jeroen1987's heli beslommeringen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door jeroen1987, 27 dec 2015.

  1. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hallo allemaal,

    Nadat ik tijden lang het draadje "dagelijkse heli beslommeringen" vervuild heb, werd het toch eens tijd om mijn eigen draadje te beginnen.
    Begin 2015 heb ik voor het eerst kennis gemaakt met deze leuke en uitdagende hobby.
    Nadat ik al veel gelezen had op dit forum besloot ik maart 2015 mijn eerste cp heli aan te schaffen. Inmiddels heb ik er drie:
    -Align trex 450 pro dfc
    -Align Trex 600 efl pro
    -Align Trex 700e dfc

    Aangezien ik tot op de dag van vandaag niet bij een vliegclub aangesloten ben, en niemand in mijn directe omgeving ken die deze hobby uitoefent heb ik alle nodige informatie van het internet gehaald.
    Ik heb al de nodige e-boeken gelezen, YouTube video's bekeken (Freddy can fly etc.) eigenlijk alles doorgespit waar ik maar waardevolle informatie kon vinden op het gebied van rc helikopters.
    En als ik met vragen zit waar ik zelf geen antwoord op kan vinden, stel ik deze op het forum.
    Hier op het forum zijn veel mensen (met ervaring) die het ook leuk vinden om (beginnende) piloten te helpen als ze met een vraag/probleem zitten waar ze niet uitkomen!!
    Geweldig forum, zelfs een tikkeltje verslavend:thumbsup:

    Hier in dit draadje zal ik allerlei uiteenlopende zaken posten, alles wat mij bezig houd binnen deze schitterende hobby.
    Ook zal ik hier regelmatig video's plaatsen zodat ik over een aantal jaar eens kan terug blikken.. Zo kan ik zien wat ik in de jaren allemaal geleerd heb.

    Gr.

    Jeroen:koud:
     
    Heli-Uwe, easy en Thedo vinden dit leuk.
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Welkom Jeroen.
    Mooie collectie helikopters heb je.
    Mag ik vragen wat jij tegenwoordig al kunt aan vlieg-skills met je helikopters?
    Ben je ook iemand die simt op de computer of heb jij net als ik het heli vliegen jezelf helemaal aangeleert?
    Hoor graag je verhaal.
    Vr Gr Erwin
     
  3. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hallo Erwin,


    Allereerst bedankt voor het compliment!

    Vandaag de dag houd ik me bezig met "soft"3d vliegen, maar het is allemaal begonnen met mij eerste CP heli.
    Mijn eerste CP heli was de "Walkera master CP” hier heb ik dan ook de basics mee geleerd.
    Ik had vanaf dag 1 wel de twee sim's in mijn bezit (real flight 7.5 & Phoenix) maar dit vond ik zelf behoorlijk saai, en besloot hier dan ook niks mee te doen.

    Nee ik wilde het mezelf aanleren met mijn walkera master CP in real life..
    Dat heeft tot heel veel crashes geleid in eerste instantie, maar uiteindelijk kon ik de heli aardig de baas..
    Met deze heli heb ik eigenlijk het hoveren in alle oriëntaties geleerd. Vervolgens heb ik de Trex 600 efl pro aangeschaft waar ik mijn leerproces mee voort zette.
    Hier leerde ik het echte vliegen mee (met de neus in de vliegrichting). Dit ging allemaal een stuk beter dan met de walkera aangezien deze heli veel stabieler is.
    Van 8tjes vliegen tot stall turns, en momenteel vlieg ik ook al inverted..
    Mijn 600er is bestempeld tot mijn training heli, en wanneer ik bepaalde tricks onder de knie heb voer ik ze ook uit met mij 700er.
    De 450er staat eigenlijk te veel op de kast, maar daar wil ik toch wel verandering in brengen.
    Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik toch ben gaan simmen sinds ik ook inverted vlieg, dit aangezien je weer helemaal opnieuw moet leren hoveren in verschillende oriëntaties.

