Jamara 480 pro HS

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
Hoi ,ik ben er net achter gekomen dat de jamara 480 en aan verwanten eigenlijk 400 longcan motoren zijn en eigenlijk de zelfde maten hebben dan een speed 400 alleen dat ze wat langer zijn. Dit wil dus zeggen dat ze ook in een vertraging van een speed 400 kunnen en ook een goede upgrade zijn voor een speed 400 zonder dat er al te veel aanpassingen moeten gebeuren.Dit in tegenstelling tot de graupner speed 480 die wel dikker is en een dikkere as heeft.

Jamara is bij ons in de buurt moeilijk te krijgen,multiplex daarintegen wel.
Op E-ZONE heb ik begrepen dat een jamara pro 480 en een permax 480 hetzelfde zijn maar dan moet ik naar 10 cellen gaan om echte performance te hebben.Ik zou liever een jamara pro 480 HS hebben omdat deze beter presteert met 8 cellen (hogere KV),maar ik vind van geen enkel merk een gelijke? Is jamara de enige die dit type motor heeft?

greetzzz :wink:

Ik kan hem helaas niet vinden op de website,en ik vind het bovendien ook nogal stom voor een motortje van +- 6€ ook nog eens evenveel transport kosten te betalen. De bedoeling is dat ik het motortje eens meeneem als ik in de winkel ben ofwel samen met een grotere bestelling laten meekomen en dan zou het wel handig zijn als ik al zijn dubbelgangers ken.

greetzz :wink:

De 480 HS is inderdaad op het moment alleen maar via Jamara te krijgen. Ik heb ook al flink gezocht... Simprop heeft de gewone 480 7,2V ook in het assortiment onder de naam Powerspeed 450.

De fabrikant 'Fully' is een echte 'made in HongKong' fabriek, maar dat is GP ook...

Ik vlieg met dit motortje al een jaar of 4, directdrive en diverse vertragingen (Graupner, Robbe, Aeronaut etc.) die allemaal voor de 400 geschikt zijn. Alleen het rondsel overzetten kost wat moeite, maar Aeronaut heeft hier een mooi poelitrekkertje voor.

De 480 HS BB is een prima aandrijving met 8-10 cellen op een impeller. Ik heb zelf met een Schwerdfeger 400, een GWS 75 en een Donah impeller geexperimenteerd. Ik kom op rpm's van over de 28.000 bij ongeveer 15 A... Dit is wel de max voor deze motoren, maar het zijn beslist robuuste en goedkope motoren waarmee je voor weinig geld een boel aandrijfplezier beleeft!

Hummel, is er zoveel verschil tussen een HS en een HS BB. Het is namelijk voor op een pylonracertje en dan zijn alle extra RPM's natuurlijk welkom.

Greetzz :wink:

Elektrisch gezien nauwelijks verschil.
BB (kogelager) wel handig in vertragingen.
Kan geen kwaad, maar ook niet echt nodig.

Back