je eigen PE maken

Photo-etch, die dunne messingplaat waar je dan de super-detail-onderdelen op hebt zitten in een normale plastic kit. leuk om bijv. je eigen inlaat-roosters te maken.
of een dashboard voor je type VII, of een kompas, of de handwielen voor een kanon of luik, dat soort details.

Photo-etch, die dunne messingplaat

Ik doe dat inderdaad al jaren, ook wel eens voor anderen wat gedaan.

Het is erg leuk om te doen, maar je moet er echt veel tijd en energie in stoppen om tot mooie resultaten te komen. Tweezijdig etsen komt veel nauwer dan het etsen van printplaten, en vooral het goed uitlijnen van voor- en achterkant vergt de nodige ervaring.

Als je incidenteel kleinere hoeveelheden hebt dan kan je het ook uitbesteden. Een goed bekend staand bedrijf is Saemann, maar vooral het maken van belichtingsmaskers is een kostbare zaak. Er was nog een ander Duits bedrijf, maar ik geloof dat die het niet meer doen.

Groet,

Ad Bakker

@ Ad,
dan moet je zeker even het fiilmje bekijken want deze meneer doet het zonder tweezijdige maskers.

deze meneer doet het zonder tweezijdige maskers.

Voor heel dun materiaal kan je indeerdaad volstaan met enkelzijdig etsen, maar voor bepaalde ontwerpen en voor grotere diktes kan je echt niet onder tweezijdig etsen uit. Als je bijvoorbeeld lijnen of vlakken aan één kant wil inetsen, en als het materiaal te dik is. Ik ets 0,3 mm messing, en als ik dat éénzijdig doorets vind ik de onderetsing te groot worden, en dat halveer je dus door tweezijdig te etsen. De wand van blikjes, die hij gebruikt zijn maar iets van 0,1 mm, dus dat zal éénzijdig wel lukken.

Hieronder bijvoorbeeld wat stukjes reling. De draaddiktes zijn 0,7 0,5 en 0,3 mm, en je kan de onderetsing redelijk zien. Met enkelzijdig etsen is dit niet mogelijk door de veel grotere dooretsing waardoor je de 0,3 mm draden kwijt raakt, maar je kan je voorstellen dat de geringste uitlijningsfout van de voor- en achter maskers dodelijk is:

1271522406_resized.jpg