Jepe Mirage zwaartepunt probleem

Discussie in 'EDF forum' gestart door Witwas, 26 aug 2013.

  1. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Dit weekend mijn mirage ingevlogen, eerste vlucht is de jet in een bocht in een neerwaartse spiraal terecht gekomen en gecrasht, gelukkig in de mais, er was weinig of geen schade

    Gedurende deze eerste vlucht moest ik ongelooflijk veel bijtrimmen, dit om de hoogte te compenseren (jet vloog naar beneden), het zwaartepunt is nochtans zoals aangegeven door jepe.

    Daarna nog twee vluchten gemaakt en systematisch het zwaartepunt naar achter gebracht om de neerwaartse neiging te compenseren. echter had dit niet zoveel effect en moest ik steeds bijtrimmen

    Zijn er mensen die zelf over een Jepe mirage beschikken en mij kunnen vertellen waar hun zwaartepunt ligt? Of eventueel andere tips?

    Setup:
    - Jetfan 90
    - 4500 mah 6s lipo
    - Gewicht 2.7kg
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Er is altijd wat misverstand over het cp naar voor of naar achter brengen.
    Zal deze dan maar achterwege laten.
    Bon, uw jet duikt naar beneden terwijl je hoogte moet bijgeven= de neus te zwaar, lipo naar achter schuiven of gewicht uithalen, als dit niet kan gewicht aan de staart toevoegen met beetjes tot je geen hoogte meer hoeft te geven.

    Johan.
     
  3. Birdie

    Birdie

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Mijn vliegmaat heeft dezelfde Mirage op 6s en deze vliegt op prima. Ik ben er vanaf de eerste vluchten bij geweest en samen hebben we de eerste test vluchten gedaan. CG is als aangegeven 40cm voor de eindlijst van de vleugel (dit heb jij ook?). Jouw vlieggewicht is wel 450g hoger, misschien omdat je epoxy hebt gebruikt i.p.v. PU bij heb glassen. Ik begrijp wel van mijn maat dat hij veel up moet geven in bochten omdat anders de neus naar beneden gaat en tevens moet je de snelheid er goed inhouden in bochten. Deze bochten moeten dus ruim en relatief snel gevlogen worden. Met een hoger vlieggewicht zal dat nog iets belangrijker worden. In horizontale vlucht vliegt hij super stabiel maar ook wij moesten wel een aantal klikken up trimmen. Zijn Mirage heeft aan nog geen 8mm uitslag ruim genoeg op de ailerons maar op hoogte heeft hij veel meer nodig (ik vraag na hoeveel). Dit komt waarschijnlijk door de delta vleugel. Zelf heb ik de F4 Phantom van JEPE en die reageert juist sterker op hoogteroer en wat minder op de ailerons. Mag ik vragen of je Mirage in horizontale vlucht (na uittrimmen) wel vlak vliegt en hoeveel mm sta je dan up getrimd? Verder, is de neiging tot duiken in horizontale vlucht afhankelijk van de vliegsnelheid of niet? Het veel verder naar achteren brengen van de CG zou namelijk niet nodig moeten zijn en kan je verder in de problemen brengen.
     
  4. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ik vlieg al enkele jaren met deze Jepe Mirage (zowel 6, 8 en 10s uitvoeringen).
    Het door JP opgegeven zwaartepunt is exact goed. Als je kist dan alleen maar naar beneden wil, is er iets anders fout! Overigens; heb je wel goed gemeten? JP geeft voor het zwaartepunt de afstand vanaf de achterlijst op van de vleugel!
    Het is wel zo -zoals al genoemd- dat een Mirage in een bocht met de neus naar beneden wil. Kwestie van even wennen.
    Verder is het één van de vriendelijkst vliegende jets die er op de markt zijn (typisch delta wing eigenschappen).
     
  5. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Met spijt moet ik meedelen dat de mirage zwaar gecrasht is, ik had het zwaartepunt verkeerd gemeten, ondertussen aangepast. De jet vloog de eerste 30m perfect (geen grote stuuraanpassing nodig) daarna plots stijl omhoog en onmiddellijk kaarsrecht de grond in. Lipo in brand = total loss. Geen idee wat er hand was.

    Vooral zonde van de jetfan 90, de fanblades zijn volledig kapot
     

Deel Deze Pagina