Jawel eindelijk verder waar het vorige project jammerlijk is gestrand

Discussie in 'Speedboten' gestart door ardmuijlwijk, 16 jun 2021.

  1. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Dat is toch wat heftiger, bij mij is de carbon laag is helemaal intact gebleven, is inmiddels weer helemaal hersteld, alleen het netjes afwerken ben ik nog mee bezig. Was wel een doffe klap, zelfs de askoker is krom gegaan door de klap, dus de impact was toch met flinke snelheid gebeurd.
     
  2. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Even een topic wakker schudden, de boot is inmiddels weer helemaal hersteld en opnieuw opgebouwd, vaart weer als nieuw en ben met grotere props in de weer geweest, ik ben er inmiddels achter dat de 59 1.4 pitch prop het beste vaart, i.c.m. de 1400Kv 3680 brushless motor, waarvan de lagers zijn vervangen deze liepen stroef, de 56 1.4 pitch vaart ook niet slecht, maar de 59 vaart net wat prettiger, ik heb ook nog een 63 prop getest, maar die lijkt wat teveel van het goede te zijn, ook moet de motor meer werken, maar dat is logisch, de temperatuur blijft ook met de 63 prop dik voor elkaar alle slangen zijn vernieuwd en ook de seals van de motor zijn vervangen. Ook heeft de vaste as een upgrade gehad en heeft nu 2 lagers voor en achter.

    Al met al ben ik blij met de uitkomst en kan er nu echt van gaan genieten.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  3. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    vandaag nog maar eens lekker wezen scheuren over het water, boot loopt als een malle rechtuit, het bochten nemen gaat gaande beter en harder, de combinatie van de 3680 met de 59 prop is de beste combinatie, ik ben vandaag nog wat met het aanpassen van de graden van de motor bezig geweest, uiteraard kleine stapjes, en heb voor de volgende vaart de graden naar een stand de andere kant gedaan kijken wat het verschil zal zijn, met de verandering van vandaag was niet veel merkbaar, op naar de volgende vaart, inmiddels dan ook maar de stap genomen om 4 nieuwe 6s lipo,s aan te schaffen, het merk waarmee ik vaar bevalt uitermate goed, zijn van TCB worth, gezien het gunstige prijskaartje en lange vaartijden heb ik voor dit merk gekozen, ik had al getest met HRB, maar die blijven ver achter t.o.v. TCB lipo,s. Vaartijden van de hrb,s blijven ver achter. De oplader heb ik al een tijd geleden vervangen voor een quadro oplader, want het plan was al best een tijd om 4 lipo,s te gaan gebruiken, met wat tussen pauze,s boot droogmaken en laten afkoelen is ruim 1 uur haalbaar. En uiteraard lekker genieten van het schitterende weer, en bella gaat dan ook mee, want die vind zwemmen nogal lachen, en nog leuker als bella achter de boot aan wilt schieten, als ik van de kant vertrek, dan moet ik best snel ervoor zorgen dat de boot weg is van de kant, ook de pogingen om de boot te pakken als deze voorbij komt zijn hilarisch, kortom altijd weer een leuke tijd als ik ga varen lekker genieten.
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  4. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Vandaag nog maar eens wezen varen, ik wilde meteen even kijken wat de vaartijd zou zijn met deze opzet, meerdere verhalen gelezen en blijkt toch wat tegen te vallen, tijd gaat snel als je lol heb, dat blijkt maar weer eens. de stopwatch aangezet bij vertrek en aankomst, net geen 8 minuten bij 60% gas, als ik volgas vaar zal dat in de buurt van 5 minuten uitkomen.

    Ik ga daar eens over nadenken om dit te verlengen, misschien maar eens gaan nadenken over een andere motor die een heel stuk zuiniger met stroom omgaat, dat de snelheid dan wel naar beneden gaat lijkt me niet meer dan logisch, maar dat heb ik er wel voor over, die hoge snelheid is leuk, maar ik lever dat graag in voor langere vaartijd.

    Geen idee hoe dit verder gaat, maar ik ga er wel meer op letten dat de vaartijd langer word, misschien anders proppen kleiner.
     
  5. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Je vaartijd is heel goed 5 a 8 min is top. De meeste halen de 3.5 min niet eens. 6 min is wedstrijd nivo. Misch wat vloeiender varen en niet te veel vol gas in de bochten scheelt ook wel. Heb je een filmpje?
     
  6. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    filmen en varen is geen goede combi, ik probeer inderdaad zo vloeiend mogelijk te varen, maar blijft nog altijd een punt van aandacht de bochten, met deze boot moet dat zo i zo al met beleid, dat is een mindere kant van deze romp.

    varen door de bochten probeer ik altijd net zo te nemen dat de boot in planee blijft, maar ook weer niet te snel dan gaat de boot happen en is de snelheid eruit, bochten maak ik daarom ook zo groot mogelijk om de boot vloeiend te laten varen, blijven zoeken naar de grens zodat het allemaal vloeiend blijft gaan, dat werkt het beste.
     
