Japanse Eelshop Bouwverslag

Discussie in 'Diorama's' gestart door Lisette, 3 okt 2020.

  1. Lisette

    Lisette

    Lid geworden:
    3 okt 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wrexham
    Hi iedereen,

    Ik ben Lisette, dochter van janzwart. Hij stelde voor om ook hier langs te komen, daar ik vandaag ben begonnen met een model van een Japanse eelshop.

    Ik maak deze met een kit die ik in Tokyo gekocht hebt, en is gebaseerd op een van de gebouwen in Shibamata. Nu had ik wel verwacht dat de instructies in Japans zouden zijn, maar ik dacht, met illustraties moet het vast te doen zijn! Dat viel wat tegen...

    Dus het begon met lang staren, en uit te vogelen welke nummers en karakters wat aangeven. De kit bestaat voornamelijk uit voorgezaagd mdf, en papier om mee te behangen. Dan zijn er wat houten latjes, inkt, touw, stofjes en nog een aantal dingen waarvan ik vast op gegeven moment achter kom wat dat moet zijn.

    Nadat ik grotendeels de mdf stukken heb genummerd, en begrijp welke stukken papier erbij horen, is het tijd om de knoop door te hakken, en te beginnen!

    Hieronder staan wat fotos van het proces.

    Dit is stap 1 tot 8... of 10? En de deur was niet eens genummerd in mijn instructies, maar het leek mij het handigst om die nu te doen. Het halletje heb ik nog niet vastgelijmt, aangezien het mij praktischer lijkt dat zo laat mogelijk te doen, zodat ik nog bij het interieur kan.

    Tips worden gewaardeerd!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ha Lisette,
    Leuk je hier tegen te komen. Het model bouwen zit dus kennelijk in de genen.
    En zo te zien gaat het wel lukken.
     
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Lisette, welkom hier en succes met het gefriemel :thumbsup::thumbsup:
     
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  5. Lisette

    Lisette

    Lid geworden:
    3 okt 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wrexham
    Dank je voor die link Hans, daar staan wel hele gave dingen tussen!
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Veel bouwplezier lisette
     
  7. Montgomery

    Montgomery

    Lid geworden:
    10 jan 2020
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nederland
    Veel succes! Leuke projecten zijn deze!
    Ik bestel ook wel eens in China, maar dan staat er nog iets (lees: gebrekkig) Engels bij....
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Welkom Lisette en succes met de bouw.
    Er bestaan vertaalapps voor de smartphone waarbij je een foto neemt van de te vertalen tekst en de app dit dan vertaalt.
    Misschien kan dit helpen bij de interpretatie van de instructies.
     
    Lisette vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Welkom Lisette en succes met bouwen natuurlijk. En pap die weet alles :) gewoon vragen.
     
    Lisette vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Gaaf hoor Lisette! Leuk dat je ook aan het modelbouwen bent.
     
    Lisette vindt dit leuk.
  11. Jujubes

    Jujubes

    Lid geworden:
    30 nov 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi Lisette
    Ikea maar dan op zijn Japans. Veel plezier met puzzelen en bouwen!
     
    Lisette vindt dit leuk.
  12. Lisette

    Lisette

    Lid geworden:
    3 okt 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wrexham
    Ja, dat heb ik geprobeerd Herby. Althans, mijn man dan. Hij kan een redelijk gesprek voeren in Japans, en heeft apps op zijn telefoon. Maar met Japans/Kanji werken die vertaal apps niet geweldig, omdat de betekenis van Japanse woorden afhankelijk is van locatie in de zin, en iets compleet anders kunnen beteken per locatie. Zelfs in Tokyo met redelijk simpele borden die waarschijnlijk gewoon 'exit' of 'toilet' betekende, maar de app kwam er helaas niet uit...
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Wat leuk! Ik heb dit soort kits op Ebay gezien en dacht day het vrij makkelijk was maar het is dus een heel gepuzzel zie ik.
    @Montgomery Bouwde ook dit soort dingen en er staat een verslag van in diorama's.
    Ik kijk uit naar je updates!
     
  14. Lisette

    Lisette

    Lid geworden:
    3 okt 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wrexham
    Weer een heel stuk verder met bouw. Gisteren heb ik alle accessoires gemaakt, zodat ik de binnenkant af kan maken voordat het dak etc erop gaat en ik er niet meer bij kan. De lantaarntjes vond ik zelf erg leuk, ik heb een foto gemaakt van de drie stappen om die te maken. Vond ik erg creatief bedacht van de kit!

    De voordeur gemaakt, met houten 2mm/2mm latjes. Maar ik had niet genoeg ervan. Dit was vreemd. Tot zover heeft de kit meer dan genoeg materiaal geleverd, dus het maakte me wat nerveus dat ik niet genoeg had. Even later zit ik te kijken waarom de instructies me vroegen om 2mm strips uit karton te knippn. Ooooooh. Oops... Maakt niet uit, helemaal goed. Dus de frame is van hout, en nu ipv sharpie kan ik kartonnen latjes maken voor in het midden. En ik staar me suf naar die instructies, maar ik kan niet vinden waar ik de houten latjes ergens anders voor nodig heb, dus hopelijk komt het wel uit.

    De bakjes uit de kit waren... nouja... kijk maar op de foto, vind ik er niet uit zien zelf. Lijk ik toch meer op mijn vader dan ik dacht. Als de kit niet precies genoeg is, doe je het zelf! Dus ik heb met zwart karton nettere bakjes gemaakt.

    Een onderdeel kwam ik toch echt niet uit. De paling. Op de fotos lijkt de paling best echt! Precies zoals ik het in Tokyo gezien heb. Maar het enige wat ik heb is roze fluf. Ik snapte maar niet hoe ze verwachten dat ik het eten moest maken. Zelfs even gegoogled of ik poppenhuis paling kon vinden. Uiteindelijk toch een vertaal app gedownload, een andere dan mijn man gebruikt. @Herby63 I stand corrected. Heel logisch was het niet, maar 2 woorden kwamen langs, en dat liet het kwartje vallen. 'Water' en 'Clay'. Verrek. Moet ik water bij dat rare roze fluf doen, en dan verandert het in klei?! We gaan het vandaag proberen, hou het in de gaten!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Ruud Pont, Herby63 en janzwart vinden dit leuk.
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Waarom is de linkse spijl aan de bovenkant van de deur breder dan de rest?
    Heb je een betere, rechtstaande foto van hoe het moet worden?
    Die lampionnetjes zijn ook leuk. Moet eigenlijk een ledje in?
     
  16. Lisette

    Lisette

    Lid geworden:
    3 okt 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wrexham
    De foto was van toen ik net begon met de kartonnen latjes over de sharpie te leggen. Dit is hoe de deur er nu uitziet met alle latjes erin.

    Ledjes mag jij doen wanneer je weer hier bent :p

    [​IMG]
     
    Jaques en ozy vinden dit leuk.
  17. Lisette

    Lisette

    Lid geworden:
    3 okt 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wrexham
    Dit is hoe het er uiteindelijk uit moet zien:

    [​IMG]
     
    Jaques en janzwart vinden dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Alleen in de lampionnetjes of kan er ook één in de shop?
     
  19. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Dan kan hij gelijk de latjes meenemen die je nodig hebt, Jan heeft volgens mij zat op voorraad :rolleyes::rolleyes:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Lisette

    Lisette

    Lid geworden:
    3 okt 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wrexham
    Kan hij eerlijk delen! Hij zat regelmatig tussen mijn knutsel spulletjes te zoeken toen ik nog thuis woonde! Kraaltjes pikken voor kanonkogels :rofl:
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina