Je ruimte efficient gebruiken.

Jan, ik ben af en toe een tikje plagerig. Daarom dat ik ook reageerde.

Mijn huidige woonsituatie is maar tijdelijk. Daarom alles lekker volgepropt. Overigens is het daar nu koud (buitentemperatuur). Dus er wordt zeer weinig ge-hobby'd daar.

Ondertussen willen we jouw ruimte natuurlijk nu ook eens zien.
Ik verdenk je er steikum van een luxe-diertje te zijn.:yes::yes::yes:8-)8-)

Nou ja . . . luxe . . . :?

Alles is relatief, natuurlijk! ;)

Alors, gaat 'ie.

full

full

full

full

Ik denk dat ik meer gebruik moet gaan maken van bakken met vakjes die je kunt stapelen.

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond bij de Hornbach flink geinvesteerd in meubelplaat 40 * 250 cm, navenante plankdragers etc.

Jee, wat zijn die krengen zwaar! (en groot). :shock:

Toch hangen de eerste twee (zonder kleerscheuren tussen de vliegtuigen door op hun plaats gekregen). :D

Gaat de goede kant op. :)

jan.

Jan, je hebt een mooie hobbyruimte.

Omdat ik zelf altijd zo'n grote verzamelaar ben en meestal nooit de tijd nam om de boel goed te organiseren, slibte de boel bij mij altijd in korte tijd dicht. In mijn vorige huurwoning had ik een aardige schuur.

Kijkend naar je foto's (bedankt daarvoor, dat helpt ons) zou ik het volgende doen.
1. de werkbladen in de hoek tegen elkaar schuiven, en op gelijke hoogte (werkbank en bureau).
2. De ruimte in die hoek op de planken in de hoogte is minder goed bereikbaar. Daar dus flink vol stapelen met lege dozen of dozen met inhoud waar je nooit bij hoeft te zijn(opslag).
3. Desnoods nog een driehoekvormig stukje triplex/dunneplaat plaatsen bij de bovenste planken. Meer opslag voor leeg of licht spul.
4. Bij de plek waar je het meeste werkt, je gereedschappen, tapes, lijmen opslaan.
5. Op planken waar je veel kleine spullen hebt staan, is er vaak ruimte aan de voorkant over. ==> je kan een bouwdoos op zijn kant tegen de achterkant aan plaatsen. De spullen komen iets meer vaar voren te staan, je kan er makkelijker bij, en je bent weer een doos kwijt.
6. Tip vooral voor punt 5. ==> plak/schroef kleine opstaande latten tegen de voorkant van je planken (op handbereik). Dan schuiven/vallen kleine doosjes/bakjes met inhoud er niet zo snel vanaf.
7. Archiefkast met laden. Ideaal om veel in kwijt te kunnen wat je niet vaak gebruikt. Groter elektrisch gereedschap. Als je de geschikt maat kartonnen dozen kan vinden, dan kan je nog meer kwijt in deze laden. Zelf gebruikte ik het voor spuitbussen, vellen schuurpapier, tappenset, en tijdschriften.

8. Afhankelijk hoe makkelijk je de vleugels van je toestellen kunt halen, een licht rek van houten balkjes aan het plafond hangen om je rompen en vleugels op te leggen. Dan gelijk maar van isolatie-noppen-folie beschermzakken maken voor je vleugels en rompen. Geeft vooral wat extra bescherming bij opslag en vervoer. Hoe je die zakken moet maken staat op diverse plekken op het forum beschreven (met folie-strijkijzer).

Verder zie ik zo snel geen dingen die je "fout" doet. Het ziet er goed uit.
Misschien wat meer bij elkaar voegen, en wat dingen weggooien (oeps!!).

Hans, dank voor tips! :D

Zitten een paar bij waar ik wel iets mee kan. :yes:

Wat ik ook nog overweeg is om dat 'rek' met die buizen en glazen platen er uit te gooien, en te vervangen door planken aan de muur.

Er zit een radiator achter die dan beter tot z'n recht komt, en de hele handel kan wat meer naar achteren: meer bewegingsvrijheid. :p

Ik hou jullie van vorderingen op de hoogte.

jan.

Je kolomboormachine in de hek van je werkbank plaatsen, en als je niet gebruikt kan je 'm de hoek in schuiven. Dan is het geen sta-in-de-weg meer. Alleen even aan denken dat je daar je planken iets korter moet houden.

Tip tegen de kopse kanten van je planken kan je ook een (verticale) plank schroeven. Geeft stevigheid aan het geheel. En met wat spijkers of schroeven ( creatief: verwijderbare houten duvels) kan je daar weer zakjes, lijnen of snoeren ophangen.

Ruimte boven je radiator: oppassen met folies, hout en lijmen. ==> uitdroging en krimpen.

Je kolomboormachine in de hek van je werkbank plaatsen, en als je niet gebruikt kan je 'm de hoek in schuiven.

Ik weet niet wat je precies bedoelt.

Oh! Wacht. In de hoek, bedoel je! :p

Weet niet of daar veel mogelijkheden voor zijn / of dat veel oplevert.

Hij zit nu vastgeschroefd. :?

(Ooit op de beurs in Dortmund voor 40 euro gekocht. Gouden aanschaf: Unschlagbare prijs-kwaliteitsverhouding! En toen moest ik nog zo'n 2 kilometer met dat loodzware ding naar de auto lopen . . . :bad-words: :help: )
;)

jan.

Hoi Jan,

Hier nog een paar ideeen.

IMG_1169_zps34dc26d5.jpg

Door de schuine kap ook lastig opslaan, maar op deze manier kan ik toch een aantal vliegtuigen kwijt. Of aan de prop, of aan de vleugelpen.

IMG_1168_zps81cc6680.jpg

Hier dus de plankjes, latjes draadeinden etc achter de kast.
Als de kast bv naast een deur staat, kun je alles er zo achter schuiven.

Het moet eerst erger worden voor het beter wordt . . .

full

Erwin, ook weer bedankt voor de tips!

jn.

Voorlopig doen we het zo.:p

Er is veel ruimte ontstaan, vooral door dingen handiger neer te zetten.

Mist nog één plank, boven het accu- en laadgebeuren.

We gaan tegen de klok in de ruimte door.

full

full

full

full

jan.

Wil ik toch ff showen

full

full

In een aangebouwde berging. Eerst geïsoleerd met een houten voorzetwand. 7cm steenwol er tussen, electra er in, gips er op en dan glasvezel behang. Ikea bouwpakket er in en later de kast rechts op de foto

full

Inhoud onderkant kast.

full
full

Bovenkant kast. De dragster staat er bovenop.

full

Toen tegen een inbouwkoelkast aangelopen en er in geschoven.

Dit jaar de radiator nog ff aansluiten.

Ben ik dan de enige die ook een beetje geld uitgeeft aan het hobbyhok? En niet alleen aan de hobby zelf.

Als ik alles netjes opruim kan er niemand aan mijn spulletjes zitten en heb ik een werkblad van 3 meter. Heerlijk toch?:grin:

Back