Jet-A1 kerosine

Hallo mensen,

vandaag heb ik mijn eerste F2C motor binnengekregen. Nu wil ik wat brandstof mengen om hem te proberen. Voor mijn Oliver, Parra, en Fora gebruik ik lampenolie (parrafin) als petroleum. Daar lopen ze redelijk op. Voor een F2C motor is alleen het beste goed genoeg dus wil ik Jet-A1 gebruiken.
Weet iemand waar ik het kan kopen (desnoods een drum van 50 liter)?
Alvast bedankt,

Bert

Ik heb Jet A1 gebruikt maar ben er vanaf gestapt omdat het zo stinkt.
Ik had het van iemand die op een militaire lucht haven werkt.

Groet Robert-Jan

Jet A1 zal je via-via moeten kopen bij iemand die toegang heeft tot de luchthaven pomp.
Buiten de grensen van de luchthavens zal het erg moeilijk worden.

Maar de F2C diesels hebben niet perse Jet A1 nodig. Echte petroleum is veel schoner dan Jet A1. Qua energie maakt het geen verschil. Wij vliegen op petroleum net zo snel als op A1.

Veel belangrijker is om altijd op dezelfde brandstof te vliegen.

Mocht je nog F2C spullen zoeken, ik heb nog wel wat te koop...

Bel de havendienst van een van de kleine vliegvelden op. Bijvoorbeeld Teuge. Leg uit dat je een modelstraalmotor vliegtuig hebt en of zij op hun veld iemand weten die aan jou 25 liter A1 zou willen verkopen. Nee heb je en ja kun je krijgen. Wel een hele grote trechter meenemen want sommige A1 pompen hebben zo'n platte uitstroom van 8 cm breed. Die passen niet in je jerrycan.

ha ha Dit doet me inderdaad weer even denken aan een collega lijnbestuurder, die toestemming had gekregen om op Schiphol wat kerosine te komen halen.

Bleek erg lastig te zijn om een 10 liter jerrycan te vullen met een 4000 liter per minuut pomp :-)

De petroleum van Zibro Kamin is de beste. Neem dan wel de originele en iets duurdere, want er wordt voor gebruik in de Zibro kachels ook wel een minder zuivere soort aangeboden.
Overigens is het verschil (gelukkig) goed te zien: De goede soort is zo goed als wit en de minder zuivere is veel geler.
Frits (K)

Back