jet joe test

• Topicstarter Topicstarter Sandor
  • Startdatum Startdatum
S

Sandor

Guest
nou vandaag de baby joe gekregen

wil je trouwens meer lezen?
op thermiek58.nl in het forum jets zal alles staan binnekort
de turbine heeft nog niet gedraait , je kunt lezen waarom

hier gaat hij dan

de turbine was al door het versturen beschadigd
de ketel en voorste cover waren gedeukt , dit kwam omdat ze verzuimd hadden het allemaal netjes in te pakken in een doos of zo

foto,s:
ketel.JPG

cover.JPG

na deze inspectie de reuk test:

duidelijk nooit gelopen maar stinkt naar machine olie

de vingers draaitest:

vreemd ratelend geluid mmmm??? ach natuurlijk de voorspanning niet erop (preload) elk turbinelager heeft een zekere preload nodig
om te kunnen functioneren om dat de keramische lagers eenmaal zo ontworpen zijn
mischien klemt hij wel is mij ook al eens gebeurt , normaal even duwtje tegen compressor en klaar
nee helpt niet , mischein pre-load van achter? (had wren ook in het verleden) nee loopt tegen diffusor aan (achtekant turbine wiel)

goed dan maar uit elkaar:

wat een vreemde slang een oranje (gas) een voor kero
nadat het cover eraf was ach ja natuurlijk de oranje slang is zo dun dat deze al afgeklemt was

gasslang.JPG

ketel eraf

wow dat ziet er goed uit!
ketel2.JPG

vreemd ziet eruit alsof het toch gelopen heeft

mm wat is dit? gasleiding hangt er aan zijkant uit vergeten te blokkeren

gasuit.JPG

wel mooi freeswerk
diffusor.JPG

compressor vreemde onderdelen in de compressor is dit de chinese manier?
een stuk metaal ingeboord
compressor.JPG

stator: zier er wel ok uit mooi gemaakt

lagers:

GEEN GRW duidelijk een goedkope actie van china

bearing.JPG

stator.JPG

nu komt pas het drama!

preload:

er is GEEN preload aanwezig ja je leest het goed
het zit er simpel niet in , was een mooie knal geweest bij het starten
lachen maar waar er zit gewoon niets in

nopreload.JPG

turbine wiel :
zoals je op de foto,s kunt zien zo moet het dus niet!
de slijpring die je ziet aan de buitenkant is niet gebruikt (deze is voor het uitbalanceren)
ze hebben aan de binnenkant bij de as geslepen
tur.JPG

tur2.JPG

dus op naar de balanceerbank:

balans2.JPG

WOW dat is schrikken

de waardes overtreffen toch alles wat ik tot nu toe heb gezien deze waardes zijn absoluut te hoog
dit had een mooie fluittoon gemaakt en na 1 uur al defecte lagers

balans.JPG

de waardes hadden moeten zijn 10MGMM / 500MGMM
ja je leest het goed de rechterwaarde zoals te zien in de foto is het moment dus de dwars slingering VEEL te hoog
de linker waarde is ook veel te hoog , dit is nog redelijk maar NOOIT goed voor nieuw
dit zie ik normaal pas na 50 uur of nog niet eens

alles bij alles

enn mooie kopie
maar turbines bouwen en in elkaar zetten hebben ze toch een stapeltje europeanen voor nodig
ik zal deze in iedergeval eens maken en balanceren en voorzien van 2 grw lagers en dan nog maar eens testen
er zit potentie in , op deze manier nog niet
niet vergeten natuurlijk deze turbine kost minder dan 800 euro!

tot dan!

sandor Kruise

Digitech-turbines.com

wederom bewezen, je krijgt waar je voor betaald.
als dat ding gemiddeld een paar 100 euro goedkoper is dan alle concurrentie zit dat ergens in he.

ben wel benieuwd hoe die gaat lopen nadat alle problemen opgelost zijn.

Bedankt voor dit gedetailleerde verslag!

Dat was ook de conclusie op RCGroups, waar een aantal mensen ook hun ervaring met de kit en de gebouwde versies hebben gepost. Hun puntjes:
- Gebrekkige manual (of geheel afwezig :) )
- Bij de autostart-versie zijn geen solenoide-afsluiters inbegrepen.
- Geen preload op de lagers inderdaad. Blijkbaar is dit geen omissie geweest bij het in elkaar zetten; ze staan ook niet op de tekeninig.
- De snede op de turbinewielen is bij de as gemaakt (zoals op jou foto te zien).
- Er is geen voor de hand liggende methode om de toerental-opnemer te bevestigen.
- Bij sommigen zat er wat troep in de brandstof-manifold (slijpsel? was me niet helemaal duidelijk)
- De passing van het turbinewiel op de as is niet goed... op bedrijfstemperatuur kan dat vibraties veroorzaken.

Men was over het algemeen wel te spreken over de kwaliteit van de individuele onderdelen (afgezien van de methode van balanceren), maar ook bij de anderen zit er nog wel wat werk in voordat ze een betrouwbare motor hebben. Allemaal geen onoverkomelijke problemen die ze hopelijk nog wel goed krijgen daar in China.

Ik ben overigens benieuwd hoe het zaakje er uit ziet als het een aantal keer gelopen heeft. Hopelijk hou je ons op de hoogte :)

Muxje zei:
Bedankt voor dit gedetailleerde verslag!

Dat was ook de conclusie op RCGroups, waar een aantal mensen ook hun ervaring met de kit en de gebouwde versies hebben gepost. Hun puntjes:
- Gebrekkige manual (of geheel afwezig :) )
- Bij de autostart-versie zijn geen solenoide-afsluiters inbegrepen.
- Geen preload op de lagers inderdaad. Blijkbaar is dit geen omissie geweest bij het in elkaar zetten; ze staan ook niet op de tekeninig.
- De snede op de turbinewielen is bij de as gemaakt (zoals op jou foto te zien).
- Er is geen voor de hand liggende methode om de toerental-opnemer te bevestigen.
- Bij sommigen zat er wat troep in de brandstof-manifold (slijpsel? was me niet helemaal duidelijk)
- De passing van het turbinewiel op de as is niet goed... op bedrijfstemperatuur kan dat vibraties veroorzaken.

Men was over het algemeen wel te spreken over de kwaliteit van de individuele onderdelen (afgezien van de methode van balanceren), maar ook bij de anderen zit er nog wel wat werk in voordat ze een betrouwbare motor hebben. Allemaal geen onoverkomelijke problemen die ze hopelijk nog wel goed krijgen daar in China.

Ik ben overigens benieuwd hoe het zaakje er uit ziet als het een aantal keer gelopen heeft. Hopelijk hou je ons op de hoogte :)

geloof me nu maar zonder de preload duurt het hele verhaal nog niet eens 1 minuut

de sensor is geen probleem , daar wij magnetisch gebruiken en niet IR
hoewel de spinner heeft ook geen magneet
daar zal ik een wren-type opzetten

geloof me nu maar zonder de preload duurt het hele verhaal nog niet eens 1 minuut

Dat is juist het rare... men dacht eerst dat ze er per vergissing niet waren bijgeleverd, maar later bleek dat de fabrikant het zo bedoeld heeft. 8O

Zo zie je maar dat het waarschijnlijk toch te mooi is om waar te zijn.
Nog een vraagje, Ik weet niet precies wat preload is en waar het exact voor dient. Ik denk dat het een veer is die het lager aandrukt om hem altijd op z'n plaats te houden.

Preloads dienen om onder alle omstandigheden een belasting op een lager te zetten zodat de balletjes netjes rollen in plaats van rondschuiven, of om 'rammelen' van de as in lengterichting te voorkomen. Je lagers gaan daardoor veel langer mee, zeker in zoiets als een turbine.

Deze deal is te mooi om waar te zijn? Op het moment wel... maar dit zijn allemaal geen onoverkomelijke problemen, en het oplossen ervan hoeft in de prijs niet zo gek veel te schelen. (Tenminste dat is wat ik van anderen hoor :) )

Hallo sander,

Heb je de turbine nog aan het lopen gekregen, zo ja wat heb je er allemaal aan meoten veranderen / toevoegen?

Wat me trouwens opviel aan het turbine-wiel. Dat ze dat wel heel mooi gebalanceert hebben. ALs je ziet waar er geslepen is, lijkt wel of ze er met een polijst-machine overheen zijn geweest. Ik heb heel wat gebalanceerde turbine wielen gezien, maar dat het zo mooi glad was ofdat het gepolijst was, dat heb ik nog nooit gezien

JetJoe schijnt al niet meer te bestaan, of er is iets mee.
Er is nu een merk Jetlucky. Ze zeggen niets met JetJoe te maken te hebben, maar zitten wel op hetzelfde server/location/billing/contact volgens de volgende link http://www.rcuniverse.com/forum/JLT-600_Turbine_in_China,_around_US$640/m_2238990/tm.htm

Er wordt in die link ook gezegd dat de motoren niet lopen. Als ik jouw motor zie, dan kan ik dat wel begrijpen want er mist hier en daar het e.e.a. wat toch wel nodig is om een goedlopende motor te krijgen.

Ze zijn wel goedkoop vergeleken met andere turbines, maar als het niet loopt, dan is het goedkoop, duurkoop. Nu heeft sandor de kennis en de apparatuur om het lopende te kunnen krijgen. Maar wat als je die kennis en apparatuur niet hebt. Dan is het weg geld. En wie weet wat het voor gevolgen kan hebben voor mensen die zo'n motor kopen en die niet eerst op een test plank schroeven, maar gelijk in een toestel zetten.

Ben wel benieuwd of hij nog gelopen heeft, en wat dan het resultaat eruit is.

groeten paul

salamander zei:
Hallo sander,

Heb je de turbine nog aan het lopen gekregen, zo ja wat heb je er allemaal aan meoten veranderen / toevoegen?

Wat me trouwens opviel aan het turbine-wiel. Dat ze dat wel heel mooi gebalanceert hebben. ALs je ziet waar er geslepen is, lijkt wel of ze er met een polijst-machine overheen zijn geweest. Ik heb heel wat gebalanceerde turbine wielen gezien, maar dat het zo mooi glad was ofdat het gepolijst was, dat heb ik nog nooit gezien

JetJoe schijnt al niet meer te bestaan, of er is iets mee.
Er is nu een merk Jetlucky. Ze zeggen niets met JetJoe te maken te hebben, maar zitten wel op hetzelfde server/location/billing/contact volgens de volgende link http://www.rcuniverse.com/forum/JLT-600_Turbine_in_China,_around_US$640/m_2238990/tm.htm

Er wordt in die link ook gezegd dat de motoren niet lopen. Als ik jouw motor zie, dan kan ik dat wel begrijpen want er mist hier en daar het e.e.a. wat toch wel nodig is om een goedlopende motor te krijgen.

Ze zijn wel goedkoop vergeleken met andere turbines, maar als het niet loopt, dan is het goedkoop, duurkoop. Nu heeft sandor de kennis en de apparatuur om het lopende te kunnen krijgen. Maar wat als je die kennis en apparatuur niet hebt. Dan is het weg geld. En wie weet wat het voor gevolgen kan hebben voor mensen die zo'n motor kopen en die niet eerst op een test plank schroeven, maar gelijk in een toestel zetten.

Ben wel benieuwd of hij nog gelopen heeft, en wat dan het resultaat eruit is.

groeten paul

mmmmm

heb de motor al aan iemand anders gegeven
die vond het wel mooi staan naast de computer
voor de rest weet ik ook niet wat je er anders mee kan doen

Back