Jet aandrijving voor karpervoerboot

• Topicstarter Topicstarter Scorpion_1382
  • Startdatum Startdatum
S

Scorpion_1382

Guest
Hallo leden,

Ik ben hier nieuw en ben eens wezen neuzen tussen de forums, ik zou dit bericht eigenlijk bij de werkschepen moeten zetten, want uiteindelijk zou het allemaal moeten gaan WERKEN.

Maar wie heeft er ervaringen met Jet-aandrijvingen? vaak zijn het wel de speedbootfreaks!

Ik wil mijn catamaran voerbootmodel uitrusten met 2 Jetaandrijvingen, de jet aandrijvingen voornamelijk om tijdens mijn vissessies niet vast komen te zitten in de lelies enz enz.
hier en daar lees ik dat het niet DE oplossing is om 2 aandrijvingen te gebruiken, maar het leek mij redelijk voor de handliggend ook qua stuurhandelingen.
Maar hier en daar lees ik dat sturen met jet-aandrijving in rustige snelheden moeilijk stuurbaar is, klopt dit??

En het aandrijven van 2 jet-aandrijvingen? is dat te synchroniseren met elkaar, of zal hij een afwijking naar links of rechts krijgen?? iemand ervaringen mee?

Verder heb ik zitten dubben tussen bestaande aandrijvingen kopen en/of zelfbouw, opzich het idee van jet-aandrijving is redelijk simpel, maar ben er nog niet helemaal uit wat nu te gebruiken.

Wie kan mij helpen aan bruikbare informatie??

Alvast bedankt!!!

gegroet

Een jet zuigt water aan van onder de boot. Hierdoor zuigt hij net zo vrolijk wier e.d. op waardoor de jet ook vast komt te zitten.

Uiteraard kun je er een fijn rooster voor zetten wat het probleem grotendeels zal oplossen, maar dat moet je wel zelf aanpassen.

De meeste modeljets zijn bedoelt voor hogere snelheden, en voerboten niet. Op zich maakt dat voor de aandrijving met jets niet zoveel uit. Met twee of meer jets varen kan prima. Met twee jets zou je geen stuurnozzles hoeven gebruiken (de roeren van een jet), maar gewoon toerental varieren tussen de twee motoren.

Hou er wel rekening mee dat een jet niet achteruit kan draaien. Om achteruit te kunnen varen moet je de waterstraal omdraaien. Hiervoor kun je bij de meeste jetdrives een zog. omkeerschaal krijgen, die met een servo voor de waterstraal wordt geplaatst, en die deze ombuigt onder de boot richting de boeg. Zodoende kan de boot achteruit varen. De draairichting van de motoren omzetten resulteert niet in achteruit varen, en voor problemen met de asdichting door de overdruk die ontstaat in het inlaatkanaal van je jetaandrijving.

Misschien moet je eens denken aan boegschroeven? Dit zijn in principe ook een soort jets, maar kunnen wel eenvoudig vooruit/achteruit geregeld worden door de draairichting om te draaien. Dit is in wezen een pompje die midden op een pijp zit. Afhankelijk van de draairichting van de motoras komt er een waterstraal uit de ene kant, en zuigt hij aan aan de andere kant. Rooster ervoor klaar. Ook geen roeren nodig bij twee boegschroeven in de lengterichting in je model. In een catamaranromp (wat een voerboot vaak is) zal dit voor zeer veel wendbaarheid zorgen. Om de eigen as draaien zal dan tot de mogelijkheden behoren. En hard varen hoeft hij toch niet te doen.

Hieronder een paar voorbeelden waarbij de aandrijfmotor al gemonteerd is:

RAB10801.jpg

Laatst bewerkt:
jets zijn inderdaad gebruikt bij snelle schepen, ik heb dat nog nooit bij een werkboot gezien. Echter de Zweedse (?) marine gebruikt ze ook in een grote boot en er zijn ferrys die ze ook gebruiken - dus manouvres bij lage snelheid moeten kunnen.

Het idee van een boegschroef te gebruiken, wel... die mag je in theorie maar voor korte tijd (30s) gebruiken en die trekken veel stroom voor de weinige kracht die ze hebben. Als je jets wil gebruiken, gewoon de nozzles laten draaien en keerkleppen erop. Dit is echter niet de goedkoopste oplossing en ik vraag me echt af of dit voor een voerboot de moeite is.

Er bestaan trouwens ettelijke modeljachten met dubbele jets, het kan allemaal en je moet het niet zelf gaan maken.

Ik zou echter gewoon schroeven gebruiken, als je schrik hebt voor waterplanten, zet de schroeven dan in een tunnel of bouw er een kooi rond?

Patrick

Ik zou me ook eens afvragen hoeveel lawaai je wil bij het vissen. Een jet is zoals een soepmixer, de visjes gaan dat horen.

Ik heb diverse voerboten gezien met kooien rond de schroeven, dat is de goedkoopste en ook effectiefste oplossing.

Jets worden ook toegepast in werkschepen die in ondiepe wateren moeten opereren (niet planerende rompen, langzaam varen). Deze zijn zeer zeldzaam, ik ben met een meegevaren in nieuw zealand.

boegschroef met minder vermogen moet volgens mij goed lukken, of zelf eentje maken van PVC pijp en schroef erin.