  7. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    nieuwe motor is besteld, keuze is wat beperkt, maar ik denk dat dit een mooi compromis zal zijn, het is een 3670 1950KV 60.000 rpm. stroom ligt dan op 23V max t.o.v. de 34V van de 3680, alleen is het jammer dat de levering enige tijd in beslag zal nemen, dus blijf dan ook met de 3680 varen tot ik de nieuwe motor in huis heb. Ga kijken of ik met de kleinere prop nog tijdwinst kan behalen, zal niet heel veel zijn vermoed ik, maar dat ga ik dan nog zien. Ik begin met de 56 en kijk van daaruit verder, is even wat testwerk, maar weer lekker aan de waterkant genieten.
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.541
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi Ard, ik denk niet dat je een langere vaartijd gaat halen. Je verlaagt de spanning. Om aan hetzelfde vermogen te komen, zal de stroom dus hoger zijn. Conclusie: je vaart korter en de setup wordt warmer.
    Over het algemeen verhoogt de stroom bij een hogere kV waarde motor. Je ziet dat ook terug in tabellen die motorleveranciers delen. Je hebt dus vrees ik de verkeerde kant op beredeneerd
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Sowieso ergens een foutje: stroom is in A en niet in V.
    Als je in kV daalt en meer toeren wilt, ga je naar meer S (hogere spanning). Dan neemt de stroom af.
    Vermogen is stroom (A) x spanning (V).
    Bij gelijkblijvend vermogen trekt een setup van bv 6S een kleinere stroom dan een setup van 4S.
     
  10. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Ik heb al meerdere malen met een hoger KV motor getest en is altijd goed gegaan, dit vond ik een opzet die er wel bij paste, temperaturen hou ik bij dit soort veranderingen altijd goed in de gaten, de richtlijn zal dan ook zijn dat als de temperaturen ernstig afwijken ik maatregelen zal nemen, bij de 3680 bleef ik met alle temperaturen onder de 40 graden, de test gisteren bleek onder de dertig uit te vallen. Ook toen ik een 4092 1400KV had geplaatst in mijn gele monster, ging het stroomverbruik met sprongen omhoog, de snelheid werd eigenlijk niet hoger, trekkracht wel, en de lipo was dan ook na een paar rondjes leeg, hiervoor stond er een 4072 1800KV motor in, welke vrijwel dezelfde top had, alleen kon ik daar veel langer mee varen, altijd dezelfde esc en lipo,s gebruikt, en ook daar waren de temperaturen nauwelijks hoger tijdens, en na de vaarsessie. En mocht het niet bevallen, dan staat de 3680kv er met een simpele wissel er zo weer in. Eigenlijk zijn in alle gevallen de temperaturen altijd dik voor elkaar ook de sessie,s waar ik vrijwel de hele sessie na het opwarmen van de lipo nooit boven de 40 graden uitkomt. Ook in de hopf heb ik meerdere opzetten gehad, en heeft altijd goed uitgepakt. ESC, motor en lipo gaat altijd goed, ik heb een 4S lipo die ik heel zelden gebruik dat deze iets warmer word, maar als die 45 graden haalt is het veel, die heeft dan een max van 100C de 6S hebben een max van 120C
     
  11. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    maar er zijn bij mij in een vaarsessie altijd wat rust punten in, en gaat de boot op halfgas ook prima van zijn plek, tevens een goed moment om te kijken of de koeling werkt zoals het hoort 2 gelijke staaltjes, voor de motor en de esc, werkt tot op heden perfect.
     
  12. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    je moet ook genieten als de boot halfgas langsvaart, altans zo beleef ik dat. En dan denk ik is dat mijn boot jawel dat is mijn boot, en dan even later gaat het gas er weer gelijdelijk op, om de boot vervolgens weg te zien schieten, blijft geweldig om te zien.
     
  13. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Vanavond getest met de volgende resultaten 48 prop 6m57 temperaturen motor 30.6gr, ESC 35 gr, lipo 31gr, 51 prop 10 min temperatuur motor 27, esc 34 gr, lipo 34 gr, 54 prop10 min 50, temperaturen motor 27 gr,esc 31 gr, lipo 23gr.

    Enige kant tekening is dan dat de lipo met de 48 prop is de oudste lipo, maar de run met de 57 prop was dan bijna 8 minuten met dezelfde lipo. Andere 2 testruns zijn met nieuwe lipo,s gedaan.

    Snelheden zijn bij alle props goed, ik ga met de 57 prop nog varen met de nieuwe lipo, om even te kijken wat het verschil is met de oude lipo. Afwachtend wat daarvan de uitslag is kan ik gaan bepalen met welke prop ik ga varen.
     
