Japanse tempel: Byodoin Hououdo (Kyoto) Foenix Hall

Discussie in 'Diorama's' gestart door GijsbertTw, 7 okt 2020.

  1. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    De kogel is door de kerk: mijn volgende project wordt een Japanse tempel.

    Ik heb lang zitten dubben wat ik na mijn Duyfken zou willen maken. Een tijdje heb ik met het idee gespeeld om een windmolen te bouwen van scratch, maar dat zou betekenen dat ik een daarvoor nog wat equipment zou moeten aanschaffen en daarvoor was er nog geen goede werkplek beschikbaar.
    Toen ik het Japanse palingwinkeltje van Lisette zag ontstaan ontvlamde het Japanse vonkje in mij en ben ik uiteindelijk bij de Byodo-in tempel uitgekomen. Een pracht exemplaar!

    De doos is niet goedkoop, maar de kwaliteit lijkt me geweldig. Je moet het in Japan bestellen maar het contact met de leverancier is enorm eenvoudig en op "Kolderstok" niveau; direct contact met de bouwer en uiterst behulpzaam!

    Dit wordt hem (ongeverfd, schaal 1/75)
    upload_2020-10-7_9-8-58.jpeg

    maar dan zo, met een stuk van de vijver en het talud met de bruggetjes:

    upload_2020-10-7_9-9-49.png

    Ik hoop het zo te krijgen dat de beroemde reflectie van de tempel in het wateroppervlak ook in het model zichtbaar is. Ook wil ik proberen de Buddha in de centrale hal te reproduceren met eventuele verlichting erbij.

    upload_2020-10-7_9-14-13.jpeg

    Geïnteresseerden in deze Japanse bouwdozen kunnen hier terecht:
    https://www.zootoyz.jp/contents/en-us/d59_Woody-JOE-Wooden-Scale-Model-Kits.html

    En nu maar afwachten tot de doos wordt afgeleverd!!!

    groeten,
    Gijsbert
     
    Stephan Kertész en Lisette vinden dit leuk.
  2. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    wow dat ziet er goed uit. Ik ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van het houtwerk. Succes met bouwen
     
  3. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Wat gaaf zeg! Volgstand aan.

    Reflecteerd het gebouw niet in water dat gemaakt is met giet hars?
    Hier een mooi filmpje met giethars:
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  4. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hi Prutsertje en Kees,
    Ik ben ook reuze benieuwd naar de kwaliteit van het hout, maar ik heb er veel vertrouwen in dat het wel goed zit. Maar, ja... een paar daagjes wachten.
    Het was inderdaad het idee om de vijver met giethars te doen. Weer een nieuwe uitdaging, want ik heb nog nooit met dat spul gewerkt. Bedankt voor het filmpje!

    Ik hoop dat jullie me tegen die tijd wel een beetje kunnen gidsen, haha

    groet, Gijsbert
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ooohhhwww - dat is inderdaad een mooi pakket!
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  6. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Kom maar op met het verslag en de vele foto's, wat een geweldig project.
    Succes met de bouw..
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Hoe groot is het geheel?
     
  8. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hi HeliKoper en andere geïnteresseerden,


    De basisplaat van het model is 722 x 300 mm en de hoogte is 215. Maar ik probeer het nog een beetje verder uit te breiden door het voorterrein (geharkt zand) met de lantaarn erop en het talud ("vuistgrote" kiezels) en een deel van de vijver erbij te pakken en aan de rechterzijde ook nog een of misschien twee bruggetjes. Dus het zal wel een meter bij een halve meter worden.

    Het model is nu drie dagen onderweg en het zal wel een week of twee duren, dus ik ben zwaar aan de research geslagen. Allereerst zoveel mogelijk foto's verzamelen en de details proberen te doorgronden. In ieder geval wil ik in de centrale hal de Buddha en de hele buitenboel verlicht hebben. Dat wordt nog een uitdaging, want er is weinig interieurverlichting (alleen in de centrale hal) en alles is (waarschijnlijk) aangelicht vanaf de tegenoverliggende oever van de vijver, maar het model stopt halverwege de vijver...

    upload_2020-10-12_23-28-7.jpeg

    Ik zal dus waarschijnlijk lichtbronnen moeten maken die buiten het model komen te liggen en die overdag niet storend zijn als er geen verlichting nodig is. Een soort licht kolommen/masten/buizen op de hoekpunten die kunnen neerklappen als het licht uit is bedenk ik me nu, maar plannen staan nog lang niet vast. En natuurlijk een flakkerend LED lampje in de lantaarn.

    Ook de kleuren uitzoeken was nog een beetje een probleem, maar daar ben ik nu wel uit. Het rood is de kleur oxide rood, een veelgebruikt pigment, maar welke kleur van Vallejo of AK hoort daar dan bij? Ik heb gekozen voor Cavalry Brown van Vallejo. Ook het groen is een uitzoekerij: Phthalocyanine Green (Yellow Shade) is de opgegeven kleur, ik heb gekozen voor AK Interactive Deep Green. Het geel was niet zo moeilijk: Vallejo Model Air Yellow en voor het goud van de Buddha en de Phoenix vogels op het dak AK Interactive Old Gold Metallic. En natuurlijk neutraal grijs voor het dak (Vallejo Model Color Sky Grey). En ik heb nog een verzamelingetje spul voor weathering, dus dat wordt dan wel mooi.

