Jet Cat P120 onderhoud

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 20 jan 2012.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Sow, naar aanleiding van de perikelen van mijn P120 in het F-15 draadje de P120 maar een eigen draadje gegeven, dat verdient ie wel.


    Deze oude P120 is sinds 10 juni 2010 in mijn bezit om m`n oude P80 te vervangen.

    Het s/n is 247, gewoon gasstart en ECU V2.0.
    Uren op moment van aankoop was +/- 3 uur.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De P80 en P120 naast elkaar:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En in de F-15:
    [​IMG]


    Op 29-8-2010 heb ik de motor eens gedemonteerd vanwege een kleine beschadiging aan 1 van de compressor bladen :!:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook was de voorspanning bus licht schuin gesleten:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    En dan het vervolg waar ik gisteren tegen aan liep:
    [​IMG]

    En toen werd ik niet meer zo happy :-(

    Compressor schijnt een tik te hebben gehad van iets :cry:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En de verbrandingskamer zou ook wel een vervangertje mogen hebben :roll:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Verder is er weinig mis :lol: , voorste lagertje klinkt wat rot, achterste zou nog wel even mee kunnen zo te voelen.

    Dat was het wel zo`n beetje, eens kijken wat we hier mee kunnen aanvangen.......


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Misschien is die klein ebeschadiging van bijna 1,5 jaar eerder de oorzaak van het nu kapotte compressor wiel.

    Motor heeft trouwens nu net nog geen 14 uur gelopen.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Reactie in het F-15 draadje:
    Hee Gerald,

    Ikke hebbe zeker een muilkorfie vore menne tor.

    Vraag me dus ook sterk af wat het is geweest, compressor huis laat ook geen spoor zien van iets wat even klem heeft gezeten oid.

    Beetje vreemd dus.

    Maar dat doet verder weinig af van het feit dat ie stuk is.
    Ik ga eens bij jouw linkie een vraag neer leggen van de kosten.

    Heb ook al zo`n replica Garret compresser gezien voor zo`n 88 dollartjes, kijk dat overleef ik nog.

    Wat betreft kamer, tja, had ook al zoiets van als het moet dan draait ie nog wel even, kan ik rustig op zoek naar wat anders of eventueel zelf maken (misschien is dit wel de tijd).

    Denk dat ik wel iemand ken die een puntlas apparaat heeft staan en dan heb ik
    weer een uurtje te besteden aan iets.

    We zullen zien.

    Wat betreft dat prijsgunstig jullie kennen me veelste goed ga eens neuzen of iemand hier of daar een kamertje heeft liggen.

    Ben wel weer even zoet dus.


    Wel happy met je reactie wat betreft de kamer, had zelf misschien ook wel zoiets van dat kan nog wel eventjes, moet ik andere (jet)kisten maar meer misbruiken

    Stickring is prima nog, had ook foto`s gezien dat die helemaal weggebrand waren maar da`s hier niet het geval.
    Stick zelf lijken ook helemaal goed en open, ga ik even testen.

    Meteen maar een schoonmaak beurtje, lastige straks is even het balanceren maar daar komen we pook vast wel uit met wat hulp


    En eh, denk dat ik maar een draadje ervan open, wordt de F-15 draad niet zo "vervuild".

    Greetz and thanks for the reply`s,
    Berto.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2012
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Daarstraks na grondige inspectie van het compressor wiel nog 2 bladen ontdekt met scheurtjes.
     
  5. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ai.... Wilde net reageren op je beschadiging... Maar ook nog scheuren erbij?? dan is onderstaande niet meer zo van toepassing....

    Beschadiging, zou je dat ook kunnen wegdremelen en dezelfde hoeveelheid bij het overstaande blad weghalen? Dan opnieuw balanceren?
    Doen bij de F16 niet anders!
    Zal bij zon klein torretje wel niet kunnen?

    Garantie?????? FOD Screen gebruikt, turbi moet toch fatsoenlijk de 25 draaiuren kunnen halen?? dat is immers de voorgeschreven onderhoudsinterval van Jetcat.... vindt dit een beetje raar, scheuren en uitgebroken stukken....
     
  6. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Opvallend dat een commerciële turbine geen keil diffuser gebruikt. Deze is makkelijker te maken zou je zeggen.

    Maar ach ik ben ook maar een leek.


    gert-jan
     
  7. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Nou Bertolini, denk je een originele jetcat, altijd goed!!! En volgens mij zit hier al een inconel kamertje in.
    Noppe dus, gewoon een Garrett 70mm compressor d'r in en een aangepaste UT kamer, dan effe de vlam naar het midden van de VK uitvogelen en je hebt een stuk koeler en zuiniger motortje, mijnsinziens dan.

    Groet Ger (die ouwe RT van mij had 66uur op de teller en hier van hoefde alleen het achterste lager en de sticks maar van vervangen te worden, uiteraard hebben Martins adviezen hierin een grote positieve invloed in gehad natuurlijk)
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Melvin,

    nou dat weg dremelen is hierbij sowieso verkeken.
    Daarnaast zal het bij zo`n modelmotortje niet werken, is toch even iets anders dan een F-16 torretje.

    Garantie? Bij wie?
    Met dit s/n is het echt wel 1 van de eerste uitgaves, weet niet wanneer ze bij Jet Cat begonnen zijn met de 120èrs maar deze is al lang over z`n garantie termijn heen :yes:

    Weet natuurlijk ook niet wat de historie verder van de motor is, wie weet wat er in de eerste 3 uur mee gebeurd is.
    En misschien was de productie toen ook niet zo heel erg scherp met kwaliteits controles.

    Ah ja, maakt niet heel veel uit.


    Hee Gert-Jan,

    hier nog zo`n leek ;-)


    Hee Ger,

    Die waardeloze Jet Cat`s ook, vooral die 2de handse rotzooi, niks waard in de kliko ermee ;-)

    Haha, nee hoor, weet wat ik aan deze motor (en die zelf gezwommen hebbende P80) heb gehad en niets dan lof erover.
    Kijk dit zijn de risico`s met 2de hands versies, persoonlijk nog steeds zeer happy met beide motoren die ik gehad heb, en heb :yes:

    En dit motortje zal ook wel goed komen hoor, soms zit het mee en soms tegen.
    Dit schaar ik gewoon onder onderhoud :D

    En dat is leuk om te doen ;-)



    Eerste prio is dit motortje weer lopend maken.
    Kan al aan een compressor wieltje komen, € 119,-- ga nog even verder zoeken heb nog wat adresjes gevonden en gekregen.

    Kamertje ga ik even bekijken, dat er een andere in moet op korte termijn is duidelijk.
    Misschien maar eens kijken of ik er zelf 1 ga fabriceren, ook wel weer leuk om te doen :yes:

    Balanceren? mhhh, dat gaan we even bekijken hoe en of dat lukt, anders gaan we kijken of we bij 1 van de turbine goeroes welkom zijn.

    Maar zoals ik al zei dit motortje gaat zeker weer draaien :yes:


    Zat ook even te rekenen.
    Heb met de motor zelf zo`n 11 uur gedraaid, trek daar 1 uur af voor wat testruns en dergelijke, houden we 10 over.

    Per vlucht gemiddeld zo`n 6min is 100 vluchten in zo`n 1,5 jaar.
    Mwoah ben ik niet ontevreden over.


    We gaan het zien...........................
     
  9. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    T zal vast wel weer goedkomen!
    Dat is zeker!

    Garantie is misschien een slecht woord, maar een beetje goodwill?

    Dat de tor al kaduuk is 10 uur voor zn interval vindt ik een slechte zaak.
    Al is hij 20 jaar oud, van in een doos
    Liggen gaat hij niet kapot.
    de onderhouds interval is gebaseerd op draaiuren. En die heeft ie nog lang niet gehaald!

    Een stuk uit je
    Compressor gebroken, dat gebeurt toch niet zomaar??? Meerdere vanes gescheurt ook niet...
    Altijd een fodscreen gebruikt zeg je al, dus daar ligt t niet aan.

    Geen schade aan het turbinewiel? Stukkie
    Moet toch ergens heen zijn gegaan?
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, misschien willen ze deze oldie nog wel helpen.
    Goodwill, tja, zal ze eens mailen maar ik weet waar het op eindigd.

    "Stuur maar op", krijg ik een top motor weer terug, maar ben ik ook meteen arm, nou nog meer dan arm.

    `t is geen nieuwe, anders was het heel anders gegaan maar jah, dan zou ik hem ook niet zelf openen :nooo:


    Rest is allemaal onbeschadigd zoals ik het nu heb gezien, zal wel in de verbrandingskamer zijn blijven hangen en steeds een stuk je verder zijn verbrand?!?!
     
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    jetcat

    Leuk eens weer een fabrieks turbine van binnen te zien.

    Compressor wiel met zo,n beschadiging onstaat alleen maar door dat er iets in gelopen is,er zijn scheurtjes onstaan en gaat dan naar van loop van tijd stuk.
    Het aluminium verbrand in de verbrandings kamer en na een paar vluchten zijn er geen sporen meer te zien.
    De verbrandings kamer is niet zo moeilijk zelf te maken.
    Blijf het draadje volgen .komt vast goed gr Gerrit Jan.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Gerrit Jan,

    komt zeker wel een keer goed, dit motortje zal vast wel gaan lopen binnenkort.
    En is weer eens wat anders dan knutselen aan de vliegtuigen, en weer leerzaam.

    We gaan ervoor :yes:

    Grt,
    Berto.
     
  13. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    hoe is het eigenlijk afgelopen met deze turbine Berto? Heb j'em zelf terug goed werkend gekregen? Zelf verbrandingskamer gemaakt?
    Ik heb mijn p160 ook opengemaakt en mijn verbrandingskamer ziet er ook zo uit.
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb hem toentertijd bij Martin gebracht, die heeft de compressor pas gemaakt en ook de verbrandingskamer weer opgeknapt en terug lopend gemaakt.

    Motor heeft daarna probleemloos gedraaid tot dit jaar op Pampa, heb de compressor vervangen.
    Moet hem alleen nog even proefdraaien en kijken wat dan er mee te doen.

    Heb hem niet meer nodig dus........
     
  15. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Berto,

    Voor een voordelig compressorwieltje zou je ook eens bij www.turbo.it kunnen kijken. Website is wel in het italiaans, maar ik heb er voor mijn wieltje voor de GR130 die ik aan het bouwen ben (ja, nog steeds....) €48,67 betaald (incl. BTW en verzendkosten). Gewoon een mailtje via hun website sturen en met wat mazzel bespaar je zo 3-4 tientjes. Kun je weer een paar liter peut voor kopen :D .

    Succes ermee en ik blijf dit weer met plezier volgen.

    Gr. Raymond

    OOPS, niet op de data van de vorige posts gelet; is dus al achterhaald. Desalniettemin, een goedkoop adresje voor compressor wielen is natuurlijk nooit weg.
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, beetje te laat nou :-(

    Motor heeft sinds 2012 weer genoeg gedraaid, staat nu te wachten op een testrun en dan mag die weg naar de volgende hobbyist.

    Grt,
    Berto.
     
  17. Dickie

    Dickie Guest



    Moet ik toch maar eens kijken bij mijn vriend die heeft nogal wat dozen met turbo,s erin liggen complete units.(Motoren revisie), liggen er al heel lang.
    je weet maar nooit wat ik tegen ga komen Berto.

    gr
    Dick.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Master turbo, heb van Erik verschillende wieltjes gekregen!
    zit in Groningen .
    beste mensen , willen je graag helpen!
    gr Rene.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Danny-P47

    Danny-P47

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hengelo
    Heb vandaag mijn P120 ook even uitgebouwd ter inspectie. Vorige week op de jetmeeting in Leeuwarden wilde hij eerst niet starten. Compressor even met het handje rond gedraaid en toen starte hij als vanouds. In eerste instantie dacht ik dat de lagers wellicht aan vervanging toe waren. Ook was er een lichte vibratie merkbaar. Toch nog drie prachtige vluchten gemaakt en de tor draaide zonder problemen. Nu blijkt ook mijn compressor een flink deel van een blad te missen, hoe dit kan is mij een raadsel. Heb altijd een fodscreen gebruikt. Turbinewiel lijkt gelukkig nog wel in tact. image.jpeg
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ai, Not Good!!!

    Klonk de turbine ook niet anders?
    Heb ooit eens bij een Jetcat 120 een stukje slang opgezogen waardoor er enkele bladen beschadigd waren, de turbine floot wat ie anders niet deed.

    Maar dat was m`n eigen schuld, draaide zonder FOD screen en was op dat moment m`n rook slangetje vergeten vast te maken.

    Maar vind de overige schoepen ook niet een hele 'schone' voorlijst te hebben als ik de foto zo bekijk.

    Sterkte ermee.

    Grt,
    Berto.
     

Deel Deze Pagina