Jagdpanzer SU 100 R 1:16 Trumpeter

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 27 mrt 2015.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Oeff sinkholes klinkt niet veelbelovend Arthur en zal ook weinig te maken hebben met "hole in one" . Al blijft het verbazend want een goedkope Heng Long heeft wel een goede hull en van ijzersterk plastic bovendien.
    Tsja bij RC komt er erg veel meer gewicht in de hull wat om een heel andere vering vraagt...zal in dat geval i.d.d. goed (stug) genoeg zijn. Enfin een Duitse bouwer op MModel.de maakt 'm zoals je weet met als basis de metal hull, wielen, veerarmen en tracks van de Taigen Metal Edition T34/85 en dan is het einde ellende, dat werkt als een trein en voelt ook echt als een tank. Maar dan wordt het prijskaartje aanzienlijk anders tenzij je zo'n setje ergens goedkoop op de kop kunt tikken :p

    Zo, de eerste 2 lagen basis Tarnfarbe zitten er op, mooi onregelmatig geverfd want deze Beutepanzer werd uiteraard gewoon in het veld gekwast. Dat het interieur strak is is logisch, want dat deed men in de fabriek. De onderkant verraadt dan weer dat het een Rus is en geen Wehrmacht Panzerjäger; de SU 100 werd o.a. in groten getale ingezet om Operation Frühlingserwachen de kop in te drukken, wat ook prima lukte. Daarna was het dan Abmarsch nach die Heimat voor de Duitsers dus men had noch de middelen noch de tijd om daar eens een week aan te gaan besteden.

    [​IMG]

    De bovenste foto vertekent wat, de kleur is zoals hier onder:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Splinternieuwe SU verlaat de UTZM fabriek.

    [​IMG]

    Tjechische SU-100
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2015
  2. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Hmm,
    Is het niet logies als de ruimte achter de wielen, draagarmen en de achterkant van de wielen ook groen zou zijn?
    Ik denk namelijk dat men de wielen niet demonteerden om daar achter te schilderen.
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ja, achterkant wielen groen is geen slecht idee, de draagarmen zijn al groen aan de achterkant :) Het is jammer dat de kleuradviezen van de bouwbeschrijving vaak geheel ontbreken, met een scala aan kleine te monteren onderdelen zou dat wel leuk geweest zijn. Enfin nog eens wat interieurfoto's zien te krijgen en anders de filmpjes die ik in de intro postte vaak op pauze zetten.
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, zoals gepland dit keer de wielen bevestigd en de tracks, stap 23 volgens de bouwbeschrijving, maar handiger om dit te doen voordat er diverse kwestbare details in de hull gebouwd zijn. Het draaiend maken van de wielen vereist het nodige bijslijpen en de resonanties van dien; dan schieten er uiteraard weer 2 veerarmen los die ook niet gefixeerd zijn, dus weer 2 veerkolommen los en uitelkaar moeten halen...reden te meer om dit uiterst kwetsbare loopwerkje zo snel mogelijk middels de tracks te borgen. Enfin de naafdoppen die de wielen afsluiten passen zo goed dat je geen lijm nodig hebt, je krijgt neigingen om een hamer te pakken. Weer een reden om dit nu, of nog beter, geheel aan het begin van de bouw in 1 keer met de veerarmen en vering af te ronden. Bij de idle wheels oppassen dat de lelijke kant naar buiten gemonteerd is op de mooie kant past de naafdop niet, had ik dus mooi andersom gedaan lol. Vervolgens eens geëxperimenteerd met de kettingspanners en 2 schakels minder, maar dat komt de stand van de andere wielen niet ten goede, bij mijn T34 staan de tracks zo strak als een snaar. Okay dan maar richting de KV en wat meer speling, hou ik toch nog 6 schakels over. De achterkant van de wielen groen geverfd, deel van de motorruimte idem. Helaas kan ik geen foto van een T34 of SU 100 motorruimte vinden, dus neem ik als voorbeeld de hele preciese modelbouwer waar Arthur mee kwam, en deze had de motorruimte op de dieseltanks na geheel groen gemaakt. Om straks nog details te zien wordt dat mij te donker, dus een compromis, de witte bodem blijft. De roest op de uitlaatspruitstukken nog wat bijgekeurd met pigment en Vallejo pigment binder gekocht om dit te fixeren; voorin 2 dieseltankjes geverfd en gemonteerd en wat ander klein spul inzake de ophanging. Enfin het grootste deel van de 1100 parts zijn nog in de doos LOL. Omdat dat handiger is met afwerken (niet het tussenschot geplaatst tussen motor en gevechtsruimte) ga ik als vervolg eerst het differentieel, de radiatoren en de achteraandrijving monteren. De gevechtsruimte met al z'n piepkleine schroefjes en bedieningselementen moet wachten. Af en toe zal ik wat leuks eruit pikken en tussendoor monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Rofl op deze foto staat de veerkolom rechts achteren scheef, had ik dus mee moeten "stoeien"
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2015
  5. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Oja, voordat je begint met de remtrommels.
    Je moet dan een plaat om de trommel buigen, als je dat zo als de handleiding doet zal de plaat zeker breken.
    Een methode is om de plaat van te voren een tijdje in kokend water te leggen zodat het wat zachter wordt. Vervolgens voorzichtig om de trommel buigen en laten afkoelen.
     
