Jamara Lipower motor spanning

Hallo allemaal,

ik heb een vraagje;

ik heb een easystar vliegtuig en daarin wil ik een jamara lipower 480 HSBB monteren.
nu heb ik een lipo accu van 11,1 V

de motorgegevens geeft aan dat de motor draait op 3,7 - 9V

kan het dan kwaad als ik deze gebruik?

bedankt voor de antwoorden!!

Mvgr.

Eric

Deze vraag is al en voorbij gekomen. Het antwoord vindt je hier:

verbrandde-regelaar

Heee!!!! Dezelfde persoon stelt vrijwel dezelfde vraag. Het gebruik van deze motor op 3 LiPo-cellen is toen afgeraden.

Laatst bewerkt door een moderator:
ok, dat klopt ik had een aansluitfoutje gemaakt

bedankt voor je antwoord.

welke motor raad jij dan aan?

volgens 2brothers is deze motor namleijk wel geschikt voor deze spanning

ik geloof dit namelijk ook niet

Mvgr.

eric

Laatst bewerkt:
Een motor is namelijk bijna nooit ongeschikt voor een bepaalde spanning. Van spanning gaat een motor niet kapot. Een motor gaat kapot door de stroom die er doorheen loopt. Die zorgt voor warmte in de wikkelingen en voor verbrande collectors en borstels. Beter is het dus te vragen hoeveel stroom een motor aan kan, en zelfs daar is geen eenduidig antwoord op. Hoe hoger de stroom, hoe korter de levensduur van de motor.
Voor een speed 400 achtige is de maximale stroom naar mijn gevoel 10 Ampere, tot maximaal 15 Ampere, maar dat gaat al ten koste van de levensduur.

Het best kan je dus de stroom door de motor met een goede amperemeter meten. Dan heb je een indicatie of de belasting bij de motor past.

Verder is het zo dat in een tijd waarin de borstelloze motoren, die veel beter presteren als borstelmotoren, goedkoop zijn het niet verstandig is te kiezen voor een borstelmotor.

bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.

ik heb een Robbe 819 regelaar, past daar dan ook een brusless motor op?

of heb ik dan tevens een nieuwe regelaar nodig?

en welke motor zou je dan adviseren inclusief de regelaar?

bedankt voor je reactie

Mvgr.

Eric

Een Robbe 819 regelaar is voor borstelmotoren. De regelaar is voorzien van twee draden die naar de motor gaan. Regelaars voor borstelloze motoren hebben drie draden die naar de motor gaan.

Over de EasyStar en de daarbij passende motoren is al heel veel geschreven. Je zou de moeite kunnen nemen om zelf een en ander op te zoeken.

De nieuwe typen van de Robbe 819 regelaar zijn geschikt voor LiPo's.

Als dit zo is dat staat er 2-3 LiPo's op gedrukt.

De motor die jij moet hebben is de lipower Pro 480. En dan een regelaar welke minimaal een ampere of 18 kan verdragen. Deze motor op 3s lipo verbruikt ongeveer 15 ampere met de stadaard easystarprop.

Maar ja, dat hadden we je eigenlijk in die andere draad ook al verteld.

ok,

dus als ik het goed begrijp kan ik deze motor dus gewoon gebruiken en inderdaad de regelaar is tevens voor lipo accu's

sorry ik ben nog niet zo thuis in deze materie en ik heb al een verbrandde easystar achter de rug vandaar dat ik zoveel "stomme" vragen stel
1x opblazen vind ik n.l. wel genoeg

maar een lipower pro is de aanbeveling?

de spanning die staat aangegeven op de motor is dat de spanning die de bewuste motor gebruikt?

Laatst bewerkt:
Ik wil niets afdoen aan het advies van Theo Coenen, maar is die 480 niet te veel van het goede? Dit soort motoren maken nogal veel toeren. Dat wordt dus een relatief kleine propeller. Dus veel wind en weinig trekkracht. Precies wat je in een Easystar niet nodig hebt.

kijk daarom vind ik het nou zo moeilijk om een juiste motor te vinden.

de één zegt dit en de ander zegt dat

ik ben effe de weg weer kwijt.

Jamara en ook andere fabrikanten verkopen verschillende soorten speed 480 achtigen. Deze verschillen allemaal in hoofdzaak door het aantal wikkelingen. Helaas geven ze niet direct op hoeveel wikkelingen er op de motor zitten.
Het voltage wat ze aangeven is een nominaal voltage.

De lipower 480 HSBB is een hoog toeren motor welke maximaal 8 cellen NIMH aan kan met de standaard Guntherprop of zijn gelijken. Met een kleinere prop zou je misschien nog iets kunnen doen met een 3 cellen pakket, maar dan blijft er niet veel meer over van zijn rendement.

De Pro 480 is daarentegen een motor welke veel minder toeren draait. Deze motor kan iets makkelijker werken op 3 cellen lipo. Zorg bij beide motoren dat je niet hoger gaat dan ongeveer 15 ampere. bij meer ampere's worden het kacheltjes.

De Pro 480 met guntherprop op 3 lipo's draait ongeveer 15.000 toeren en verbruikt dan ook iets van 15 ampere.
De 480 hs (met of zonder BB) draait op 2s lipo en een guntherprop ook ongeveer 15.000 toeren en verbruikt dan ook zo rond de 15 ampere. Een betere prop is de maat 4,75x4,75 en dan gebruiken in een speed 400 pylonracer.

De benaming lipower is in mijn ogen alleen maar een verkooptruckje. De motor bestaat al langer zonder de toevoeging lipower. Beide motoren heb ik in gebruik in verschillende modellen. De pro 480 in een easystar op 3 lipo's en de 480 HS in een Zagi achtige op 2 cellen lipo.

Theo,

bedankt voor je reactie, ik kies dan voor de jamara pro 480

waar kan je deze kopen in nl?

Laatst bewerkt:
tis toch een brushless geworden

goede advies gehad bij 2brothers

wel weer € 100,00 armer

maar goed anders geeft mijn vrouw het wel uit!!

:proost:

Back