  14. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    gisteren avond kon ik uitgebreid varen, alle lipo,s zijn binnen en had 5 lipo,s tot mijn beschikking. Ook een ander punt is nu eindelijk opgelost, water in de romp, bij toeval zag ik bij de laatste vaarsessie dat de boot bij in het water liggen meteen volliep. Na wat speurwerk bleek dat bij de besturings ingang het water naar binnen liep. dit dan ook maar aangepakt, nieuw rubber erin, en een aluminium flens in de boot, na testen jawel waterdicht. Na 5 proef sessie,s een paar druppels in de romp.

    Tijd heb ik niet naar gekeken, dat ga ik volgende week nog eens doen, temperaturen dik voor elkaar. Ik heb gisteren met de 57 prop gevaren, en met 3/4 gas zal dat de beste tijd opleveren, maar dat zal volgende week blijken.

    Ruimere bochten leveren een hogere bochtsnelheid op, ook kan ik dan iets eerder het gas erop zetten uiteraard met beleid, wat doe ik dit niet gaat de boot meteen happen en is de snelheid eruit

    Alleen jammer dat het weer niet echt wilde werken, regen en nog meer regen, wel lekker natuurlijk, en geen rimpeltje op het water.

    Project is wat mij betreft afgerond en word nu lekker varen geblazen, op naar het nieuwe project, het gele monster, die ligt al veels te lang stil, nog wat nieuwe onderdelen uit duitsland bestellen, en dan kan ik aan de gang.

    Alles wat in de chief zit ga ik ook toepassen in het gele monster.
     
    HeliKoper en Dim L vinden dit leuk.
  15. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Gisteren was het fantastisch weer, lekker briesje wind. Spullen ingepakt en op naar de waterkant. De 57 schroef stond erop, dus maar gauw het water in om te gaan varen, gas op 3/4, de setup warm laten worden door een paar rustige rondjes, uiteraard de timer aangezet voordat de vaart begint. Gekeken of de koeling netjes zijn werk doet, jawel werkt perfect. En dan maar varen, de boot gaat heerlijk over de kabbelende golfjes en laat zich daardoor niet storen, net of de golfjes er niet zijn met het grootste gemak snijd de boot er overheen, dan maar eens meer gas geven, maar wel met beleid want het doel is om de beste tijd eruit te halen zonder dat het een slaapverwekend geheel word. De eerste piep klinkt van de timer, dat betekend dat er 8 minuten om zijn, boot blijft lekker varen zonder ingreep van de esc, lekker doorgaan dan maar. Uiteindelijk komt het signaal van de ESC met een respectabele tijd van maar liefst 14 minuten per lipo.
    Dit houd in dat dat wel met beleid moet gebeuren, rustig wegvaren in de bochten de snelheid zo hoog mogelijk houden en bochten zo vloeiend mogelijk varen, en dat is echt een uitdaging met deze boot, want om met een redelijke snelheid de bocht door te komen moet je echt goed varen, een inschatting van de snelheid zal zo rond de 45 kilometer per uur zijn, en bochten van minstens 40 meter zijn dan wel een must. Rechtuit snelheid zal dan 65 kilometer per uur zijn, en dat is best een lekkere snelheid om te varen, uiteraard is de verleiding dan wel groot om het gas er helemaal op te gooien, maar ik heb dat tot 3,5 lipo volgehouden. wat uiteraard leid dat de lipo,s binnen no time leeg zijn, tot het moment van ingrijpen van de ESC. Al met al een heerlijk dagje, met een zeer goed resultaat, en uiteraard genieten met een grote G, was fantastisch.
     
    Carbohans, HeliKoper en Dirk Jan vinden dit leuk.
  16. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Heerlijk toch zo aan de waterkant ik herken het volledig . Toch vindt ik het bijzonder dat je een 57 mm prop kan gebruiken met een 40mm motor. Als ik een 52 prop gebruik met een 4092 motor trek ik soms net over de 200 ampere . Denk dat je een bijzonder licht lopende boot hebt top! Geniet!
     
  17. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Vandaag belooft ook weer een geweldig vaardagje te worden lipo,s zijn al opgeladen.

    Ik gebruik alleen nog maar 36 motoren, voor deze afmeting boten meer dan voldoende. Voor de grotere boot heb ik er ooit en 4092 1400 kv erin gehad, zuipt stroom, en de top ligt bijna gelijk aan de 3680 motoren die ik gebruik. Zelfs een 62 prop erop gehad, maar dat loopt op de een of andere manier niet zo soepel. Temperaturen blijven allemaal onder de 40 graden, esc en motor hebben aparte koeling en uitgang, ook als het gas volledig open gaat blijft die temperatuur heel mooi in balans. Alles gaat met controle en nog meer controle, en bij het voorbij varen kan ik lekker kijken of er 2 identieke water straaltjes uit komen, mocht dat niet goed zijn, meteen omdraaien, en kijken waar het probleem zit, tot op heden nog geen enkel probleem gehad, en temperaturen zijn mooi stabiel.

    Ik zal eens kijken of filmen wil lukken vandaag.
     

Deel Deze Pagina