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt voor de tip Arthur, ga ik zeker doen!
     
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, toch een foto van de radio kunnen vinden, geen tips in de gebruiksaanwijzing (alweer). Ook wel raar, een bouwpakket is feitelijk niet meer of minder dan een intensieve kennismaking met hetgeen je nabouwt, zet er dan ook even in wàt je op dat moment aan het bouwen bent, oelewappers! Anders is het net een museumbezoek zonder gids.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, vanavond in plaats van World of Tanks Clanwars eens lekker geknutseld, hierbij ook al de nodige messing onderdeeltjes die je het beste met secondenlijm vastlijmt. Daarnaast weer de nodige verwijzingen naar uitsparingen in de hull die er dus gewoon niet zijn, lastig om kleine onderdelen op een verticaal vlak goed te bevestigen. Je eindigt dan al snel met een model wat je om de paar maanden moet bijwerken maar ok. In ieder geval kunnen de commandant en de chauffeur nu zitten al heeft de chauffeur de beste stoel lol. De chauffeur komt alleen op z'n plek door de leuning geheel naar achteren te klappen en vervolgens benen eerst naar binnen te schuiven.

    [​IMG]
    genuine SU 100 interior

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2015
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Even een tussendoortje met een erg vreemd Russisch projekt:de KV VI

    [​IMG]
    Operational History
    The first prototype was completed in December 1941 and was rushed into the defense of Moscow. In its first action during a dense winter fog, the rear turret accidentally fired into the center turret. The resulting explosion completely destroyed the vehicle. The second prototype was completed in January 1942, and was sent to the Leningrad front. This one had indicators installed to show whe another turret was in the line of fire. In its initial attack on the Germans, the tank broke in half when crossing a ravine. A spark ignited the leaking flamethrower fuel and the resulting explosion completely destroyed the vehicle. The third prototype, shown here, had a reinforced hull and was also sent to the Leningrad front in early 1942. It did manage to shoot down three German aircraft. In its first ground engagement, the KV-VI was firing on German positions when coincidentally all of the guns fired from the 3 O'Clock position a the same time. The tremendous recoil tipped the tank into a ditch and the severe jostling set off the 152mm ammunition, which completely destroyed the vehicle. After these failures, Stalin cancelled the project, and many of the design team members spent the rest of their lives in the Gulags of Sibera. The KV-VI was nicknamed "Stalin's Orchestra" by the few Germans that encountered it because of the variety of weapons it deployed.
     
  10. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Eh....
    Volgens mij was dit een broodje aap geval.
     
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    rofl toen de ingenieurs opmerkten dat de KV VI erg moeilijk zou kunnen draaien merkte Stalin op "hij hoeft alleen maar in 1 rechte lijn naar Berlijn te kunnen rijden" enfin de andere kant was net zo knotsgek dat scheelt dan weer rofl.
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Het monteren van de remvoeringen na voorweken in gekookt water om het plastic soepeler te maken blijft een delicaat klusje, mijn advies is om op de eerste 2 na alle nokjes aan de binnenkant hiervan te verwijderen, liever 1 mm speling dan een gebroken remvoering. Gelukkig had ik secondenlijm, beslist noodzakelijk voor dit klusje gezien de kracht waarmee de voering om de remschijven gebogen moet worden, een goede klem is ook niet verkeerd (heb nu kramp in de vingers rofl) en hou de milliput paraat voor kleine reparaties. Enfin in beide voeringen zit weliswaar een breuk maar ik kan dat op deze manier goed repareren. Het is mij een raadsel waarom men deze onderdelen nu niet van messing maakte, zo'n stompzinnig bakje naast de commander's seat kan prima van plastic en dat is dan van messing. Chinese morons!!!

    [​IMG]
     
  13. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Nog herhaaldelijk de remvoeringen en remtrommels in de klemmen gehad om ze nog vlakker te monteren, maar staat veel spanning op. In ieder geval alles geschilderd, keer of 3 alweer, beetje vliegroest op de trommels, uiteraard niet op de remvlakken want ons SU tje rijdt iedere dag vrolijk rond en remt zichzelf lekker schoon. Qua bouwen komen alle onderdelen nu van de C sprew en dat scheelt erg veel tijd en zoekwerk :)

    [​IMG]
     
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Af en toe wel checken met de realiteit al zijn de afbeeldingen zeer schaars maar youtube is gelukkig wat toegeefelijker :p

    [​IMG]

    De remvoeringen worden van buiten dus...zwart
    [​IMG]
     
