Jamara SIAI Marchetti SF-260

Hoi, zou je wat meer info kunnen geven over die washout. Begrijp niet wat je bedoeld. Gaat dat over de hoek die de vleugels tov elkaar hebben?

Groeten Jslle

Washout is een verdraaing van de vleugelkoorde. Via washout ga je je vleugel minder aanvalshoek geven naar de wingtips toe, dus een verdraaing naar beneden toe.
Op die manier voorkom je zogenaamde "tip-stalls", dat je vleugeltip eerst zou overtrekken, wat de zo gevreesde wing-drop geeft.
 
Exact.

Een tip die ik ook kreeg om spoiler strips te plakken op de vleugel. Dan wordt de stroming turbulent en laat minder snel los. Dat kon wel eens werken. Ik heb op één vleugel letters geplakt en die vleugel heeft veel minder last van stall.

@pheadra: jij hebt toch ook een marchetti gebouwd? Hoe vliegt die?

Grt matthijs
 
De bouw van mijn Marchetti ligt al een tijdje stil, omdat ik het mezelf te moeilijk aan het maken was met retracts en flaps.
Ik heb intussen een groter model van een Marchetti op de kop kunnen tikken via eBay, ook volledig in houtbouw, en ik denk dat ik daar mijn schaal-eisen wat beter kan op botvieren.
De Jamara kit ga ik deze winter hopelijk dan kunnen afwerken, zonder retracts, misschien met flaps, zodat die eindelijk eens kan vliegen.
 
Na alle modificaties vliegt mijn marchetti........ maar...... het gooien bij de start is een drama. Wat we ook proberen, hij trekt sterk naar links. Er is flink wat power nodig om te starten, dus dit lijkt een "torque roll" effect.

Inmiddels crash gehad met veel schade. Op de vliegclub was de conclusie ook dat er wielen onder moeten.

Maar heb er mee gevlogen en hij vloog zalig. Super voorspelbaar.

Nu deuk ik ego en rustig aan toch maar repareren met wielen eronder.

Grt matthijs
 
Zo'n handstart lijkt mij allesbehalve comfortabel met dit model, daarom dat ik direct voor retracts koos.
Ondertussen al begonnen aan bespanning, hoogteroer heb ik gecoverd met 2mm balsa voor extra stevigheid (naar mijn mening veel te flexibel)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al doende leert men ;-)

Maar van dat hoogteroer klopt. Beide kanten inmiddels schade gehad. Ga die van mij ook maar eens inpakken. Goed idee!

(Fixed) landingsgestel komt er bij mij ook aan.

Grt matthijs
 
mijn gee bee was toendertijd ook veel te flexibel. kon je letterlijk een wokkel in draaien, en dan zette je niet eens kracht.
een 2 mm balsa plank erop hielp wel, maar dan had ik nog steeds de mogelijkheid op een halve wokkel.

En we willen geen wokkel.
Ik heb toen domweg een carbon stang tussen romp en stabilo gezet. Nu kan hij nergens meer heen ;-)
Alleen schaal klopt het niet helemaal ;-)
 
Na alle modificaties vliegt mijn marchetti........ maar...... het gooien bij de start is een drama. Wat we ook proberen, hij trekt sterk naar links. Er is flink wat power nodig om te starten, dus dit lijkt een "torque roll" effect.

Inmiddels crash gehad met veel schade. Op de vliegclub was de conclusie ook dat er wielen onder moeten.

Maar heb er mee gevlogen en hij vloog zalig. Super voorspelbaar.

Nu deuk ik ego en rustig aan toch maar repareren met wielen eronder.

Grt matthijs

Wellicht is het een tip, wellicht denk je dat ik gek ben (ben ik ook wel een beetje) maar in het grijze verleden waarin ik nog hoofdzakelijk met hout vloog, gingen laagdekkers in handstart op de rug weg.... Vliegt iets lastiger, maar dat weegt veel minder zwaar dan het feit dat de worp, die toch het meest kritisch is, stukken veiliger gaat...

Je moet alleen "down" geven in plaats van up... Maar dat heb je heel snel in de gaten...:rolleyes:

Groet, Bert
 
Leuk idee. Maar waarom is op de rug veiliger? Gooi je dan bewust iets omhoog?

Lijkt me iets om te oefenen met ern schuimpje.

Grt matthijs
 
Nee, de werper kan over het algemeen de kist beter (dichter bij het zwaartepunt) beethouden, en verspilt dus minder kracht aan het rechthouden vanuit de pols: de worp wordt krachtiger en rechter.

Het links wegtrekken van jouw kist duid op te weinig lanceersnelheid.

Met schaalkisten zoals die Marchetti zou het kunnen dat de cockpit-koepel een beetje roet in het eten gooit.

Wij deden die rugstart met o.a. "Charley" van WiK, Robbe Puma laagdekkers, dat soort kisten. Beiden hadden strip-aillerons met aandrijving vanuit het midden, dus een onhandige worp (romp dicht achter de vleugel beetpakken) kan dan potentieel beide rolroeren vernielen.
Verder naar achter beetpakken, en (vettige romp) door gebrek aan grip/kracht zakte de neus tijdens de aanloop, en dan gooide je ongewild de kist recht de grond in, maar afbreken van zo'n start doet een werper niet graag, als de neus doorzakt en de prop richting je gezicht zakt....

Die kisten hadden wielen, dus we deden dat alleen wanneer handstart noodzakelijk was met dikke sneeuw of hoog ongemaaid gras of zo, maar het ging uitstekend.

Groet, Bert
 
Ik zie het probleem niet. Tijden zo gevlogen met een Spitfire zonder onderstel...
Gooien was de helft van de tijd een crash...

Aan de bungee zat een paar meter dun nylon een en tweede oog voor de voet start. Door het stuk nylonkoort was er ruimt om hem gelijk een 2 dm los te trekken.

Start doet een elektro wel. Maar idd was na dat hij los is [emoji12]
 
Wat bedoel je met "2 dm" los trekken?

Komt de haak op die manier al los / slap te hangen vlak na de lancering? Want dan snap ik wel dat je niet in de prop komt.

Kan je wat meer in detail uitleggen?

Wordt gewaardeerd!
Grt matthijs
 
een bungee geeft het toestel genoeg snelheid om pas gas te hoeven geven als deze los komt van het toestel, op deze manier kan ik een veilige start maken zonder het toestel nodeloos te verzwaren met een landingsgestel met veel te kleine wieltjes op te lang gras.
 
De bungee is te zwaar om mee te kunnen opstijgen. Met een stuk nylon koord eraan kan je wel al gelijk een paar dm los komen.
Ik vloog zonder landingsgestel en dan sleept je toestel niet over de grond [emoji15]
 
De marchetti is nu eigenlijk zo goed als klaar, nog een paar kleine dingen moeten worden nagekeken maar zo is hij dus geworden:

full

full

full

full


Mvg Jelle
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er ook goed uit!
Heeft iemand ervaring met 50mm wielen op gras? we hebben zeer kort gemaaid gras maar ben niet zeker of hij wel van de grond gaat geraken..
 
Back
Top