Jas 39 Gripen Freewing 8S !!!!

Discussie in 'EDF forum' gestart door Adop, 24 okt 2021.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Heeft iemand al de Gripen met de Wemotec 8S setup geprobeerd?
    Ik heb zelf wel de standaard fan op 8S getest maar helaas dat gaat niet echt, die begon te roken .
    Misschien op 7S proberen want een beetje extra power zou wel fijn zijn vooral met de take off .

    mvg Andre
     
  2. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Op 7S geprobeerd ging op zich best goed met de take off maar door het extra gewicht vloog hij niet echt lekker
    Nu terug gegaan naar 6S wat minder expo , meer uitslagen ook de main retract deuren verwijderd (blijven gedurend hangen) en moet zeggen nu vliegt hij beter
    Wel met gyro want dat is toch wel erg prettig .
    Dus gewicht is toch erg bepalend met de EDF toestellen
    Ook op de club is de Wemotec getest in een Avanti , meer trekkracht maar niet of amper meer snelheid dan de orginele Fan
    Terwijl het verbruik wel hoger ligt.

    mvg Andre
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    niet vervelend bedoeld, maar ik krijg altijd wat uitslag van een gyro in dit soort situaties:D

    edf of niet, gewicht is altijd erg bepalend voor het vlieggedrag.
    alleen edf is in de regel een vlot toestel, relatief weinig vleugel.
    dus moet je hard vliegen voor het lekker gaat voelen.

    Voor de andere motor, aanstroom en afvoer van lucht is stevig bepalend voor de uiteindelijke werking van je edf gaat zijn.
    zijn de inlaten te klein, kan hij nooit voldoende lucht door de romp trekken om uiteindelijk harder te gaan.
    is je uitlaat klein, kan hij zijn lucht niet kwijt. dus kan hij ook niet harder.
    een hoog verbruik en weinig/geen extra snelheid, zou aan kunnen geven dat de fan zijn rendement niet haalt, teveel restrictie heeft vanuit aanvoer/afvoer
    dan is de fan heel hard aan het werk om extra lucht naar binnen te trekken, maar dat lukt niet.

    het verhaal dat de take off wel beter ging.. op lage snelheid lukt het de fan nog wel om de lucht door de romp te krijgen.
    op hoge snelheid komt er meer lucht doorheen.. daar zou dan een restrictie naar voren komen

    waar ik altijd erg voorzichtig mee zou zijn..
    aangezien je al aangeeft dat het toestel zwaar is, of vliegt alsof het zwaar is...
    een gyro corrigeert voor je, maar jij weet dan niet hoever de servo is uitgeslagen.
    stel, het ding is volgas rechts aan het sturen vanwege wind oid, en jij wil rechtsaf, heeft hij die extra slag niet meer.
    dus gaat het toestel niet rechtsaf.
    vaak ben je ook een deel van het gevoel in het toestel kwijt. precies dat gevoel wat je nodig hebt om een stall kritische kist uit de problemen te houden
     
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik hoop dat je uitslag weg is inmiddels Student ,maar bedankt voor je info , met het invliegen zetten we de gyro overigens
    eerst uit dan trimmen we hem af en daarna gaat hij altijd (althans bij mij) op de helft van de standaard waarden, dat ligt eraan welk toestel,
    inmiddels weer wat verder wat de vlieg eigenschappen verbetert heeft , dmv een youtube filmpje zie onderstaand
    de lipo 6S 5000mah is inmiddels 7cm naar achteren gezet en dat resulteert in een CG die 2,5-3cm naar achteren is gegaan
    op het filmpje doet hij het zelfs 4cm naar achteren , zonder wind komt hij nu zelfs erg makkelijk los , ook hooveren en landen gaat veel beter.
    nu nog finetunen .

    mvg Andre

     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina