Je x twinnetje sneller laten vliegen?!

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door twinnerowner, 19 jun 2006.

  1. twinnerowner

    twinnerowner Guest

    hallo iedereen!

    ik heb veel over de X twin gelezen en las ergens ook dat de x twin speciaal gemaakt was zodat hij langzaam vliegt.
    en ik denk dat een vliegtuig efficienter is als die meer snelheid heeft.
    en toen vroeg ik me af.
    alle x twins hebben op de vleugels en op de romp allemaal van die puntjes.
    zou dat express gedaan zijn zodat ons x twinnetje weer iets langzamer gaat?
    volgens mij wel!
    ik wil best wel proberen deze puntjes (vooral van de vleugels) te verwijderen.
    mieschien maakt ie dan meer snelheid en mieschien beter reageren?

    greets
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Die puntjes die jij bedoelt komen volgens mij van de mallen waarin ze die onderdeeltjes spuitgieten. Dat is dus puur gemak om die dingen te laten zitten.

    Het zou kunnen helpen om het oppervlak gladder te maken (puntjes weghalen). In theorie heb je dan minder weerstand en kan hij dus harder.
    Het gaat hier echt om zulke lage snelheden, dat de weerstand van die paar puntjes eigenlijk te verwaarlozen is.
    Je kan ze eraf halen hoor, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je er iets van zal merken.

    Nou ja, Je bent in ieder geval wel lekker bezig met je X-Twin hè :D:D:D
    Ideeën zijn niet slecht!!
    Heb je het grote X-twin draadje doorgelezen? daar staan ook leuke dingen in. BV het verlengen van de vleugels met de onderste vleugeldelen.
    Of een nieuwe maken in de vorm van een vogeltje :)
     
  3. Lainke

    Lainke Guest

    Heeft die x-twin nu echt het modelbouw gehalte of is het puur speelgoed? Ik hoor hier namelijk zo veel over dit vliegtuigje.
     
  4. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Het is speelgoed wat eindelijk eens een keer werkt. Het vliegt echt en is enigzins controleerbaar ;)
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ModelBOUW is het niet :), valt niks te bouwen. Maar hij vliegt leuk en is erg simpel te vliegen (gas en links/rechts). Crashbestendig en gaat best lang mee.
    Dus tsja, het is speelgoed dat WEL goed vliegt eigenlijk... Prima instap als je weinig wil uitgeven en toch iets vliegend wil hebben voor op een mooie zomeravond. Sommige kraken het af als 1e vliegtuig omdat je niet full-function heb. Maarja, in het begin wil je dat ook niet. Bij het naar je toe vliegen is link ineens rechts en omgekeerd. Dat is met een turbinevliegtuig van 25 kilo zo, maar ook met de X-Twin. En dat is het mooie ervan eigenlijk...
     
  6. twinnerowner

    twinnerowner Guest

    maar stel je voor dat je die puntjes op vergelijkbare grootte ook op een echte vliegtuig zou hebben.
    nou snap ik wel dat die veel sneller vliegen als de x twin dus dat zou meer effect hebben.
    maar die puntjes zijn echt overal op de vleugels dus ik denk dat de vleugel efficientie hiermee best wel word verkloot.
    ma ik zal het proberen en ik laat het hier wel weten.

    greets
     
  7. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Gewoon paar dikke brushles motertjes der op zetten :lol: :wink:
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb op zo'n iets grotere versie van V&D waarvan het mixerboardje kapot was 2 DDhat staartmotortjes van mijn helietje gezet :D. Gelijk ook een servo in de romp die zelfbouwrolroeren aanstuurde. Sow, ging snoeihard!! maarja, amper te besturen en aardig zwaar, dus die ging al snel stuk. Toch nog ff lol gehad van mijn wrakje :D.
     
  9. twinnerowner

    twinnerowner Guest

    hehe lache zeg dat opvoere van de snelheid.
    over snelheid gesproken ik heb de puntjes van de vleugels weggedaan
    ben beniuwd of die nu wat sneller gaat en ook of die meer hoogte kan winnen.
    opt moment waait het te hard dus ff wachten
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Onder bepaalde omstandigheden en door een geoefende modelvlieger: ja.

