Jawel eindelijk verder waar het vorige project jammerlijk is gestrand

Discussie in 'Speedboten' gestart door ardmuijlwijk, 16 jun 2021.

  1. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Heeft even geduurd maar eindelijk is het dan toch zover, een nieuwe aanwinst gekocht van HM uit duitsland vandaan.

    Na veel wikken en wegen de chief 3 carbon uitvoering van H en M gekocht, gezien de slechte ervaring van de lizart carbon van MHZ. Moet bij worden verteld dat dit tot grote tevredenheid is opgelost door MHZ.

    Was natuurlijk wel even spannend hoe een en ander zou uitpakken, er waren nogal wat problemen met het leverings programma, maar uiteindelijk is de boot hier heel aan gekomen netjes verpakt. Na het uitpakken voel ik dan ook meteen verschil in de bouwkwaliteid van de boot t.o.v. de lizart van mhz.

    Grootste verschil vond ik meteen in de perfecte pasvorm van de hatch cover sluit overal keurig netjes aan, geen hogere randen, gewoon netjes voor elkaar, verder is de hatch cover vele malen meer solide dan de lizart.

    Boot is gewoon meer solide, voel je ook meteen dat deze zwaarder is en minder flex heeft. Daar hou ik wel van, solide bouw werk.

    Inmiddels zijn alle gaten voor as, roer, stuurstang, en koelslangen geboord.

    Helaas was de prijs opgaaf van de spuiter vele malen meer dan verwacht, dus gaan we daar lekker zelf mee aan de slag, kleur is al bepaald, dat word fluor oranje, kun je de boot ook niet missen op het water.

    Een ieder nog hartelijk bedankt voor de tips voor het spuitwerk, gaat goed komen.

    Alle spullen daarvoor zijn besteld, en word alles in 2 componenten lak gespoten.

    Romp is inmiddels ook al goed ontvet en zal binnenkort worden voorbewerkt om daarna in de grondlak te zetten, de rest volgt daarna.

    De motorisering zal een 4076 1500KV worden, met een 150A esc., er zal voornamelijk op 6S mee worden gevaren, maar zal best wel eens voorkomen dat 4S ook aan bod komt.

    Hoeft geen snelheids monster te worden, lekker cruisen met 75 per uur met een lekker stukje gas over. Kan niet wachten tot het zover is.

    Het wachten is nog op de as die zal nog uit DL moeten komen, wacht nog op bevestiging.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      136,8 KB
      Weergaven:
      250
    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      195,6 KB
      Weergaven:
      236
    Laatst bewerkt: 19 jun 2021
    Dim L, Carbohans, Tamiya1970 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Mooie boot.
     
  3. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    dank je wel, was nogal wat keuze in deze formaten, het was of de x-ray, de shooter of de chief 3, ik vond dit de mooiste van het stel, dus is uiteindelijk deze geworden, ben er zeer tevreden mee.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Knappe boot. Wat voor setup ga je erin bouwen?
     
  5. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    dank je wel, de motorisering zal een 4076 1500KV worden, met een 150A esc, aluminium hard ware, met vaste kogel gelagerde 5mm as buitenwerks 9mm.
     
  6. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    [​IMG]

    De boot zit in 2 lagen grondlak en 2 keer in de aflak, krijgt nog 1 laag aflak en nog 2 lagen blanke lak.

    [​IMG]

    Ben er reuze tevreden mee, nog even voorbewerken voor de laatste aflak laag, na de blanke laklaag uit laten harden, en daarna ga ik opbouwen.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  7. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    vandaag de laaste kleurlaag erop gezet, ben er tevreden mee, volgende week de blanke lak er overheen en laten uitharden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 6.jpg
      6.jpg
      Bestandsgrootte:
      186,1 KB
      Weergaven:
      137
    • 5.jpg
      5.jpg
      Bestandsgrootte:
      142,7 KB
      Weergaven:
      123
  8. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Heel mooie boot, en aantal jaren ook gekocht en gevaren met 2x LMT 1950. Inderdaad de kwaliteit tussen de Lizard en Chief absoluut niet te vergelijken. Het vaar gedrag trouwens ook niet. De lizard kan hard recht door en leuk door de bocht en de Chief 3 ontzettend hard recht door en wel met gevoel door de bochten.

    Ik heb nog een film (met 5S) van me gevonden dan kan je alvast genieten……


    Ik wens je veel plezier met je Chief 3.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  9. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Bedankt, gaat helemaal goed komen.
     
  10. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Inmiddels enige tijd verder, en de boot mag bijna het water op, alles is inmiddels ingebouwd, en het wachten is totdat de lijm is uitgehard, allvorens ik kan gaan proefvaren, zal begin volgende week zijn. Alles zit netjes op zijn plaats en zal uitvoerig worden getest op probleempjes, ik ga nergens meer vanuit, want ik weet inmiddels wel dat dat niet de realiteid is, zal ook wel even lekker zwemmen worden, en misschien ook wel niet, even afwachten maar.

    Is altijd weer een belevenis of alles goed zal verlopen, Het zal beginnen met het varen op 4S met een 45 prop, als alles in orde blijkt te zijn ga ik verder opbouwen met props en kijken waar ik uitkomt, temperaturen in de gaten houden, en uiteindelijk zal ik met 6S eindigen als alles goed gaat.

    Temperaturen zullen wel snor zitten, met de andere boot een zelfde koeling voldoende kunnen testen en dat heeft goed uitgepakt, de waarden waren nog geen 40 graden voor motor en esc en de lipo kwam tot 50 graden na uiteindelijke controle van de proefvaart, dit was met een 4092 1400 kv motor en een 150A esc, esc zal hetzelfde zijn als in de andere boot.
     
  11. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Probleempjes hou je altijd. Ik moest bij mijn eerste vaart ook zwemmen helaas. De waterpickup in de romp was niet goed verlijmd. Nu voor de 2 keer gevaren met de lizard en ben al best tevreden.

    Hoop dat jou maiden iets beter verloopt. Heb je nog een paar foto's van de boot nu deze klaar is. Ben erg benieuwd hoe deze geworden is.

    Succes met de maiden!
     
  12. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    klopt, maar dat is ook het leuke eraan, Krijg je ook nog wat beweging, lekker genieten aan de waterkant. Gaat erom dat je lol heb, dat is toch het voornaamste.
     
  13. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland

    Nou gisteren was het eindelijk zover, je gaat helemaal gelijk krijg, wat een boot zeg, maar 1 woord fantastisch. Een sprayboog van minimaal 3 meter hoog bij het gas erop, wat een geweldige boot is dit. Als op de rails met lekker winderig weer, gas erop en erop houden, boot vind dat er geen golven zijn. Het mindere bochten werk vind ik geen tegenvaller, gewoon met beleid door de bocht, en meteen het gas er weer vol erop. Is gewoon een allround boot, geschikt voor vrijwel elk weer type, deze boot kun ja gewoon meenemen ongeacht het weer. Geen bladstil weer nodig, deze boot neemt het allemaal opzich en gaat gewoon, gewoon genieten.
     
  14. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland

    De eerste vaart was een groot succes, genoten, ondanks dat het flink winderig was en er flink wat golfslag was.
     
  15. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Voordat de grote dag was heb ik toch gekozen voor een ander opzet, er is een 3680 1200KV motor ingekomen, wat een geweld komt daaraf op 6S. Varen ging geweldig, begonnen op 4S ging al heel lekker, kijken hoe de boot reageerd op het gas, lekker stabiel, stuurservo aangepast om de boot rechtuit te laten varen.

    Zo en dan was het tijd om de boot op 6S te laten varen, na wat opwarm rondjes om de lipo op temperatuur te laten komen, gaat het gas erop geleidelijk meer en meer, nou ja de boot blijft heerlijk stabiel, tijd om het gas er dan maar eens helemaal op te gooien, de boot geeft meteen een sprayboog van 3 meter en hoger, en gaat met grote passen vooruit, blijft heerlijk stabiel, ondanks de wind en golfslag, of de boot voor mij is ontworpen, vaarbaar in elk type weer, gewoon je boot pakken en varen, geen bladstil weer nodig, boot gaat, en gaat maar, net of er geen golfslag is, de boot gaat er als een scheermes overheen, net of er geen golven zijn, zo is varen bedoeld, in mijn beleving.

    Een boot is niet bedoeld om neer te zetten en naar te kijken, maar er moet lekker mee gevaren kunnen worden, heerlijk genoten.

    De keuze voor een 36 motor is bewust gedaan, deze motor heeft meer dan genoeg kracht en topsnelheid, en bovenal is de motor ook nog eens lekker zuinig met stroom, niet 6 of misschien 7 minuten varen, maar veel langer, ook dat geeft veel meer plezier, dan een hele berg vermogen onderin, het zal best wat schelen in topvermogen, maar dat heb ik er graag voor over, langere vaartijd telt voor mij meer dan vermogen.

    Een aanrader zeker weten, als je het iets mindere bochtenwerk voor lief neemt, heb je hier een geweldige boot aan, geschikt voor vrijwel elk weertype.

    Uiteraard moest er wel gezwommen worden, iets te enthousiast door de bocht word meteen afgestraft, zeker in winderig weer met golfslag. Maar ik had dat er graag voor over, hoort er bij, net zoals voor vele andere mensen, varen zonder zwemmen, is een zeldzaamheid. Was gelijk een goed moment om te zien of de boot goed blijft drijven, en dat doet tie door de drijvers erin perfect, zo 2 vliegen in een klap en meteen ook lekker m,n benen gestrekt, wat wil je nog meer, geweldig helemaal goed, prachtige hobby toch alle facetten komen erin voor wat wil je nog meer.
     
    Carbohans en andyslow vinden dit leuk.
  16. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Geweldig dat het zo goed ging en dat jij zo enthousiast schrijft. Inderdaad en geweldige hobby. Ik wens je verder veel plezier met je top boot.

    groet Andreas
     
  17. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Hallo Iedereen, jammer genoeg is er een voortijdig einde aan het vaarseizoen gekomen, niet helemaal de bedoeling, maar ja, somige dingen gaan niet altijd zoals gewenst. En soms moet je eigenlijk stoppen, maar ben je eigenwijs omdat het zo lekker gaat, achteraf gezien was dat beter geweest, maar ja het is zoals het is.

    Vorige week, is de boot zijwaarts tegen een paal aan gevaren met een flinke snelheid, gevolg flinke schade.

    Inmiddels is dat al weer netjes hersteld, nu alleen nog afwerken, gelukkig is alleen de gelcoat beschadigt, de carbonlaag is nog helemaal intact, geen scheuren of andere schade.

    Enigste voordeel is dat er nog wat verbeteringen doorgevoerd kunnen worden.

    Ander probleem was dat de boot in een mum van tijd zich volzoog met water, alle spullen die gemonteerd waren zijn nieuw, kan het niet aan liggen zou je denken, na uitbouwen om het probleem te achterhalen, bleek na een druktest 1 rubber afdichting zo lek als een mandje te zijn, ook de slangen waren niet in orde, nieuw uit duitsland vandaan, alles netjes gemonteerd.

    Blijkbaar is testen toch noodzakelijk voor inbouw, maar goed elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik was eerst in de veronderstelling dat de as al het water doorliet, maar dat bleek niet zo te zijn. Boot achter onder water gezet geen lekage, tja het moet toch ergens vandaan komen, nou ja is dat ook weer opgelost, ook de servo was niet waterdicht, anders dan de advertentie deed beloven, maar ook die werkt weer, en is nu definitief water proof, zelf als de boot als duikboot zou gaan varen blijft alles werken. Alles waar water in kan komen blijft nu gewoon werken, ongeacht of het volledig is onder gedompeld, gewoon leeg laten lopen en weer verder varen geen enkel probleem.

    Maar lekage zou nu tot het verleden moeten behoren.

    Heb de laatste keer gevaren met een 57 1.4 pitch prop, dit blijkt te klein te zijn, motor, esc en lipo blijven na vollast varen mooi op temperatuur, motor en esc 29 graden, de lipo word iets warmer, maar zeker niet schokkend, 35 graden, ga testen met 1.9 pitch prop, hoe groot ik kan gaan moet nog blijken, even afwachten maar tot de volgende vaarsessie.

    Heel misschien nog varen dit jaar, maar ik ga ervan uit dat dat wel niet meer zal lukken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 25.jpg
      25.jpg
      Bestandsgrootte:
      234,7 KB
      Weergaven:
      131
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Zit de gelcoat echt zo los op het glasweefsel, zoals ik kan zien is het een glasvezel rompje met 1 laagje carbon voor de looks, lijkt ook wel alsof er lucht onder de gelcoat zat
    Kan je eens een paar duidelijke fotos neerzetten ??
     
    <250 vindt dit leuk.
  19. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Echt heel vervelend, iedereen heeft denk ik wel eens schade gemaakt. Gelukkig zit er geen gat in. Als je boot daar nog stevig genoeg is hoef je alleen te schuren en plamuren ( epoxy plamuur) anders bij onvoldoende stevigheid extra matje aanbrengen binnenkant. Ooit hadden we deze schade we waren tegen elkaar aangevaren kan gebeuren
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    177
    Locatie:
    zuid holland
    Helaas was dit de enigste foto die ik heb gemaakt, je wilt toch die momenten zo snel mogelijk achter je laten, maar is inderdaad 1 niet als te dikke laag carbon, zal er eens een mailtje aan wagen naar H+M, is de zijkant, dus neem aan dat de bodem wel wat meer lagen zal bevatten.
     

Deel Deze Pagina