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, hoe verslavend het ook is, für Heute Schluss :) Wel ff passen hoe het gaat worden uiteraard LOL.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2015
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, vandaag dan het moment waarop motor, transmissie, remmen, luchtfilters en radiatoren ingebouwd worden zodat hij rijklaar is. Tussendoor nog even het derde klapstoeltje voor de lader middenin de tank gemaakt, radio van grijs naar zilver geschilderd is meer accuraat. Tevens gezien de "hoe gaat het worden"nieuwsgierigheid alvast het nodige aan de hull gedaan, de achterkant heeft mooie roosters waarvan het achterste, waarin een messing rooster komt, blijvend scharnierend is mits je 't niet vastplakt, het is geen gefixeerd scharnier maar toch erg aardig. Het achterste ronde motorluik is dan wel blijvend scharnierend. Het motorluik bovenop waar je echt bij de motor komt dan weer geheel niet, helaas heb ik geen kleiner boortje dan 0.8 mm dus dat ga ik maar niet uitboren dan verdwijnt het hele scharnier. Ik probeer iets met een onderliggend koperen scharniertje maar of dat lukt... De lamellen onder de roosters, 4 in totaal, worden in het achterdeck geklickt dus blijven mooi bewegelijk, al zal dat alleen bij de achterste 2 opvallen. Het gebrek aan pantser in de hull wordt gelukkig niet voortgezet in de opbouw, hierbij de nodige extra inzetten om een redelijke dikte te krijgen, de 4.6 mm voorpanzer lijkt redelijk gehaald te worden. Voelt meteen een stuk beter aan :)

    [​IMG]

    Achteronder extra gewit wat olievlekken onder de motor van een oliewissel..

    [​IMG]

    Nog wat minder roest op de remmen en wat verweer op het schoepenrad voor de koeling
    De radiatoren eerst met zilververf en vervolgens mat zwart geschilderd voor een natuurlijker metaaleffect

    [​IMG]

    De vooropbouw na aanbrengen van extra binnen panelen

    [​IMG]

    [​IMG]

    onderdelen achteropbouw

    [​IMG]

    Dit blijft dus beweegbaar, messing rooster achterste luik ontbreekt nog.

    [​IMG]

    even losjes in elkaar gezet

    [​IMG]

    it's a big tank allright

    [​IMG]
     
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Zo, het spannendste gedeelte van de bouw zit er wat mij betreft op, was nog een fout in de deksels van de luchtfilters geslopen, verkeer om bevestigd, maar okay ook weer gefixt.
    De uitlaten zijn nog geen 6 mnd oud dus mijn mooie pigmentsetje blijft werkloos staan okay voor het kleine stukje uitlaat buiten de hull een beetje roest dan. Door het eerste tussenschot is de hull wat wat stabieler geworden.

    [​IMG]

    De blauwe luchtfilterkappen zag ik op een youtube filmpje van een T34, leek mij wel toepasselijk, deze had ook blauwe inlaatspruitstukken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Enfin, als ik dit zo eens vergelijk met een pakket wat ik op mijn 16 de in elkaar zette, de 270 onderdelen tellende Airfix 1930 4.5 Litre Bentley 1:12 - inmiddels heruitgebracht onder artikelnr A20440 - dan is tankbouw toch nog wel een graadje moeilijker en "iets"meer onderdelen LOL. De Bentley kost rond de 129 euro by the way. Kijkend naar de nodige messing onderdelen, 20 rubber banden i.p.v. 6, en erg veel meer onderdelen dan is de SU 100 ronduit goedkoop voor 125 euro.
    Maar okay als mensen een bepaald model persé willen hebben...ondanks slechte uitvoering verkoopt de 40 jr oude Airfix kit als een trein.

    [​IMG]

    Zover het motor compartiment :p

    Het T34 chassis van de Trumpeter kit is iets groter (langer, hoger) dan dat van de Merit (aka Torro aka Hobbyboss) T34/85.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2015
  18. Pteradon

    Pteradon

    Lid geworden:
    19 okt 2014
    Berichten:
    9
    Dat ziet er goed uit, Bram.
     
  19. mikeman

    mikeman

    Lid geworden:
    11 jun 2004
    Berichten:
    249
    Locatie:
    sittard
    Bram, ondanks dat soldeerhulpje is er weinig mis met je ogen.
    Mooie details zeg :)
     
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt heren, het is erg leuk om te doen, verslavend zelfs, en a.d.h.v. foto's en filmpjes details toevoegen blijft leuk werk...ik ga het model zo laten dat ik het zo uit elkaar kan halen, anders is het sneu werk zoveel onderdelen en details en maar een fractie daarvan zien...

    Inzake montage volgorde tot nu toe: 1/ vering 2/ wielen en tracks 3/ motor 4/ motor in chassis lijmen 5/ radiatoren naast de motor 6/ versnellingsbak en remmen monteren en bevestigen 7/ tussenwand en luchtfilters
    Wel behoorlijk anders dan de instructie, maar zo heb je maximale ruimte om zaken te monteren...Het geschuif met de munitie komt wat mij betreft als allerlaatste :)
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2015

Deel Deze Pagina