Jamara zender?????

• Topicstarter Topicstarter mindbender_tm
  • Startdatum Startdatum
M

mindbender_tm

Guest
Wie kent er iets van een Jamara zender? Op Ebay te koop: Jamara Compa x4+1 veiling nr 7319839947
Is dat goed spul? Of is het speelgoed??
Bedankt voor je reactie
John

Nog steeds op zoek?
Mijn tip ga naar een winkel met lage prijzen en haal een skysport , is geen speelgoed en doet t goed.
Mijne koste laatst 90 euro MET ontvanger en servo's

Waar heb je die skysport dan gekocht? Wel een interessante prijs namelijk :P

Niet doen, die Jamara X-4. Deze werkt enkel samen met de eigen Jamara X-6 ontvanger. Daar heb je over twee jaar dus niets meer aan....

Zie:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16008&highlight=jamara+ontvanger
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11558&highlight=jamara+ontvanger

Multiplex Cockpit is een mooie zender !

http://www.modellbau-beck.de/index.html?rc-anlagen_multiplex.htm

Graupner "el cheapo", maar wel een hoop functies! (€50,-)

http://www.modellbau-bichler.com/pr...=5034&osCsid=8816b9744427a105f4171e4875efb7ee

Als de ontvanger gewoon het goede kanaal is dan moet ie het toch doen normaal, hoe komt dat dan bij die Jamara :?:

Erg jammer, je hebt de links dus niet goed gelezen. :(

Aangezien lezen voor jou moeilijk is, citeer ik:

De Dragonfly elektronica ken ik (nog) niet. De 3-kanaals Jamara zendersets, waarover hier ook werd gesproken, werken met negative shift. Dit werd door Bert Scholten al opgemerkt. Mogelijk komt de Dragonfly elektronica van de zelfde fabrikant.

Bij (single-conversion) ontvangers op 27, 35 en 40 MHz werkt het ontvangerkristal op een frequentie, die 455kHz lager ligt dan het zenderkristal. Het is daarbij gangbaar, dat het zendermodule werkt met 'positive' shift. Dit laatste is niet absoluut noodzakelijk, maar wordt wel door alle fabrikanten toegepast (en heeft weer te maken met de zgn. single side shift, waarbij de fm-detectie op de voorflank van de sinusgolf plaatsvindt).
Het is echter ook mogelijk om een ontvanger te fabriceren met een kristal, dat 455kHz hoger ligt dan het zenderkristal (de zgn. spiegelfrequentie). De zender moet dan echter met negative shift werken. Dit wordt bijvoorbeeld toegepast in Futaba 72MHz-modulen.
Dit is dus ook het geval met de 3-kanaals Jamara zendersets. Deze ontvangers werken dus daardoor alleen op de Jamara zenders en op Hitec zenders, waarbij de shift kan worden ingesteld.

:? :? :? :? volgens mij ben je ergens anders mee in de war, dit is gewoon een futaba Skysport met een ander stickertje en gewone PPM codering.
Als je een ander kanaal wilt gebruiken kan er ook gewoon een futaba kristal in.
[edit]
c1_1_b.JPG

sky4VA.gif

Jamara zender is inderdaad een in licentie gemaakte Skysport. Het lijkt er echter op dat er een aanpassing gemaakt in de shift van het signaal. Dit geeft problemen met andere merken ontvangers.

http://www.parkflyer.de/cgi-bin/ikonboard/topic.cgi?forum=1&topic=2280

EDIT: link werkt niet correct, direct-linking verboden, ga naar suche en paste de volgende zin:

Qarze Sender und Empfänger?

Een nadere beruchte zender is de Jamara XT zender met X3 ontvanger.
Hiervan staat echter duidelijk op de jamara site dat deze ontvanger slechts werkt met de XT zender.

http://www.dmfv.de/cgi-bin/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=000403

Ik heb de knoop maar doorgehakt en er een besteld met 4 + 1 kanalen (4 prop en 1 schakelkanaal) met ontvanger enz voor 54 euro. Je kan er toch niet zo erg aan ge@%£µ zijn?
verzending 12 euro vanuit Duitsland (ergens tegen Kassel). Op diverse plaatsen op het Net staat inderdaad dat dit een licentie van Skysport is. Sommigen zetten er zelfs bij dat het een Futaba/Jamara zender is. Ben benieuwd om eens een foto van de binnenkant van een Skysport te vergelijken met deze Jamara.