    Gr,

    Jeroen
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Jeroen ga je nu dit mooie forum vervuilen met je eigen gemaakte draadje?! jij durft! :p

    haha :) leuk idee en ik ga het zeker volgen, ben al in blijde verwachting voor de filmpjes! ;)

    en ik kan dan jou draadje wat vervuilen met bvb nutteloze heli fotootjes..

    is effe zoeken hé.. :p
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    de feesttafel staat gedekt ;)

    20151227_103817.jpg

    Op het menu:

    Als voorgerecht:

    Een smakelijke Raptor E550 fbl, best te genieten samen met een gekoelde Cava.

    Als hoofdgerecht :

    Een verrukkelijke trex 550E, op een bedje van pruimen en geserveerd met echte Belgische fritten met mayonaise (niet te verwarren met Hollandse pattat en frietsaus ;) )

    Als dessert:

    Save the best fore last, de zeer verfijnde Goblin 700 speed, hoewel hij zwaar op de maag kan liggen houden we toch van een stevige afsluiter.

    (aub Jeroen, waarschijnlijk het meest onzinnige bericht in jou draadje.. of doet er iemand beter... ;) )
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2015
  6. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hahaha jouw (nutteloze) post zijn hier meer dan welkom @easy :koud:


    hmmmm dat is echt een 5 sterren diner:banana:
    Die heerlijke "verse" Belgische fritten zal ik zeker niet verwarren met die Hollandse pattat, ik kom regelmatig in "Postel" daar heb ik al heel wat overheerlijke Belgische fritten met Belgische Mayonaise op!!! :bier:

    Ik wist wel dat je een Goblin op je lijstje had staan, maar heb je deze nu al aangeschaft? Is wel een hele mooie machine zeg!

    Gr.
    Jeroen
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    top, Jeroen,
    eigen "krantje" zo te zeggen, vind ik mooi,
    (zelf heb ik een info draad voor elke heli gemaakt, toen ik die bouwde, maar helaas niet over mij zelf)

    en de bijdrage van @easy: is toch ook o.k.

    ga ik volgen !
    Groet, Uwe
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  8. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Bedankt Uwe!
    Ja ik heb de draadjes van jouw heli's allemaal gelezen, dat is ook erg leuk om te hebben!:thumbsup:
    Het is nooit te laat om alsnog een persoonlijk draadje van jouwzelf te maken Uwe..
    Dan ga ik die ook zeker volgen!!!:yes:

    Absoluut, ik vind het juist mooi als er activiteiten zijn in mijn draadje, anders word het ook zo saai!!


    gr.

    Jeroen
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    haha De Goblin is van een clubmaatje en niet van mij Jeroen..

    Maar kan je begrijpen als je daar bijna elke zondag op moet kijken hoeveel zin je dan krijgt in ook zoiets moois.. :p

    Is eigenlijk meer een ware marteling voor mij zondags gaan vliegen. ;)

    Die is trouwens van de persoon waar ik vroeger altijd naar zat te roepen dat hij uit de weg moest gaan met zen rondvliegende heli's. Om te lachen hé want kan heel goed met hem opschieten :)
    En zo is het bij mij allemaal min of meer begonnen.. Ineens had hij uit het niets een 450 bij. Een mini Titan. die is voor jou zei hij. tof hé :)

    ik blij toch wel. leek me wel een uitdaging.

    die 450 heeft lang op de kast gestaan, de 130x is de eerste geweest, die had ik geruild voor een rc vliegtuig :)

    536 keer heeft die 130x wel op de grond gelegen denk ik ( waarschijnlijk wel iets minder ;) )

    en nu 1.5 jaar later eigenlijk wel wat heli-verslaafd..

