Jepe Mirage

Sinds kort heeft jepe weer een nieuwe collectie modellen. Dit na de slechte tijd die begin dit jaar begon.

Aangezien dit model lekker groot is, en ook een mooie vorm heeft. Heb ik er met een vliegmaatje 2 stuks aangeschaft.
Ze worden straks aangedreven door de fan's die Jepe ook levert, en we willen op 6S lipo gaan draaien. Maar voordat het de lucht in kan, moet er het e.e.a. aan het model gebeuren.

Vandaag ben ik begonnen met de bouw. Eerst de romp hier en daar aangepast. Zodat het makkelijker is om aan de lipo's te komen straks. En ook de giet-uitstekels die in de weg zaten weggehaald.

De buitenzijde van de doos
DSC02264k.jpg

Inhoud van de doos. Hier zijn een aantal onderdelen al door jepe aangepast, en er zijn ook een aantal onderdelen toegevoegd aan de doosinhoud
DSC02265k.jpg

De neus van het model
DSC02266k.jpg

De binnenzijde van de neus.
DSC02267k.jpg

De neus van het toestel wordt op sommige plekken door mij aangepast. De onderste helft is de aangepaste versie. Allereerst de uitsteksels eruit gehaald.
Dan de ruimte waar je de accu's door naar binnen moet brengen groter gemaakt. En ook de ruimte achter in het neus-gedeelte groter gemaakt. Zodat grotere accu's, verder naar achteren gelegd kunnen worden.
DSC02268k.jpg

De achterzijde van het neusgedeelte, heeft van die mooie inlaat-details. Alleen de romp houd ineens op, en in het achterste gedeelte van de romp, zit geen verlenging om de binnenzijde van de inlaten door te laten lopen. Dit gaat dus zonder aanpassing veel werveling van de lucht opleveren. Daarom worden de inlaten aan de binnenzijde verlengt, met een plaatje depron. Zodat de lucht die links en rechts de inlaten binnenkomen, netjes ondersteunt wordt. Maar de depron plaat is recht, en de inlaat-details hebben zo'n bobbel. Daarom dus de bobbel vlak geschuurd aan de achterzijde. Die bobbel is niet helemaal weggeschuurd, maar alleen maar aerodynamischer gemaakt aan de achterzijde. Straks als alles verlijmd is, dan zitten die mooie schaaldetails er nog gewoon aan de buitenzijde. Alleen binnen in de romp is alles mooi vloeiend.
DSC02270k.jpg

De inlaten zijn wel mooi afgerond. Maar ik wilde het graag nog mooier hebben. Dus de inlaat-ronding een grotere radius gegeven. De rechtse is al gedaan, links moet nog gebeuren.
DSC02272k.jpg

Zo nu de andere inlaat helft gaan schuren, en dan kunnen de eerste onderdeeltjes verlijmd gaan worden.

groetjes Paul

Weer een beetje gedaan zojuist.

De inlaat verlengstukjes gemaakt. Op de foto zie je er 1, maar er zijn er 2 gemaakt.
DSC02274k.jpg

Als voorbeeld.
In de bovenste romphelft, is het inlaat verlengstuk al geplaatst. In de onderste niet. Zo zie je dus hoe het eruit zou zien, als je ze niet zou plaatsen.
DSC02275k.jpg

En zo ziet het er nu uit, als je door de inlaat binnenkijkt.
Het plaatje is nu aan het drogen, maar als het droog is, wordt de inlaat nog een keertje geschuurt, zodat de scherpe knip wat verdwijnt.
DSC02276k.jpg

Gisteren nog even naar jepe geweest, de fan was klaar voor de mirage. Dit is de fan voor 6S lipo. Het is een wemotec rotor, maar jepe verandert hem, om op 6S met de geleverde motor te kunnen werken.

Vandaag was het dus mooi weer. En was het kiezen, of vliegen of bouwen. Uiteindelijk toch gekozen om te bouwen.
De fan ingebouwt in de romp, en de romp met konstructie-lijm aan elkaar verlijmt. Alleen aan de bovenzijde van de ducting had ik het met epoxy verlijmd. De reden was, dat daar zo weinig materiaal zat. En als ik daar konstructie-lijm zou doen, dat je dan van die mooie uitgezette lijm bolletjes krijgt in je ducting, waar je niet meer goed bij kan.
Als je rechts langs het bovenste rotor-blad kijkt, zie je in de verte een streep (lijkt geel op de foto). Dit is de split-pijp die zelfgemaakt is. Deze is niet tegen elkaar verlijmd, maar er zit een spleet van +/- 3mm tussen de 2 helften. Zo kan de lucht uit de neus van de cockpit weggezogen worden door de fan.
DSC02278k.jpg

Daarna ben ik begonnen met het plaatsen van de kabels. Aangezien dit eerst gebeurt moet zijn, voordat je de vleugel kan monteren.
De regelaar komt bij mij boven op de ducting, en niet onder de ducting zoals de beschrijving van jepe aangeeft. De reden hiervoor is, dat ik vind, dat je de regelaar zo makkelijker kan verwijderen. Je kan hem ook onder in de romp maken, maar dan moet je een luikje maken of iets dergelijks. En hoe zet je die dan weer vast? Met tape is een mogelijkheid. Maar als je dan een gespoten model hebt, trek je je spuitwerk weg. En daarna weer lelijke tape terug. Daarom de 70A jeti regelaar boven de ducting. Ook kan ik op deze manier de motor/accu kabels weghouden van de servo-kabels. Kans op storingen is dus kleiner (hoop ik)
DSC02279k.jpg

En dan de laatste foto voor vandaag.
Hier is de cockpit gedeelte. Het zwaarte wat van links naar rechts loopt, is een sleeve. Daar lopen de kabels in voor de servo's, de regelaar aansturing, en de voedingsdraad voor de U-bec. Op deze manier is het netjes weggewerkt. Rechts is een extra gaatje bijgemaakt voor het doorvoeren van de servo-kabels naar de ontvanger. Je kan zien, dat ik het standaard servo-kabeltje zo kort mogelijk heb gehouden, en gelijk omgesoldeert heb naar getwiste servo-draad. De servo-kabels die naar de servo's in de vleugel gaan, zijn bijna 1 meter lang (als ze dat niet al zeker zijn). Door het vervangen van de rechte-kabel, voor de getwiste hoop ik ook hier minder storing op te vangen, vanwege de lengte.
DSC02281k.jpg

Momenteel is de vleugel onder de romp verlijmd, ook met konstructie-lijm. Dit moet nu drogen, morgen komt het vervolg

de mirage zal ook glas krijgen, hij zal standaard mogelijk best de 6S lipo overleven, maar om zekerheid te hebben bij aanduiken, gaat hij in het glas.

Ook is de bodem dan wat steviger voor het landen.

Momenteel moeten er nog de servo's in gemonteerd worden. En dan moet er geschuurd en geplamuurd gaan worden. Daarna glas erop, en dan weer plamuren en schuren. Het schuren tijdperk is dus aangebroken

Hey Paul,

Hoe vordert het met je Mirage ... kunnen we wellicht een keertje samen raggen?

De Mirage vliegt echt ERG goedmoedig, je kunt er lekker rustig "nose up" mee rondsukkelen, snelle bochten vliegen, korte loopings, grote loopings, langzame rol, de bekende badkuip figuur natuurlijk en hij gaat quasi vanuit stilstand vertikaal door. :p

Gisteravond heeft een clublid met zijn fototoestel mijn Mirage op 6s gefilmd (eerste helft van vlucht).
[URL="
- flyfly mirage mc venus well[/URL]

Binnenkort een filmpje bij daglicht. ;)

Tot horens,
Emile :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Imre,

Sorry voor de verwarring dat filmpje was van mijn Mirage. :D

Het is de JéPé Mirage ... ofwel ietwat aangepaste inlaat en uitlaat, scherpe roeren, 25 grams glasmat erop, aangepaste en gebalanceerde Wemotec rotor en de motor is met epoxy in de fan gegoten. ;)

Grtz,

Hoi Jorrit,

Dat is omdat de motor op 6s behoorlijk HEET wordt en de fan/motorophanging anders gaat vervormen. Tevens zorgt het opvullen van de spleet met epoxy tussen motor en fan voor een betere warmteafvoer.

Ik moet zeggen het is de stilste fan die ik tot dusver heb gehad.

In het fotoalbum van www.mcvenus.nl staan enkele foto's van de vlucht. => Zie juli/augustus 2009.

Grtz,

Laatst bewerkt:
Wordt vrees ik een beetje lastig om je zwaartepunt te halen, de accu zou dan zowat in de neuspunt moeten zitten. :D

Grtz,

Back