Prima Wartexx, bedankt!
Het zal nog wel een week of drie duren, op zijn minst: eerst de gegevens van de verkoper krijgen, dan internationaal overschrijven en dan verzenden... Ebay is wel tof, maar traag.

Ik ben welbenieuwd of mijn PICO regelaars wel met dit systeem zullen werken. Mijn vorige besturing wilde die niet sturen omdat het geen computerzender was. Ik hoop dat deze zender wel "gecomputeriseerd" is!

Eindelijk is de zender aangekomen!!
Even open gemaakt om te zien of en geen spinnen in woonden en meteen maar een fotootje genomen (voor Wartexx)
Er zitten 4 prop kanalen op en één gewoon (aan/uit)
De foto staat op de server bij "allerlei" (hoe krijg ik hem op dit bericht?)
De printplaat ziet er heel anders uit dan die van een Skysport.

gewoon de adres balk kopieren naar een bericht!

Ik zal vanavond als ik klaar ben met glasmat eropbrengen en folie uitknippen en foto maken .

prop-er zei:
Jamara zender is inderdaad een in licentie gemaakte Skysport.
Ik weet niet waar deze wetenswaardigheid vandaan komt, maar dit is beslist onjuist!!! De zenderbehuizing en de kruisknuppels zijn gekopiëerd en daarmee houdt de gelijkenis met de Skysport dan ook meteen op. De elektronica lijkt in de verste verte niet op wat Futaba produceert. Je moet ook niet proberen om er Futaba kristallen in te stoppen...

Hallo
Deze wetenswaardigheid komt uit ebay denk ik. Sommige Duitse verkopers spelen in op de gelijkenis van de buitenkant (!!!) van de zenders, zoals deze:

Hochwertiges 5-Kanal Fernsteuerungs-Set Compa X4+1 Trainer, in der störungssicheren Frequenzmodulation FM, PPM von Jamara - Futaba

Des weiteren ist die Fernsteuerung mit einem Servo - Reverse - Schalter für 4 Kanäle ausgestattet, welche eine Umschaltung der Servo - Laufrichtung ermöglicht. Geeignet für Autos, Boote und Flugzeuge.

Zusätzlich ist die Fernsteuerung mit einem Schaltkabel und einer Steckbuchse ausgestattet. In die Buchse kann z.B. ein Lehrer-Schüler-Kabel gesteckt werden, oder sie kann an den PC angeschlossen werden für Lernprogramme, Flugsimulator, Aero Fly

Wer genau hinschaut, sieht daß es sich um die Robbe Futaba Skysport handelt ( Empf. VK 115,-€)

Diese Fernsteuerung ist anmeldefrei !

Technische Daten Compa X4:

4-Kanal-Trainer-Sender + 1Schaltkanal und Lehrer-Schüler Buchse
Funktionen: 4 Servos
Sendefrequenz: 40 Mhz , oder 35 Mhz
Modulation: FM
Stromversorgung: 9,6 - 12 Volt
Stromaufnahme: ca. 230mAh
Gewicht: ca.770g
Brandneu, OVP mit Rechnung vom Modellbau-Guru.

Benötigt werden noch 8 Mignonbatterien oder Akkus für den Sender.

Beim Empfänger handelt es sich um einen 6-Kanalempfänger in leichter und kompakter Bauform.

Empfänger:
Funktionen: 5 Servos / + Fahrregler
Empfangsfrequenz: 40 Mhz, oder 35 Mhz
Modulation: FM
Spannungsversorgung: 4,8 - 6 Volt
Stromaufnahme: ca.10mAH
Gewicht: nur ca. 14g
Abmessungen: nur 41 x 26 x 11 mm

Back