De reden dat de meeste J-Class jachten relatief groot gebouwd worden heeft veel te maken met realisme, en schaalbaarheid (het model is op schaal, maar het weer, de wind en het water zijn dat niet!)
Hoe kleiner de boot hoe groter deze verschillen in schaalbaarheid en hoe slechter de vaareigenschappen worden.
Bij moderne boten valt dit nog enigzins te compenseren dmv zwaarden, diepere kielen met loodbulb etc; maar bij een dergelijk klassiek jacht niet. We moeten nu de kiel al enkele centimeters dieper maken om de stabiliteit te compenseren, dus nog kleiner gaan, haalt de stabiliteit enkel maar verder onderuit.
Bovendien vragen dergelijke prachtige klassieke jachten om een mooie afwerking met kwaliteitshout, mahonie, teak, notelaar,... bij een te kleine schaal gaat ook hier het detail van de afwerking (dekhuizen, opbouw,...) verloren, wat eigenlijk toch zonde is.
De eerste schaal-klasse van deze J-class boten, ontstaan in Amerika, is trouwens nog wat groter: schaal 1/16 wat neerkomt op boten van 250 cm.
Dit valt simpelweg niet meer te vervoeren zonder bestelwagen of aanhangwagen.
Wij hebben er voor gekozen naar schaal 1/20 te gaan, zodat de boot op 2 meter komt (ik dacht 197cm om precies te zijn) wat doorgaans nog net te transporteren valt in de meeste middenklasse wagens waar de achterbank kan platgelegd worden.
Om een plug te bouwen, en een kwalitatieve mal (deelbaar) brengt genoeg kosten mee, vandaar dat het intressant zou zijn om meerdere kandidaten te hebben, zodat we de kostprijs hiervan kunnen delen.
Natuurlijk staat iedereen vrij om te bouwen op eigen schaal naar eigen behoefte, maar wat wel enorm leuk zou zijn is als we hier een soort van klasse kunnen maken gebaseerd op de originele J-class schepen, allen op dezelfde schaal. Dan een jaarlijks zeiltreffen.... geweldig niet?