    Maar anders: . . . :?

    Het zoontje van (nu) 7 van een vriend van me heeft er net een voor z'n verjaardag gehad. :?

    Ik houd m'n hart vast . . . :?


    jan.
     
  11. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Euhhh mijn zoontje van 5 vliegt er ook leuk mee rond hoor, geen enkel probleem ;)
     
  12. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    En mijn zoontje van 6 ook :D

    Alhoewel hij zaterdag toch op een dakje gevlogen was omdat hij vond dat hij zo mooi hoog kon :)
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Die heeft dan veel talent, denk ik!

    Onder andere dat bedoel ik . . .


    jan.
     
  14. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Berichten sinds laatste bezoek (18336)

    OEff..

    erhm.. well..

    Anyway. Hoi, ben ik weer.. :p

    X-twin sneller laten vliegen.. er kan een ondervleugel van af gehaald worden. ik heb met die van ene Niek ( :wink: ) misschien hier bekend :p
    gevlogen.. gaat iets sneller.

    wat betreft de moeilijkheid. het afstellen is even lastig.
    met vol gas heb je minder vermogen dan als ie nét begint te draaien.. (iets grotere propellers nodig..)

    puntjes er af? ik zou het niet doen. soms (niet altijd) is het goed om de luchtstroom over een vleugel iets te verstoren. turbulente lucht houd langer vast dan laminaire lucht. dus je stallsnelheid wordt lager, en weerstand hoger (bijna flaps).

    Als het toestelletje goed is afgesteld (stabilo) blijft hij zweven als je hem zonder vermogen gooit. en dan met nét aan draaiende motoren lekker rond toeren. dus niet volgas vliegen

    Veel plezier! Rico.
     
  15. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ha Jan, toch vliegt die van mij (6 jaar) er aardig mee in het rond hoor. Ik blijf er wel bij voor controle zeg maar (en om het af en toe voor te doen :D)
     
  16. QAFS

    QAFS Guest

    Jan,

    het vliegtuig is echt niet moeilijk te vliegen. op het begin een beetje, maar je hebt het zo door. Ik denk niet eens meer na als ik de sticks beweeg. Het is gewoon een heerlijk ding om ff mee te vliegen op een avond.

    maar je x twin sneller laten vliegen door die dingen eraf te halen?
    Niet doen. Dat helpt echt niks. Al die puntjes bij elkaar wegen misschien 1gram en dat maakt dus echt niks uit.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ja ho wacht nou even: ik kan er wel mee uit de voeten!, maar als dat zoontje van die vriend geen hulp krijgt (van bv. mij 8) ), dan wordt het dus niks, ben ik bang.

    Die vader van hem heeft ook maar 0,0 ervaring.

    (Vader stelde al voor om in de achtertuin te beginnen. :rolling: )


    jan.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Als, let wel als, ze 1 gram zouden wegen, zou het heel veel uitmaken (want de hele X-Twin weegt plm. 20 gram). :teacher:

    Da's 5%! 8O

    Maar al die puntjes samen weegen denk ik plm. 0,02 gram of zoiets. 8)

    Dat maakt dus (inderdaad) echt niks uit. :nooo:


    jan.
     
  19. QAFS

    QAFS Guest

    Hahahaha
    Ok da's waar. Je moet als je klein bent eerst even hulp hebben. En vliegen moet je echt op een grasveld zonder bomen doen, tenzij je ervaren bent
     
  20. twinnerowner

    twinnerowner Guest

    het gaat mij ook niet om dat zonder puntjes lichter is.
    maar het gaat erom dat zonder die puntjes de luchstroom rond de vleugel beter zal vloeie waardoor die volgens mij meer lift en snelheid kan maken.
    maar zoals andere hier al zeiden het kan ook geen verschiil maken.
    maar aangezien ik de puntjes al heb verwijdert zal ik toch moeten probere om te kijken of het wel of geen verschil maakt.
    vandaag zal niet lukke denkk want het regent als de gek.
    ma zodra ik heb gevolgen laat ik weten

    greets
     

Deel Deze Pagina