Jastram KRG6 langzaamloper

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Monster Diesel, 26 jun 2013.

  1. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Schippertjes en andere geintresseerden....

    Omdat ik het verder niet in het ''stoom'' gedeelte wil plaatsen wil ik best hier in het schipperscafe eens schrijven over de jastram krg 6. In de winter ben ik gepassioneerd modelbouwer op het stoomgebied, zodra het mooi weer is gaan we verder met de grote diesels. Dit alles dank ik aan mijn pa, de man zit al meer dan 50 jaar in de grote scheepsdiesels en is verwoed stoombouwer.......

    Voor wie het nog nooit gezien heeft :

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    De specs van de KRG 6 :

    6 cylinder laagtoeren motor (max 500 rpm)
    cylinder inhoud 44000 cc (44 liter)
    piekvermogen ca 380 bhp
    Kaal gewicht van de motor 5500 kg

    Het verhaal van de KRG 6 :

    Als je zo'n ding hebt is het vaak ook leuk als je het verhaaltje kent dat bij de motor hoort, gelukkig weet ik dat...... De motor is ooit nieuw gekocht door een nederlandse vissers familie en geplaatst in een nederlandse noordzee kotter. De motor heeft daar een taai bestaan gehad, visserij was en is grote armoede dus die mensen hebben gevist gevist en doooor gevist, toen cylinder 3 explodeerde heeft de motor tijdelijk als 5 cylinder door moeten werken tot er geld genoeg was verdient om een vervangende aan te schaffen. Zelfs op dit moment vaart die boot nog steeds, is onlangs volledig opgeknapt en verlast, de motor heeft toen plaats moeten maken voor een caterpillar, de krg 6 kwam toen terecht bij een tussenhandelaartje, van wie ik hem enige jaren geleden overkocht.

    Ze liep toen nog wel! Maar was er heel beroert aan toe........ Ergens onder een zeiltje vandaan getrokken, 20 bar startlucht gepompt en je weet het he, kranen goed zetten, lonten er in, startpositie opzoeken en de hendel overhalen.......liefde op het eerste gezicht........ Ik was meteen verkocht. Had toen ruimte zat (nu niet meer, kan niet met zo´n hobby) dus die moest ik hebben. Met een enorme grom komt ze tot leven, als ie warm is kakt ie zalig in tot een prachtige 90 toeren. Voor de kenners, klik klak klik klak, je weet het he......

    Hoe is ze dr nu aan toe :

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Helemaal niet verkeerd dus! De motor op een enorm stalen frame gezet, ze is helemaal uit elkaar geweest. Alles schoon gemaakt en de lagers bekeken, valt allemaal reuze mee. Stom toevallig kon ik toen een heftruck kopen voor weinig en dat maakt mijn leven prettig hee....... Cylinder 3 is er ook bij hoor, das een ruiler maar je ziet het niet. De luchtfles en het koelwater worden in het frame weggewerkt, vind ik mooi. Dichtmaken met tranenplaat, geeft het een mooie compacte look.

    We gaan verder. Het blok schilderen, de nokkenas er weer in en de losse onderdelen in orde maken, heel veel leidingen poetsen en het geheel weer eens opbouwen, als jullie het leuk vinden plaats ik hier meer.........

    Nog wel ff dit : De krg 6 is NIET te koop! Duidelijk he, dus niet bellen of mailen, ze blijft HIER.

    Groet voor nu, Monster Diesel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Leuke motor, en zo te zien lukt de restauratie behoorlijk goed.

    Nu ken ik lang niet alle motormerken uiteraard, maar ik moet zeggen, Jastram daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord....

    Waar komt dat vandaan?

    Groet, Bert
     
  3. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Jastram

    Jastram was maar een kort durend iets. Het is een oud duits merk, iets wat opkwam in de industriele revolutie tijd. ff uit het hoofd ''carl jastram gmbh Hamburg''. Hebben maar kort motoren gemaakt, konden het niet opnemen tegen de grote jongens als deutz, mwm en man. Ze bestaan echter nog steeds, maar maken nu boegschroeven en anderzijds scheeps apparatuur. Helaas is het archief en de rest- onderdelen stock nu in handen van een museumpje, met een vrij foute beheerder. Deze man heeft de meeste reserves laten verschrooten als oud ijzer, (je zou hem toch......) en geeft maar weinig documentatie vrij. Echter, via via heb ik wat bij mijn motor hoort, in handen. Tot en met het inbouw archief zelfs, kloppend met het motornummer.

    Groet, Monster Diesel
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dat is wel heel bijzonder, dat je de testbed en protocolwaarden er bij hebt....

    Leuk verhaal er achter....

    Groet, Bert
     
  5. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Hallo md

    mooie motor

    Ben wel beniewd in welke kotter deze motor heeft gestaan.
    Succes met de restauratie
     
  6. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Lief kleurtje. (altijd mooi die oudere motoren.)
     
  7. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Krg 6

    De beloofde foto's......

    Je ziet die tandwielen, dat heeft te maken met de timing van de nokkenas en het tussentandwiel ten opzichte van het krukas tandwiel. Jastram geeft daar verder geen beschrijving van dus die heb ik op de hand weer goed gezet op de merk tekens.

    Ook zie je die flessen er onder liggen, 1 voor koelwater en 1 voor startlucht. Dat wordt straks nog verder weggewerkt achter een tranenplaat, ik vind het mooier als je dat niet ziet.

    De kleur is ''koolstofzwart'', en hij komt er supermooi uit vind ik zelf. Iets glanzender dan mat maar niet te, altijd handig als er straks toch ergens olie of dieselzwart tevoorschijn komt......

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Monster Diesel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    ben nog steeds benieuwd in welke kotter deze motor heeft gestaan

    gr Jan
     
  9. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ik heb die man onlangs nog gesproken, waar ik de motor van heb. hij zou daar achteraan gaan, want de lijn van contact is niet weg gelukkig. Via die werf kon hij de eigenaar nog wel traceren dacht hij, dus ook ik wacht het even af......

    Monster Diesel
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi werk!
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toch vond het roze mooier ;) Paste veel beter in een mannen/macho omgeving.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2013
  12. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Die roze menie dat was moord he, op zo'n oude machine. Dat kan echt niet.... Je zou die koolstofzwart moeten zien, die is zo mooi hee. Nou krijgt ie weer de contouren van wat ie eigenlijk is : een oersterke 6 cylinder stamper, gemaakt voor de eeuwigheid!

    Monster Diesel
     
  13. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Was meer voor de gay-pride in 020... ;)

    Mooi dat zwart hoor, zag op het net zelfs eentje van bouwjaar 1908...
    Op joeptjoep een filmpje met een Jastram, denk van een ander type nummer.
     
  14. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Geen idee of ik die link goed geplakt heb...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    De link doet het prima.
     
  16. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    draait de motor al en weet je al in welke kotter deze heeft gestaan?
     
  17. Dampfgespenst

    Dampfgespenst

    Lid geworden:
    12 dec 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Hamburg
    Wat is er gebeurd met de Jastram-motor ???
    Groeten uit Hamburg ...
     

Deel Deze Pagina