Jamaco vaar regelaar

Hallo,

Ik heb mijn hobby weer naar jaren opgepakt en kwam m'n ouwe Jamaco Speed controller iiie tegen, maar heb hier gaan aansluitschema meer van.

Deze Jamaco zou in Nederland gemaakt zijn, heeft iemand enige idee of deze firma nog bestaat en of heeft iemand nog een aansluitschema hiervan?

Mvrgr,
Michael

Jomaco was gevestigd op Rozenburg en is zo'n kleine 30 jaar geleden failliet gegaan. Een ex-werknemer heeft daarna nog een tijdlang de regelaars gefabriceerd onder de naam Lemo.

Een aansluitschema voor zo'n regelaar zul je niet meer vinden, maar bij een snelheidsregelaar kan dat niet moeilijk zijn:

- twee draden naar de accu (zwart = min en rood = plus).
- twee draden naar de motor (zijn die grijs?).
- een servosnoertje naar de ontvanger.

Laatst bewerkt:
Heyy Jan,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik zal het proberen te omschrijven, er missen nl. wat letters bij de aansluitingen :

Het is een zwart doosje met aan de achterkant een servo snoertje (oud type Robbe, met van die pennetjes)
aan de voorkant, 6 "schuif" aansluitingen, helemaal links staat er:
ccu +, dus neem aan dat hier de pluspool van de accu op moet,
daarnaast staat "Po..." (2 aansluitingen), daarnaast staat "..TO.." (2 aansluitingen) en daarnaast staat ccu -, neem aan hierop de - pool van de accu.

Heb het stekkertje van het servo kabeltje afgeknipt en het nieuwe type stekkertje aan gesoldeerd.

Ik had als volgt gedacht :
op ccu + de plus pool van de accu en op de 2 aansluitingen van "...TO.." de elektro motoren (2 Hectoperm / 12 Volt) en op de "ccu -, de min pool van de accu.

Zoals al aangegeven is deze vrij oud, is er kans dat deze het nog steeds doet?
Zou ik mijn 2 Hectoperm motoren hierop aansluiten met op de ontvanger een accu?

Er staat op : Motorcontrol IIIA
Jomaco 15A/6-24V

Ron,

Zoiets?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps :oops: niet bij stil gestaan, maar hier zitten van die platte autostekertjes op.

Je hebt de aansluitingen correct. Links accu-plus, rechts accu-min, ..to.. = motor. Op de overgebleven aansluiting stond po. sw. van powerswitch. Je kon er een losse speedswitch bij kopen, die bij vol gas de vermogenstransistor overbrugde.

Als je nog meer apparatuur wil aansluiten op de accu, waarop de regelaar gaat werken, moet je eerst met een universeelmeter controleren of de min van het servosnoer is doorverbonden met de accu-min. Is dat het geval, dan is alles in orde. Volgens mij is dat inderdaad zo, maar ik heb geringe twijfel. Als dit namelijk niet zo is, dan is de plus van het servosnoer doorverbonden met de plus van de accu en is de regelaar niet compatibel met de huidige apparatuur. Je kunt 'm dan nog steeds gewoon gebruiken, maar hij moet wel z'n eigen accu hebben. Voor de overige apparatuur gebruik je dan een tweede accu.

Jan,

Heel hartelijk dank voor je tekst en uitleg.

Ik meen mij te herinneren dat ik het servo stekkertje op een kanaal sluit op de ontvanger en op de ontvanger een aparte accu met er tussenin een aan/uit schakelaar.

Ik heb momenteel een F14 en op de ontvanger staat:
- DSC
- 7
- 6
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1
- 8/B

Op welke moet ik die accu aansluiten? op de DSC of op de 8/B?

Officiëel moet de ontvangeraccu op 8/B, maar eigenlijk maakt het niet uit waar je deze monteert. Op de stekerlijst van de ontvanger zijn namelijk alle minnen met elkaar doorverbonden en ook alle plussen zitten aan elkaar.
De regelaar komt op 3 (bij gas links op de zender).

Dsc staat overigens voor direct servo control. Dit is een voorziening waarmee je tussen zender en ontvanger een kabel kunt aansluiten, zodat je zonder te zenden alle functies kunt aansturen.

Jan thx,

Mag ik jou nog wat vragen?

Ik heb ook een Rokraft 100e nog met van die popmetertjes, wanneer ik deze heb aangesloten op mijn 2 motoren en gas geef naar voren, brandt het lampje van "Reverse" op deze vaartregelaar.

En, zou ik de Jomaco & de Rokraft tegerlijkertijd kunnen gebruiken? Ik bedoel 1 vaart regelaar op de ene motor en de andere regelaar op de andere?

Om de draairichting goed te krijgen:

- in de zender steker nr. 3 omdraaien (= servo reverse).
- bij de motoren de draden onderling ruilen.

Bij het omdraaien van de steker werkt de gasknuppel precies andersom, dus dan werkt ook de regelaar andersom en draaien de motoren verkeerdom. Door hiervan de draden onderling te ruilen draaien ze weer in de goede richting (uiteraard niet de accudraden onderling ruilen want dat levert éénmalig Indianensignalen).

Bij de Rokraft 100E is de min van het servosnoer doorverbonden met de min van de vaaraccu. Dit is een normale situatie. Alleen als dit bij de Jomaco ook zo is mogen ze samen op één accu (zie mijn posting hierboven). Anders moet elke regelaar z'n eigen accu krijgen. Houd er wel rekening mee, dat de verliesspanning van de Rokraft vrijwel nihil is, dus vol gas draait zijn motor merkbaar harder.
Ook heeft de Rokraft een bec-systeem aan boord, dat de ontvangeraccu overbodig maakt (mits er niet meer dan 2 à 3 servo's in het model zitten).

Back