J classe Shamrock V schaal 1:16

Hoi Allemaal,

Ik zat eens even te speuren hier op het forum en las dat een aantal mensen wel vragen hadden over de J classe.

Ik ben nu 2 jaar aan het bouwen aan de Shamrock V 1:16 een bak van een schip,maar echt de moeite waard.
Hoe het af gaat lopen met vervoer is een zorg voor later.

De romp is opgebouwd uit spanten met latjes bekleed,daarna epoxyplamuur,schuren (tot je erbij neervalt) daarna bekleed met eproy/kepler weefsel,ben nog bezig.
De mast heb ik in de states besteld,maar is niet geleverd,de zeilen komen bij windjammin(ook de states en niet duur!!!!)vandaan.

Ik heb via Dijkstra nederland het complete tuig plan 1:64 gekregen en ben nu uit oragon pine mijn tuig aan het maken.

Ik ben tekenaar van beroep dus een pdf van dijkstra als xref en overtrekken die hap,daarna plotten en op schaal uitzagen,kind kan de was doen,de giek heb ik vandaag gemaakt,nog een beetje afwerken en perfectioneren en het is klaar.

De zeilwich heb ik uit Australie,goed geleverd en enorm sterk,tevens is deze zelf denkend(vooraf de omwentelingen instellen).

Ik heb ook gevraagd of het mogelijk was om hier een eenheidsklasse op te krijgen,dat kan ,maar ik zoek dus meer mensen die dan mee willen doen om dit op te starten,minimaal 10 schepen met hetzelfde tuig,als we dit uit de states laten komen kunnen we een party laten komen,rompen zijn ook mogelijk,alleen larry ludwig leverd nogsteeds mijn tuig niet(was wel 400 dollar compleet met blokken,wantstagen ,goosneck ect ect.

Laat maar horen wie het leuk vind.

groetjes Chris de Wit-Hellevoetsluis

PS Hoe kan ik een foto plaatsen????

Laatst bewerkt:
Welkom Chris,
Leuk om nog iemand te treffen die de Shamrock ook maakt.
Ik ga alleen in de schaal 1:30 (modellengte 1.25).
Als ik groter zou gaan dan raak ik hem thuis niet meer kwijt.
(max hoogte 2,45 meter)

ik ben bezig met de shamrock V mbv een Franse tekening.
Ik heb nog heel wat te doen om hier een goed strokende romp van te krijgen.
Ik heb de spanten al uitgezaagd. De romp wordt met latjes bekleed en waterdicht gemaakt mbv keperdoek en epoxy. Als de romp klaar is dan ga ik mij concentreren op de tuigage en techniek. De bouw ligt momenteel stil. Deze is voor mij toch voornamelijk een winterklus.

Een foto plaatsen kan als volgt:
Je foto verkleinen naar max. 640x480 (kan ook via image shack, maar dan duurt het uploaden veel langer.
imageshack openen :ImageShack® - Image Hosting
Upload staat al aangevinkt. via browse je foto selecteren
dan op upload klikken. .... even wachten..
daarna de 5e regel (hotlink for forums (1) ) kopieren naar naar je
berichten scherm. Wel even het vinkje weghalen bij "Include details"
Hierdoor heb alleen de foto direct zichtbaar in je bericht.

Ik ben zeer benieuwd naar je foto's

Succes.

Groeten,

Martin.

Hey Chris,

Wij (= Stainless-Iron, Isola2 en Dazzler) zijn al een poosje bezig met het uitwerken van een J-Class project. We hebben de plannen van de Endeavour, momenteel ligt dit een beetje stil omdat we er nog niet helemaal uit zijn hoe we het één en ander juist gaan aanpakken (en omdat we nog drukke beroepslevens hebben) maar de aanzet is er zeker.

Wel zouden wij gaan bouwen op schaal 1:20, waarbij de romplengte uitkomt op 197cm
(dat is wat mij betreft nog net vervoerbaar in een doorsnee station-wagen - schaal 1:16 met een romp van 246cm krijg ik echt nooit in mijn wagen)

Het idee van een soort eenheidsklasse vind ik heel leuk, probleem is inderdaad enkel dat we ondertussen al met verschillende bouwers zijn die elk op een andere schaal werken (1:16, 1:20, 1:30) Want zelfs 1:20 is voor velen al net te groot om vervoerbaar te zijn....

Heb ik gelezen Roel, vervoer kan nog altijd op wagentje water is in Hellevoetsluis nooit ver af ,maar een schip van 42 kg 2,46 m lang in het water zetten gaat niet van uit de hand. Dus als er iemand een oplossing heeft ? zou ik die graag weten :). Schaal 1/20 19 kg met diepere kiel dat gaat nog vanop een steiger of helling, maar graskant langs kanaal zal al mooilijk gaan. Zelf ook al over nagedacht om een soort david ,omgekeerde V te maken.

Tja als er ergens een botenhelling aanwezig is, kan het makkelijk. Gewoon een trailertje maken, en het water inrijden zoals ze met "echte" boten ook doen.

