten) Men ging kijken naar de wrijvingsweerstand, de waterverplaatsing, laterale punten enzovoorts. Rond 1890 was men in de verenigde staten al van de langkieljachten over op de vernieuwende diepere kielen en schoener of gaffeltuigage. De rijkeren lieten dan ook jachten bouwen volgens de laatste ontwikkelingen om tegen elkaar te racen. Deze grotere jachten werden tegen elkaar geraced in de 23meter klasse van de International Rule uit 1907. Deze grote jachten werden erg populair en in 1920 ook wel de de Big Class of the Big Five genoemd. Stuk voor stuk gaff rigged cutters.
Het is ook rond deze tijd dat sir Herreshoff de ontwerpen van Zweedse scherenkruisers mee terugneemt naar Amerika en hier laaiend enthousiast over raakt. Op het grote succes van de Big Five word vervolgens besloten een nieuwe 'grote' klasse te maken aan de hand van de American Universal Rule, het idee hierachter was de schepen gelijke kansen te geven op de America's Cup. De J-class. Toevallig hadden deze schepen alle een hoog bermuda rig. Een combinatie van eindelijk toereikende materialen (betere zeilen) en invloeden uit Zweden. Wat veel mensen niet weten is dat er meer dan 10 J-klassers zijn geweest. Er zijn toendertijd inderdaad maar 10 boten speciaal voor de klasse gebouwd, maar er zijn ook reeds bestaande schepen geconverteerd tot J-klasser. Zoals onder andere de White Heather II, Britannia, Cambria, Candida, Astra, Vanitie en Resolute zijn schepen die al bestonden vóór 1930 en gewoon zijn aangepast om mee te kunnen doen in de J-klasse. Vergeet niet dat het in hedendaagse valuta voor die tijd rond de 8 miljoen zou kosten een schip van die maten te bouwen en het is nou eenmaal goedkoper een schip aan te passen dan een nieuw te bouwen.

Ik wil hiermee alleen maar even alle historie terug in verband trekken want als we deze schepen even van hun tuigage ontdoen is er geen Jan Modaal die het verschil in rompvorm zal opmerken tussen een nieuwe J-klasser en een van de aangepaste schepen. (De rompvorm voor niet-planerende zeilschepen was zelfs al zo ver doorontwikkeld dat een hedendaagse Draak ondanks het verschil in schaal zeer grote vergelijkenissen toont)

@Dazzler:
Er is helemaal niet zoveel fout aan een gaffeltuig op een romp van een J-klasser, het is in sommige gevallen dus historisch gezien zelfs correcter. Volgens mijn geheugen zijn sommige J klassers gebouwd met de voor toendertijd nieuwste materialen en dit hield in aluminium beplating boven de waterlijn en manganees bronzen platen aan de onderzijde. Een houten schaalmodel toont in dat geval zelfs meer gelijkenis met de oudere schepen.

Je reactie op mijn toevoeging vind ik een beetje typisch mdb-forum, tikje belachelijk en ondermijnend. Is nergens voor nodig, volgens mij is alle informatie hier welkom. Het is best leuk om je te verdiepen in scheepshistorie en internet is niet altijd een beste bron. Mocht je echt heel erg geinteresseerd zijn in de werkelijke feiten en data nodig ik je uit een keer langs te komen en mijn boekenkast door te werken.

Back