    Zijn Goblin heeft hij trouwens gekocht door "mijn schuld" zegt hij altijd :)

    ( hij wou eigenlijk mijn trex 700 speed overnemen maar ik wou die zelf wel houden)

    de goblin was wel "iets" duurder maar het is en blijft een prachtige heli..

    en komt het nu door de SAB blades of de toeren ik weet het niet maar hij maakt een heel mooi rotorgeluid, mooier dan de 700 trex. Nog mooier zal ik zeggen ;)

    En 3x helaas.. hij wilt hem niet ruilen voor de trex. ;)
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2015
  10. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Je hebt wel in een korte tijd een mooie verzameling bij elkaar. Kost een paar euro maar dan heb je wat :)

    Ik ben zelf ook dit jaar begonnen maar heb vaak te weinig tijd(of maak te weinig tijd) om goed op weg te komen. Ik vlieg zelf ook alleen maar wild, moet nog eens bij een club gaan kijken, weet niet of er veel clubs in zuid limburg zijn waar ook heli vliegers zitten.

    Zijn de 600 en 700 modellen niet erg groot om wild mee te vliegen? Of heb je mooie vliegplekken waar bijna niemand komt?

    Dusver is mij enige echte buitenvlieger nog altijd mijn 130x die meer in de repairs zit dan in de lucht. Buiten dat nog een CPX en CPS wat toch maar troep is. Mij plan was om wat meer aan te leren in de sim en dan een grotere heli te kopen. Ik dacht zelf aan de 450 of 500 omdat groter ook meteen gevaarlijker en duurder bij crashes is. En aangezien ik toch vaak boven me kunnen vlieg is een grote meteen duur in reparaties. Ik denk dat het een 450 wordt gezien de kosten vergeleken met een 500. De 500 heeft meteen dure lipo`s. Helemaal bij grotere die meerdere nodig hebben. Merk wordt trouwens ook align.
    Hoe waren je ervaringen met het bouwen van deze heli`s zonder hulp behalve het web(waar trouwens goede build video`s zijn van de dominator modellen)?

    Zelf ben ik gestart met de trainingen van: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=531380

    Waar me hover helemaal terug ging naar 40% speed met veel crashes kan ik ondertussen redelijk vliegen op 100%(wel nog met pitch door sim). Al heb ik te weinig goede training tijd.

    Ik moet wel zeggen dat dit training programma werkt. Waar ik voorheen niet nose in kon vliegen en orientatie met neus vliegen(altijd tail in om naar me toe te vliegen) ook slecht ging kan ik dat nu best goed na een aantal uren deze eerste training sessie. In real life met de 130x vlieg ik banked turns en flip wat als hij mechanisch niet al te veel problemen heeft. Op de sim vind ik dit soort zaken oefenen lastiger omdat het niet natuurlijk lijkt. Buiten het trainingsprogramma speel ik in de sim met flips, rainbows(voor de lol) en ben ik langzaam bezig met achteruit vliegen en banked runs achteruit. Al gaat dat nog zeer moeilijk.

    Ik kan dit trainingprogramma wel aanraden, maar het is wel verdomde saai, ben wel mooi op weg met me audiobook intussen haha. Ik gebruik hiervoor heli-x wat ik persoonlijk prettiger vind dan phoenix.

    Al met al lijkt het erop dat ik meer tijd erin moet steken als ik mezelf vergelijk met jou. Al helpen die 600 en 700 modellen toch wel mooi kwa stabiliteit.

    Heb je trouwens ook een foto van je heli`s. Zal wel een mooi zicht zijn.
     
  11. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ja die Goblin is zeker een mooie machine, en als je daar elke zondag weer mee geconfronteerd word.... pfff ik heb het met je te doen easy!!

    Maar jij hebt toch ook geen klagen met je schitterende heli´s?? En een (ver) verlanglijstje is altijd goed om te hebben, dan heb je iets om naar uit te kijken!
    Maar wel leuk hoe je met de rc heli's bent begonnen, en dat is wel erg aardig van je vliegmaatje!
    Goblin heeft zoiezo wel een eigen geluid, misschien heeft dat iets te maken dat hij volledig belt aangedreven is?

