J-class romp

Hi All,
Wow paar dagen niet het forum checken en er is weer vanalles gaande.

René dat ziet er al knap uit in 3D. Zeg Daz: Ik kan altijd die plans 1/32 en die schaalvergrotingen 1/20 die we hebben laten afdrukken oppikken bij Bob, want die ziet het toch niet meer zitten. René als je zin en tijd hebt :p, dan breng ik ze even langs, want ik geloof dat je achter mijne hoek woont; ik zit in Sint Antonius.

groeten

Raph

kan iemand mij vertellen hoe het staat met het bouwen van de J jachten welke op
het forum worden gemaakt?
graag een pb of op dit forum.
jan schuster vast bedankt.

Jan,
ik heb de romp van de Rainbow,(2 meter ) en begin in mei met de bouw ervan.
Op het ogenblik ben ik bezig informatie en foto's te verzamelen van alle J-class schepen die als voorbeeld gaan dienen.
Van de endeavour heb ik ook de tekeningen liggen.
ik heb nu de maten van de mast gekregen zodat die ook gemaakt kan worden (hij is 65 cm x 35 cm dik en 50 meter lang
De RMG lier heb ik ook binnen uit Australie.
dat is tot nu toe alle info.

Hoi Jan,

Wij (= Isola2, Stainless en Dazzler) zijn ook nog steeds bezig met een J-Class project. Momenteel zitten we nog in de ontwerpfase, dit wil zeggen dat we nog bezig zijn om de originele lijnenplannen van de Endeavour te digitaliseren en hier een 3D CAD model van te maken.

Met dit 3D CAD model zouden we dan een plug willen laten frezen met een CNC gestuurde freesmachine.

Maar goed, we zitten dus nog in een prille fase ;) Dit wordt een meerjaren project ;)

Hoi allen
Op dit ogenblik endeavour aan het inbrengen in delfschip, in overleg met dazzler en stainless.
Stainless had een afspraak met de firma die de mal kan frezen, om voorlopige bestanden te bekijken. Als dit positief is kan de tekening verder uitgewerkt worden .

Hallo Jan,

Ik ben bezig met de bouw van de Shamrock, De spanten staan inmiddels en ik ben bezig te onnauwkeurigheden van de tekeningen te corrigeren.
Er zijn nog wat andere modellen die momenteel mijn aandacht vragen dus het bouwen staat op een laag pitje.
Zie hier mijn draadje j-class-shamrock-v

Groeten,

Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben zeer geïnteresseerd, dus dit ga ik in de gaten houden.

240 euro voor die romp lijkt me wat duur. zelf maken is leuk, maar lastig en veeeel werk. eerst maar eens zien wat er bij jullie uitrolt.
Mocht er wat te koop komen, dan bekijk ik dat.

Dus ik wil wel graag een romp kopen. Wie heeft er eentje??

Taco.

Laatst bewerkt:
hoi,
ik ben bezig een cnc portaal frees te bouwen (bijna klaar) en kwam de J-class zeilschepen tegen.
is dit draadje nog steeds actief?

ik zit te denken om of een spantenplan uit te frezen of een 3d plug te maken

indien gewenst kan ik zodra we het frezen onder de knie hebben een plug of spantenplan leveren

iemand die de tekeningen heeft en ze ter beschikking kan stellen ?

Daniel

Hoi Daniel,

Cnc portaal dat is intresant, wat zijn de max afmetingen die je kan frezen? project Endeavour staat in de ijskast :) plan van de romp op 1/20 met delftship is klaar 2D 3D DXF file. Bij het informeren prijs om mal te frezen :mad: niet te doen als hobby hardschuim kost al een fortuin. Spanten frezen in MDF en bekleden met latten is een haalbare oplossing.

De afm. LOA 1974 mm B 334 mm H 400 mm - de dikte van de latten ;)

dat is een flinke boot :P

Ik heb wat ervaring opgedaan met mijn eigen project, en ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om op de TU deze formaten te frezen in van idd dat gele hobby schuim, zo duur is dat toch niet?

Wel als je natuurlijk de uiteindelijke kosten van de mal en de romp erbij optelt, dan is 240 euro zo gek nog niet ;)

Ook kan ik de spanten uit laten laseren op Bouwkunde, dit is echter op multiplex spanten van 5mm dik, dit is denk ik te dun om te bekleden?

Op dit moment staat er een J klasse van ongeveer 3m in de sleeptank, wat een gezicht!

grt Kars

Laatst bewerkt:
Tja zoals René al zei... onze plannen zitten in de ijskast. Zijn zowat stilgevallen op de kostprijs voor een CNC gemaakte mal, dat is voor de hobby niet te betalen. Vervolgens is Stainless op wereldreis getrokken, ik heb een bouwgrond gekocht en ben aan een huis beginnen bouwen.... tja en de endeavour staat nu nog leggen in zijn koelkast te wachten....

Ooit wil ik wel verderdoen hoor... ik blijf dit volgen want als er zich opties of opportuniteiten aanbieden.... wie weet ;)

De maten zijn ongeveer 1200 600 200 waarbij de hoogte van 200 in verschillende lagen gedaan wordt.
Mijn broer had iets over platen roofmate als schuim voor de mal.
Kost 7 euro een meter. Dit moet dan geschuurd en geplamuurd worden voor een plug.

Ik verwacht de laatste onderdelen van de portaal frees met 2 a 3 weken nu worden de spindels worden op maat gedraaid .

2 meter is een forse boot.
Wat mij betrefd, haal het project maar uit de ijskast.
Even ter inventarisatie, om hoeveel boten zou het gaan? Welk materiaal voor de spanten?

Daniel

@ Daniel Kars

Kars heb julie project gevolgd, buiten dat te grote zeiloppervlak heeft jullie waarschijnlijk de 1 ste plaats gekost, vond ik het zeer geslaagd.
Dat schuim om mallen te frezen bestaat in verschillende hardheid, blok van 2000 X 400 X 350 koste meer dan 1500 € de zachte kwaliteit gaat vervormen en dan heeft het geen zin om cnc te frezen :confused: daarom kunnen nauwkeurig gefreesde spanten in MDF van 8 mm een oplossing zijn.
Bekleden met grenen latten van 8 X 20 mm kun je zeer nauwkeurig en strak werken, glasmat met epoxy er over en dan afplamuren en DD lak spuiten.
Een negatief mal moet wel in 2 delen anders kan de romp niet uit de mal
Het rompplan dat ik nu heb is met delftship getekend als RC uitvoering, dus met een diepere kiel en iets meer waterverplaatsing.
Deze plannen zijn gemaakt aan de hand van de originele afmetingen + waterverplaatsing , foto's en tekeningen die ik van Dazzler en Stainless heb gekregen. Originele tekeningen zijn voor niemand beschikbaar uitgezonderd de 1/1 bouwers onder licensie :D
Om spanten te frezen moeten deze wel hertekend worden, - de dikte van de latten glas/ epoxy
Toen we in 2009 met de plannen bezig waren hadden 4 personen intresse ;)

3D zicht delftship

endeavour.jpg

8mm mdf is zeer goed te doen, het aanpassen van de tekening voor de spanten zou ook wel moeten lukken.
en voor 4 serieuze bouwers is het maken van een mal wel de moeite waard denk ik

ikzelf twijfel aan de maat (voor mij dan) 2 meter is erg groot. maar wel vet.

Ik denk dat het wel moet kunnen en realiseerbaar(betaal baar) is.

Daniel

Ik ben eventueel ook wel geïnteresseerd. Ik kan eventueel ook wel een plug straktrekken en afwerken. (En dan wel op het niveau van de echte J's uiteraard ;) )

@ Daniel, welk formaat had je in gedachte? in welke omgeving woon je?

@ Susho, dat kan intresant zijn alleen we wonen wel ver van elkaar :)

Ik woon in regio leiden

Een 1.20m lijkt mij beter hanteerbaar, echter als voor wedstrijden de klasse 2 meter wordt moet ik vrouwlief maar eens lief aankijken of de tekening voor mijzelf verschalen.

Daniel

Daniel 1.2 m is vrij klein voor een RC schaalmodel, komt op een WV van 4.1 kg met 50 % ballast dat is 2 kg voor de rest, :confused:

De reden dat de meeste J-Class jachten relatief groot gebouwd worden heeft veel te maken met realisme, en schaalbaarheid (het model is op schaal, maar het weer, de wind en het water zijn dat niet!)

Hoe kleiner de boot hoe groter deze verschillen in schaalbaarheid en hoe slechter de vaareigenschappen worden.

Bij moderne boten valt dit nog enigzins te compenseren dmv zwaarden, diepere kielen met loodbulb etc; maar bij een dergelijk klassiek jacht niet. We moeten nu de kiel al enkele centimeters dieper maken om de stabiliteit te compenseren, dus nog kleiner gaan, haalt de stabiliteit enkel maar verder onderuit.

Bovendien vragen dergelijke prachtige klassieke jachten om een mooie afwerking met kwaliteitshout, mahonie, teak, notelaar,... bij een te kleine schaal gaat ook hier het detail van de afwerking (dekhuizen, opbouw,...) verloren, wat eigenlijk toch zonde is.

De eerste schaal-klasse van deze J-class boten, ontstaan in Amerika, is trouwens nog wat groter: schaal 1/16 wat neerkomt op boten van 250 cm.
Dit valt simpelweg niet meer te vervoeren zonder bestelwagen of aanhangwagen.

Wij hebben er voor gekozen naar schaal 1/20 te gaan, zodat de boot op 2 meter komt (ik dacht 197cm om precies te zijn) wat doorgaans nog net te transporteren valt in de meeste middenklasse wagens waar de achterbank kan platgelegd worden.

Om een plug te bouwen, en een kwalitatieve mal (deelbaar) brengt genoeg kosten mee, vandaar dat het intressant zou zijn om meerdere kandidaten te hebben, zodat we de kostprijs hiervan kunnen delen.

Natuurlijk staat iedereen vrij om te bouwen op eigen schaal naar eigen behoefte, maar wat wel enorm leuk zou zijn is als we hier een soort van klasse kunnen maken gebaseerd op de originele J-class schepen, allen op dezelfde schaal. Dan een jaarlijks zeiltreffen.... geweldig niet?

Back