JePe Mig-15 advies gevraagd

Hallo forumleden,

Ik ben al een tijdje bezig met de bouw van een JePe Mig-15, een foamjet die ik ga voorzien van een Kolibri microturbine. Aangezien het mijn eerste turbinekist is en ook nog een foamjet heb ik een vraag over hoe ik het beste de kist kan beschermen waar de turbine zit. Voor de duidelijkheid enkele foto's:
Mig%252015%2520047.jpg

Mig%252015%2520048.jpg

Mig%252015%2520049.jpg

Wat kan ik het beste gebruiken om de achterkant tegen de hitte te beschermen?

Erg leuk project!!
ik zag op je blog dat je het van een Youtube Filmpje had..
Kan je maker van het filmpje niet mailen,, en vragen hoe hij dat heeft gedaan?
want schuim mag niet al te heet worden,,, en anders JePe zelf ff bellen,, die heeft daar vast ook wel een idee over

groet,

Jeedee

Ik heb er niet veel verstand van, ben meer een heli vlieger, maar foam en turbines, gezien de hitte die ze kunnen produceren? Ik heb het idee dan dat het foam dan snel weg smelt bij de uitlaat en rondom de turbine.

Overigens, ik ben wel heel benieuwd hoe dat eruit gaan zien, zal het in de gaten houden :)

Ook ik denk,
:confused:
dat die temperaturen van een turbine
te hoog zijn voor de foam,
en bij de uitlaat zou die heel snel wegsmelten,
maar als het lukt,
wat ik je ook wens ... hoe dan ook,
ben ik heel benieuwd over de turbine ! ! !

Ik houd het in de gaten, suc6!
Heli-Uwe

Ik ben benieuwd, maar ik denk wel dat het moet kunnen.
Er zijn ook een x aantal Funjet's met Kolibriturbine.

[URL="
[/URL]

Vriendelijke groet.

Laatst bewerkt door een moderator:
begin eens met een isolatie folie met alu toplaag...
je zult moeten zien te voorkomen dat de hitte het foam bereikt, anders heb je al snel een losvliegende turbine :-P

Ook ik denk,
:confused:
dat die temperaturen van een turbine
te hoog zijn voor de foam,
en bij de uitlaat zou die heel snel wegsmelten,
maar als het lukt,
wat ik je ook wens ... hoe dan ook,
ben ik heel benieuwd over de turbine ! ! !

Ik houd het in de gaten, suc6!
Heli-Uwe
Sorry,
heel anders dit turbine-concept,
deze turbine woord niet te warm,
dus het moet kunnen,
Uwe

kijk eens op rc network daar staat veel geschreven over tubines in schuimpjes en daar zit ook wel een goede oplossing voor jou bij succes
gr.Pieter

De turbine kan nog 3 a 4 cm naar achter, over de gehele lengte waar de turbine zit gewoon alufolie plakken in verband met de warmte straling en uiteraard een FOD korf ervoor.

Yust my two cents :wink:

Ger.

Heren, dank zover voor de opmerkingen en adviezen!

Ik ben zeker niet bang dat het niet zou gaan lukken aangezien er al enkele succesvol met deze setup vliegen. Ik heb van JePe enkele foto's gekregen over het inbouwen, echter ook wist hij niets over de gebruikte bescherming. Het enige waar ik me zorgen over maak is de stralingswarmte van de kolibri en wat het schuim hiermee doet, zeker tijdens de start aangezien er dan geen luchtstroming in de buis is.
Enkele foto's van andere MIG's:
Voorbeeld-MIG15-01.jpg

Voorbeeld-MIG15-02.jpg

Voorbeeld-MIG15-03.JPG

Ik wil wel graag dat van buitenaf niets van de turbine te zien is vandaar mijn keuze om iets naar binnen in te bouwen. Net zoals de andere twee kolibri's maar niet zover naar achteren als de laatste foto.

Er komt natuurlijk een FOD scherm, deze plaats ik in de buis net achter de vleugel, ongeveer 15cm voor de turbine.
Ik heb nog hele dunne metalen plaat liggen; deze zou ik op 4mm blokjes kunnen lijmen zodat er ook nog een ruimte tussen het foam en het metaal komt; zou dit lukken?
Ook heb ik nog gezocht op het internet en kwam dit spul tegen: Griffon Heat-Shield lapje. Heeft iemand misschien ervaring met dit spul?

Verdere adviezen en tips zijn natuurlijk van harte werkom.

Griffon heat shield heb ik al meer over gehoord maar heb er geen ervaring mee. Bvm heatshield (is een soort verf/coating) zou misschien ook werken? En dan alu tape eroverheen?

Een bevriende modelbouwer had nog wat zeer dunne metalen plaat liggen. Ik heb een testje gedaan met een brander; 5 minuten op een plek en het spul gaf geen krimp. Hiervan twee plaatje geknipt en met hitte bestendige siliconenkit in de mig geplakt. De kit is bestendig tot 1800 graden. Nu nog afbouwen en dan testen of het allemaal blijft zitten....
Mig%252015%2520052.jpg

Mig%252015%2520053.jpg

vlam

Ziet er mooi uit , aan de kopse kant zou ik ook een strookje plakken vlam terugslag kan alsnog het pur doen wegsmelten.
zal wel super hard vliegen.
succes met de afbouw!
gr Rene.

Ik weet dat helifactory in duitsland ook mooi dun spul gebruikt om de uitlaten van turbine heli's af te werken en zodoende de warmte in de uitlaat houden. Zij geven zelf aan dat de temepratuur in de uitlaat buis 650 graden is en de temperatuur aan de buitenzijde maar 85 graden.

Netjes die heatshield!
Voor mijn gevoel zit de turbine wel erg ver naar voren in zn klem. Bij mijn weten hoort hij in het midden van de turbine te zitten.
Persoonlijk zou ik hem dus wat naar voren zetten. (De klem, kan de turbine op dezelfde positie blijven)

De klem zat al gemonteerd toen ik de turbine binnen kreeg, ik ben er maar zelf niet aan gaan schroeven. Als je de foto bekijkt dan zit de klem netjes om de plug heen en inderdaad redelijk ver naar achteren.
Kolibri.jpg

Deze foto is van de site van Lambert zelf, dus ik denk dat hij zo ook moet zitten.

Dan zal het inderdaad zo horen, de klem hoort bij mijn jetcat ook om de plug te zitten.
Alleen daar zit de plug wat verder naar voren, vandaar dat het raar er uit zag naar mijn mening.
Weer wat geleerd! Thanks!

Deze week naar de winkel gegaan waar het altijd "aktie" is en een metalen zeef gekocht. Van hout een ronde schijf gemaakt die precies in de tunnel past en hierop het gaas van de zeef geplakt. Met bruislijm in de tunnel geplakt en mijn FOD is klaar.

Mig%252015%2520054.jpg

ben wel tevreden over het resultaat.

Ook nog zitten stunten om een klein strookje metaal op de achterkant te krijgen, maar dit gaat niet echt lekker met dat spul. Ik smeer het kleine strookje wel in met hitte bestendige kit ter bescherming voor een eventuele vlam terugslag.

Back