    Gr.

    jeroen
     
  12. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hallo Smaug,

    Toen ik net begon met de hobby, en mijn eerste beginners heli aangeschaft had, had ik ook niet kunnen bedenken dat alles in een sneltrein zou belanden..
    Maar ik ben erg blij met mij heli vloot en alle spullen daar omheen, kost wel wat maar een hobby mag dan ook wel geld kosten toch?
    Ik heb zelf ook maar beperkt tijd om te kunnen vliegen, drukke/flexibele baan en een gezin die ook wat aandacht nodig heeft.. anders was ik zeker aangesloten bij een club.
    Nu vlieg ik 500 meter van mijn huis, in een heel groot weiland (zover je kijken kunt alleen maar gras) daar waar (bijna) niemand komt. Daar heb ik alle ruimte waar ik met een gerust hart mijn 600 & 700er kan uitlaten;)

    Ik begon ook met een kleine 200 sized heli (walkera master cp) deze stond ook meer in de repair dan dat deze kon vliegen, dat had achteraf ook erg veel met het formaat te maken.
    Kort daarna had ik de 600er aangeschaft, en toen bleek het allemaal een stuk makkelijk te worden. Dit kom vooral doordat dit erg stabiel vliegt. En ik kan je zeggen dat dit mijn leercurve erg versneld heeft! Vele raden mij dit in eerste instatie af, aangezien ik een beginner was en het een "moordwapen" kon zijn.
    Klopt inderdaad, maar aangezien ik de veiligheid zelf zeer serieus nam kon ik er erg goed mee leren vliegen!
    Maar wat je zegt is absoluut een feit, hoe groter de heli des te gevaarlijker en duurder wanneer je crasht!
    later heb ik de 450er aangeschaft, dit vliegt al weer een stuk minder stabiel.. deze staat dan ook vaak stof te happen bij mij op de kast.
    Later heb ik de 700er aangeschaft.. Man man man daar kan niks tegen op, wat een geweld(ige) machine zeg!!
    En de sim is een goed "hulpmiddel" maar dit is echt anders dan in real life vliegen, je kan hier wel de stick movements mee leren..
    Maar net wat jij zelf al aangeeft, het is verdomde saai...
    Momenteel gebruik ik de sim (phoenix & realflight) om het inverted hoveren onder de knie te krijgen.. Het is absuluut een aanrader om dit naast het echt vliegen te doen!

    Ik probeer 1 avond in de week een uurtje achter de sim te gaan zitten, en verder probeer ik elke week een dagje real life te vliegen met m'n heli's.. helaas haal ik het laatste niet altijd!

    Hier nog wat foto's van m'n heli vloot:bye:

    Gr.

    Jeroen
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 28 dec 2015
    renetl50 vindt dit leuk.
  13. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Smaug.

    Er is mij verteld dat je beter groot kunt beginnen is stabieler dan een kleine heli.
    En ja als je een crash krijgt is het ook duurder.
    Ben zelf met een Trex 700n begonnen, heb er een Robbe futura bij gekocht voor mijn zoon maar vlieg daar ook mee.
    Maar wel met iemand samen aan de kabel of draadloos.
    En regelmatig op de sim zal ook je gevoel bij brengen.

    Groetjes René
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  14. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
    Mooie heli`s. Welke zender gebruik je?

    Hoe ging het monteren? Had je complete kits met electronica. Ik ben er zelf nog niet over uit of ik een complete kit koop of losse electro. Aangezien ik zonder hulp aan de slag ga is een kit misschien verstandiger omdat alle onderdelen dan in de bouwplannen staan.

    Daarnaast zijn de grotere modellen toch via een PC in te stellen? Goede uitdaging om dat via internet aan te leren.

