J-class Shamrock V

Hallo allen,

Ik ga hier een bouwverslag bijhouden van de bouw van een J-klasse jacht Shamrock V. Hiervoor heb ik ca 10 jaar geleden een tekening gekocht bij Tauman in de USA.

De tekening is niet van super kwaliteit en is beperkt gedetaileerd. Na bestudering lijkt het
spantenplan te zijn getekend op schaal 1:30 en het overall plan op schaal 1:85 (ongeveer)
uitgaande van de hoofdmetingen van het origineel (36,4 x 6 m).
De tekeningen zijn dan ook duidelijk bedoeld voor het maken van een model wat er een beetje op lijkt.

Toch ga ik haar bouwen aan de hand van deze tekening in combinatie met de vele foto's van het huidige origineel. Het model zal dus geen exacte kopie van het origineel zijn maar ik probeer het origineel zo veel mogelijk te benaderen (binnen mijn eigen mogelijkheden uiteraard)

De kenner haalt al meteen de eerste fout uit de tekening. Het zeilteken JK4 is natuurlijk van de Endeaver. De shamrock V het zeilnummer JK3.

Bijgaand de foto's van de start en van de bouwtekening.

Dit wordt mijn eerste boot gebouwd van alleen een tekening. Ik heb juist de bouw van een BB draak afgerond, welke eigenlijk een oefeningen was voor dit project.

Groeten,

Martin.

Ik ben benieuwd, het is een erg mooi ship. Maak veel fotos zou ik zeggen, krijg je altijd veel leuke reacties op het is erg handig voor bij een eventueel bouwverslag.

mvg bas

Zo, weer wat verder.
Alle spanten zijn inmiddels uitgezaagd en voorzien van een inkeoing voor de kielbalk.
Ik heb ze al even tijdelijk op de bouwplaat gezet om te kijken of ze al redelijk stroken.
Ik ben er niet ontevreden over. Hier en daar moet ik nog wel wat bijwerken.

Hier de foto,s

Voor zover,

Wordt vervolgt

Groeten,

Martin

Mooi!

2 vragen:

- in welke schaal ga je deze bouwen? Ook 1:30?

- De tekening zegt zowel "K-4" als Shamrock. Weet je zeker dat de lijnen van Shamrock zijn, en niet van de Endeavour?

verder weer een leuk project om te volgen!

- De tekening zegt zowel "K-4" als Shamrock. Weet je zeker dat de lijnen van Shamrock zijn, en niet van de Endeavour?

Ik heb het boek "From Enterprise to Endeavour" hier bij me, en als ik de zeilplannen van de Endeavour met de Shamrock vergelijk, dan staan op bovenstaande tekeningen wel degelijk de (originele) zeilplannen afgebeeld van de Shamrock.

Ook de opbouw van het dek (kajuiten, dekhuizen...) lijkt mij meer overeen te komen met die van Shamrock.

Dat die K-4 fout was, was zeker, maar ik denk wel dat het verder de shamrock is!

Het is inderdaad de shamrock V. Ik denk dat de beste Fransman die de tekening heeft gemaakt zich heeft vergist met het zeilnummer.
Ik bouw hem in 1:30. Dan wordt het model 1,25m.
Dit vind ik zelf een mooie maat. Veel groter wil ik niet bouwen.
Dit kost mij thuis anders te veel ruimte. Gezien het feit dat ik nog meer schepen heb

Groeten,

Martin

Ik zit nu op mijn werk, waar ik een 1:30 halfmodel van de Endeavour heb hangen (was te groot voor thuis...) en idd, de tekening lijkt me van de Shamrock te zijn.

Ik had vroeger een mal in 1:30 van de Endeavour, maar die is zoekgeraakt. Wil nu nog wel eens wat in 1:20 bouwen (Endeavour, of nog beter, Reliance!) maar momenteel te weinig tijd....

Skiff,

Ik ben momenteel samen met Stainless erg concreet bezig met een 1:20 model van de Endeavour. Momenteel zijn we nog bezig om de plannen om te zetten naar digitaal, hiervan zouden we dan via een 3D pakket en 3D model van gaan maken, en Stainless heeft ondertussen reeds contacten met iemand die op basis van dit 3D computerbestand een plug kan frezen op een CNC gestuurde freestafel.

Ikzelf heb de nodige contacten om deze plug vervolgens met PU lak te laten spuiten, en zelf had je al aangeboden te willen helpen om op basis van een goede plug een mal te maken.

Dus dat je momenteel wat te weinig tijd hebt om al dit werk zelf te doen, is misschien niet zo'n probleem als we samenwerken. En eens de mal gemaakt is, kan je voor jezelf ineens al een rompje trekken. Afbouwen kan je daarna op je eigen tempo doen...

