Jepe VS Het RC VS RBC kit

Hoewel ik er met mijn ervaring nog geen kan vliegen zit ik er toch aan te denken om een beetje gedetailleerd straaljager model te bouwen/ samenstellen. Wel eenmotorig variant.
Verder liefst een die vanuit de hand te starten is en waar een intrekbaar landingsgestel onder kan.

Jepe is weer aardig op de rit aan het raken na de brand.

Dus ook daar eens gekeken.
osCommerce

Een F22, F16 of Mirage 2000 leek me wel aardig.

Valt me verder op dat het flinke afmetingen zijn, dat vind ik er wel aantrekkelijk aan. en vliegt wat stabieler lijkt me.

Wat vragen:

1. De F16 is alleen maar gedeeltelijk. Dus moet je zelf vleugels maken van een tekening ofzo + zelf hout kopen? Volg niet in die tekst wat ze precies bedoelen.

2. Gezien de afmetingen neem ik aan dat je niet ver komt met een HET RC -25 motor ofwel? Dus aan wat voor motor moet je denken bij zon grote
F22 = 1.30M lang bij 1.15M breed.

3. EDF: Je kunt op hun site kiezen uit een FLY FLY standaard fan voor 10.80€ of een jepe yet 90-5S + motor voor 89€ Iemand bekend met wat voor motor dat is + het verschil tussen de 2 fans?

HET RC:
Heeft leuke modellen
De F16, F20, F18
Deze zijn wat kleiner en iets goedkoper.

4.Vind het wel apart dat een jepe F22 vliegt op 5 cell, 6 cell zal ook wel maar hij is veel groter. Terwijl de modellen van het rc ook op 5@ 6 cellen vliegen.

RBC kit:

Leuk dat je hem dan zelf bouwt.
F35C vind ik dan wel aardig.

5.
Welke modellen zijn nu te handstarten?

6. Is er veel kwaliteit verschil tussen een F16 van HET RC en een F22 van JEPE?

Nu nog iets over het landingsgestel.
Ik wil een intrekbaar landigsgestel dat een beetje op schaal is.

Dit leek me wel wat:
New Products: SonicElectric
Geen lucht flessen of wat ook.

Kwam ook deze tegen die is voor een landingsgestel op lucht best goed geprijst dacht ik:
osCommerce

7. Wat is bij dit soort type vliegtuigen nu aan te raden als intrekbaar landingsgestel?
Andere opties?

8. Kun je met zon landingsgestel uberhaupt op gras landen?
En is evt er mee opstijgen ook een mogelijkheid?

Laatst bewerkt:
1. De F-16 van jepe is alleen maar een romp met paar spulletjes erbij. Dit zijn de laatste overblijvelsen van de brand. Je moet dus niet verwachten dat je een complete kit hebt. Daarom moet je de rest ook zelf maken. Als de rompjes van de F-16 op zijn, dan wordt hij ook niet meer gemaakt.

2. De F-16 moet een 90mm fan hebben. Die past redelijk standaard op de inlaat die bij de F-16 zit. Wil je een kleinere fan, dan moet je de inlaat aanpassen.
De F-22 heeft ook een 90mm fan. Daar kan je dus ook niet verkomen met je HET RC motor.

3. De fly fly fan van 10,80 euries, is gewoon zo standaard uit de fabriek. De 90-5S fan, heeft een motor die geschikt is voor 5S. En de fan is ook dynamisch gebalanceert. Geen onbalans meer dus. Of er kwa vorm van de fan nog verschil is, weet ik niet. Ze zijn zo nieuw, dat ik er ook nog geen foto van gezien heb.

4. De F-22 van jepe vliegt op 5 cellen, omdat ze de 6 cellen nog niet goed aankunnen. Dit heeft gewoon te maken, met de motor die in de fan gezet wordt. Misschien komt er nog wel een fan versie, die wel op 6 cellen gaat vliegen.

5. De HET RC F-16 is een minifan model. De F-22 van jepe is een 90mm fan model. Dus dat is al een groot verschil. Verder moet je de F-22 van jepe nog behandelen met een glasmat van 25 gram. De HET RC heeft al een GFK of CFK romp.

Je moet wel even kijken, of je wel een eerlijke vergelijking doet tussen de jepe en rbc modellen. Want als je een F-22 van rbc vergelijkt met een f-22 van jepe. Dan zijn er veel verschillen. De rbc F-22 wordt aangedreven door 2 minifan's. Die van jepe door 1 midifan (of 90mm fan). Dus dat zijn nogal verschillen.

De landingsgestellen zeggen mij niets. Misschien iemand anders wel. Maar ik ben niet zo'n voorstander van retracts in deze electro jets. De reden is, dat je al veel extra vermogen in een fan moet stoppen, vergeleken met een proppelor. Je moet ze dan ook zo licht mogelijk houden om een goede prestatie te krijgen. En dan ga je er een retract in stoppen, die het alleen maar zwaarder maakt. En die retract heb je maar 5% van de vlucht nodig (opstijgen en landen). Waarom niet gewoon afschieten met een stiek? Zo doe ik het ook, en tot op heden nog nooit problemen gehad.