    Ik hoop dat ik goed zit!

    upload_2020-10-12_23-41-58.jpeg

    En nu maar wachten op de pakjesbaas................................


    Gijsbert
     
    Stephan Kertész en HeliKoper vinden dit leuk.
  9. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Gearriveerd!
    Na de track-en-trace melding dat ik naar het post afhaalpunt moest om nog wat invoerrechten te betalen (slik...) voordat ik mijn doos kon meenemen sprongen thuis de tranen in mijn ogen van bewondering! Een prachtdoos met de fijnst mogelijk bewerkte houten onderdeeltjes, allemaal keurig verpakt in aparte zakjes. Inclusief een magnifieke bouwbeschrijving en een smaakvol cadeautje voor de vrouw.
    Hoewel de beschrijving helemaal in het Japans is had ik al uitgevonden dat er op Google translate een scan/camera functie zit, die je gewoon boven de tekst houdt en er op die plek de vertaling verschijnt. Soort van augmented reality... enorm handig!
    Enfin, hier de eerste echte foto's van het project waar ik de komende maanden heel veel plezier aan ga beleven.

    upload_2020-10-15_16-53-46.jpeg

    upload_2020-10-15_16-54-4.jpeg

    upload_2020-10-15_16-54-32.jpeg

    upload_2020-10-15_16-54-46.jpeg

    upload_2020-10-15_16-55-14.jpeg

    Nu eerst even bijkomen van de emoties en me bedenken hoe ik dit nu allemaal ga aanvliegen.

    groeten,
    Gijsbert
     
    Marijke, ArjanN, Tamaniac en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Zo te zien een geweldige set Gijsbert, het ziet er allemaal prachtig uit.
    Heel veel succes met de bouw.
    En je weet; 3x kijken, 2x lezen en 1x bouwen.
     
  11. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Dank je Ruud, echt een uitdaging!!!
     
  12. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Ja, dat geloof ik, Ik hoop dat het een beetje wil lukken met de vertaling, en eventuele vervangende onderdeeltjes bestellen in Japan, lijkt me ook al geen eenvoudige klus.
    Ik ga je verslag met veel interesse volgen. (ik ben gewoon een beetje jaloers).
     
  13. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Het was wel een rib uit mijn lijf, maar... geen vakantie, geen café, geen uitjes...
    Heerlijk knutselen!
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  14. Lisette

    Lisette

    Lid geworden:
    3 okt 2020
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wrexham
    Ik had de app 'photo translator' gedownload, die heeft mij geholpen.

    Success, ziet er enorm gaaf uit!
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  15. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Beste mensen,

    De eerste activiteiten ondernomen door te beginnen met de zijvleugels. Het laserwerk is prachtig, maar o zo kwetsbaar. De onderbalkjes aan de uiteinden van de "L" zitten maar aan een klein stammetje vast en er is er al eentje afgebroken. Deze zit alleen maar in het midden vast omdat aan de uiteinden ruimte moet zijn voor de kolommen. Je moet een hele "zachte" hand ontwikkelen.

    Bijna een stomme fout gemaakt door de beide delen symmetrisch te maken, maar op tijd in de gaten gehad en nu is het goed.

    upload_2020-10-16_20-49-10.jpeg

    upload_2020-10-16_20-47-40.jpeg

    Het raamwerk dat de verdiepingsvloer moet steunen wordt rood geschilderd en tegen de binnenkant van het frame worden de paneeltjes geplakt die wit worden. Daarmee is ook alles gefixeerd en steviger.

    Zo ziet het origineel er uit:

    upload_2020-10-16_20-55-42.jpeg

    groet,
    Gijsbert
     
    Ruud Pont, Stephan Kertész, M@rcel en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi Gijsbert, ik heb ook al watertandend op die site zitten kijken. Ik ga je volgen. Veel succes
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  17. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Stephan,
    het is echt schitterend wat je daar ziet. Alleen jammer dat het best veel geld is, de bouwdoos zelf, verzendkosten, inklaringskosten en uiteindelijk BTW, totaal kom ik bijna op €600 uit. Maar ja, uitgesmeerd over een jaar is het allemaal wel te doen. En het is een uniek model en prachtige kwaliteit!

    groeten,
    Gijsbert
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Veel geld inderdaad. Maar als je er plezier aan beleeft maakt dat niks uit. Ik zou zelf zoiets in scratch willen maken.
     
  19. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Phoe, dan zou ik wel kijken naar iets minder gecompliceerde tempels (boeddhistisch) of schrijnen (shintoïstisch). De verschillende technische oplossingen voor verbindingen en zo zijn wel vrij constant. Dus die kennis kan je wel overal opdoen en toepassen.
     
  20. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Beste mensen,

    Voor het eerst de kleur erop.

    upload_2020-10-17_17-32-6.jpeg

    Wat een mooi diep, bijna hallucinerend rood. Het krijgt bij elke lichtinval een andere toon. Dat beloofd wat!

    groet,
    Gijsbert
     
    HeliKoper en Prutsertje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina