Jamara SIAI Marchetti SF-260

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Jelleeee, 23 jul 2014.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.797
    Locatie:
    Rotterdam
    kwestie testen en proberen, ligt een beetje aan hoe grof het veld is, en hoe hoog/grof het gras

    Een hele nette baan zal 5 cm best redden.
    wij hebben een grof veld, gras wisselt wel een als de maaier een keer wat later is ;-)
    we hebben iemand met een electro kist waar 3 cm wielen op zit, en die komt omhoog.
    vraag niet hoe.. toestel is erg overpowered

    ik heb een puma 40 (landingsgestel met voorpoot) met een brandstof motor erop, 6,5 cm wielen, en die heeft echt wat moeite om weg te komen.
    eenmaal los zie je dat hij meteen een stuk harder gaat. Laatst een keer wat hoger, nat gras gehad, toen heb ik toch een 3tal startpogingen moeten doen voor hij eenmaal ging.

    Let wel, puma is ong. 2,5 kilo zwaar, vleugel van 1,40
    En een laagvermogende brandstofmotor..
    Meestal heeft een electro kist een stuk meer vermogen aan boord..

    mijn fourstar 40 (ook 2,5 kilo, is alleen een taildragger) heeft meer vermogen aan boord, heeft ook 6,5 cm wielen.
    deze heeft nergens last van, komt zo los.

    Kortweg, ff taxien voor je hem meteen de lucht in trekt.
    kijk of hij een beetje makkelijk snelheid wil maken. Heeft hij daar moeite mee, kun je beter wat grotere wielen pakken.

    nog een tip, als je hem los trekt, blijf even een paar tellen wat lager vliegen.
    trek je een stall gevoelig vliegtuig meteen los, heb je kans dat hij door het abrupte stijgen meteen wat snelheid verliest en in een stall schiet.
    door een paar tellen laag boven het veld te blijven en geleidelijk omhoog te sturen sta je het toestel toe om even wat meer snelheid op te bouwen voor je aan verder stijgen begint.
     
  2. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Waalre
    Hallo

    Inmiddels is het al weer 2 jaar sinds de laatste post en heeft mijn marchetti 1.5 jaar met gebroken vleugels aan de muur gehangen. Besloten hem toch een laatste kans te geven. Inmiddels kan ik ook een stuk beter vliegen.

    Dus alles gerepareerd en zwaartepunt flink maar voren.

    Aan de vleugel einden zitten nu "turbulators". Tip van club genoot. Voorkomt tip stall.

    Kier tussen vleugel en aileron dicht gemaakt.

    Kist vliegt nu al blijft het een lastig exemplaar.

    Nu ook gyro erin. Dat scheelt ook.

    Loskomen bij opstijgen blijft tricky.

    Anyway. Blij dat ik er nu mee kan vliegen maar als kit is het een tegenvaller. Merk nu ook dat het hout niets kan hebben.

    VRAAG: wat voor landingsgestel hebben jullie eronder?

    Groet matthijs


    20160518_112729.jpg 20160518_112516.jpg 20160518_111249.jpg
     
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.313
    Mooi dat je hem vliegend gekregen heb! Ik zelf had er de eflite 10-15 size electric retracts onder maar zijn veel te zwaar voor deze kist.. Kit valt idd enorm tegen.
     
  4. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.507
    Locatie:
    Heeze
    .
    Hoi Matthijs,

    Ik ontdek dit draadje nu pas...
    Mooi model geworden en leuk verslag :thumbsup:

    En natuurlijk ook succes met jouw SIAI Marchetti SF-260 Jelleeee!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2016
  5. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.080
    Locatie:
    Ekeren
    Jullie ervaringen klinken niet echt positief. Maar waar een wil is is een weg
    [​IMG]
     
  6. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.080
    Locatie:
    Ekeren
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.797
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb de gee bee uit dezelfde serie, die kit is ook niet best.
    tijdens de bouw is er serieus wat veranderd...
    en nog steeds komen er wel eens dingen los.

    voornaamste tip: zorg dat de nerf van het hout goed staat op de kracht die wordt losgelaten.
    anders is het 1 vlucht, en dan ben je het houtje kwijt.

    Schuur op de lijmvlakken het zwart van de randen af. dat hecht nl niet.

    Probeer (heel) licht te werken.
    desnoods dingen opnieuw zagen uit ander balsa of multiplex.
    Mijn Gee bee vliegt an sich niet verkeerd, en hij kan zelfs nog een soort van langzaam vliegen.
    voornaamste punt zijn de ailerons, de uitslag mag niet te groot zijn. iets te groot = tipstall = spannend moment.

    Als ik zo de ervaring van je voorganger zie, vermoed ik dat de marchietti een tikkie zwaar (voor de vleugel) uit de kit komt.
    landingsgestel heel simpel houden.. of niets.
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.600
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch eigenlijk eeuwig zonde dat het niet zo'n heel goede kit is, want qua vormgeving vind ik het een schitterend kistje....
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.797
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is bij de gee bee ook het geval..
    is ook een leuke kit om te bouwen. maar als je ziet wat er al aan veranderd was tijdens het bouwen, en daarna nog een keer omdat er dingen losbraken..
    ik had zelfs een keer een klein tikkie met de vleugel op de grond tijdens landen, brak bijna de complete vleugelophanging uit de kist...

    maar ach.
    hij doet het, vliegt leuk. en ondertussen zijn de gekke dingen er aardig uit
     
  10. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.080
    Locatie:
    Ekeren
    [​IMG]

    Zou het helpen als ik de vleugels wat uit elkaar bouw met een middenstuk. Dan heeft hij met meer span 6-8cm.
     
  11. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Waalre
    Ik heb bij mijn versie de tips 6 cm langer gemaakt.

    Ook de koorde vd vleugel 2.5 cm langer. Weet niet of ik dat weer zou doen. Vleugel past dan slecht in romp. Bij mij was vlieg hoek niet meer correct.
     
  12. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.080
    Locatie:
    Ekeren
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.600
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ???? Da's bij IEDER vliegtuig nu eenmaal zo?
     
  14. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.080
    Locatie:
    Ekeren
    Maar niet ieder vliegtuig heeft te korte vleugels om het cru te zeggen.
     
  15. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    269
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.797
    Locatie:
    Rotterdam
    kijk maar eens bij de gee bee..
    in verhouding bijna geen vleugel.

    maar.. als je de oppervlakte vleugel wilt vergroten, kun je het eens proberen.
    wel opletten dat je het nieuw, tussen te bouwen stuk, sterk genoeg maakt, en voldoende verbind met de rest van de vleugel.
    in de kit zal het vast niet voorzien zijn..
     
  17. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Waalre
    Mijn Marchetti heeft nu jaar aan de zolderbalken gehangen omdat hij slecht spoort bij het opstijgen. Daar kan ik niet tegen. Dus aan een opknapbeurt begonnen.

    Neus eraf en stuur mechanisme bedacht en geprint. Meteen elevator vergroot. Hopelijk vliegt ie straks rustiger.
    [​IMG][​IMG]
     
    freekt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina