Jet Ranger 3 met vario mechaniek restauratie.

Hallo medeforummers.

Na de succesvolle restauratie van de Futura SE op naar het volgende project. Ik heb een oude Jet Ranger 3 in mijn bezit gekregen met een vario mechaniek. De kop is deels van rode kunsstof. Er lopen allerlei stangetjes naar voren, maar daar zitten geen servo's meer. Het lijkt of er vier passen in de houder. Is er voor een dergelijk mechaniek nog een handleiding te krijgen, of is er iemand die nog wat weet van deze heli's. De staart rotor lijkt aangedreven te worden door een , volgens mij 2mm, staaldraad.
Ik zal morgen een aantal foto's plaatsen in de hoop dat een en ander wellicht voor iemand bekend voorkomt.
Aan welke servo's moet ik denken om te plaatsen? Ik bedoel dan hoeveel koppel en hoe snel? persoonlijk vind ik het leuk om e.e.a. zo authentiek mogelijk te houden. Een kleine concessie als een goede gyro en servo op de staart zodat mijn zoon ermee kan vliegen vind ik aanvaardbaar.
Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Foto's

Hierbij de beloofde foto's.

Het mechaniek is vario, staat erop. De motor is een HP .61 met een soort perry carburateur. Het huis is echter van metaal, en het opschrift is ook HP.
Kent iemand dit type Vario mechaniek, en heeft nog een handleiding om e.e.a. in te stellen. Bijvoorbeeld welke swash mode in mijn FF 10.
Ik zal ook eens zoeken op het net.
Hier alvast wat foto's.

full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Erik,

daar ben ik weer,... De rode onderdelen zijn inderdaad van vario, echter het mechaniek zelf denk ik toch niet, Ik denk dat het zelfs een vrij oud Heim mechaniek is.

Hier heb je een begin, ik zoek nog wel even verder maar ik denk dat je al veel bij graupner.de tussen de handleidingen kan vinden

https://skydrive.live.com/?cid=8CC4...cid=8CC434CFF1533712&id=8CC434CFF1533712!1967

voor de tuimelschijf sturing moet je een 2 servo sturing hebben. Daarbij hebben de beide rol servo's ook de functie van pitch. De nick servo zorgt alleen voor de nick en niet voor de pitch. Ik weet niet of je FF10 die tuimelschijf modus kent.

Steven.

Laatst bewerkt:
Bedankt.

Steven,

Alvast bedankt. Die tuimelschijf aansturing met 2 servo's waar je over spreekt. Is dat weer wat anders dan bij de Futura? Die kan ik namelijk met een H1 mix aansturen.
Met de Futura heb ik te vroeg gejuicht. Die lijkt vanavond te zijn vastgelopen. Morgen maar eens uit elkaar halen. Als ie inderdaad is vastgelopen geef ik het op met de Novarossi. Dan gaat er een nieuwe (vintage) OS in.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Carburateur

De carburateur is weer gangbaar. Alle o-ringen die er in zaten waren verder verdroogd. Na een rondtocht door Almelo bij een afdichtingenbedrijf een paar goede O-ringen gevonden. Ze hebben daar wel een half uur voor me gezocht, en verschillende ringen gepast. Uiteindelijke kosten € 2,-. Daarom de warme douche voor ERIKS servicecentre Almelo van mij.
Binnenkort eens kijken of ik die motor aan de praat krijg op een proefstand. Dan moet er wel eerst een propeller op, maar ik krijg het tandwiel met de koppeling niet van de as. Wellicht met een poelietrekker, maar ik ben bang dat ik dan het kunststof koppelingshuis beschadig. Nog maar even over nadenken.
Verder nog steeds op zoek naar een handleiding van het mechaniek. Het lijkt toch echt een vario te zijn. Op diverse delen van het mechaniek staat die naam. Het is wel allemaal plastic.
De Duitse fora maar eens proberen.
Wordt vervolgd.

Klopt, de koppeling krijg je er alleen af met de poelietrekker. Sommige koppelingen hebben 2 gaten met schroefdraad waar een bout ingedraaid kan worden. Dan heb je alleen een metalen plaatje en 2 bouten nodig:

Fliehgewichtabzieher - VARIO Helicopter
64_2-0.jpg

anders bijvoorbeeld: graupner 1045 abziehvorrichtung
31dYVF0VYwL._SL500_AA300_.jpg

Vraag voor de handleiding gewoon eens bij vario zelf. Ze hebben ook een eigen vario gebruikers forum.

Steven

Daar krijg je hem (meestal) niet mee los, en het dure plaatje buigt gewoon.

Koop een 3 poot kuko poelietrekker, het kost wat, maar het hoort bij je Vario uitrusting.

Back