Tja als er ergens een botenhelling aanwezig is, kan het makkelijk. Gewoon een trailertje maken, en het water inrijden zoals ze met "echte" boten ook doen.

Hallo ik bouw al jaren grote schaal modellen die zeilen maar ,voor de (normale) gebruik van schepen boven 2m en gewichten van 20kg en hoger wens ik iedereen sterkte met het tewater laten en vooral eruit we hebben in onze groep dit gezien en is alleen mee te werken als het lekker weer is , maar hoe groter hoe mooier , op www.eurosail.nl
staan er wel wat op .

Laatst bewerkt:
Hallo ik bouw al jaren grote schaal modellen die zeilen maar ,voor de (normale) gebruik van schepen boven 2m en gewichten van 20kg en hoger wens ik iedereen sterkte met het tewater laten en vooral eruit we hebben in onze groep dit gezien en is alleen mee te werken als het lekker weer is , maar hoe groter hoe mooier , op www.eurosail .nl staan er wel wat op .

Maak u dat dan maar eens open a u b:mrgreen: :mrgreen:
mvg
Frederik:D :D

Het lijkt me niet heel moeilijk om dat spul het water in te krijgen, al zijn de mogelijkheden wel wat beperkter tov een micromagic.

Zolang watersporters hun open boten het water in kunnen krijgen, zal een bootje van 2,5 meter toch ook wel lukken? Kijk voor oplossingen naar de wedstrijdzeilers met vaak slimme systemen. Zowel voor vervoer als voor tewaterlaten.

Het lijkt me niet heel moeilijk om dat spul het water in te krijgen, al zijn de mogelijkheden wel wat beperkter tov een micromagic.

Zolang watersporters hun open boten het water in kunnen krijgen, zal een bootje van 2,5 meter toch ook wel lukken? Kijk voor oplossingen naar de wedstrijdzeilers met vaak slimme systemen. Zowel voor vervoer als voor tewaterlaten.
Ja klopt maar dit is schaal je zit er niet op/in ivm zeil hijsen/stijken en de zwaarte van zo`n schip hang je zomaar niet even vanuit je losse pols te water , wij doen soms een waadpak of lieslaarsen aan of wachten tot het water 23graden is, maarja er zullen altijd oplossers zijn .

Ja klopt maar dit is schaal je zit er niet op/in ivm zeil hijsen/stijken en de zwaarte van zo`n schip hang je zomaar niet even vanuit je losse pols te water , wij doen soms een waadpak of lieslaarsen aan of wachten tot het water 23graden is, maarja er zullen altijd oplossers zijn .

Toen ik boten van 4, 5 of zelfs 6 meter in het water zette, met gewichten varierend van 100 tot 200 kg, ging ik er ook niet eerst in zitten...

Een degelijke trolley op wielen kan op glooiende kanten al voor veel gemak zorgen.
Moet je van een kadewand af, dan is een "tuigje" aan wat draagbanden altijd makkelijk. Dan wel met 2 man werken natuurlijk.
Ik kan me ook voorstellen dat je aan een aanhangwagen (waar je toch al snel op uit komt met de lengte waarmee je te maken hebt) een arm met takel kwijt kunt. Als je de aanhanger langs het water kwijt kan, is dat ideaal.
De Mini 12 meters die ik gezeild heb waren voorzien van zakken lood ipv vast aangebracht lood. Dat scheelt ook heel veel. Een dergelijk bootje weegt dan 45 kg ipv 180 kg. Gewoon de kiel hol laten, en loodzakjes erin laten zakken. We hadden ook een versie met vaste blokken lood, maar dat is wat riskanter met beschadigen van de romp.

Nou Nou poging 4 eerst een plaatje zien

pict0062p.jpg
[/IMG]

damn weer niks??
pict0062p.jpg
[/IMG]

Nou zeg!!!

Help!!!!!!!!!!!!

Ik wil die bak showen!!

hehe!!!!!! hier is ze dan 2,34m pure schoonheid in de epoxy

Laatst bewerkt:
ff wennen dat forum gedoe

dit zijn de zalingen,hoop dat het een beetje zichtbaar is,mocht iemand ze willen hebben ,ik kan ze verschalen voor je.

ze zijn van het orgineel,

dit is mijn werktekening van Dijkstra

Laatst bewerkt:
Hoi Chris,

misschien beter je plaatje wat verkleinen, duurt eeuwen om te laden (en ja ik heb een snelle lijn)

iets in de stijl van:
pict0062p.jpg

mijn nieuwe project

Hoi Zeilers(kuch)

Ben weer een nieuw projectje gestart, De Luna Rossa in 2,40m lengte.

Tevens zou ik dit kunnen doen met de ericsson of de abn amro,wel leuk.

Nu is ze in ontwerp fase 3D ,misschien kan ik ergens een plug laten frezen,tips zijn welkom.

En Crhis wil het een beetje lukken??? mooi schip man die shamrock .
Is die all klaar dat je met de luna rossa begin ????

Laatst bewerkt:
Back