    Zelf zou ik het liefste richting een 500 of 550 gaan maar de prijs verschillen tegenover een 450 om mee te starten zijn wel erg groot.
    Die 450 blijft toch veiliger en goedkoper(crashes) om mee te leren, alleen veeeel minder stabiel als ik vergelijk in de sims. Daarnaast heb ik een dx6i waarvan ik niet weet of die wel geschikt is voor boven de 450.

    Sorry, wil je draadje niet kapen, alleen misbruiken aangezien je een beetje hetzelfde traject volgt wat ik ook doe(alles alleen) alleen met initieel meer geld erin :)
     
    I B Aces vindt dit leuk.
  15. Smaug

    Smaug

    Lid geworden:
    25 mrt 2015
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Heerlen
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je kijkt wat er nu allemaal te koop is, is een 450 al groot :)
    Begin gewoon lekker met een 450 ! Vliegt prima en is in vergelijking met een 500 gewoon een aanrader. De 500 of 550 is welliswaar iets stabieler(want groter) maar zoveel scheelt het niet. Maak je een foutje, en dat ga je doen, dan scheelt het ineens heel veel want het geweld wat een 500 maakt is een pak groter. Vergeet ook niet de elektronika die je nodig hebt, in een 450 hoeft dat niet duur te zijn. In een 500 heb je goed spul nodig anders wordt het ook erg gevaarlijk.
     
  17. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hallo Smaug,

    Ik gebruik de "Futaba T8FG Super" als zender, dit is een 14 kanaals zender welke ik gebruik voor al mijn modellen. Tevens gebruik ik deze zender voor het simmen.
    Jouw zender kan ik weinig over zeggen, heb daar geen ervaring mee..
    Wanneer je een kit koopt heb je inderdaad de keuze om dit compleet met electronica te doen (super combo)
    of je kiest ervoor enkel het "airframe" aan te schaffen (eventueel met blades) zodat je zelf de electronica samen stelt..
    Over het algemeen zijn de super combo's een prima keuze (zeker voor beginners), mijn Trex 450 pro dfc en mijn Trex 600efl pro zijn beide met standaard electronica uitgevoerd en dit zijn echt twee beesten van machines (ontzettend veel power)
    Mijn Trex 700e dfc is niet standaard uitgevoerd, deze is namelijk voorzien van Scorpion esc en Scorpion motor..
    Deze motoren zijn wat krachtiger dan de standaard motoren maar ook het prijskaartje wat eraan hangt!

    Als ik jouw was had ik gewoon een trex 450 pro dfc super combo aangeschaft. Daar zit een prima handleiding bij welke je nodig hebt tijdens de bouw.
    Mischien is het ook wel leuk om er een bouwverslag van bij te houden. http://www.modelbouwforum.nl/forum/bouwverslagen.107/


    Een esc en estab worden geprogameerd via de pc ja.

    Gr. Jeroen
     
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    geen beslommeringen meer Jeroen?Alles gaat perfect dus ;) :p
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  19. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Het is een beetje stil in mijn draadje he
    Hopelijk komt daar snel verandering in, ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest om te vliegen dit jaar...slechte zaak he!

    Momenteel bezig met scholing/cursussen voor het werk wat aardig wat vrije tijd op slokt..

    Maar uiteindelijk ga ik daar weer wat financiële voordelen uithalen, dat wat je in deze hobby goed kan gebruiken

    Wanneer het weer het toelaat ga ik as. woensdag vliegen, dan kan ik mijn Governor mode op de Trex 600 eens uittesten!

    Gr. Jeroen
     
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    gaat mooi weer zijn maar wel kkkkoud
    ;)

    ai dit jaar nog geen enkel vluchtje..

    tijd voor een nano cpx dan ofzo om in de woonkamer mee rond te crossen :p

    gisteren nog de kans gehad om met een 3blad 700 goblin te vliegen.. maar heb er vriendelijk voor bedankt.. is een demo model voor rotor live binnenkort in Duitsland, leek me toch vrij veel risico dan.

    om over de prijs nog maar te zwijgen.. ;)
     

Deel Deze Pagina