1. De F16 is alleen maar gedeeltelijk. Dus moet je zelf vleugels maken van een tekening ofzo + zelf hout kopen? Volg niet in die tekst wat ze precies bedoelen.

2. Gezien de afmetingen neem ik aan dat je niet ver komt met een HET RC -25 motor ofwel? Dus aan wat voor motor moet je denken bij zon grote
F22 = 1.30M lang bij 1.15M breed.

3. EDF: Je kunt op hun site kiezen uit een FLY FLY standaard fan voor 10.80€ of een jepe yet 90-5S + motor voor 89€ Iemand bekend met wat voor motor dat is + het verschil tussen de 2 fans?

HET RC:
Heeft leuke modellen
De F16, F20, F18
Deze zijn wat kleiner en iets goedkoper.

4.Vind het wel apart dat een jepe F22 vliegt op 5 cell, 6 cell zal ook wel maar hij is veel groter. Terwijl de modellen van het rc ook op 5@ 6 cellen vliegen.

RBC kit:

Leuk dat je hem dan zelf bouwt.
F35C vind ik dan wel aardig.

5.
Welke modellen zijn nu te handstarten?

6. Is er veel kwaliteit verschil tussen een F16 van HET RC en een F22 van JEPE?

Nu nog iets over het landingsgestel.
Ik wil een intrekbaar landigsgestel dat een beetje op schaal is.

Dit leek me wel wat:
New Products: SonicElectric
Geen lucht flessen of wat ook.

Kwam ook deze tegen die is voor een landingsgestel op lucht best goed geprijst dacht ik:
osCommerce

7. Wat is bij dit soort type vliegtuigen nu aan te raden als intrekbaar landingsgestel?
Andere opties?

8. Kun je met zon landingsgestel uberhaupt op gras landen?
En is evt er mee opstijgen ook een mogelijkheid?

Helemaal eens met Salamander, retracts zijn leuk maar daar is dan echt een beton baan voor nodig om van te vliegen met flink wat power.

Onderstaande is ook niet te combineren;
Verder liefst een die vanuit de hand te starten is en waar een intrekbaar landingsgestel onder kan
Retract maakt het model een stuk zwaarder en zeker niet meer te handstarten.

Een model met een 90mm fan zal niet te handstarten zijn.
Alle RBC modellen voor de 480fan op 3-4 lipo cellen wel.

Wat is eigenlijk je bouwervaring.

Ton

Bedankt voor de antwoorden.
Nu pas tijd om te lezen.

Heb weinig bouw ervaring in vliegtuigen (net easystar in elkaar gezet + rolroeren erop gezet, maar ja dat is een eitje) maar wel boten en auto,s gebouwd.
Dus kom daar wel een eind mee denk ik.

Ik snap het punt van het gewicht.
Deze:
Complete DSR Landing Gear System with Metal Arm: SonicElectric

Weegt 192 gram extra.

Toch leek het mij leuk om b.v een HET RC model te handstarten en te laten landen op retracts.

Maar oke stel je wilt toch een stiek om hem op te laten stijgen.
Kun je er dan beter een nemen met alleen stiek of ook zon onderstel met 2 wielen erbij?

Reden dat ik liever hand zou starten is omdat ik al vaker heb gelezen dat het goed mis kan gaan met een stiek.

Verder vind ik het wel leuk als zon vliegtuig een beetje op een echte lijkt met landingsgestel dus, je krijgt een echte landing ipv. een schuiver.

Maar oke ik snap dat 192gram extra geen goed doet aan de vlieg eigenschappen.
Maakt het nog uit als je kiest voor een 2 motorig vliegtuig?

Deze zijn groter en hebben meer stuwkracht.
Deze 1 motor f18 is 95cm.
High-End Technology RC, HET-RC

Maar deze 2 motorige f18 is 143cm.
High-End Technology RC, HET-RC

En deze laatste heeft zelfs al een landingsgestel.
Ik zou er een intrekbaar landings gestel onder zetten maar oke.

Kunnen deze beter met het extra gewicht overweg?

Reden dat ik liever hand zou starten is omdat ik al vaker heb gelezen dat het goed mis kan gaan met een stiek.QUOTE]

Ik denk dat de stiek het eenvoudigste en het veiligste systeem is om op te stijgen....

Met een bungee afschieten waarbij je de dolly systeem van jepe gebruikt, corrigeerd zich eigen en werkt altijd.
Ik heb veel vliegtuigen omhoog gegooid, en nadat je een keer de bungee hebt geprobeerd wil je niks anders meer!

Verbeter me als ik het mis heb..

Grt Zeb

Back