Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Hallo Die,

Bij de Conrad artikelen staat een 'directe productlink', die moet je kopiëren en in je post plaatsen, zoals je het nu doet werkt het domweg niet.

De 540/600 motoren met een hoger toerental (en vaak hoger stroomverbruik) heb ik altijd kunnen varen met een Jeti JES 350 regelaar, watergekoeld door een plat messing profiel onder de krimpkous over het alu koelplaatje te schuiven en te fixeren met een drukje CA.

Een siliconenslang aan weerskanten (vastlijmen, vanwege het platte messing profiel, anders lekt het) en gaan.

Deze zou, (watergekoeld) het moeten trekken:
http://www.conrad.de/ce/de/product/207763/

Deze zou ik watergekoeld ook nog wel aandurven:
http://www.conrad.de/ce/de/product/227483/

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
het lukt me niet de link te kopierenmaar ik kan de naam geven
Reserve brushless rijregelaar Blaze
 
het lukt me niet de link te kopierenmaar ik kan de naam geven
Reserve brushless rijregelaar Blaze

Nog maar even oefenen op je computervaardigheden dan:
Reserve brushless rijregelaar Blaze - Brushless-regelaars voor auto's - Conrad Electronic

Dit is een specifieke autoregelaar, die zijn maar beperkt bruikbaar in een speedboot, vliegregelaars werken naar mijn mening beter.
Daarnaast is dit een brushless regelaar voor een snelle 540 motor heb je er niks aan.

Thunder Tiger CORP. -- Veloci RS-M NO.8051
Deze regelaar wordt aanbevolen voor boten, maar een 'normale' belastbaarheid staat er niet bij 170A is een ietwat van de pot gerukte waarde, die de fabrikant van de fets onder laboratoriumomstandigheden misschien zal halen, maar van z'n levensdagen niet in een afgeplakte boot...

Groeten, Jan.
 
Hey Mus,

Bij deze regelaar staan de fets rechtop en klemt het koellichaam er overheen, een paar buisjes, ingelijmd in de sleuven van het koellichaam is de eenvoudigste manier.

Een nieuw koellichaam maken, met boringen zoals in de vlakke koelplaten, met de uitsparingen voor de fets, gekopiëerd van het origineel, is een tweede manier.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van autoregelaars in een boot, voor schaalmodellen waar zelden water in zal komen gaat het prima, maar bij snelle boten, die op het randje gemotoriseerd worden, is een autoregelaar toch minder geschikt (niet waterdicht is een van de redenen om 'm niet te gebruiken).

Groeten, Jan.
 
hey

bedankt voor je reactie .
kwa waterdichtheid zit het met goed heb een bakje waat de ontvanger en regelaar in zitten wie waterdicht is (hoop ik:P) dus maar ik ga aan de slag met de koeling wand heb nog een regelaar liggen vind zonden om nu direct een nieuwe te gaan kopen als dit niet direct nodig is en aangezien ik over wil stappen naar bruchless is dit ook zonde toch


gr remus
 
Hallo Remus,

Een waterdicht (en dus ook luchtdicht) bakje om een regelaar heen is zowat de slechtste oplossing in een boot, tenzij de regelaar voorzien is van waterkoeling.

De regelaar kan z'n warmte in een bakje niet kwijt en als de lucht eenmaal is opgewarmd, zal de regelaar thermisch afschakelen bij het bereiken van de kritische waarde, tenminste, dat mag je hopen, omdat het opwarmen in een afgesloten bakje aanzienlijk rapper gaat dan zonder een bakje...

Succes!

Groeten, Jan.
 
vandaar dat ik de boel watergekoelt wil gaan maken tevens is er in de deksel een dubbel plaatje waar gaatjes in zit zodat er wel geademt kan worden
 
ik heb besloten dat ik de motor: speed 600 7.2v ga kopen.
weet iemand een goeie snelheidsregelaar daarvoor en hoe ik die watergekoeld kan maken
 
Hallo Die,

Welk bestelnummer heeft die motor?

Als het hard moet gaan, neem dan deze motor:
SPEED 600 RACE 7,2 V
Best.-Nr. 6370.

Een regelaar hiervoor moet iets van 35A zijn.
Een Jeti 350 ECO bijvoorbeeld.
Of deze:
Vliegsnelheidsregelaar T-35B - Regelaars voor helikopters&vliegtuigen - Conrad Electronic

Een rechthoekige koker tussen de krimpkous en het koellichaam geschoven is voldoende als waterkoeling, uiteraard met aan weerskanten een slang...

Groeten, Jan.
 
Tjonge Die,

Dat zijn een boel sbelvouden in die paar regels...

Die hoge stroom is de blokkeerstroom; als je eens een plastic zak in de schroef krijgt en je probeert tóch nog naar de kant te varen, dan zal de motor, terwijl 'ie stil staat zo'n gigantisch hoge stroom trekken.

Als je regelaar dan niet rap genoeg afschakelt, gaat die óók de lucht in, terwijl je je motor aan het roosteren bent...

Normaal gesproken is een watergekoelde 35A regelaar voldoende, maar je mag best een zwaardere regelaar gebruiken hoor.

Groeten, Jan.
 
bedankt, de spelfouten
heb ik gewoon overgeschreven van een vertaaler op het internet
bedankt voor de uitleg
 
Hallo Die,

Op de foto twee 35 A Jeti regelaars, de ene origineel en de andere voorzien van waterkoeling:

full


Het 8 x 4 mm messing kokerprofiel (K&G stand in de modelbouwwinkel) heb ik tussen de krimpkous en de aluminium koelplaat geschoven.
De PVC krimpkous kun je voorzichtig oprekken met een schroevendraaier tot je ruimte voor het kokerprofiel hebt.

full


De randen van het kokerprofiel rond schuren, zodat de siliconenslang daar niet op stuk gaat, de koker ontvetten en de slang er met een drupje secondenlijm op vastplakken.
Even aandrukken met een knijper, zodat de lijm over het hele oppervlak pakt.

Bij een latere versie, heb ik wat meer moeite gedaan en twee ronde pijpjes onder een hoek aan het kokerprofiel gesoldeerd, zodat de slangen er gemakkelijker op passen:

full


Vragen?

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
loopt het water nou door het profiel op de koelribben of puur tegen aan?
domme vraag maar vraag het me af haha
 
Back
Top