Mochten er contacten nodig zijn in de 3D-frees wereld, dan sta ik ook tot beschikking.

Zorg er wel voor dat de boel netjes af te werken is. Het meest gangbaar is het frezen van een schuim model, ongeveer 1 cm te klein. Dan het schuim versterken met glasweefsel en epoxy (indien er piepschuim gebruikt is) of met polyester en glasmat (als er PU schuim gebruikt is).

Dan een polyesterpasta opspuiten, of een PU pasta, en dan weer terugfrezen, nu op maat.

Dan met de hand naschuren, of met schuurplanken, en afspuiten of rollen in PU lak. Dan 1 week uitharden, dan uitpolijsten.

(en dan vragen mensen zich nog af waarom frezen duur is:
-schuim opbouwen op stabiele ondergrond
-schuim grof op maat snijden
-schuim frezen
-lamineren
-opspuiten
-weer frezen
-handschuren
-lakken
-polijsten

Dit terzijde...)

Let wel op 1 ding !!!
PU pasta is enorm gevoelig voor temperatuur. Als deze te hoog oploopt (hoger dan 35-40 graden) dan krijg je de freesbanen onherroepelijk weer te zien, ook al heb je nog zo netjes geschuurd. Dit is ook een groot probleem bij het maken van de mal, dit moet zodanig gebeuren dat de temperatuur niet oploopt...

Skiff,

Zijn er geen harde HD-schuimsoorten op de markt die goed te frezen zijn, en waar de epoxy, of polyester versteviging niet meer nodig is? Kan airex gebruikt worden, en is hier die extra afwerking ook nog nodig?

Ik zal eens bij het bedrijf dat voor ons de plug wil maken, vragen of ze de plug in HD-MDF willen frezen. Dit moet dan wel wat trager gaan, maar zal veel nauwkeuriger zijn. De firma waar ik dit laat doen maakt voor ons stalen matrijzen. De 3D freesmachine heeft een werkbed van 2 m lang:cool:, en de romp kan in 1 stuk gemaakt worden.

Shamrock V

Hoi allemaal,

Ik zat even te spieken op dit forum en vond iets over de shamrockV,

Ik ben momenteel al 1,5 jaar aan het bouwen aan de romp van de shamrock V schaal 1:16 dat houd dus in 2,40m lengte en totaal gewicht van 40 kg.
De mast en de zeilen heb ik besteld in de VS,zeilen zijn $300 en een compleet rigg zit ook rond de $300.
De zeilwinch heb ik uit Australie gehaald,en werd keurig afgeleverd.

Ik zag dat jij een tekening had waarop de roefjes staan,kijk daar heb ik dan weer niks van,ik had alleen een compleet dekoutlay en lijnenplan(tekening komt uit Canada)
Mijn vraag was of ik van jou een copy kan krijgen/kopen/leasen van de roefje of een scan van de gehele tekening.
Ik heb wel voor jou dan een tekening van het orginele zeilplan van jaar 2000,ik heb deze van Dijkstra uit Amsterdam,in de VS waren ze er helemaal gek van.Ook heb ik van hun de folder gekregen,nou geloof me dat is kwijlen.
Misschien leuk om ideeen uit te wisselen.

groetjes Chris

Daar is dit forum uitermate geschikt voor, om ideeen, kennis en materialen uit te wisselen. Tegenwoordig met de internetfora is het zoveel simpeler om aan gegevens te komen.

Ten overvloede nog eens de gegevens welke ik beschikbaar heb:

-dekplan Endeavour na restauratie Huisman 1:16
-lijnenplan Endeavour na restauratie Huisman 1:32
-Zeilplan Endeavour na restauratie Huisman 1:64
-Interieurplan Endeavour na restauratie Huisman 1:16 (uit mijn hoofd, maar erg groot)

-Lijnenplan Ranger op A3 formaat

Hallo is dit iets , had ook nog ergens gelezen dat er iemand was die een 1:20 romp (kaal) tekoop had , maar ben hierna aan het zoeken als ik iets vind plaats ik het wel.
mb-02-07-t1.htm

groeten Rexonamen

Niet goed gelezen Ich habe nochmal einen Rumpf laminiert, heb er nog een gemaakt , mischien wil hij er wel meer maken want hij heeft een MAL.

dag martin...
`k ben sinds vandaag lid geworden maar lees het forum al wat langer,
`k zag dat je de shamrock aan het bouwen bent en vroeg mij af of je mij een kopie van de tekeningen zou willen sturen,met vergoeding van de kosten uiteraard...
`k heb zelf ook nogal wat tekeningen liggen,dus als je belangstelling hebt dan stuur ik je die graag toe..(van draak tot prinz wilhelm en de wasa....)
gr
joop burgemeester

Back