Nuttige informatie

Bedankt jongens, :worship:

Hier kan ik voorlopig wel even wat mee.
Die van die schroefdraaien in een buisje is zeker een makkelijke oplossing ervoor. Onder een catamaranmodel past dat gemakkelijk.

Waarschijnlijk zal hij binnenkort wel af komen.
Uit mijn off-road buggy de elektronica al gehaald, alleen nog even van 2 kanaals naar 4 kanaals overschakelen.

Verder nog even leuk aankleden met printje en verlichting.
Nogmaals bedankt en voor meerdere tips sta ik altijd open.

Gegroet !!!

Boegschroeven gevonden

Ondertussen met deze informatie al wat op het internet gesurft en inderdaad de boegschroeven in de verkoop aangetroffen, natuurlijk bij de modelbouwwinkel in de buurt.

Nu heb ik ze inderdaad gevonden met enkele en dubbel schroef.
de functie van de 2de schroef kan ik me indenken; vooruit / achteruit
maar hoe is hier mee te sturen dan???

ik ga gebruik maken van een 4 kanaals zender
- 1 voor voor-/achteruit
- 1 voor links/rechts
- 1 voor voerbak links
- 1 voor voerbak rechts

Daarop heb ik dan wat vragen:
- moet ik voor links/rechts dan een 2de voor-/achteruit maken en dan met 2 snelheidregelaars werken ????

- dan neem ik aan dat de elektronische regelaar minder ruimte inneemt vanwege de servo die dan niet nodig is of . . . . . . . ???? mijn off-roadje was weliswaar 2-kanaals, maar in bezit van snelheidregelaar en servo.

- is er iemand die me kan helpen aan inbouwschetsen of tekeningen van de boegschroef (model: Catamaran) heb wel een idee hoe in te bouwen, maar geen idee of ik qua gedachten op de goede weg zit.

zal eens kijken of ik mijn idee kan inscannen en showen.

laters

>- 1 voor links/rechts

ga je dat via een roer doen of via de boegschroef?

indien de boegschroef, ben ik toch van mening dat je verkeerd bezig bent. Boegschroeven zijn gemaakt voor manouvers aan lage snelheid. Je gaat hier volgens mij niet tegen normale snelheid mee kunnen sturen.

de voor en achteruit doe je best met een electronische regelaar. Trouwens... is de regelaar van je auto wel sterk genoeg? Die dingen zijn meestal ook voor max 7-8 Volt, niet voor boten op 12V. Welke accu ga je gebruiken?

Patrick

Boegschroef en behorende voltage

Ik heb nu een complete set liggen van ontvanger tot accu tot servo en alle benodigde eromheen voor 2 kanaals en een accu van 7,2 volt inclusief oplader, dacht dat dat wel voldoende moest zijn. (deze heb ik tenslotte nog liggen van mijn off-roadje) alleen een overschakeling naar 4-kanaals nodig.
mijn voerboot word maar ongeveer: lengte 60cm en breedte 35cm en ik verwacht dat de boot + elektronica + visvoer ongeveer een kilo of 6 - 7 kg gaat wegen, dus dit alles leek mij wel voldoende power bezitten.

de dikte van mijn te plaatsen boegschroef gaat me zometeen genoeg voortstuwing geven vermoed ik.

De boegschroeven wil ik gaan gebruiken als 2x voor- en achteruit en daar een stuurfunctie van te creeeren, dacht dmv de boegschroef van mijn roeren af te komen, dus 2 dubbele boegschroeven beide apart in snelheid te regelen waardoor het stuurmechanisme met roer niet nodig is, mocht dit niet mogelijk zijn, dan hoor ik dat graag.

gegroet,

ik vind het een slecht idee. Boegschroeven zijn laag in rendement en NIET gemaakt om als continue aandrijving te dienen.
ik zie dit gebeuren :

- accu snel leeg (laag rendement)
- door continue gebruik sluitage en lekken aan de boegschroeven, dit zijn dichtingen met rubbertjes etc, niet met gesmeerde assen.
- oververhitte motoren van boegschroeven
- je gaat amper snelheid maken

6-7 kg boot is echt al wel wat hoor, daar heb je meer voor nodig dan een speed400 in een boegschroef.

in principe kan je rustig met motoren gaan sturen door het gebruik van 2 afzonderlijke regelaars. In de praktijk gaan men echter toch altijd een roer of straalbuis gebruiken want dit geeft gewoon meer sturing en directe respons. Zo is het ook bij jetboten.

Echter zoals ze bij ons zeggen 'ge zult et wel zelf ondervinden' Veel success ermee en zet eens wat foto's he !

Patrick

6-7 kg is idd teveel van het goede voor 2x speed 400 boegschroeven. Als er dan een beetje wind staat komt hij niet vooruit ;)

Vrienden van me hebben een voerboot, catamaranromp waarin twee schroeven in kooien zitten, zonder roerbladen. Sturen gaat goed met twee motoren en de brede catamaranromp. Zelfs om zijn as draaien is mogelijk door de een vooruit te laten gaan, en de ander achteruit.

Tevens gaat die boot niet snel, het zijn echt trage "werkschepen". En veel continue varen doen ze ook niet.

Monteer dan gelijk twee turbines, zo kun je ook gelijk sturen.
Ook gelijk geen last meer van troep in het water waar je schroef/jet in vast kan komen te zitten

schater.gif

Back